Onko teillä tällainen käytäntö mökkeilyn suhteen?
Mökille ei saa mennä, jos vanhemmat tai isovanhemmat eivät ole mukana. Kaikki lapsenlapset ovat jo aikuisia ja suurimmalla osalla jo puolisot ja perhettä, joten olisi mukava mennä mökille ihan omalla porukalla. Koko perheellä mökkirakennuksessa on ahdasta, ja aikuisetkin joutuvat nukkumaan tuvassa.
Kun vanhemmiltani kyselee asiasta, he eivät taivu siihen, että ilman heitä menisimme sinne. Mahdollisuus mennä on aina heistä riippuvainen. Ymmärrän, että hehän sen omistavat, mutta tällä tavalla mökistä ei oikein ole ollut iloa meille, koska ensinnäkään aikataulumme eivät aina täsmää.
Olenko itsekäs kun ajattelen, että kyllä aikuisten (30-v.) lasten voi olettaa pitävän mökistä huolta?
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa oma mökki. Heidän mökki, heidän säännöt
juridisesti noin mutta onhan nuo vanhemmat jotenkin todella erikoisia ja - ikäviä. Tosi ikäviä, pikkumaisia vallankäyttäjiä.
Eikö omistajalla ole omistajan oikeus ja valta omistuksiinsa nähden?
Miten on "pikkumaista vallankäyttöä", jos haluaa itse päättää, keitä kakkoskotiin tulee ja milloin?
Mutta kun nyt ei ole kyse kenestä tahansa puolitutusta vaan omista lapsista ja heidän perheistään.
Entä jos ei ole rahaa maksaa aikuisen lapsen perheen mökkikustannuksia? Jossakin korves
Hämmentävää aina välillä havahtua siihen, kuinka erilaiset kasvatustyylit joillain voi olla. Onko joillekin "kasvatus" vain sitä, että työnnetään ruoka nenän eteen ja kuskataan harrastuksiin, vai miten jää välistä tapojen oppiminen, vastuun ottaminen, siisteys ja ymmärrys talousasioista? Kyllä meillä iso pointti kasvatuksessa oli siinä että millaisia aikuisia jälkikasvustamme tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: kenen omistuksessa se mökki on tarkalleen? Omistajahan määrää kuka ja miten mökkiä käyttää.
Tottakai omistaja määrää.
Mutta onhan tuo melkoinen epäluottamuksen osoitus, jos lapsia ei voi päineen päästää mökille. Omasta mielestäni täysin käsittämätöntä, jos taustalla ei ole mitään syytä, mikä antaisi tuollaiseen epäluottamukseen aihetta.
Ei siis kyse ole siitä, etteikö omistaja saisi määrätä omasta mökistään, mutta omituista tuo kyllä on. Luulisi, että siitä olisi myös hyötyä omistajalleen, mikäli mökillä olon vastineeksi lapset tekisivät siellä pieniä pihahommia yms.
Yhtä iso epäluottamuksenosoitus on se, että lapset eivät päästä vanhempiaan kaupunkiasuntoon siksi aikaa, kun itse ovat poissa. Kiva olisi anopin ja appiukon asustella maksutta ka
Kyllä meillä sekä omani että miehen vanhemmat saavat yöpyä kun olemme poissa, miksi eivät saisi?
Aloituksesta tulee mieleen että voisiko olla, että joku lapsista on käynyt siellä ja jättänyt mökin huonoon kuntoon, tai sitten joku lapsista elää niin leväperäisesti ettei uskalla jättää hänen hoteisiinsa mökkiä hoidettavaksi?
"Joskus joutuu lähisuhteissakin liikuttelemaan rahaa, vaikka ei välttämättä haluaisi."
Tietenkin jos toiselle osapuolelle tulee ihan selkeitä kuluja jostain niin niitä on kohtuulista ainakin tarjota korvattavaksi. Kuitenkin jos lainaa jotain jota toinen ei silloin tarvitse niin kuluja ei useinkaan kauheasti synny.
"Lisäksi kompensaatiota ei välttämättä voi antaa muutoin kuin rahalla, erilaisista syistä."
Aika harvoin on niin että ei voisi millään vastapalveluksella ikinä korvata.
"että aikuinen lapsi ei kuvittelekaan mankuvansa vanhempiensa asuntoautoa ilmaiseksi toistuvasti lainaan, on ns. hyvä merkki."
Sinulla on jo tietty asenne kun käytät sanaa "mankua". Yleensä ihan vain kysytään että olisiko mahdollista. Se ei ole mankumista tai vaatimista ja jos toinen osapuoli vaikuttaa haluttomalta antamaan niin ainakin itse jätän sitten sikseen. Rahalla en vanhemmiltani palveluksia osta enkä toivo lapsienikaan minulta mitään ostavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: kenen omistuksessa se mökki on tarkalleen? Omistajahan määrää kuka ja miten mökkiä käyttää.
Mutta onhan tuo melkoinen epäluottamuksen osoitus, jos lapsia ei voi päineen päästää mökille. Omasta mielestäni täysin käsittämätöntä, jos taustalla ei ole mitään syytä, mikä antaisi tuollaiseen epäluottamukseen aihetta.
Ei siis kyse ole siitä, etteikö omistaja saisi määrätä omasta mökistään, mutta omituista tuo kyllä on. Luulisi, että siitä olisi myös hyötyä omistajalleen, mikäli mökillä olon vastineeksi lapset tekisivät siellä pieniä pihahommia yms.
Yhtä iso epäluottamuksenosoitus on se, että lapset eivät päästä vanhempiaan kaupunkiasuntoon siksi aikaa, kun itse ovat poissa. Kiva olisi anopin ja appiukon asustella maksutta ka
Kyllä meillä poika sanoi että me vanhemmat ja sisaruksensa saadaan kuka vaan mennä hänen yksiöönsä kesällä kun se tyhjillään. Tarkoitus mennäkin kaupunkilomalle meidän vanhempien pojan yksiöön kunhan keretään.
"Yhtä iso epäluottamuksenosoitus on se, että lapset eivät päästä vanhempiaan kaupunkiasuntoon siksi aikaa, kun itse ovat poissa."
Meidän asuntomme on lastemme ja monien sukulaisten "lentokenttähotelli" kun satumme kentän lähellä asumaan. Eikä se ole meille mikään ongelma. Kivahan se on kun pystyy muiden ihmisten elämää helpottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska aikuiset lapset oppivat sen, että vanhempien omaisuus ei ole heidän, vaikka lapsuudessa ja nuoruudessa vanhempien kanssa mökillä oltiinkin. Ap:n ihmettely kertoo vain siitä, että napanuoraa ei ole katkaistu.
Nämä kommentit ja yläpeukutukset tuntuu ihan provoilta! Meillä (ja monella muullakin) mökki on aikuisten lasten vapaassa käytössä. Mitä mökille käy kun tällaisista kommentoijista aika jättää? Lapset oppivat pitämään huolta mökistä ja aikanaan saavat siitä omansa.
Osa täällä puhuu lapsistaan kuin vieraasta siasta!
Kuulostaa todella erikoiselle. Mökki on toki heidän, mutta en ole ikinä kuullut vastaavasta toimintatavasta. Ymmärrän oikein hyvin miksi mökillä haluaisi olla vain oman perheen kesken. Ja ymmärrän, että tilanne kummastuttaa. Mökkejä on hyvin tarjolla vuokralle, joten itse kyllä vuokraisin tai ostaisin jopa oman mökin.
Osaatko sanoa miksi he eivät teitä päästä mökille omien perheidenne kesken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aikuiset lapset oppivat sen, että vanhempien omaisuus ei ole heidän, vaikka lapsuudessa ja nuoruudessa vanhempien kanssa mökillä oltiinkin. Ap:n ihmettely kertoo vain siitä, että napanuoraa ei ole katkaistu.
Nämä kommentit ja yläpeukutukset tuntuu ihan provoilta! Meillä (ja monella muullakin) mökki on aikuisten lasten vapaassa käytössä. Mitä mökille käy kun tällaisista kommentoijista aika jättää? Lapset oppivat pitämään huolta mökistä ja aikanaan saavat siitä omansa.
Samaa olen ihmetellyt. Itselleni mökkipaikka on niin rakas juuri siksi että se on ollut meidän suvussa jo usean sukupolven ajan. Ja jokainen sukupolvi on nimenomaan toivonut että se on yhtä rakas myös seuraavalle ja sehän tapahtuu vain jos sitä saa käyttää kuin omaansa. Lapsenikin rakastavat jo paikkaa ja haluavat ehdottomasti viettää siellä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa oma mökki. Heidän mökki, heidän säännöt
juridisesti noin mutta onhan nuo vanhemmat jotenkin todella erikoisia ja - ikäviä. Tosi ikäviä, pikkumaisia vallankäyttäjiä.
Eikö omistajalla ole omistajan oikeus ja valta omistuksiinsa nähden?
Miten on "pikkumaista vallankäyttöä", jos haluaa itse päättää, keitä kakkoskotiin tulee ja milloin?
Mutta kun nyt ei ole kyse kenestä tahansa puolitutusta vaan omista lapsista ja heidän perheistään.
Entä jos ei ole rahaa maksaa aikuise
"Hämmentävää aina välillä havahtua siihen, kuinka erilaiset kasvatustyylit joillain voi olla. Onko joillekin "kasvatus" vain sitä, että työnnetään ruoka nenän eteen ja kuskataan harrastuksiin, vai miten jää välistä tapojen oppiminen, vastuun ottaminen, siisteys ja ymmärrys talousasioista? Kyllä meillä iso pointti kasvatuksessa oli siinä että millaisia aikuisia jälkikasvustamme tuli."
Eri, mutta tässä ollaan villakoiran ytimen äärellä.
Jos kaikki suomalaiset kasvatettaisiin tuolla pointilla, että millaisia aikuisia jälkikasvusta tulee, niin ei olisi siivottomuutta, roskaisuutta, lokkeilua toisten mökeillä (tuttujen tai vanhempien), ei olisi rikollisuutta, ei olisi koulu- eikä työpaikkakiusausta, ei olisi huijauksia, ei olisi yrityksiä vetää välistä sen minkä kerkeää. Jne. Jne.
Siinähän se on, että osa kasvatetaan ja osaa ei, ja jotkut kyllä yrittävät kasvattaa mutta siltikin "lapsi kasvaa kieroon".
Siitä sosiologit ja muut tutkijat tekevät teorioita, kasvatustieteilijät omiaan, psykologit antavat neuvoja, kun yritetään saada lapset kasvamaan "kunnon aikuisiksi". Ja samaan aikaan poliittisen elämän huipulla nähdään, ettei käytöstavoista eikä edes peruskohteliaista puhetavoista välitetä tuon taivaallista, eikä oikeastaan "arvoistakaan" ole usein yksimielisyyttä.
Ei kai tämä voi tulla kenellekään yllätyksenä, että Suomessa on hyvin erilaisia perhedynamiikkoja ja sekä erittäin hyvää ja molemminpuolista kunnioittavaa käytöstä perheenjäsenten välillä että "jotain ihan muuta".
Nämä ovat isoja kysymyksiä, ja oikeastaan hyvin tärkeitä jokaisen hyvinvoinnin kannalta. Mökin antaminen aikuisten lasten käyttöön (ja millä ehdoilla) on yksi osa tuota laajempaa kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
"Joskus joutuu lähisuhteissakin liikuttelemaan rahaa, vaikka ei välttämättä haluaisi."
Tietenkin jos toiselle osapuolelle tulee ihan selkeitä kuluja jostain niin niitä on kohtuulista ainakin tarjota korvattavaksi. Kuitenkin jos lainaa jotain jota toinen ei silloin tarvitse niin kuluja ei useinkaan kauheasti synny.
"Lisäksi kompensaatiota ei välttämättä voi antaa muutoin kuin rahalla, erilaisista syistä."
Aika harvoin on niin että ei voisi millään vastapalveluksella ikinä korvata.
"että aikuinen lapsi ei kuvittelekaan mankuvansa vanhempiensa asuntoautoa ilmaiseksi toistuvasti lainaan, on ns. hyvä merkki."
Sinulla on jo tietty asenne kun käytät sanaa "mankua". Yleensä ihan vain kysytään että olisiko mahdollista. Se ei ole mankumista tai vaatimista ja jos toinen osapuoli vaikuttaa haluttomalta antamaan niin ainakin itse jätän sitten sikseen. Rahalla en vanhemmiltani palveluksi
Se sana "mankua" tuli siitä aiemmasta kommentista. Ei ole oma sanani.
Totean vain, että minun luennassani tuo kommentti kertoo ihmisestä hyvää. En tunne kommentin kirjoittajaa, mutta tämän palstan logiikan huomioon ottaen arvelisin, että kommentin kirjoittaja on tulkinnut joko aloituksen tai jonkun aiemmin kommentin sellaisena, että siinä "mangutaan".
Tai sitten on joutunut muutoin elämässään havainnoimaan "mankumista".
Jotkut ihmiset saattavat tuntea moniakin "lokkeja", jotka yrittävät siipeillä toisten kustannuksella. Tällöin ihmisellä saattaa syntyä vastareaktio, ettei itse ainakaan ole "sellainen". Eli ajatus on, että jotkut mankuvat ilmaiseksi toistuvasti jotakin lainaan, mutta hän ei mangu. Jonkunlainen reaktiohan tuo kommentti oli, johonkin. Itse reagoin siihen sanomalla, että arvostan kommentin kirjoittajan ajatusmallia. Miksikö? Koska itselläni on samanlainen ajatusmalli, ehkä vähän jyrkkäkin: "Minä en ainakaan halua olla lokki."
Minulla ei ole mökkiä mutta puolison äidillä ja enolla on yhteinen heidän vanhempiensa aikoinaan rakentama mökki. Sinne mökille on kyllä aina kaikki tervetulleita kysymättä ja erikseen pyydettäessä saa mennä vaikka kaveriporukalla sinne ilman, että muita ilmestyy paikalle. Sekä anopilla että puolison enolla on omat nukkuma-aitat, joissa on henkilökohtaista tavaraa ja niihin ei tietenkään mennä ilman lupaa. Lisäksi on yksi ylimääräinen nukkuma-aitta ja saunatupa. Päämökissäkin on vuodesohva mutta siinä on tietysti ikävä nukkua, kun ensimmäiset heräävät jo kuudelta.
Aika usein siellä mökillä on muitakin joko koko ajan tai osan ajasta. Taitaa jokaisella perheellä olla nykyään oma avainkin mökille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Itselleni mökkipaikka on niin rakas juuri siksi että se on ollut meidän suvussa jo usean sukupolven ajan. Ja jokainen sukupolvi on nimenomaan toivonut että se on yhtä rakas myös seuraavalle ja sehän tapahtuu vain jos sitä saa käyttää kuin o
Kaikilla ei ole tilanne tuollainen. Tulisiko heidänkin siis pakottaa ajattelunsa ja toimintansa sellaiseen malliin, joka toimii teillä, vai saavatko he itse päättää omat tapansa periaatteella "oma tupa oma lupa"?
Ilmeisesti olette menossq vanhempien mökille. Sen säännöt, kenen mökki.
Hommatkaa oma, sillä siitä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä iso epäluottamuksenosoitus on se, että lapset eivät päästä vanhempiaan kaupunkiasuntoon siksi aikaa, kun itse ovat poissa. Kiva olisi anopin ja appiukon asustella maksutta kaupunkiasuntoon siksi aikaa, kun itse ovat poissa. Kiva olisi anopin ja appiukon asustella maksutta kantakaupungissa, parkittaa autonsa perheen autohallipaikalle ja nauttia kaupunkiasumisesta. Vaan ei, se on kuulemma nuorempien koti, ei sitä kenelle vain lainata.
Tottahan se on tuokin. Mutta jos vanhemmilla tosiaan on taipumusta tonkia kaikki kaapit pohjia myöden ja arvostella toisen elämäntapaa, on täysin ymmärrettävää, ettei heitä haluta välttämättä omaan kotiin majoittumaan. Mikäli taas voi luottaa siihen, että yksityiset asiat pysyy yksityisinä ja asunto on takaisin tullessa moitteettomassa kunnossa, niin selvähän se on, että ei siinä asunnon lainaamisessa ole mitään ongelmaa.
Osta tai vuokraa oma mökki. Pääset paljon helpommalla. Sukumökit ovat itse sąątanan keksintö. Sitä edelle kauheudessa menee vain sota ja nälänhätä.
Muista vaan sitten kieltäytyä, kun he iäkkäämpinä haluavat teidät sinne ilmaiseksi siivoamaan, ajamaan nurmikkoa, pilkkomaan polttopuita ja "äkkiä vaan" hoitamaan jonkun puuhan.
No kieltämättä erikoinen kuvio, varmaan muitakin outoja sääntöjä löytyy. Kuka tuonne haluaisi mennäkkään, vuokramökki kehiin.
Ei taas, nämä suomalaisten mökit. Onneksi ei ole omaa ja minua ei saisi kuin kilon palasina jonkun toisen mökille.
Kyllä ja ei. Teoriassa muut saavat kyllä mennä itsekseen, mutta anoppi aina tunkee mieheni ja minun mukaan. Hänen mökkinsä se on, mutta on suoraan sanottuna ottanut päähän kun muut saavat mennä keskenään. Lisäksi se, että tämä mukaan tuppautuminen tapahtui aina viime hetkellä tai kesken meidän mökkeilyn. Niin, ettei ehditty perua ja vaikka vuokrata jtn toista mökkiä. Välillä mukaan on tullut kiukutteleva miehen sisko perheineen.
Nyt olisi sitten aiheellista korjata mökkiä ja siirtää se seuraaville sukupolville. Anoppi niin toivoisi, että jakaisimme mökin miehen siskon kanssa. Ei ikinä. Hommaamme oman mökin.
Noinhan sen menee sellaisissa perheissä joissa on perheenjäsenten kesken normaalit suhteet ja luottamus. Vanhemmat haluavat lapsilleen kaikkea hyvää ja lapset arvostavat sitä.
Minua itseäni on aikanaan kohdeltu näin vanhempieni taholta ja pidän siksi täysin luonnollisena että omat lapseni taas saavat nauttia siitä että he saavat saman kohtelun.