Mitä miehet tarkoittavat vastavuoroisuudella parisuhteessa?
Millä tavalla naiset eivät sitä toteuta nykyisin? Vieras ajatus näin iäkkäämmälle naiselle, jonka ikäpolvessa miehet ovat vaan oleskelleet parisuhteessa ja perheessä ja naiset tehneet lähes kaiken.
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitaa miesten työt ja nainen naisten työt. Näin se on ollut siitä asti kun maailma luotiin 6000 vuotta sitten ja näin se tulee aina olemaan.
Mies vaihtoi renkaat ja leikkasi nurmikkoa?
Nyt renkaiden vaihto ostetaan palveluna ja nurmikon leikkaa robotti ja isäntä lihoo ja laiskistuu, eikä lapsetkaa opi sivusta seuraamalla kyseisiä taitoja.
Näin sitä kuuluisaa tason laskua saadaan aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tutkimusten ja mielipidekyselyjen ja täällä palstallakin usein kommenttien mukaan naiset NAUTTIVAT siivoamisesta. Se on asia jota he alkavat tehdä kun on tylsää/sadepäivä/vapaapäivä ym. Miksi miesten pitäisi viedä naisilta yksi heidän surullisen ja itkuisen elämänsä ainoita iloja?
Ainoat, jotka täälläkin väittävät naisten nauttivan siivoamisesta, ovat miehiä. Nämä voidaan jakaa kahteen ryhmään. Toisessa ovat miehet, joita ei haittaa asua tunkiolla ja jotka näkevät naisen halun siivota osoituksena siitä, että naisen täytyy tykätä siivoamisesta. Miksipä muuten kukaan niin turhaa hommaa tekisi. Toisessa ryhmässä ovat miehet, jotka haluavat siistin asunnon, mutta siisteyden ylläpidon he katsovat naisen tehtävä
Väitätkö sinä siis, etteivät palstalle kirjoittavat miehet ole todellisia? Että joku tekoäly niitä viestejä tuottaa eivätkä todelliset miehet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te asutte jossain syrjäseudulla vanhassa talossa, jossa ei ole mitään mukavuuksia. Mitä jos muuttaisitte ihmisten ilmoille vaikka kerrostaloon, niin saisitte sisävessan ja suihkun?
Jos puuseehen viittaat, niin se on kesämökillä. Keksitkö vielä jonkin muun tavan kiertää itse kysymys?
Miksi ihmeessä te olette kesämökin hankkineet? Myykää pois. Se on verrattavissa harrastukseen, sen voi korvata jollain muulla tekemisellä.
Hoitaisin mielelläni asunnon siisteydestä huolehtimisen sillä aikaa, kun mies tekee terassin tai vaihtaa talon katon. Nykymies ei edes tee kyseisiä "kotitöitä" nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ruohonleikkuu
Grillin muuraus
Ostosten kantaminen
Kasvimaan muokkaus
Sammaloituneen katon puhdistus
Lumenluonti
Auton korjaus ja huolto
Sisäremontti
Viemärin avaaminen
Kattotyöt
Polkupyörän renkaan paikkaaminen/vaihtaminen
Terassin rakentaminen
Pihan ja tien kunnossapito
Veneen huolto
Puuseen tyhjennys
Tässä luettelo asioista, jotka meidän perheessämme kuuluvat automaattisesti miehen tehtäviin. Luettelo ei ole kattava ja siihen lisätään työt, joista huolehditaan yhteisvastuullisesti. Tuntuu, että monen miehen kotityöosuus on samansuuntainen ja silti kuuluu valitusta, ettei mies tee tarpeeksi. Eikö edellä mainittu siis ole riittävä miehen osuudeksi?
No minä naisena leikkaan mieluummin nurmikon kuin pesen vessoja. Kivaa ulkoilua se on. Grilliä meillä ei ole koskaan muurattu, isolla rahalla on niitä kyllä ostettu. Terassi on tehty yhdessä. Lunta luo se, joka tulee esim ensin kotiin. Vaikea odottaa auton kanssa että mies tulee työmatkalta. Autot hoitaa korjaamo. Normaali mies ei nykyään kyllä autoja korjaa. Samoin kattotyöt tekee meillä ammattilainen. Minä kannan ostoksia siinä missä mieskin. Onko joku nainen muka sellainen prinsessa, ettei kanna? Tien kunnossapitoa ei ole, ja pihaa kyllä hoidan minä enemmän. Viemärin avaamista meillä ei ole muuten kuin pullo putkimiestä joskus vähäksi aikaa viemäriin. Ja minä sen veneenkin viimeksi syksyllä käänsin.
Nuo on jotenkin tosi kaukaa haettuja esimerkkejä. Eikä vastaa mitenkään normaalin perheen elämää. Kuinka monta terassia mies muka rakentaa 30 vuoden avioliiton aikana? Ja kuinka monta kertaa vessa pestään? Enkä ole kyllä törmännyt perheeseen, missä noita remontteja tekisi mies yksin. Kyllä ne on yhteistä puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaisin mielelläni asunnon siisteydestä huolehtimisen sillä aikaa, kun mies tekee terassin tai vaihtaa talon katon. Nykymies ei edes tee kyseisiä "kotitöitä" nykyään.
Minä taas olen sitä mieltä, että ammattilainen ehdottomasti katon vaihtoon. Ja niin meillä hommat hoituukin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellustä on viemärin avaamisessa? Muuta kuin se, että huolto on jäänyt tekemättä. Siitähän se viemärin tukkeutuminen johtuu.
No, minusta viemärin avaus on viemärin huoltoa. Voi sinne tietysti kaataa pullollisen kodin putkimiestä joka päivä, mutta minusta se ei ole erityisen ekologista.
Ja mitä viemärin avaamisen ihmeellisyyteen tulee, ei siinä mitään ihmeellistä olekaan. Kunhan pitää etovassa hajussa käsitellä rasvoittuneuta putkia ja ronkkia niistä pahimmillaan rotan kokoisia märkiä tukkeumamöykkyjä. Siksikin olisi ihan kivaa jos vaimo vuorollaan sen hoitaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruohonleikkuu
Grillin muuraus
Ostosten kantaminen
Kasvimaan muokkaus
Lumenluonti
Auton korjaus ja huolto
Sisäremontti
Viemärin avaaminen
Kattotyöt
Terassin rakentaminen
Veneen huolto
Puuseen tyhjennys
Tässä luettelo asioista, jotka meidän perheessämme kuuluvat automaattisesti miehen tehtäviin. Luettelo ei ole kattava ja siihen lisätään työt, joista huolehditaan yhteisvastuullisesti. Tuntuu, että monen miehen kotityöosuus on samansuuntainen ja silti kuuluu valitusta, ettei mies tee tarpeeksi. Eikö edellä mainittu siis ole riittävä miehen osuudeksi?
Noista
Tyypillinen naisen vastaus eli vähätellään, yleistetään ja sivuutetaan lopuksi koko kysymys. Kai ymmärrät, että ne kerran vuodessa tai harvemmin tehtävät asiat ovat sellaisia, että niihin kuluu kymmeniä kokonaisia työpäiviä, isompiin remppoihin jopa paljon pidempään. Lisäksi vielä ne yhteisvastuulliset työt, kuten siivous, tiskaus, lasten asioista huolehtiminen jne.
Mutta ei tässä mitään. Ehdottelen seuraavaksi vaimolle viemärin avaamista yhdessä, se kun nyt ilmeisesti on sellainen hauska arkiruljanssista poikkeava projekti.
Ihan mies olen, mutta minulla ei ole mitään tarvetta rakentaa jotain sankaritarinaa töistä, jotka toistuvat äärimmäisen harvoin.
Toissa kesänä rakensimme uuden terassin. Vanhan purkamiseen ja uuden rakentamiseen meni viisi päivää ja eivät kyllä tainneet olla ihan kokonaisia työpäiviäkään edes. Terassin käyttöikä on helposti vähintään 20 vuotta, joten tuleehan siitä miltei minuutti työskentelyä per päivä kun sen tuolle käyttöajalle jakaa. Tietenkin meillä vähemmän, kun yhdessä sen teimme, eli siinä oli kahden ihmisen työpanos vielä.
Jos sinun ja vaimosi parisuhde on sellainen, että yhdessä tekeminen ei onnistu, teidän ongelmanne tuskin on se kuka milloinkin viemärin avaa.
Milloin yksikään mies on koskaan putsannut kahvinkeittimen, tiskikoneen tai pyykkikoneen?
Vierailija kirjoitti:
Kasvatatko sinä vihannekset, kudot matot ja ompelet vaatteet?
Miksi siihen terassin rakentamiseen tarvitaan dikki? Etkö naisena olekaan riittävän voimaantunut noihin hommiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruohonleikkuu
Grillin muuraus
Ostosten kantaminen
Kasvimaan muokkaus
Lumenluonti
Auton korjaus ja huolto
Sisäremontti
Viemärin avaaminen
Kattotyöt
Terassin rakentaminen
Veneen huolto
Puuseen tyhjennys
Nuo on jotenkin tosi kaukaa haettuja esimerkkejä. Eikä vastaa mitenkään normaalin perheen elämää. Kuinka monta terassia mies muka rakentaa 30 vuoden avioliiton aikana? Ja kuinka monta kertaa vessa pestään? Enkä ole kyllä törmännyt perheeseen, missä noita remontteja tekisi mies yksin. Kyllä ne on yhteistä puuhaa.
Tosi kaukaa haettuja esimerkkejä? Et voi olla tosissasi, täysin normaaleja nykyajan omakotitaloasumiseen kuuluvia töitä!
Mutta näin se naisten tekemä työmäärä tietenkin saadaan näyttämään isolta. Vähätellään vain kaikkea, mitä miehet tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Milloin yksikään mies on koskaan putsannut kahvinkeittimen, tiskikoneen tai pyykkikoneen?
Meinaatko nyt nukkasihdin putsausta vai jonkun koneen puhdistusohjelman ajoa? Varmaan joo tosi ylitsepääsemättömiä hommia miehille...
Kahvinkeitintä en kyllä ole koskaan putsannut, kun en juo kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko nyt nukkasihdin putsausta vai jonkun koneen puhdistusohjelman ajoa? Varmaan joo tosi ylitsepääsemättömiä hommia miehille...
Kahvinkeitintä en kyllä ole koskaan putsannut, kun en juo kahvia.
Tiskikoneessa ei riitä puhdistusohjelman ajaminen, siellä on monta pestävää kohtaa. Mutta kuinka moni mies on tehnyt sitäkään?
Kuinkahan iäkäs ap mahtaa olla? Mietin vaan kun itse olen lähes 60 eikä meillä ole mitään jakoa. Monet täällä nyt miesten/naisten töihin rajatut asiat tehdään yhdessä ihan siivouksesta auton korjaukseen. Sitten on joitain preferoituja asioita, joita toinen itse haluaa tehdä, mutta hätätilanteessa toinenkin ne voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruohonleikkuu
Grillin muuraus
Ostosten kantaminen
Kasvimaan muokkaus
Lumenluonti
Auton korjaus ja huolto
Sisäremontti
Viemärin avaaminen
Kattotyöt
Terassin rakentaminen
Veneen huolto
Puuseen tyhjennys
Tosi kaukaa haettuja esimerkkejä? Et voi olla tosissasi, täysi
Edelleen, nuo ovat harvoin toistuvia esimerkkejä ja lisäksi vielä täysin itseaiheutettuja, eli ei mitään pakkoja. Jos veneen tai mökin huoltotyöt kokee raskaiksi, silloin ei luonnollisesti hanki mökkiä ja venettä riesoikseen. Jos talon remontointi ja terassinteko on vastenmielistä, silloin nuo palvelut ostaa tai sitten valitsee itselleen mieluisamman asumismuodon.
Ruohonleikkuu
Grillin muuraus
Ostosten kantaminen
Kasvimaan muokkaus
Lumenluonti
Auton korjaus ja huolto
Sisäremontti
Viemärin avaaminen
Kattotyöt
Terassin rakentaminen
Veneen huolto
Puuseen tyhjennys
Asumme Helsingin keskustassa kerrostalossa. Mitään noita töitä ei ole. Auton huollon ja renkaiden vaihdon hoitaa autoliike. Muuta hoitaa huoltofirma, Sisäremonttia mies on kyllä tehnyt, jos kyse on maalaamisesta tai tapetoinnista, mutta keittiöremontin teki remonttifirma. Ja ne maalaushommatkin on tehty yhdessä. Sn sijaan mies kokkaa meillä lähes kaiken, siivoaa osansa, hoitaa lapsen asioita, vie pihalle, pesulle ja lukee iltasadut. Mieheni ei ole suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mies olen, mutta minulla ei ole mitään tarvetta rakentaa jotain sankaritarinaa töistä, jotka toistuvat äärimmäisen harvoin.
Toissa kesänä rakensimme uuden terassin. Vanhan purkamiseen ja uuden rakentamiseen meni viisi päivää ja eivät kyllä tainneet olla ihan kokonaisia työpäiviäkään edes. Terassin käyttöikä on helposti vähintään 20 vuotta, joten tuleehan siitä miltei minuutti työskentelyä per päivä kun sen tuolle käyttöajalle jakaa. Tietenkin meillä vähemmän, kun yhdessä sen teimme, eli siinä oli kahden ihmisen työpanos vielä.
Jos sinun ja vaimosi parisuhde on sellainen, että yhdessä tekeminen ei onnistu, teidän ongelmanne tuskin on se kuka milloinkin viemärin avaa.
En rakenna sankaritarinaa enkä ole missään kommentissani valittanut tekemieni töitten määrästä sinänsä. Myös yhdessä tekeminen onnistuu meillä, mutta kertokoon heti esimerkin se, jonka kotona viemäri avataan yhdessä. Teilläkö avataan?
Halusin kiinnittää huomiota siihen, että useinkaan miesten tekemää työmäärää ei haluta nähdä yhtä suurena kuin naisten. Miesten ja naisten työt ovat eri tyyppisiä ja usein naiset eivät ilmeisesti laske miesten tekemiä töitä kotitöiksi lainkaan. Tämä minua kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen sitä mieltä, että ammattilainen ehdottomasti katon vaihtoon. Ja niin meillä hommat hoituukin.
Ja ammattilainen myös siivoamaan!
Jos jotain olen tästä keskustelusta oppinut, niin sen että ihmiset sietävät jos minkälaisia kumppaneita ja oikeuttavat sillä monenlaiset ennakkoluulonsa toista sukupuolta kohtaan.
Montako "palstamiestä" olet tosielämässä tavannut?