Keinoja ahdistuksen helpottamiseksi?
Aloitan. Työ. Sitä voi tehdä vaan rajoitetun ajan.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistuksen lieventämiseen on hyvä suosia ruokavaliota, joka tukee aivojen terveyttä ja tasapainottaa veren sokeritasoja. Terveellinen ruokavalio, runsaasti kasviksia ja proteiinia, voi auttaa vähentämään stressiä ja ahdistusta.
Entä kun oon yli 20 vuotta kiduttanut itseäni erinäisillä syömishäiriöillä ja psykiatrikin oli sitä mieltä, että tila on kroonistunut ja todennäköisesti tehnyt pysyviä muutoksia myös aivotoimintaan? 😓
Toimivaa lääkettähän ei saa, mutta ei tässä auta yhtään mikään vaikka kaikkeni yritän.
Aivot on siitä jännät että ne myös itse korjaa itseään, joten terapeutin sanoihin ei kannata tässä tapauksessa takertua.
Aivojen toimintaa tukee uni, liikunta, terveellinen ruokavalio, sosiaalinen kanssakäyminen ja aivotoiminnoille suunnatut aktiviteetit.
Riittävä uni on välttämätöntä aivojen huoltoon ja toiminnan parantamiseen.
Liikunta edistää aivojen verenkiertoa ja toimintaa
Monipuolinen ja terveellinen ravinto, mukaan lukien aivoille tärkeitä ravintoaineita kuten C- ja E-vitamiinit, tukee aivojen terveyttä.
Opettelu uusia taitoja, kuten uuden instrumentin soittoa, tai ratkomalla pulmia, kuten sudokua, on hyödyllistä aivoille.
Sosiaalinen vuorovaikutus on tärkeää aivoille ja sen terveyden ylläpitämiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengitysharjoitukset toimii ihan oikeasti. Tosi hyvin.
Kävely metsässä tai luonnossa on toinen hyvin tehokas.
Mitäs kun ei uskalla ulos?
Fyysinen rasitus onnistuu myös kotona esimerkiksi YouTube ssa on kotijumppa ohjeita joihin ei tarvitse mitään välineitä.
Pitkillä kävelylenkeillä on hyvä mietiskellä elämän suurempia tarkoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistuksen lieventämiseen on hyvä suosia ruokavaliota, joka tukee aivojen terveyttä ja tasapainottaa veren sokeritasoja. Terveellinen ruokavalio, runsaasti kasviksia ja proteiinia, voi auttaa vähentämään stressiä ja ahdistusta.
Entä kun oon yli 20 vuotta kiduttanut itseäni erinäisillä syömishäiriöillä ja psykiatrikin oli sitä mieltä, että tila on kroonistunut ja todennäköisesti tehnyt pysyviä muutoksia myös aivotoimintaan? 😓
Toimivaa lääkettähän ei saa, mutta ei tässä auta yhtään mikään vaikka kaikkeni yritän.
Aivot on siitä jännät että ne myös itse korjaa itseään, joten terapeutin sanoihin ei kannata tässä tapauksessa takertua.
Aivojen toimintaa tukee uni, liikunta, terveellinen ruokavalio, sosiaalinen
Liikuntaa täsmällisesti vähintään 45 min jokainen arkipäivä, usein enemmän, askeleita 7000- 16000, välillä päälle 20000. Syön kun pystyn, lienee pääasia että jotain saan alas. Vasta viime vuonna tosiaan opettelin syömään edes päivittäin. Kaikki mahdollinen ravinto-oppi on hallussa, syön vitamiineja ja lisäravinteita joiden pitäisi tukea rauhoittumista.
Nukkua en ole ikinä osannut kuten ns normaalit, krooninen unettomuus johon en saa sitä oikeaa lääkettä, vaan masislääkkeitä ja sitä hiton ketipinoria mistä olot vaan huononee.
Tosiaan se uni ja rytmi. Miten se onnistuu kun en vaan nuku? Viime viikolla joku päivä 29h hereillä, sen jälkeen 20h, jouduin taipumaan lääkkeeseen. Mä en vaan nuku.
Musta on aina inhottavaa kun oletetaan että en itse tee sit yhtään mitään vaan makaan vaan sohvalla ja odotan että saan nappeja millä olo korjaantuu.
Teen sudokuja, ristikoita, yritän keskittyä lukemiseen joka on mahdotonta. Harrastan vaikka vähän minkä soittamista. Kahvin rajoita vain aamukahviin.
Ainiin, oon myös saanut aika paljon iskua päähän.
Oisko nyt niitä oikeita neuvoja mitä ei ole kokeiltu jo?
Otan magnesiumia ja melatoniinia ja menen sänkyyn köllöttelemään.
Vierailija kirjoitti:
Tää on monelle ahdistuneelle se suurin ongelma! Kun sitä on yksin ja ajattelee koko ajan ja liikaa.
Vagushermon hoitaminen hengitysharjoituksilla
Liikunta, esimerkiksi kävely luonnossa
Ruokavalio, kuuntelee kehoa mitä se tarvitsee. Parantaa mielen ja kehon yhteyttä.
Ihmissuhteet, irtaantuu myrkyllisistä ihmisistä ja juttelee heille, ketkä ovat tukena.
Turvallisen ja rakastavan ihmisen halaus. Kädestä pitäminen ja kuunteleminen.
Mutta tämä on se luksus jota kaikilla ei tietenkään kaikkina aikoina ole :/
Muuten suosin itse kävelyä ja luontoa ja pahimmassa olossa esim viiniä rentouttamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivojen toimintaa tukee myös esim. sanaristikoiden ratkaisu, korteilla voi pelat pasianssia (netistäkin löytyy pelejä). siis tarkoitus olis saada ajatukset edes hetkeksi pois siitä omasta kurjuudesta.
Alat antaa anteeksi niille kun on sulle pahaa tehneet ja itsellesi. Sitten katsot onko varastettua tavaraa rahaa koruja verhoja astioita ja palautteet niitä niin omatunto kevenee. Älä pidä niitä ominasi toisten omaa. Siinä kun hiukan siivoilet niin elämä kirkastuu. Käyt kävelyllä sillä happea on saatava. Sitten hoidat yksi kerrallaan asioita mitä jäänyt hoitamatta. Pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Tulin juuri lenkiltä sateessa metsässä. Tuli aivan ihana olo. Ei ahdista mikään.
Tässä on ihana viesti! Mutta oma ahdistukseni on 22/7, eli yhtäkkiä se lyö taas päälle ja metsän tuoma hetken helpotus on ohi.
Liiku paljon, syö, juo, lepää, lue kirjaa, kuuntele musiikkia, ui kylmässä vedessä, sauno
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivojen toimintaa tukee
Ota se ketipinor säännöllisesti käyttöön, aina samaan aikaan iltaisin. Ja herätys joka aamu samaan aikaan.
Jos on tullut tehtyä jotain enemmän väärin niin selvittää sen. Ja maksaa vanhemmilleen takaisin velkoja vaikka pikkuisen kerrallaan sekin helpottaa. Jos on tehnyt oikein rikoksen niin käy selvittää sen. Kaikki on lomaillut kaikki on hiukan tehnyt syntejä ja väärin se on ihmisen osa mutta ne isommat vaivaa mieltä yleensä. Tai joku syyttää. On myös vääriä syytöksiä joku voi syyttää väärin syyttömiä kuten uskontolahkoissa tehdään usein. Tai syytetään jostain mikä ei ole syntiä. Joku voi vainota sinua. Noidat vainoaa myös lähiöissä . Käy harrastaa liikuntaa ja oikaiset omat teot eli korjaa . Jos oot ottanut toisten rahoja niin palauta.
Niinkin yksinkertainen asia kuin hymyily. Silloin kun ahdistaa niin hymyilen väkisin ja hetken päästä huomaa, että mieli ottaa asiat hieman kevyemmin ja ajatukset alkaa nollaantua. Toimii hetkellisenä helpotuksena kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tekee aina kadota metsänpeittoon ja kaivautua maahan sammalpeitteen alle.
Vierailija kirjoitti:
Seuraava hoitaja joka ehdottaa mulle ahdistukseen hengitysharjoituksia, ei hengitä enää ite.🤭
Toi on ihan paskaa ja huuhaata. Kukaan ei kaipaa hengitysharjoituksia, eikä sillä parane.
T: Antti Laine
Trauma Releasing Exercises eli TRE on yksinkertainen ja helposti omaksuttava itsehoitomenetelmä, jonka vaikutuksen ilmenevät nopeasti
Mikä sen ahdistuksen aikanaan laukaisi? Se voi sitten kai jatkua myös toisesta syystä tai useammasta.