Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä käteisessä on niin ihmeellistä?

Vierailija
13.06.2025 |

Iäkkäämmällä ystävälläni ei ollut rahaa tilillä, joten maksoin hänen yhden laskun tililtäni ja sain tilalle käteistä. Olen nyt parin viikon ajan käyttänyt tuota rahaa ruokaostoksiin. Isommissa marketeissa ei ole ongelmaa, mutta pienissä ruokakaupoissa hämmästellään kovaan ääneen, kun en maksakaan kortilla. Missä vaiheessa käteisestä tuli maailman kahdeksas ihme? Pidän muutenkin aina vähän käteistä mukana siltä varalta, jos tulee yllättävä käyttökatko. 

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on äo sellaisella ihmisellä, joka ei tajua miksi käteinen on välttämätön maksuväline?

Vierailija
22/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä nykypäivänä opetetaan koulussa, mutta mulle on aikoinaan opetettu, että kortti on turvallisempi tapa maksaa. Ja nykyään sitten kännykkä on sitä korttia turvallisempi. Näin on minua ohjeistettu ihan jo pankista. Ja sitten toki, kun ei ole niitä pienimpiä senttejä käytössä täällä, niin pyöristys nostaa joskus hintaa ylemmäs käteisellä, mikä ajatuksen tasolla hyvin ärsyttävää, vaikka pyöristys onkin pieni. Jotenkin sitä tulee tänäpäivänä automaattisesti ajateltua, että vanhoilla ihmisillä on kortti, nuoremmilla kännykkä, ja käteistä ei käytä muut kun huligaanit jotka eivät halua rahojensa näkyvän missään. 

Mä miellän käteisen kyllä turvallisimmaksi. Siinä näkee konkreettisesti kuinka raha katoaa lompakosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä nykypäivänä opetetaan koulussa, mutta mulle on aikoinaan opetettu, että kortti on turvallisempi tapa maksaa. Ja nykyään sitten kännykkä on sitä korttia turvallisempi. Näin on minua ohjeistettu ihan jo pankista. Ja sitten toki, kun ei ole niitä pienimpiä senttejä käytössä täällä, niin pyöristys nostaa joskus hintaa ylemmäs käteisellä, mikä ajatuksen tasolla hyvin ärsyttävää, vaikka pyöristys onkin pieni. Jotenkin sitä tulee tänäpäivänä automaattisesti ajateltua, että vanhoilla ihmisillä on kortti, nuoremmilla kännykkä, ja käteistä ei käytä muut kun huligaanit jotka eivät halua rahojensa näkyvän missään. 

Mä miellän käteisen kyllä turvallisimmaksi. Siinä näkee konkreettisesti kuinka raha katoaa lompakosta.

Joo , jää heräteostokset tekemättä kun pussista hupenee rahat . Kortilla on helpompi laittaa rahat menemään kun sitä ei heti miellä paljonko hupeni tililtä .

Vierailija
24/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhoan käteistä. Käyn välillä iäkkäälle ystävälleni kaupassa ja hän antaa käteistä. Rahat pyörii ties kenen taskuissa ja likaisissa käsissä.

Vierailija
25/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteinen on kallis maksutapa. Mieti mitä maksaa kun joka kaupassa ja kioskissa pitää olla kassakoneet, rahan aitouden tunnistimet, kassakaapit, rahanlaskentakoneet, tilityssysteemit, käteiskassat vaihtirahoja varren jne, ja vielä palkattu turvafirma kuljettamassa niitä rahoja pankkiin joka myös laskuttaa sitä kioskia jokaisesta käteiserästä koska sen käsittely on pankillekin kallista ja työlästä. 

Ja kaikki vain siksi että muutama änkyrä haluaa vielä käyttää paperin- ja metallinpaloja maksuvälineenä  Varsinkin kun nykyään saa parilla satasella printterin jonka tulostusjälki on niin hyvää ettei sitä helposti erota aidosta rahasta.

Käteisenkäsittelyn kustannukset valuvat kaikkien asiakkaiden maksamiin hintoihin.

Oikeudenmukaista olisi että käteismaksua vaativa asiakas maksaisi itse myös siitä aiheutuvat kulut!

Kortti on vielä kalliimpi maksutapa. Pitää olla päätelaitteet ja jokaikinen tapahtuma maksaa. Ja kaikki vain sen takia kun pankit haluavat ihmisten käyttävän korttia, kun siitä virtaa eniten tuloja pankkiin. Nämä kulut tulevat joka ikisen maksettaviksi, myös käteistä käyttävien asiakkaiden. Oikeudenmukaista olisi että korttia käyttävä maksaisi itse kaikki kortista koituvat lisämaksut.

Vierailija
26/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut viimeiset 20 vuotta luottokortilla kaiken jopa ruokaostokset. 

Vierailija
27/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin etelä-Euroopassa ajatellaan vieläkin, että ihminen on köyhä, jos tarvitsee maksaa ostokset kortilla eikä käteisellä. 

Vierailija
28/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin etelä-Euroopassa ajatellaan vieläkin, että ihminen on köyhä, jos tarvitsee maksaa ostokset kortilla eikä käteisellä. 

Saavat ajatella. Haluavat käteistä että ei tarvitse maksaa veroja, voi pistää suoraan omaan taskuun.

Vierailija
29/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käteistä ei käytä muut kun huligaanit jotka eivät halua rahojensa näkyvän missään. 

Ja saksalaiset, jotka eivät ole lampaita.

Vierailija
30/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä taas herkkihipiäisiä oman elämänsä sankareita liikkeellä. Ilmiantoon vaan heti jos kehtaakin sanoa jotain mikä ei miellytä.

Vierailija
31/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kun lapsesta asti ihmisiä aivopestään, ei ihme että joukossamme on yhä enemmän harhaanjohdettuja ja varsinkin nuoret eivät enää ymmärrä käteisen rahan päälle. Siperia sitten joskus opettaa...

Vierailija
32/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteinen on kallis maksutapa. Mieti mitä maksaa kun joka kaupassa ja kioskissa pitää olla kassakoneet, rahan aitouden tunnistimet, kassakaapit, rahanlaskentakoneet, tilityssysteemit, käteiskassat vaihtirahoja varren jne, ja vielä palkattu turvafirma kuljettamassa niitä rahoja pankkiin joka myös laskuttaa sitä kioskia jokaisesta käteiserästä koska sen käsittely on pankillekin kallista ja työlästä. 

Ja kaikki vain siksi että muutama änkyrä haluaa vielä käyttää paperin- ja metallinpaloja maksuvälineenä  Varsinkin kun nykyään saa parilla satasella printterin jonka tulostusjälki on niin hyvää ettei sitä helposti erota aidosta rahasta.

Käteisenkäsittelyn kustannukset valuvat kaikkien asiakkaiden maksamiin hintoihin.

Oikeudenmukaista olisi että käteismaksua vaativa asiakas maksaisi itse myös siitä aiheutuvat kulut!

hyvä olla käteistä, kortit ei aina toimi.kokemusta on

Vierailija
33/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käteinen vaan alkaa olla aika harvinaista. Torikauppiailla on maksulaitteet ja urheiluseuran kahviossakin maksetaan Mobile paylla. 

Lapset saa toisinaan isovanhemmilta käteistä ja sitten "myyvät" ne minulle ja rahat jää pyörimään lompakkoon, kun en millään muista käyttää. Kortti, tai nykyisin yleensä puhelin, on niin paljon nopeampi. 

Vierailija
34/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta juuri toisin päin, kun raha on poissa tililtä, se on jo käytetty. Käteinen on semmoista leikkirahaa, jonka voi käyttää mihin vaan, kun se ei kuitenkaan näy tiliotteelta. Seuraan tiiiviisti rahankäyttöäni, mutta vaan niitä tietoja mitkä näkyy verkkopankissa. 

Vierailija
35/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman käteistä rahaa saisimme omaisuusveron. Ei ole pitkää aikaa siitä kun yhtiöiden talletuskorot olivat negatiivisia. Käteinen raha säilyttää nimellisarvonsa.

Vierailija
36/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortti on vielä kallii

Millä perusteella kortti on kalliimpi maksutapa? Kaikki löytämäni tieto viittaa siihen, että kortti on halvin tapa. 

https://publications.bof.fi/bitstream/handle/10024/43729/A128.pdf

Vierailija
37/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen tavan Yomani-maksupääte joka löytyy joka kaupan kassalta maksaa n. 500 €. Maksupäätteen taustapalvelu maksaa vajaan 25€/kk. Isommat tilityspalvelut (Verfione ja Nets) laskuttaa sopimuksen mukaisen provision ja tilitysmaksun per tilitys (useimmiten 1 tilitys per päivä mikäli kaikki maksupäätteet on saman liiketunnuksen takana) Tilitysmaksu on muutaman euron luokkaa, ja provikka on tosiaan sopimuksen mukainen % tilityksen summasta. 

Käteinen maksaa jossain 20€ kieppeillä per kuljetus. Kuljetuksia tarvitaan aika usein ihan siitä syystä, että vakuutukset eivät välttämättö korvaa mikäli kassaan kertyy turhan isoja summia ja se ryöstetään. Tämän lisäksi pitää olla nuo edellä mainitut asiat hankittuna. Käteinen on niin julmetun kallista, sekä riskialtista nykyään yrittäjälle, että pienemmät firmat eivät ymmärrettävästi sitä tykkää käyttää. 

Käytännössä käteisestä ei kuitenkaan niin vaan luovuta. Se on laillinen maksutapa, ja EKP on tehnyt linjauksia jotka tulevat vaikuttamaan ainakin jossain määrin, käteistä ei saisi kieltäytyä vastaanottamasta muuta kuin erittäin painavista syistä (esim. turvallisuus).

Vierailija
38/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo turvallisuus viittaa luottokuntaan. Kun kortissa on Visan merkki, voi rahat saada takaisin luottokunnalta jos tulee huijatuksi. Käteisellä tai pankkipainikkeita verkkomaksamisessa käyttämällä ei tätä turvaa ole. Siksi korttiin perustuvat maksutavat (kortti, MobilePay, PayPal, ApplePay, yms.) ovat turvallisempia.

Vierailija
39/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassahan suositaan käteistä ihan heidän asenteidensa takia. He eivät tykkää kyttäämisestä, saivat siitä silloin aikoinaan tarpeeksi. Monessa paikassa jopa lukee, että vain käteinen käy. Toisin kuin Suomessa. Suomessahan monissa paikoissa on, että vain kortti käy.

Lääkärikeskuksessa eikä auton huollossa käy enää käteinen.

Vierailija
40/111 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso homma pitää vaihtorahoja tarpeeksi. Huumehörhöt tykkää näistä käteiskaupoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme