Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä järjestyksessä Raamattu kannattaa lukea läpi?

Vierailija
10.06.2025 |

Ihan kannesta kanteen, siinä järjestyksessä kun ne kirjat on vai mitä?

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aakkosjärjestyksessä tietenkin. Ensin Aatamin tarina, sitten Adolfin taistelu elintilasta, joka tuo perspektiä myöhemmin tavattaviin juutaIaisiin. Siitä se sitten etenee.

Vierailija
22/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on sinulle tekoälyn vastaus:

Raamatun lukemisjärjestys riippuu siitä, mikä on tavoitteesi: haluatko ymmärtää sen kokonaiskertomuksen, syventyä hengelliseen sisältöön, tutkia tiettyä teemaa vai aloittaa helpoimmista kohdista? Tässä on muutama eri lähestymistapa:

🧭 1. Kertomuksellinen järjestys (historiallinen kaari)

Tämä auttaa ymmärtämään Raamatun "juonen" alusta loppuun:

1. Mooseksen kirja  maailman ja Israelin kansan alku

2. Mooseksen kirja  Egyptistä vapautuminen

Joosua, Tuomarit, Ruut  kansan asettuminen luvattuun maahan

1. & 2. Samuel, 1. & 2. Kuningasten kirjat  kuninkaiden aika

Esra, Nehemia, Ester  pakkosiirtolaisuuden jälkeinen aika

Evankeliumit (Matteus, Markus, Luukas, Johannes)  Jeesuksen

Tuosta puuttuu tärkein eli 3. Mooseksen kirja. Sitä homojen vastustajat siteeraavat, koska siinä kielletään makaamasta miehen kanssa samoin kuin naisen kanssa. Paha kyllä heiltä unohtuu, että samassa osiossa kielletään sianlihan  ja äyriäisten syöminen, sapattina työskentely, kahdesta erilaisesta langasta valmistettujen vaatteiden pitäminen sekä kahden erilaisen siemenen kylväminen samaan peltoon. 

Vierailija
24/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita Uudesta Testamentista. Uusi testamentti kumoaa vanhan. Niin kuin arkielämässäkin. 

Paitsi jos haluat perustella vihasi jotain vähemmistöä kohtaan. Siihen vanha testamentti sopii paremmin. 

Vierailija
25/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso ensin loppuratkaisu viimeisiltä sivuilta.

Vierailija
26/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen on helppoa. Sisäistäminen on vaikeaa. Voin lukea kymmeniä sivuja tekstiä vain huomatakseni ettei minulla ole aavistustakaan mitä luin.

Vierailija
27/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin nuorena raamatun läpi, siinä kuin gilgameshin ja antiikin tarustotkin. Antiikin tarustot olivat sentään viihdyttäviä. 

Vierailija
28/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeminen on helppoa. Sisäistäminen on vaikeaa. Voin lukea kymmeniä sivuja tekstiä vain huomatakseni ettei minulla ole aavistustakaan mitä luin.

Kannattaisi hankkia apua keskittymiseen.

Vierailija
29/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi hankkia apua keskittymiseen.

Ei ole mitään apua.

Vierailija
30/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita Uudesta Testamentista. Uusi testamentti kumoaa vanhan. Niin kuin arkielämässäkin. 

Paitsi jos haluat perustella vihasi jotain vähemmistöä kohtaan. Siihen vanha testamentti sopii paremmin. 

Olen aina inhonnut niitä jotka laittavat kanaa ja kananmunaa samaan ruokaan. Vinkkejä sivuille?

Vierailija
31/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on puhelimessa Youversion - Raamattu sovellus ja siellä käynnissä lukusuunnitelma Raamattu läpi vuodessa kronologisesti

Vierailija
32/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matt. 5:17-20

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Vierailija
33/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta loppuun. Raamatussa on paljon viittauksia Vanhan testamentin puolelle, eikä Uutta voi ymmärtää ilman vanhaa. Ilmestyskirjan jättäisin lukematta. Se ei kuulu Raamattuun.

Vierailija
34/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaperin. Silloin ei sekoita kenenkään elämää

Vierailija
35/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla satukirjalla nyt kannattaa heittää vesilintua.

Tärkeämpi kysymys on missä järjestyksessä Star Warsit kannattaa katsoa?

Suosittelisin raamatun lukemista Sinullekin! Sieltä löytyy ihan hyviä elämänohjeita! 

Vierailija
36/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän harmittaa, että oli huutelua, ettei kannattaisi lukea. Mistä hitosta sitä sit tietää mitä sinne on edes kirjoitettu, jossei sitä itse lue. Sain teininä yhden lukulistan / kalenterin, jossa mainittu joka päivälle kohta/kohdat raamatusta mitkä kannattaa lukea. Se projekti jäi vähän kesken, mutta hyvänä puolena oli se, että se huomioi juhlapyhät jne.ja vaihteli sujuvasti teemojen mukaan, silti pitäen lukukokemuksen yhtenäisenä. 

On mahdollista, että lista oli vain uudelle testamentille, mutta mielikuvani on, että se vaihteli sujuvasti uuden ja vanhan testamentin välillä. Muistan myös miettineeni, että jättääkö kyseinen kalenteri pois kohtia, muttei sekään mielestäni pitänyt paikkaansa.

Jos jollain on kyseinen kalenteri, niin olisin kiinnostunut. Nyt vähän vanhempana voisin yrittää uudelleen ja tietysti tämä vinkkinä OP:lle, jos kyseisen listan jostain löytää. 

Vierailija
37/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla satukirjalla nyt kannattaa heittää vesilintua.

Tärkeämpi kysymys on missä järjestyksessä Star Warsit kannattaa katsoa?

Star Warsithan eivät ole satua

Vierailija
38/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatun lukeminen kuulu ihan yleissivistykseen, se on kuitenkin meidän kulttuurimme pohja!

Eikä ole  🤣

Vierailija
39/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua vähän harmittaa, että oli huutelua, ettei kannattaisi lukea. Mistä hitosta sitä sit tietää mitä sinne on edes kirjoitettu, jossei sitä itse lue. Sain teininä yhden lukulistan / kalenterin, jossa mainittu joka päivälle kohta/kohdat raamatusta mitkä kannattaa lukea. Se projekti jäi vähän kesken, mutta hyvänä puolena oli se, että se huomioi juhlapyhät jne.ja vaihteli sujuvasti teemojen mukaan, silti pitäen lukukokemuksen yhtenäisenä. 

On mahdollista, että lista oli vain uudelle testamentille, mutta mielikuvani on, että se vaihteli sujuvasti uuden ja vanhan testamentin välillä. Muistan myös miettineeni, että jättääkö kyseinen kalenteri pois kohtia, muttei sekään mielestäni pitänyt paikkaansa.

Jos jollain on kyseinen kalenteri, niin olisin kiinnostunut. Nyt vähän vanhempana voisin yrittää uudelleen ja tietysti tämä vinkkinä OP:lle, jos kyseisen listan jostain löytää. 

Ne huutelijat tuskin ovat Raamattua edes lukeneet ja tuskin paljoa muutakaan.

Vierailija
40/128 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alusta loppuun. Raamatussa on paljon viittauksia Vanhan testamentin puolelle, eikä Uutta voi ymmärtää ilman vanhaa. Ilmestyskirjan jättäisin lukematta. Se ei kuulu Raamattuun.

Kyllä Ilmestyskirja kuuluu Raamattuun tottakai. Hyvin ajankohtainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän