Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kuskaamiset kauas harrastuksiin

Vierailija
10.06.2025 |

Alta kouluikäinen lapsi pitäisi kuljettaa joukkueharrastustapahtumaan 90 kilometrin päähän viikonloppuna, pitäisi odotella paikalla 1,5- 2 tuntia ja lähteä takaisin 90 km matkalle. Jos itse arkisin työssäkäyvänä haluaisit viettää tuon viikonloppupäivän eri tavalla kuin autoillen ja odotellen n. 5 tuntia, lähtisitkö kuitenkin viemään? Jos puoliso ei haluaisi lähteä kuskiksi, onko oikeus vaatia sitä pitäen laiskana ja itsekkäänä, ellei lähde?

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lopettaa se harrastus heti.

Yleensä joukkuelajeihin kuuluu turnauksia, harjoitusleirejä ja matkoja jopa ulkomaille. Eikä pelkästään sm-tasolla, vaan heikommatkin juniorit haluaa tunteja olevansa pelaajia ja tehdä kaikkea lajiin kuuluvaa. Jos tuo on ongelma jo nyt, se pitää lopettaa samantien.

Ei koko harrastusta lopeteta sen takia, ettei juniori osallistu jokaikiseen kauas tehtävään matkaan. Eivät kaikki muutkaan aina osallistu. Ihmisille tulee erilaisia esteitä lähtien töistä ja mökkeiltstä ulkomaanmatkoihin ja perhejuhliin. Harrastus on arkiharrastus, joka toimii hyvin normaalisti. Minun puolestani esim. tämä yksittäinen kerta voitaisiin jättää väliin, koska kohde on kaukana. En halua kuskailla edestakaisin niin pitkää matkaa, en edes jaksa kaunistella tätä mitenkään, en yksinkertaisesti jaksa ja halua, minulla on muitakin hoidettavia asioita. Perheen yhteinen päivä taas ei onnistu, koska puoliso on kiinni omassa harrastuksessaan. 

Vierailija
22/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap keskityt vaan siihen onko toisella oikeus määrätä sinun viikonlopusta. Mitä jos miettisit välillä sitä lasta? 

Miltä lapsesta tuntuu kun käy harjoituksissa mutta ei pääse kisoihin/matkoille? Muut puhuvat kaikesta kivasta reissussa ja sinun lapsi on surkeana paikalla ja miettii että vanhempi ei VIITSINYT viedä. lapsi lopettaa harrastuksen koska hän ei pääse kivoimpiin asioihin. Mutta tietysti jos apn mielestä ainoa merkittävä asia on mitä hän haluaa niin itsekkäästi voi jättää lapsen mielipiteen ja toiveet huomiotta.

Ihan jokaista toivetta ei tarvitse täyttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne lasten harrastuksetkaan välineineen/ kuljetuksineen etc. ilmaisia ole, joten vanhempien on käytävä töissä. Töitä on tehtävä/ töissä on oltava. Et voi sanoa noin vain työnantajallesi/ työkavereillesi:"Hei, mun on mentävä; lasten harrastukset kutsuvat ja mun on lähdettävä mukaan/ kuskattava paikalle..." Työniloa vain teille!

Vierailija
24/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmettä. Minä istuin viime lauantaina koiran kanssa eläinlääkärin päivystyksessä melkein 6 tuntia odottamassa meidän vuoroa, ja siitäkin sain ihan mukavan päiväreissun eväineen aikaiseksi, vaikka tietysti olisi parhaana vapaapäivänä mieluummin tehnyt jotain muuta. Lapsen kanssa olisi ollut mukavampaa, kun olisi voinut jotain jutellakin. Tottakai viet sen mukulan harrastamaan ja vielä hymy naamalla, ettei lapselle tule olo, että on sinulle taakka.

Vierailija
25/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kuljettaisin. Älytön kysymys.

Juuri käytiin samalla tavoin 240 kilsan päässä. Me vanhemmat käytiin paikallisella kirppiksellä, kävelyllä koiran kanssa ja kaupassa.

Takaisin ajeltiin sitten hitaampaa reittiä ja käytiin matkan varrella yhdessä syömässä.

Teillä tuntuu olevan AIKAA... LUPPOAIKAA !

Kaikkien vanhempien kohdalla tilanne ei ole sama.

Vierailija
26/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä joukkuelajeihin kuuluu turnauksia, harjoitusleirejä ja matkoja jopa ulkomaille. Eikä pelkästään sm-tasolla, vaan heikommatkin juniorit haluaa tunteja olevansa pelaajia ja tehdä kaikkea lajiin kuuluvaa. Jos tuo on ongelma jo nyt, se pitää lopettaa samantien.

Ei koko harrastusta lopeteta sen takia, ettei juniori osallistu jokaikiseen kauas tehtävään matkaan. Eivät kaikki muutkaan aina osallistu. Ihmisille tulee erilaisia esteitä lähtien töistä ja mökkeiltstä ulkomaanmatkoihin ja perhejuhliin. Harrastus on arkiharrastus, joka toimii hyvin normaalisti. Minun puolestani esim. tämä yksittäinen kerta voitaisiin jättää väliin, koska kohde on kaukana. En halua kuskailla edestakaisin niin pitkää matkaa, en edes jaksa kaunistella tätä mitenkään, en yksinkertaisesti jaksa ja halua, minulla on muitakin hoidettavia asioita. Perheen yh

Mutta ei kai se yllätyksenä tullut, että nyt on viikonloppuna joku reissu? Jos tuli, niin sittenhän teillä on kotona mahdollisuus jutella asiasta ja sopia pelisäännöt siihen, miten toimitaan pitempien harrastusreissujen kanssa ja muuttuuko tilanne lapsen vanhetessa. Ja sitten ilmoitetaan sinne joukkuelle lapsen osallistumisesta / osallistumattomuudesta.

Vierailija
27/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koko harrastusta lopeteta sen takia, ettei juniori osallistu jokaikiseen kauas tehtävään matkaan. Eivät kaikki muutkaan aina osallistu. Ihmisille tulee erilaisia esteitä lähtien töistä ja mökkeiltstä ulkomaanmatkoihin ja perhejuhliin. Harrastus on arkiharrastus, joka toimii hyvin normaalisti. Minun puolestani esim. tämä yksittäinen kerta voitaisiin jättää väliin, koska kohde on kaukana. En halua kuskailla edestakaisin niin pitkää matkaa, en edes jaksa kaunistella tätä mitenkään, en yksinkertaisesti jaksa ja halua,

Oma näkökulmani on se, että pitemmille reissuille ei lähdetä pelkkää harrastusta varten  viikonloppuina. Voidaan lähteä, jos kohteessa tehdään jotain muutakin yhdessä perheenä niin, että se ei ole pelkkä kuskaus ja suoritus. Puolisolle hänen oma harrastus menee edelle, joten tuo kohta ei täyty. Niinpä en lähde kuskaamaan. 

Vierailija
28/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän itse joka viikonloppu lapsen harrastuksen parissa pari tuntia. Olen yksinhuoltaja, joten tekemistä kyllä riittää muutenkin, mutta en koe että tuo on mikään taakka, vaan ihan mieluisa osa vanhemmuutta. 

Sen puolesta yksittäinen reissu 90 km päähän ei kuulosta kovin ihmeelliseltä ponnistukselta. Kyseessähän on joku lähikaupunki, eikä mikään toisele puolelle Suomea -reissu. En edes miettisi.

Vierailija
29/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämähän järjestetään perheissä mahdollisuuksien mukaan vuorotellen kuljettaen. Tuollaiset reissut ovat laatuaikaa lapsen kanssa. Autokyyti hyvää musiikkia kuunnellen ja jutellen, harrastus, yhdessä ruokailu ja takaisin. Huippupäivä. 

Minusta ei todellakaan ole laatuaikaa viettää aikaa autossa. Kyse oli siitä, onko yhdellä puolisolla oikeus määrätä toisen puolison viikonloppupäivästä. Jos toinen on sitä mieltä, että edestakaisin ajelu ei nyt käy ja toisen mielestä on käytävä.

Se jonka mielestä se käy saa kuskata itse. Ei kai hänen tarvitse yrittää ylipuhua halutonta puolisoaan ajamaan, jos itse kerran suostuu siihen. Mikä ongelma tässä on? 

Vierailija
30/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri käytiin samalla tavoin 240 kilsan päässä. Me vanhemmat käytiin paikallisella kirppiksellä, kävelyllä koiran kanssa ja kaupassa.

Takaisin ajeltiin sitten hitaampaa reittiä ja käytiin matkan varrella yhdessä syömässä.

Meillä ON aikaa lapsillemme. Kyllä.

Osasin varautua siihen jo ennen kuin edes hankin lapsia.

Vierailija
31/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan ymmärrä mikä aloituksen pointti oli. Aloittaja on selvästikin jo päättänyt ettei aio kuskata, koska ei huvita. Harrastus on arkena ok koska lapsi voi itse kävellä sinne, eikä vanhemman tartte vaivautua asian suhteen mitenkään.

Kaikki sympatiat lapsen puolella.

Vierailija
32/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeastaan ymmärrä mikä aloituksen pointti oli. Aloittaja on selvästikin jo päättänyt ettei aio kuskata, koska ei huvita. Harrastus on arkena ok koska lapsi voi itse kävellä sinne, eikä vanhemman tartte vaivautua asian suhteen mitenkään.

Moniko alle kouluikäinen kulkee itsenäisesti harrastukseensa? Ilmeisesti ne kuskaamiset on siis vielä ap:lle ok.

Vierailija
33/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin just teinin Tampereella harrastuksen takia.

Kyydissä kulki myös teinin kaveri. 

Tampereella notkuin viitisen tuntia kaikkinensa. Läppäri ja kännykkä oli mukana joten tein osan aikaa, kolmisen tuntia, ihan töitä.

Kävin myös parilla kirpparilla katsomassa olisiko siellä meille jotain tarpeellista. Ja ihan vaan Pispalassa kävelyllä katselemassa pihaideoita ja kahvilla.

Siivosin myös autoa joutessani.

Paluumatkalla ajoimme Hämeenlinnan kautta, kävimme syömässä ja ihailemassa linnaa ja sen puistoa.

Vierailija
34/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 omaa lasta ja lapsipuoli ja minä hoidin harrastuskuskaamiset. Minusta ei ollut iso rasti, pääasia, että muksut pääsi touhuamaan. Toki joskus oli reissuja, että ei päässyt osallistumaan, mutta sellaista se elämä on.

Vierailija
35/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa mitään ohmeellistä ole. Kaverisynttärienkin takia tulee ajelua ja noita parin tunnin notkumisia ihan koko aian.

Vierailija
36/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan hirveää, kokonaista yhtenä päivänä joutuisit uhraamaan aikaasi lapsesi tähden. Onhan se nyt ennenkuulumatonta. Kyllä sinä nyt ihmeessä tarvitset sohva-aikasi ettei tarvitse mitään tehdä. Arjen sankari....Eiku

Vierailija
37/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 kilsaa ei ole matka eikä mikään, ja sen odotusajan voi ihailla muksunsa harrastusta tai tehdä jotain muuta, paikkakunnasta riippuen. Eikö teillä ole kimppakyytejä, jos kerran on joukkueharrastus?

Vierailija
38/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta kuvastuu sellainen asenne, että lapsi hoitakoon itse harrastuksensa ja vanhemmat vain kuskaa, jos kuskaa.

Toki on kyse vielä alle kouluikäisestä, mutta kyllä se tuppaa menemään niin näissä joukkuelajeissa, että vanhemmilta toivotaan osallistumista joukkueen toimintaan ainakin jossain vaiheessa. Edes sitten sitä, että olisi kentän laidalla katsomassa peliä ja kannustamassa omaa joukkuetta.

Tämän perustan siihen, että ap:n mielestä se perillä olo on "odottelua", ei kannustamista tai tapahtuman seuraamista. Ihan kuin hän siellä vain istuisi autossa somea selaten ja peukaloita pyöritellen...

Vierailija
39/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ON aikaa lapsillemme. Kyllä.

Osasin varautua siihen jo ennen kuin edes hankin lapsia.

On asioita, joihin ei voi varautua etukäteen, kuten esim. työpaikka/ työtehtävät. 

Vierailija
40/100 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko alle kouluikäinen kulkee itsenäisesti harrastukseensa? Ilmeisesti ne kuskaamiset on siis vielä ap:lle ok.

Aloittaja kirjoitti että harrastus on arkena kävelymatkan päässä. 

Aloittaja kirjoitti myös että on arkena töissä, ja haluaa viettää viikonlopun muuten kuin autossa istuen, joten ei ole kyse mistään työesteestä, vaan arvomaailmasta. Lapsen tarpeet eivät ole siellä listan kärjessä. eikä sen lapsen kanssa vietetty aika ole mieluisaa vapaa-aikaa, vaan tylsä velvollisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän