Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kateellinen laihdutusleikatuille ja lihavuuslääkkeitä käyttäville

Vierailija
09.06.2025 |

Siinäpä se. Hävettää myöntää, mutta kadehdin, kun toiset ovat saaneet oikotien laihtumiseen. Tiedän joo, että noissa on omat haasteensa, mutta silti... Itse lievästä ylipainosta kärsivänä en ole tietenkään mitään apuja tähän saamassa ja tiukkaa tekee laihduttaminen, koko ajan vaikeampaa vaihdevuosien myötä, eikä runsas liikuntakaan auta.

Sieltä se kateus sitten kumpuaa, kun leikatut/lääkkeillä laihduttavat vaan hoikistuvat hoikistumistaan. 

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm - ap:n kirjoitustyyli vaikuttaa vähintään normaaliälykkään kirjoitustyyliltä mutta tuo "lihasmassasta huolehtiminen ja 1000 Kcal/vrk" viittaisi kyllä trolliin...

No kun 1000 kcaliin en nimenomaan pääse, aina menee yli, mutta se olisi laskureiden mukaan mun maksimikalorimäärä, jos meinaan pudottaa painoa. Ihan hirveän vähän, jos meinaa elää normaalielämää ja jaksaa liikkua. En ole trolli, olen vain turhautunut mahdottomaan yhtälöön.

Ap

Ja missä on lihasmassan kasvattamiseen tarvittava proteiini?

Se liki 2 g per painokilo vuorokaudessa.

Etkö todellakaan tiedä ettei kalorivajeella lihasmassa kasva???

Eikä myöskään kuntoliikunnalla.

Oletko lukenut nuo Käypä Hoito -suositukset?

Entä jos painaa 140 kg? Paljonko proteiinia tarvitsee päivässä??

Vierailija
82/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm - ap:n kirjoitustyyli vaikuttaa vähintään normaaliälykkään kirjoitustyyliltä mutta tuo "lihasmassasta huolehtiminen ja 1000 Kcal/vrk" viittaisi kyllä trolliin...

No kun 1000 kcaliin en nimenomaan pääse, aina menee yli, mutta se olisi laskureiden mukaan mun maksimikalorimäärä, jos meinaan pudottaa painoa. Ihan hirveän vähän, jos meinaa elää normaalielämää ja jaksaa liikkua. En ole trolli, olen vain turhautunut mahdottomaan yhtälöön.

Ap

Sinullahan menee aamulla jo puoli litraa maitoa. Siitä tulee jo 5 x 40 kcal. Sekä tuorejuuston että leikkeleen käyttö on myös päällekkäistä. Lihavuusleikattu syö veteen keitetyn kaurapuuron, raejuustoa, marjoja ja juo kahvin maidon kanssa monesti vasta myöhemmin aamupäivällä. Tuorejuustossa on enemmän rasvaa kuin raejuustossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinullahan menee aamulla jo puoli litraa maitoa. Siitä tulee jo 5 x 40 kcal. Sekä tuorejuuston että leikkeleen käyttö on myös päällekkäistä. Lihavuusleikattu syö veteen keitetyn kaurapuuron, raejuustoa, marjoja ja juo kahvin maidon kanssa monesti vasta myöhemmin aamupäivällä. Tuorejuustossa on enemmän rasvaa kuin raejuustos

Rybelsus 14 mg käyttäjä syö 1,5 DL veteen keitettyä kaurapuuroa, jos pystyy sen syömään. Yrittää ainakin. Aamulla siis.

Vierailija
84/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

2 g / tavoitepainokilo.

Vierailija
85/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo, siellä sanotaan, että alle 1200 kcal ei pitäisi mennä ja en sinne tosiaan pääsekään, mutta en myöskään laihdu. Yhtälö on vain tällaisella pienikokoisella toimistoihmisellä sellainen, että menee mahdottomaksi. Jos syön enemmän, läskiä tulee enemmän. Ylipäänsä tuntuu, että kaikki ohjeet on tehty normaalipituisille ja/tai huomattavan lihaville, joilla peruskulutus on luonnostaan paljon isompi, kun mun kaltaisella pätkällä. Liikunnasta huolimatta. Olen aina liikkunut suht paljon ja esim. kävellyt/pyöräillyt työmatkat, kauppareissut, vältän hissiä. Nyt vaan tuntuu, että mikään ei riitä ja kalorivajetta olisi pakko saada PALJON, jos meinaa laihtua tai edes olla lihomatta.

Vierailija
86/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin itken itseni iltaisin uneen.

Vierailija
87/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joka kolmas suomalainen sairastuu syöpään jossain vaiheessa. Ehkä silloin on hyvä, jos on varaa laihtua.

Kun sairastuu, ja on hoidoissa, niin paino putoaa nopeasti.

Eli ikääntyessä lievä painon nousu ei varmaan tapauksessani haittaa niin, kun et nyt ole mikään "sairalloisesti lihava', BMI yli 40 ja syöt noin terveellisesti ja harrastat liikuntaa.

Vierailija
88/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinullahan menee aamulla jo puoli litraa maitoa. Siitä tulee jo 5 x 40 kcal. Sekä tuorejuuston että leikkeleen käyttö on myös päällekkäistä. Lihavuusleikattu syö veteen keitetyn kaurapuuron, raejuustoa, marjoja ja juo kahvin maidon kanssa monesti vasta myöhemmin aamupäivällä. Tuorejuustossa on enemmän rasvaa kuin raejuustos

Sepäs se, kun tämäkin ruokavalio on liikaa ja lihottaa. V***ttaa niin paljon, että ihan kohtuullisesta ruokamäärästä pitäisi vaan nipistää. HUOM, lounas jää usein myös väliin. Ja sitten käypähoidon mukaan kuitenkaan ei saisi mennä 1200 kcal alle, ja yli 1000 kcal en laihdu. Tässä ne syyt, miksi lääkkeet ovat alkaneet kiinnostaa.

Vierailija
89/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, ei sitten tainnut lihasmassan hankkiminen kiinnostaa. 

Sitten vaan vähennät kalorit niin vähille että paino laskee, leikkauksen tai lääkkeiden avulla. 

Vierailija
90/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoon dieetti auttaa kyllä.

Vierailija
91/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan vähennät kalorit niin vähille että paino laskee, leikkauksen tai lääkkeiden avulla. 

Niin että syön vaan rutkasti proteiinia ja kuin taikaiskusta se muuttuu lihasmassaksi eikä suinkaan läskiksi? 

Vierailija
92/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lääkärit kirjoittaa lievästikin ylipainoisille reseptejä lihavuuslääkkeisiin tarvittaessa. Kelakorvausta ei tietenkään voi saada kuin tiettyjen kriteerien täyttyessä, mutta tällainen off label -käyttö on aika yleistä nykyään. 

Kannattaa jutella lääkärin kanssa ja olla valmis pulittamaan lääkkeen hinta täysimääräisenä omasta pussista sitten. Toki siinä säästää ruokakuluissa, jos ruokahalut vähenee ja se kallis pikaruoka jää pois.

Vierailija
93/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan tästä tosiaan mennä itkemään itseni uneen. Hyvää yötä ja kiitos tästä keskustelusta.

En ole trolli, olen vain keski-ikäinen pullukka, joka on turhautunut elämäänsä.

Vierailija
94/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että syön vaan rutkasti proteiinia ja kuin taikaiskusta se muuttuu lihasmassaksi eikä suinkaan läskiksi? 

Tietenkin yli kulutuksen syödyn proteiinin kalorit muuttuvat läskiksi. 

Vierailija
95/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lääkärit kirjoittaa lievästikin ylipainoisille reseptejä lihavuuslääkkeisiin tarvittaessa. Kelakorvausta ei tietenkään voi saada kuin tiettyjen kriteerien täyttyessä, mutta tällainen off label -käyttö on aika yleistä nykyään. 

Kannattaa jutella lääkärin kanssa ja olla valmis pulittamaan lääkkeen hinta täysimääräisenä omasta pussista sitten. Toki siinä säästää ruokakuluissa, jos ruokahalut vähenee ja se kallis pikaruoka jää pois.

En syö pikaruokaa juuri koskaan. Enkä mielestäni mitään hurjia määriä muutenkaan, mutta ilmeisesti kaurapuurokin on liikaa, kun se on maitoon keitetty... Sitten taas syön liian vähän proteiinia, mutta kalorit paukkuu joka tapauksessa. Ei tässä voi voittaa.

Vierailija
96/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidan tästä tosiaan mennä itkemään itseni uneen. Hyvää yötä ja kiitos tästä keskustelusta.

En ole trolli, olen vain keski-ikäinen pullukka, joka on turhautunut elämäänsä.

Tuo elämään turhautuminen kyllä uskotaan.

Toivottavasti helpotti.

Vierailija
97/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sentään syöt aamulla myös leivän. Lihavuusleikattu tai laihdutuslääkkeen käyttäjä ei syö leipää, mikäli syö puuroa.

Vierailija
98/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa itse eikä mikään onnistu, niin pitää pyytää apua. Ei tältä palstalta, vaan esim. aloittaa ravitsemusterapeutilta. Ennen hänen tapaamistaan kirjataan tarkasti ylös vaikka viikon ajan mitä söi ja milloin, tarkasti. jokainen suupala. Sitten lista terapeutille, joka voi ehkä siitä nähdä missä menee vikaan ja neuvoa.  Lääkäriä tarvitaan siinä, että jos ei ole veriarvoja tsekattu, niin tsekataan ainakin perusverenkuva ja kilppariarvot

Vierailija
99/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi keksi tai suklaakonvehti 50 kcal. Patukka Fazerin sinistä noin 220 kcal. Valintoja on tehtävä. Jos haluaa syödä jäätelöä, pitää jättää keksit ja suklaa pois sillä viikolla. Senkin jälkeen jäätelöannoksen koko on rajallinen.

Vierailija
100/145 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin yli kulutuksen syödyn proteiinin kalorit muuttuvat läskiksi. 

Paitsi että sopivan lihasvoimaharjottelun myötä proteiinin aminohapot muuttuvat lihasmassaksi.