Miksi joku käy ekaksi lukion ja sitten ammattikoulun?
Ei mitään järkeä! Käydä nyt kaksi kertaa toisen asteen koulutus.
Kommentit (62)
Ei ollut varaa toiseen korkeakoulututkintoon, joten menin amatsuun kun vaihdoin alaa.
Mun tytär kävi lukion jälkeen ammattikoulun ja on sieltä valmistuttuaan ollut vakituisessa työsuhteessa jo vuosia. Hän ei halunnut edes pyrkiä korkeakouluun, vaikka sai loistavan yo-todistuksen.
Ruotsissa kaikki käyvät lukion, myös ammattikouluun menevät. Näin pitäis olla Suomessakin, koska lukiosta saisi sivistystä.
En päässyt korkeakouluun, vaikka olin tuossa vaiheessa jo 2 vuotta lukion jälkeen yrittänyt. Olin ollut tuon ajan työttömänä kun työtäkään ei ollut löytynyt. Alennuin sitten hakemaan ja käymään ammatillisen kun ammatti piti kuitenkin hankkia. Tuo koulutus kesti kuitenkin vain 2 vuotta ja kun valmistuin tuolta hain huonompaan korkeakouluun, jonne sitten jopa pääsin. Valmistuin siis keväällä ammatillisesta ja syksyllä jo pääsin aloittamaan vihdoin korkeakoulussa. Tuossa välissä oli vain kesä. Toki kumpikin noista koulutuksista vaikuttaa nyt jälkikäteen aivan turhilta, sillä kumpaakaan vastaavaa palkkatyötä en ole koskaan tehnyt. Koulutukseni on lukio, ammatillinen ja AMK, mutta olen työtön.
On ne sen verran erilaiset että hyvä kombo. Lukio antaa suoremmin jatkomahdollisuuksia, mutta jos se ei heti nappaa, on ammattikin joka tapauksessa. Ja on sitä yleissivistyspohjaa kuitenkin. Eikä maksa paljoa, ellei ole tukiehtoja muutettu. Eikä vie aikaakaan nuoren elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee kieltämättä hölmö fiilis ihmisestä, joka käy lukion eka ja sit siitä amikseen
Saisit varmaan röhönaurun aikaiseksi minusta: ensin lukio, sitten amis, sitten yliopisto, sitten taas amis.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa kaikki käyvät lukion, myös ammattikouluun menevät. Näin pitäis olla Suomessakin, koska lukiosta saisi sivistystä.
On ilahduttavaa kuulla, että on vielä joku, joka arvostaa ja pitää tärkeänä sivistyksen saamista, kun kyllähän se lienee yleisesti tiedossa, että kos tavoitteena on saada parempi palkka, niin yliopistossa opiskelu ja sieltä tutkinnon saaminen ei ole siihen oikea vastaus, jonka vuoksi saattaa olla parempi käydä se ammattikoulu, jos arvottaa kaijen lähinnä vain rahassa ja sen määrässä.
Alle 25-vuotiaan työttömän pitää hakea joka yhteishaussa. Eivät kaikki pääse korkeakouluihin, niin amikseen sitten.
Vierailija kirjoitti:
Yleissivistystä ei lukiosta saa, se on tullut huomattua. Nykyajan ylioppilaat ei osaa juuri mitään ja tulee juntti olo, kun ei edes kelloa osata.
Niin. Ennen haettiin reipasta ylioppilasta melkein mihin vaan, kun oli oletus ettei sellainen ole ihan paksupää. No, se oli silloin.
Ehkä ammatinvalinta on varmistunut vasta lukion jälkeen tai jotain muuta.
Itse kävin lukion ja sen jälkeen turhan amk-tutkinnon, kun en muutakaan keksinyt. Sit kävin yliopistossa kasvatustieteiden, sosiologian ja yhteiskuntatieteiden opinnoissa pohtimassa, että miten tässä näin kävi ja sen jälkeen opiskelin amiksessa putkiasentajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kieltämättä hölmö fiilis ihmisestä, joka käy lukion eka ja sit siitä amikseen
Saisit varmaan röhönaurun aikaiseksi minusta: ensin lukio, sitten amis, sitten yliopisto, sitten taas amis.
Parempi kuin jäädä työttömäksi. Tilanteet vaihtuu. Meneehän tuossa rahaa tietysti mutta kai se loppupeleissä kannattaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuohon ainakin se, mitä Suomessa halutaan; tai ei ainakaan pidä luulla, että yliooiston käyneenä/ laajemmin opiskelleena sinulle kuuluisi mahdollisuus saada parempaa palkkaa. Suuri osa yliopistosta/ korkeakoulutetuista ei pääse käyttämään töissä kun murto-osaa osaamispotentiaalistaan. Ja jos joutuu työttömäksi, niin suuri osa joutuu vähintään harkitsemaan amnattitutkinnon suorittamista, koska ei maisteri-tutkinnolle anbeta arvoa kuin lähinna juhlapuheissa, eikä siitä - riippuen alasta- mutra esimerkiksi siivoja toimimisessa tai laitosapulaisena toimimisessa ole erityistä apua, jotta paikan edes vousi saada, pikemminkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kuin jäädä työttömäksi. Tilanteet vaihtuu. Meneehän tuossa rahaa tietysti mutta kai se loppupeleissä kannattaa?
Saattahan se kannattaa mutta saattaa myös katkeroittaa; tätäkö varten opiskelin useamnan vuoden ja ennen kuin oken naksanut edes puolet opintolainasta, niin minun odotetaan hakeutuvan " taas" ammattikouluun... kun se satsaus yliopistotutkinnon suoritramiseen oli vain oma vika tai virhe kun luuli, että se nahdollistaisi töissä etenemisen tai edes paremmin töihin pääsyn.
Eri
Lukio antaa miettimisaikaa. Väitän että moni nuori on vielä liian epäkypsä päättäämään loppuelämän suuntaa sillä yhdellä "ilmaisella" ammattiin opiskelu mahdollisuudella ylä-asteen loputtua. Tämä yhteiskunta olettaa että kerralla onnistuu tämä valinta mutta totuus on toinen.
Tiedätkö ap, että joku haluaa mennä töihin ja amiksen kautta pääsee nopeammin kuin pyrkimällä 5 kertaa yliopistoon ja opiskelemalla 5-6 v.
Vierailija kirjoitti:
Lukion jälkeen amis 2 vuotta. Jää ylimääräiset aineet pois. Amk, yliopisto sit myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä!!!! Lukio pakolliseksi!
Ja lisäää lukiopaikkoja pääkaupunkiseudulle
Vierailija kirjoitti:
Joo tosi hölmöä että pääsin lukion jälkeen ammattikouluun ja sieltä suoraan ammattikorkeaan ammattikoulun papereilla.
Minä hölmö menin lukion jälkeen yliopistoon ja valmistuin sueltä maisteriksi, niin kuin lukuisat muut. Mutta en ymmärrä kun minua pidetään nyt kusipäänä tai kysellään, että miksi en nene töihin kun ei kai kukaan oikeasti korkeakoulutettu voi olla työtön? Ja kun sitten sanoi, että voi, niin tulkinta on, että olen tavalla tai toisella sairas. Tai kuinka olisi tullut opiskella jotain muuta kuin "käsien heiluttelua," että ehkä oikeaati kannattaisi opiskella sruraavaksi vaikka lähihoitajaksi tai siivojaksi, eikä olla joku maisteri kun ei se tutkinto käy edes wc papetista mutra kyllä se kuitenkin halutaan vähintään puolelke suomalaisista. - Ja jos on oikeasti jotain oppinut niin perustaa seuraavan pörssiyhtiön tai päättää maailman nälänhädän.