Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko pyytänyt vuokraan alennusta? Vuokranantajat pelkäävät nyt tosissaan vuokralaisen lähtevän

Vierailija
11.06.2025 |

Uuden löytäminen voi johtaa asunnon olemiseen tyhjänä kuukausia

Kommentit (176)

Vierailija
41/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu täällä. Irtisanomiskirjeestä tulee paluupostissa luettelo mitkä kaikki paikat on siivottava lähtiessä ja milloin ja minne avaimet palautettava. Uusi vuokralainen odottaa jo.

Tuskin odottaa 3 kk -6 kk vuokralaisen asumisajan pituudesta riippuen.

Vierailija
42/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokranantaja. Vuokralaiseni on asunut noin neljä vuotta omistamassani asunnossa, enkä ole kertaakaan nostanut vuokraa. Minulle on tärkeää pitkäaikainen vuokralainen, siksi vuokra on kohtuullinen jo alunperinkin. Oikeastaan hän saa nyt asua kaksiossa yksiön hinnalla, jos verrataan, että vuokraisi yksiönsä joltain isolta vuokrayhtiöltä. 

Kyllä tämä minulle silti on ihan kannattavaa toimintaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se nytkään tuota kuin kulut ja verot, jos tulee vaatimuksia, niin senkus sitten muuttaa. Oma talous ei tuhoudu jos maksan vastikkeet ja korot itse (lyhennys menee jo nyt omista tuloista). Toisekseen oma nuori saa sen asunnon lähiaikoina joka tapauksessa.

Vierailija
44/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon asunut tässä 2 vuotta. Ei ole vuokraa korotettu enkä ole pyytänyt alennusta. 5 vuotta sitten asuessani toisessa kerrostaloyhtiössä vuokranantaja rikas pohatta joka  osti vittuillaakseen vuokraa puolen vuoden välein. Asuin 3 vuotta siinä. Kämppä olisi ollut korkeintaan kohtalaisessa kunnossa. Ei suostunut ikinä korjaamaan mm hyllyjen kaappia.

Vierailija
45/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ihan oma asunto ja maksettu kokonaan. Köyhät asuu vuokralla. Eläkkeellä myydään tämä pois ja lähdetään maailmalle ja mökille myös.

Oma asunto täälläkin, onko muita joilla oma?

Tietenkin, naurattaa lukea tätä lankaa kun kuvitellaan olevansa jotain kun tingataan vuokrasta :D Oikein persaukisten kokoontumisajot. 

Me asumme tällä hetkellä vuokralla. Itse olen hankkinut ensimmäisen 200-neliöisen uuden talon jo 25-vuotiaana, avopuoliso on myynyt omansa juuri ennen kuin tavattiin. Meille tämä vuokralla asuminen sopii nyt, kun mietitään mihin haluamme asettua. Olemme kumpikin viisikymppisiä ja olemme myös pohtineet, jos asuisimmekin Suomessa vuokralla mutta ostaisimme

Ja sinä kerroit viestissäsi itsestäsi kaiken oleellisen

Vierailija
46/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelkäisimme? Kohteemme Hgin kantakaupungissa on ollut viisi vuotta tyhjilläänkin, koska tarvitsimme asuntoa huonekalujen säilytykseen.

Vierailija
47/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratessa tingin muutaman kympin viime talvena Kelan maksimiin. Tämä kävi vuokranantajalle. Hyvä kämppä, tykkään. Paras missä olen koskaan asunut ja olen jo vanhempi ukko ja asunut koko ikäni vuokrakämpissä. Aion asua tässä niin pitkään kuin se vuokranantajalle käy, ja jos lähtö tulee niin yritän saada asunnon samasta korttelista, tältä alueelta. Olen löytänyt loppusijoitushoodini.

Vierailija
48/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Vuokra 800e/kk + kulut ,ruuhkakolmion sisällä. 120m2 okt jossa pihapiiri isompi kuin monen rivariyhtiön tontti. Toimiva maakellari, puulämmitys/sähkö. Kaksi kaivoa, autotalli, aitta, puuvarasto. Naapureita saa katsella kiikareilla.

Uskon että tämä menee heti kaupaksi jos alan venkoilemaan vuokrassa. Maksan kiltisti.

-Kylmis

Vierailija
49/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokranantaja. Vuokralaiseni on asunut noin neljä vuotta omistamassani asunnossa, enkä ole kertaakaan nostanut vuokraa. Minulle on tärkeää pitkäaikainen vuokralainen, siksi vuokra on kohtuullinen jo alunperinkin. Oikeastaan hän saa nyt asua kaksiossa yksiön hinnalla, jos verrataan, että vuokraisi yksiönsä joltain isolta vuokrayhtiöltä. 

Kyllä tämä minulle silti on ihan kannattavaa toimintaa. 

Hyvä vuokralainen on arvokas. Itse tekisin samalla tavalla, en nostaisi vuokraa ja pitäisin hyvää huolta asunnosta. Jouluisin muistaisin vuokralaistani.

Tietenkin haasteena on vastikkeiden ja mahdollisten rahoituskulujen nousu.

-Kylmät kädet Lkv

Vierailija
50/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu täällä. Irtisanomiskirjeestä tulee paluupostissa luettelo mitkä kaikki paikat on siivottava lähtiessä ja milloin ja minne avaimet palautettava. Uusi vuokralainen odottaa jo.

Tuskin odottaa 3 kk -6 kk vuokralaisen asumisajan pituudesta riippuen.

No eipä se vuokralaisen asumisaika siihen vaikuta jos hän itse tosiaan ensin laittaa sen irtisanomiskirjeen. Yleensä se on irtisanomispäivää seuraavan kuukauden viimeinen päivä, kun asunto pitää luovuttaa.

Vierailija
51/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, hauskoja viestejä täällä.

Jos vuokralaiseni kysyisi / ehdottaisi niin vastauksena olisi kaunis ei. Jos irtisanoo niin siitä vain. Asuntoni ovat hyvillä paikoilla ja uuden vuokralaisen löytäminen on helppoa. Tähän asti on aina voinut valita useamman hyvän ehdokkaan välillä.

Vuokria en ole nyt korottanut, mutta laskemaan en niitä lähde. 

Moni ei tunnu tajuavan, ettei asunnon vuokraaminen ole mikään tuottoisa bisnes. Vuokrasta maksetaan yhtiövastike, mahdollinen yhtiölaina ja muut kulut, varsinkin uudemmissa asunnoissa vuokranantajan käteen ei jää paljoakaan. Ja siitä tuotosta maksetaan vielä pääomavero.  Lisäksi pitää olla rahat valmiina, jos jääkaappi / hella tms. hajoaa. 

Vierailija
52/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahden talot yhtiöllä on paljon tyhjiä asuntoja mutta ne on kalliimpia kuin muilla, eikä niitä kukaan halua. 

Vierailija
53/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pelkäisimme? Kohteemme Hgin kantakaupungissa on ollut viisi vuotta tyhjilläänkin, koska tarvitsimme asuntoa huonekalujen säilytykseen.

Tulee kalliiksi romut joita ei ikinä enää tule käymään. 

Tämän takia ei tavaraa kannata hankkia liikaa.

Vierailija
54/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ihan oma asunto ja maksettu kokonaan. Köyhät asuu vuokralla. Eläkkeellä myydään tämä pois ja lähdetään maailmalle ja mökille myös.

Oma asunto täälläkin, onko muita joilla oma?

Tietenkin, naurattaa lukea tätä lankaa kun kuvitellaan olevansa jotain kun tingataan vuokrasta :D Oikein persaukisten kokoontumisajot. 

Me asumme tällä hetkellä vuokralla. Itse olen hankkinut ensimmäisen 200-neliöisen uuden talon jo 25-vuotiaana, avopuoliso on myynyt omansa juuri ennen kuin tavattiin. Meille tämä vuokralla asuminen sopii nyt, kun mietitään mihin haluamme asettua. Olemme kumpikin viisikymppisiä ja olemme myös pohtineet, jos asuisimmekin Suomessa vuokralla mutta ostaisimme

"Persaukiset vuokralaiset selittelee aina vuokra-asumistaan just näin. Niin mutta kun meidän elämäntilanne ja blaablaablaa. No, näistä saa aina hyvät naurut."

Oispa tosi surullista jos ainoa ja tärkein asia missä elämässäni kokisin onnistuneeni olisi tämä omistamani (puoliksi) asunto tai (niin ikään puoliksi) vapaa-ajan asunto. 

:'(

Vierailija
55/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, hauskoja viestejä täällä.

Jos vuokralaiseni kysyisi / ehdottaisi niin vastauksena olisi kaunis ei. Jos irtisanoo niin siitä vain. Asuntoni ovat hyvillä paikoilla ja uuden vuokralaisen löytäminen on helppoa. Tähän asti on aina voinut valita useamman hyvän ehdokkaan välillä.

Vuokria en ole nyt korottanut, mutta laskemaan en niitä lähde. 

Moni ei tunnu tajuavan, ettei asunnon vuokraaminen ole mikään tuottoisa bisnes. Vuokrasta maksetaan yhtiövastike, mahdollinen yhtiölaina ja muut kulut, varsinkin uudemmissa asunnoissa vuokranantajan käteen ei jää paljoakaan. Ja siitä tuotosta maksetaan vielä pääomavero.  Lisäksi pitää olla rahat valmiina, jos jääkaappi / hella tms. hajoaa. 

Ne kulut saa vähentää tuotoista, veroa ei käytännössä jää tyypillisellä asuntosijoittajalle maksettavaksi.

Mitä tulee noihin muihin kuluihin -nehän on täysin spekulatiivisia vai mikä mielestäsi muuten selittää suurten kaupunkien korkeammat vuokrahinnat? Kalliimmat jääkaapit? Kalliimmat putkirempat? I dont think so. Vastikkeessa voi tonttivuokra tai kiinteistövero näkyä, mutta arvo neliötä kohti on aivan minimaalinen.

-toinen vuokranantaja

Vierailija
56/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin tulee kalliiksi? Vastike on satasen ja velkaa asunnosta ei ole.

Vierailija
57/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla velkavipusijoittajat pulassa.

Vierailija
58/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa laskea tuottoa vuokratulle asunnolle? 

Vierailija
59/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen pyytänyt ja sain alennusta 70€ suurelta vuokranantajalta. 

Vierailija
60/176 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saat 500€ kuukaudessa vuokraa sen sijaan että maksat 100€ tulee huonekaluille hintaa vuodessa aika paljon. Saat ne huonekalut ostettua muutamassa vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi