Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä tällainen käytäntö mökkeilyn suhteen?

Vierailija
10.06.2025 |

Mökille ei saa mennä, jos vanhemmat tai isovanhemmat eivät ole mukana. Kaikki lapsenlapset ovat jo aikuisia ja suurimmalla osalla jo puolisot ja perhettä, joten olisi mukava mennä mökille ihan omalla porukalla. Koko perheellä mökkirakennuksessa on ahdasta, ja aikuisetkin joutuvat nukkumaan tuvassa. 

Kun vanhemmiltani kyselee asiasta, he eivät taivu siihen, että ilman heitä menisimme sinne. Mahdollisuus mennä on aina heistä riippuvainen. Ymmärrän, että hehän sen omistavat, mutta tällä tavalla mökistä ei oikein ole ollut iloa meille, koska ensinnäkään aikataulumme eivät aina täsmää.

Olenko itsekäs kun ajattelen, että kyllä aikuisten (30-v.) lasten voi olettaa pitävän mökistä huolta?

Kommentit (273)

Vierailija
141/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Mökki ei aloituksen perusteella ole missään määrin teidän lasten, vaan vanhempienne. Vanhempanne sanelevat ehdot sen käyttämiselle. Vaikka olette heidän lapsiaan, mökki on heidän yksityistä aluettaan ja ilmeisesti sellaisena sen haluavat pitääkin ja se tulee heille myös suoda. 

Mikäli haluatte mökkeillä, ostatte oman mökin. Myös vuokraaminen on mahdollista.

Vierailija
142/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo mökkeilykuvio ei toimi niin kuin kaikki osapuolet haluaisivat, niin sitten se on parasta lopettaa. Itseään on turha kiusata kun maa on mökkejä täynnä. Itse lopetin myöskin kokonaan mökkeilyn, joka alkoi aiheuttaa turhia negatiivisia ajatuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuoriso saa käyttää mökkiä kunhan vain ilmoittavat koska ovat menossa sinne. Jäljet pitää siivota ja mökin pitää olla samassa kunnossa kun sinne on menty. Hyvin on mennyt tähän asti.

Yleensä ovat siellä kavereiden kanssa muutaman kerran kesässä. Meidän kanssa he eivät enää tule. Mökkeillään miehen kanssa kahdestaan. 

Vierailija
144/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkejä on monenlaisia. Perheitä on monenlaisia. Varallisuuksia ja tulotasoja on myös erilaisia. Ja nuoria on monenlaisia niitäkin. Jos vielä oman suvun nuoret jotenkin tietää ja tuntee, niin nuorten kavereista ei välttämättä tiedä mitään.

Mun lapset saavat mennä mun mökille keskenään, kun sovitaan. He myös auttavat mökin töissä. Myös puolisoni lapsista toinen on mökkeillyt siellä miesystävänsä kanssa.

Sen sijaan puolisoni nuorisoikäisiä lapsenlapsia en halua mökille keskenään, meidän siellä ollessa toki ovat aina tervetulleita. En halua, että minulle tuntemattomat nuoret ihmiset (eli ne kaverit) tulevat tietämään missä ovat mitkäkin avaimet, alkoholit, koneet ja laitteet. 

Mökissä on oikeasti paljon töitä, eikä meidän varallisuus salli että kaikki huolto voitaisiin ulkoistaa. Biokäymälä pitää tyhjentää, sauna pitää siivota, rakennuksia, terasseja ja laituria huoltaa, jopa venettäkin välillä.

Miehellä oli aiemmin oma mökki. Kun hänen aikuinen poikansa kävi kavereineen siellä viettämässä keväistä viikonloppua, niin porukka oli siellä juhlinut miesten tavalla, paskonut nurkat, luraa oli kaikkialla ja kaljatölkkejä tontin lisäksi viereisellä luonnonsuojelualueellakin. Mies hermostui niin että möi mökkinsä saman tien.

Vierailija
145/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökin omistaja päättää kuka mökkiä voi käyttää ja millä ehdoilla. 

Vierailija
146/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuosta voisi ihan keskustella perheen kesken?

Meillä mökille saa mennä kuka haluaa, milloin haluaa, usein kun menee muitakin tulee kun tietää että sauna on lämmin, meidän mökki on vain rantasauna ja suurimmalla osalla on sinne matkaa 500m-10km. Olisikohan siellä joku ollut joskus yötä, en muista. 

PS. Mökin ovessa on aina avain, saa käyttää. 

Meillä on sama, eli mökille saa mennä kuka haluaa milloin haluaa. 

Me vanhemmat omistamme mökin ja vastaamme sen kustannuksista. Kaikki viisi lasta perheineen voivat käyttää sitä halutessaan. Me kerromme etukäteen, koska me olemme paikalla. Eli keväällä kerromme milloin me olemme siellä kesällä, kesällä kerromme syksyn lomamme jne. Samaan aikaan saa tulla, ja tulija saa halutessaan ilmaiset ruuat ja lapsenhoitajan. Me täytämme jääkaapin ja ruokakaapit, jotka ovat vapaasti kaikkien käytettävissä. Muista ajoista lapset perheineen sopivat keskenään. 

On mukava, että mökillä riittää käyttäjiä! 

Vierailija
147/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse reagoin siihen sanomalla, että arvostan kommentin kirjoittajan ajatusmallia. Miksikö? Koska itselläni on samanlainen ajatusmalli, ehkä vähän jyrkkäkin: "Minä en ainakaan halua olla lokki.""

Ymmärrän sinällään ajatusmallin mutta minusta se on kuitenkin liian jyrkkä ja johtaa helposti vain toiseen ääripäähän. Eli että kaikki sitten aina korvataan sentilleen ja jokainen euro lasketaan aina tarkkaan.

Silloin suhteista helposti puuttu tietty rentous ja aito pyyteetön halu auttaa muita. Mutta en siis sano että sinulla näin automaattisesti olisi.

Vierailija
148/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee mökistä sukumökin? Se, että mökin omistajalla on sukulaisia? Minusta ei. Sukumökki on oikeasti jaettu eri omistajien kesken, eikä aina toimi kauhean hyvin. Minä omistan osan sellaisesta, ja käymme siellä vain talkoissa. Välit on ihan ok, mutta emme tarvitse sitä mihinkään. 

Miehen vanhemmilla on oma mökki, ja siellä käymme välillä kylässä. Muutakin tekemistä kesällä on, joten käytyä tulee lähinnä kerran kesässä. Se on heille lähes koti, ei tulisi edes mieleen vaatia sitä omaan käyttöön. 

Olemme ostaneet omilla rahoillamme oman mökin. Se on meidän mökki, ja saamme tehdä sen suhteen mitä haluamme, sittenkin, jos meistä tulee isovanhempia. En toivo, että lapset jatkaisivat sen ylläpitoa. Sen saa myydä, ja siitä saa sijainnin ja muiden juttujen takia ihan hyvin rahaa. Sitten, kun olemme molemmat kuolleet. 

Oikeasti meillä ovat lapset saaneet vapaasti käyttää mökkiä. Mutta kyllä minua hieman harmittaa, että käyttö kelpaa, mutta kun pitäisi puita kaataa ja pilkkoa, on kiireitä. Samoin siivoustalkoisiin ei enää oikein porukkaa saa. Joten ymmärrän aloittajan isovanhempia. Nuorilla menee saunoessa valtava määrä puita. Minulla menee puusavotan jälkeen aina selkä moneksi päiväksi jumiin. Jos käytätte toisten mökkejä ja saunapuita, huolehtikaa, että myös teette niitä puita. 

Vierailija
149/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että tällaisia "neuvoja" tulee vastaan täällä. Tarkoitukseni oli kyllä kysyä muiden mökkiläisten mielipiteitä. Annatteko te mökinomistajina ja vanhempina mökin lastenne käyttöön?

Ap

Annan tietenkin mökin oman lapsen (nuori aikuinen) ja sisarusteni lapsineen käyttöön, kun vaan etukäteen sovitaan. Mökki on vanhemmilta "peritty" kun eivät itse enää jaksa huolehtia. Eikä tarvitse maksaa mitään, ei ne nyt niin usein pysty käymään. Sitä kyllä edellytän että kun ovat niin ajavat nurmikon. Vanhempien jälkeen ärsyttää joskus mennä kun nurmikkoon tarvitsisi leikkauspuimurin että sen saa ajettua.

Vierailija
150/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökin omistaja päättää kuka mökkiä voi käyttää ja millä ehdoilla. 

Tottakai. Omistajan kannattaa kuitenkin muistaa ettei ole nuori ikuisesti ja terveyskin saattaa yllättäen reistata. Meidän vanhempiemme ikäluokka on ollut melko itseriittoista, nyt kyllä sitten lasten apu ja läsnäolo mökeillään kelpaa kun ei enää halot synny eikä vene nouse ranturille omin voimin.

Itse olen tehnyt lapsen kyllä ihan jakaakseni elämäni ja kaiken hänen tarvitsemansa hänen kanssaan. Itsestäänselvää että pääsee kavereineen mökille kun vaan ajoissa sovitaan.

Vierailija
151/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ehdottaa, että ostakoot 30-vuotiaat lapset oman mökin?! Siinä vaiheessa kun omistusasuntoa ostetaan ja perrustetaan perhettä, niin rahareikiä on aika paljon muita. Juuri silloin olisi aika hyvä tarjota lapsille mökkeilymahdollisuus. Että ei teidän tarvitse ainakaan mökkiä hankkia. Saatte olla 1-2 viikkoa halutessanne meidän mökillä omassa rauhassa kesän aikana. Kertoo kyllä hyvin kuinka nuo vanhemmat suuret ikäluokat ovat itsekkäitä kaikki mulle tyyppejä! Ei edes omia lapsia halua tukea!

Ehkäpä ne isovanhemmat ovat itse aikoinaan maksaneet rinnakkain asunto- ja mökkilainaa, vaikka korot huitelivat pilvissä ja lama poltteli persuksissa. Nykyajan pullamössöt vain ruikuttavat.

Vierailija
152/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ehdottaa, että ostakoot 30-vuotiaat lapset oman mökin?! Siinä vaiheessa kun omistusasuntoa ostetaan ja perrustetaan perhettä, niin rahareikiä on aika paljon muita. Juuri silloin olisi aika hyvä tarjota lapsille mökkeilymahdollisuus. Että ei teidän tarvitse ainakaan mökkiä hankkia. Saatte olla 1-2 viikkoa halutessanne meidän mökillä omassa rauhassa kesän aikana. Kertoo kyllä hyvin kuinka nuo vanhemmat suuret ikäluokat ovat itsekkäitä kaikki mulle tyyppejä! Ei edes omia lapsia halua tukea!

Ehkäpä ne isovanhemmat ovat itse aikoinaan maksaneet rinnakkain asunto- ja mökkilainaa, vaikka korot huitelivat pilvissä ja lama poltteli persuksissa. Nykyajan pullamössöt vain ruikuttavat.

Ehkäpä. Minä kuitenkin koen niin että itsehän olen valintani tehnyt mukaan lukien lapsen. Minusta on maailman luonnollisinta haluta vähintään yhtä hyvää omalle lapselleen kuin itselleen. Mikään hyvä mikä hänelle tulee ei ole multa pois, riippumatta siitä kuinka paljon olen itse ponnistellut. Päinvastoin! Perhettäni ja läheisiäni vartenhan minä ponnistelen.

Vierailija
153/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä. Minä kuitenkin koen niin että itsehän olen valintani tehnyt mukaan lukien

Ap:n kirjoituksesta saa sen käsityksen, että mökin omistajien lapset saavat mökkiä käyttää, ja näidenkin lapset kunhan ne omistajien omat lapset ovat mukana huolehtimassa paikoista. Ap haluaisi laajentaa käyttöä vielä tätä enemmän, joten ei minusta ole kyse siitä, että omistajat olisivat liian tarkkoja. 

Vierailija
154/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan elävästi noin 35 vuoden takaa..äiti oli ostanut itselleen salaa ison pussin citymarketin irtomakeisia. Me siskon  kanssa satuttiin näkemään kun hän muilutti sitä paidan liepeen alla kohti olohuonetta ja mentiin tietysti pummimaan "anna mulle, anna pari, noo, voit antaa pari". Äiti silminnähden tuskastui ja meni vähän itkuiseksi ja huusi "ne on minun, minun!"

'nuf said.

Vierailija
155/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan elävästi noin 35 vuoden takaa..äiti oli ostanut itselleen salaa ison pussin citymarketin irtomakeisia. Me siskon  kanssa satuttiin näkemään kun hän muilutti sitä paidan liepeen alla kohti olohuonetta ja mentiin tietysti pummimaan "anna mulle, anna pari, noo, voit antaa pari". Äiti silminnähden tuskastui ja meni vähän itkuiseksi ja huusi "ne on minun, minun!"

'nuf said.

Sinä olet tosissasi sitä mieltä, että kun ihminen on lapsia tehnyt, hänellä ei ole enää koskaan mitään oikeutta mihinkään omaan? Olen täysin eri mieltä. Minusta äidilläsi oli oikeus karkkeihinsa, kuten kaikilla mökin ostaneilla mökkeihinsä. 

Vierailija
156/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'nuf said.

Sinä olet tosissasi sitä mieltä, että kun ihminen on lapsia tehnyt, hänellä ei ole enää koskaan mitään oikeutta mihinkään omaan? Olen täysin eri mieltä. Minusta äidilläsi oli oikeus karkkeihinsa, kuten kaikilla mökin ostaneilla mökkeihinsä. 

Minulla on OIKEUS. 1950-luvun lapsien motto.

Minä kun en edes lapseni suhteen tunne mitään sellaista termiä kuin oikeus. Läheisempänä pidän termiä kohtuus. Ehkä olisi kohtuullista antaa isosta karkkipussista ainakin omalle lapselleen, jos ei jopa kelle tahansa pyytäjälle, pari karkkia. Itselle jää vielä 100.

Jos ja kun mökkini on tyhjillään 300 vrk vuodessa, lie kohtuullista tarjota sitä läheisilleen käyttöönsä.

Näppituntumani on että ne samat demarit joiden mielestä minun vaan KUULUU maksaa kolmannes tuloistani vieraiden ihmisten samettihameiden hankintaa tai kakkostyypin diabeteksen hoitoa varten, ovat samat, joiden mielestä heillä on OIKEUS pitää omansa itsellään ja poissa omilta lapsiltaan. Sosialismi on vaan niin <3 aate.

Vierailija
157/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta tulee mieleen että voisiko olla, että joku lapsista on käynyt siellä ja jättänyt mökin huonoon kuntoon, tai sitten joku lapsista elää niin leväperäisesti ettei uskalla jättää hänen hoteisiinsa mökkiä hoidettavaksi? 

Kukaan meistä ei ole käynyt tähän ikään mennessä mökillä ilman vanhempia. Eikä serkuistakaan kukaan. Mökillä on todella oltava tarkkana siisteyden, tavaroiden järjestyksen ynnä muun kanssa, koska mökin rakentajat ja alkuperäiset omistajat eli isovanhemmat haluavat kaiken olevan juuri kuin aina ennenkin. Ei tulisi mieleenkään jättää yhteistä paikkaa huonoon kuntoon.

Ap

Vierailija
158/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta tulee mieleen että voisiko olla, että joku lapsista on käynyt siellä ja jättänyt mökin huonoon kuntoon, tai sitten joku lapsista elää niin leväperäisesti ettei uskalla jättää hänen hoteisiinsa mökkiä hoidettavaksi? 

Kukaan meistä ei ole käynyt tähän ikään mennessä mökillä ilman vanhempia. Eikä serkuistakaan kukaan. Mökillä on todella oltava tarkkana siisteyden, tavaroiden järjestyksen ynnä muun kanssa, koska mökin rakentajat ja alkuperäiset omistajat eli isovanhemmat haluavat kaiken olevan juuri kuin aina ennenkin. Ei tulisi mieleenkään jättää yhteistä paikkaa huonoon kuntoon.

Ap

Miksi ihmeessä te haluatte sinne, ja menette? Keksikää jotain muuta tekemistä kun teitä ei selvästikään sinne haluta.

Vierailija
159/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi ihmeessä te haluatte sinne, ja menette? Keksikää jotain muuta tekemistä kun teitä ei selvästikään sinne haluta.

Tätä itsekin ihmettelen.

Sitten kun ne vanhempanne tulee vanhoiksi ja voimat ehtyy. Sitten ne heräävät siihen että te olette ostamassa omaa kesämökkiä. Sitten niillä tulee kiire! Äkkiä jokin sopimus tai nimi johonkin paperiin, jolla sitoo teidät huolehtimaan siitä mökistään. Siinä paperissa lukee sitten sellainen lause kuin elinikäinen hallintaoikeus. Se tarkoittaa sitä, että mikään muu ei muutu, paitsi se että te vastaatte taloudellisesti mökin kuluista. Käyttö, remontit, pihanlaitto, kaikki menee yhä vanhusten ehdoin.

Älkää polkeko samaan p'skaan kun minä. Mieheni tunsi myötätuntoa lähinnä isääni kohtaan ja halusi että otan mökin vastaan eikä osteta omaa. Jottei isä joudu luopumaan rakkaasta mökistä vanhuuden päivillään. Seurasi usean vuoden riitely ja paha mieli kaikille. Välit on etääntyneet ja kohta heitä ei enää ole. Käteen jäi minulle maksut, velvollisuudet ja mökki mikä ei taida olla rakas enää kelleen.

Vierailija
160/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi ihmeessä te haluatte sinne, ja menette? Keksikää jotain muuta tekemistä kun teitä ei selvästikään sinne ha

Kaikkein pahinta on, jos menee siihen ansaan että lähtee esim sisarusten yhteismökkiin mukaan niin, että sitä mökkiä saa kuitenkin itse käyttää satunnaisia päiviä jos muilta jää tilaa. Onneksi onneksi ymmärsimme vetäytyä tästä kuviosta (itkuntuhruisin silmin, että "te haluatte varmaan enemmän sitä mökkiä kuin me, ostakaa vain itsellenne se kokonaan".

ja äkkiä karkuun.