Olen kateellinen laihdutusleikatuille ja lihavuuslääkkeitä käyttäville
Siinäpä se. Hävettää myöntää, mutta kadehdin, kun toiset ovat saaneet oikotien laihtumiseen. Tiedän joo, että noissa on omat haasteensa, mutta silti... Itse lievästä ylipainosta kärsivänä en ole tietenkään mitään apuja tähän saamassa ja tiukkaa tekee laihduttaminen, koko ajan vaikeampaa vaihdevuosien myötä, eikä runsas liikuntakaan auta.
Sieltä se kateus sitten kumpuaa, kun leikatut/lääkkeillä laihduttavat vaan hoikistuvat hoikistumistaan.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajoa läskeihisi, pullukka.
Niin hajoankin! Ahdistaa. :(
Ikääntyminen on muutenkin ihan syvältä, mutta lihominen oikein alleviivaa ulkonäön menetystä.
Ap
Minkä ikäinen olet? Itse olen n46v, 170cm, 50kg. Näissä mitoissa olen ollut koko aikuisikäni.
Nukun ja syön miten sattuu. Karkkia ja/tai jäätelöä kuluu joka päivä. Olen hyvin perso makealle. Liikunta on jäänyt viimevuosina vähiin, mutta pyrin tekemään kävelylenkin joka päivä. Myös uni jää lliian vähiin nykyään. Se voi vissiin olla vaihdevuosioire.
Olen 50 v ja alle 160 cm lyhyt. Aina kamppaillut painon kanssa ja aina saanut olla tarkkana, etten lihoisi. Nyt tuntuu, kuin taistelu olisi hävitty ja vain liikunta pitää pakkaa kasassa ja hidastaa lihomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa:
Stressiä toki on vaikka muille jakaa, eikä yöunet ole enää kovin hyvät. Hormoneita käytän ja ne auttaa pahimpiin vv-oireisiin. Mutta tämä läskistyminen on vaan ihan sietämätöntä. Varmastikin saisin painoa alas, kun tiristäisin kalorit ihan minimiin, mutta henkiset voimavarat ei oikein riitä siihen. Siksi haaveilen lääkehoidosta, kun tosiaan liikunta on runsasta ja ruokailukin valtaosin kohdallaan, mutta läski on ikuista.
Sinulla ei ole luultavasti mitään vikaa suolistohormoneissa. Ozempic jne eivät auttaisi sinua laisinkaan. Lihavuuslääkkeet korjaavat suolistohormonit samaan tilaan kuin normaaleilla ihmisillä ja sen vuoksi laihdutuskin onnistuu paljon helpommin. Suotta kadehdit sairaita ihmisiä.
Ozempic (semaglutidi) on GLP-1-reseptoriagonisti, mikä tarkoittaa, että se jäljittelee elimistön luonnollisen hormonin (GLP-1) toimintaa. Tämä hormoni auttaa säätelemään verensokeria, hidastaa mahalaukun tyhjentymistä ja lisää kylläisyyden tunnetta. Se ei kuitenkaan korjaa mitään suolistohormonien toimintahäiriötä - vaan pikemminkin ohittaa joitain kehon luonnollisia viestejä auttaakseen verensokerin hallinnassa ja ruokahalun säätelyssä.
Kun ruokavalio koostuu lähes pelkästään hiilihydraateista, verensokeri ja insuliinitasot käyvät jatkuvaa vuoristorataa, mikä itsessään aiheuttaa himoja, väsymystä ja painonnousua. Tällainen ruokavalio aiheuttaa usein juuri niitä oireita, jotka moni mieltää viaksi suolistohormoneissa, vaikka todellinen syy löytyy syömistottumuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa:
Stressiä toki on vaikka muille jakaa, eikä yöunet ole enää kovin hyvät. Hormoneita käytän ja ne auttaa pahimpiin vv-oireisiin. Mutta tämä läskistyminen on vaan ihan sietämätöntä. Varmastikin saisin painoa alas, kun tiristäisin kalorit ihan minimiin, mutta henkiset voimavarat ei oikein riitä siihen. Siksi haaveilen lääkehoidosta, kun tosiaan liikunta on runsasta ja ruokailukin valtaosin kohdallaan, mutta läski on ikuista.
Joudut samojen fysiologisten asioiden kanssa painimaan lääkettäkin käyttäessä. Ei se lääke itsessään polta kaloreita eikä kasvata tai ylläpidä lihasmassaa. Käyttäjän on huolehdittava asiasta itse.Jotainhan se lääke kuitenkin tekee? Lihasmassasta
Ruokahalu normalisoituu. Tuntuu samanlaiselta kuin sillä ihmisellä, jonka suolistohormonit ovat normaalit. Tulee kylläiseksi ja kylläisyys kestää seuraavat 3-4 tuntia ennen kuin on taas ruoka mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa:
Joudut samojen fysiologisten asioiden kanssa painimaan lääkettäkin käyttäessä. Ei se lääke itsessään polta kaloreita eikä kasvata tai ylläpidä lihasmassaa. Käyttäjän on huolehdittava asiasta itse.Jotainhan se lääke kuitenkin tekee? Lihasmassasta
Oksettaa. Et voi syödä kunnolla. Jos syöt vähän ja sitten enemmän, alkaa oksettaa. Jos syöt vaikka sipsin, alkaa oksettaa. Jos syöt tavallista ruokaa, alkaa oksettaa noin 2 dl annoksen jälkeen. Jos syöt pullan alkaa oksettaa.... Sitä se on. Ruoka ei maistu. Sitä ei kaipaa.
Kyllä tuo lihavuusleikkaus vaatii loppuelämän sitoutumista, ja riskejä esim puutostiloista, rauta ei useimmilla imeydy, tai D ja B vitamiinit jotka pitää piikittää, tai kalkki ei imeydy. Ja jos vahingossa syöt jonkun hampurilaisen, tai keksin saat järkyttävät pahoinvointikohtauksen, syke nousee yli 200 sataan asteeseen, heikottaa ja yököttää, joillakin huimaa.
Limsoja ei voi juoda eikä mitään alkoholillista, ja jos alat juoda alkoa edes pieniä määriä sairastuminen alkoholismiin nousee jotain 500 %, siksi alkoa ei saa juoda.
Ja jos juot vettä liian nopeasti alat oksentaa välittömästi. Jotkut eivät pysty enää ikinä syömään broileria tai parsakaalia ja muita kaalejakoska maha ei enää kestä niitä. Sitrushedelmät on kielletty tukosvaaran takia takia.
Ja koko loppuelämä pitää syödä usein mutta vähän, koka rasittaa hampaita, jolloin monella leikatuilla pilaantuu jatkuvasta happohyökkäyksestä hampaat
Hmm - ap:n kirjoitustyyli vaikuttaa vähintään normaaliälykkään kirjoitustyyliltä mutta tuo "lihasmassasta huolehtiminen ja 1000 Kcal/vrk" viittaisi kyllä trolliin...
Vierailija kirjoitti:
Kerro tähän sun ruoat koko päivältä
Harvoin aloittajat kertoo mitä oikeasti syövät mutta katsotaan. Tällä tiedolla ois paljon helpompi löytää ongelman juurisyy.
Vierailija kirjoitti:
Vaatiiko laihdutuslääkkeet aina paljon ylipainoa vai voiko niitä saada laillisesti vähemmälläkin lihavuudella? Onko kokemuksia?
No mikä on paljon. Minä sain työterveyslääkäriltä laihdutuslääkkeet, kun paino oli päässyt nousemaan reilun 10 kiloa kilpirauhasen vajaatoiminnan myötä. Tämän sairauden kanssa on tosi nihkeä pudottaa painoa, koska aineenvaihdunta käy niin hitaalla ja elimistö muutenkin. Mutta en ole päässyt kilpparia edeltävään kuntoon edes lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo lihavuusleikkaus vaatii loppuelämän sitoutumista, ja riskejä esim puutostiloista, rauta ei useimmilla imeydy, tai D ja B vitamiinit jotka pitää piikittää, tai kalkki ei imeydy. Ja jos vahingossa syöt jonkun hampurilaisen, tai keksin saat järkyttävät pahoinvointikohtauksen, syke nousee yli 200 sataan asteeseen, heikottaa ja yököttää, joillakin huimaa.
Limsoja ei voi juoda eikä mitään alkoholillista, ja jos alat juoda alkoa edes pieniä määriä sairastuminen alkoholismiin nousee jotain 500 %, siksi alkoa ei saa juoda.
Ja jos juot vettä liian nopeasti alat oksentaa välittömästi. Jotkut eivät pysty enää ikinä syömään broileria tai parsakaalia ja muita kaalejakoska maha ei enää kestä niitä. Sitrushedelmät on kielletty tukosvaaran takia takia.
Ja koko loppuelämä pitää syödä usein mutta vähän, koka rasittaa hampaita, jolloin monella leikatuilla pilaantuu jatkuvasta happohyökkäyksestä hampaatTuota olen miettinyt, ja siksi en ole pyytänyt leikkauslähetettä, vaikka kyllä sen saisin (BMI 47) Se olisi niin kovaa. Koitan semaglutidilla, vaikka tämäkään ei ole mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerro tähän sun ruoat koko päivältä
Vaihtelee tietenkin tosi paljon, mutta arkisena etäpäivänä esim. näin:
aamiainen/lounas: kaurapuuro maitoon, keitetty kananmuna, omena, maitokahvi
(tämä ateria saattaa jäädä pois) lounas/päivällinen: linssikeitto, raejuustoa, pala ruisleipää tuorejuustolla, leikkeleellä ja vihanneksilla.
päivällinen/illallinen: joku kotiruoka esim. kanaa ja riisiä, maalaissalaatti, spagetti bolognese.
Treeniaikataulusta riippuen joku välipala/iltapala saattaa olla tarpeen esim. viili tai jogurtti. Viikonloppuna eka ateria on vielä myöhäisempi, kyljessä usein joku keksi tai suklaa, päivällisen kanssa lasi viiniä ja jälkiruoka ja siinähän ne kalorit tulee jo täyteen koko viikon osalta... Puhumattakaan siitä, jos kävisi ravintolassa syömässä saati juhlimassa.
Käytän Rybelsusts 14 mg/pv, ei mitään ällötystä tai ettei voisi syödä jäätelöä tai juoda yhtä siideriä. Tulee kylläiseksi vähästä ja joku herkkukin säilyy kotona kun ei ole koko ajan mielessä että pitää se syödä pois. Säästän ruuan hinnassa lääkekulut. Bmi oli yli 32 ja paino pudonnut hyvin hitaasti, koska olen syönyt melko normaalisti, vain vähemmän. En haluakaan pikapudotusta.
Vierailija kirjoitti:
Hmm - ap:n kirjoitustyyli vaikuttaa vähintään normaaliälykkään kirjoitustyyliltä mutta tuo "lihasmassasta huolehtiminen ja 1000 Kcal/vrk" viittaisi kyllä trolliin...
No kun 1000 kcaliin en nimenomaan pääse, aina menee yli, mutta se olisi laskureiden mukaan mun maksimikalorimäärä, jos meinaan pudottaa painoa. Ihan hirveän vähän, jos meinaa elää normaalielämää ja jaksaa liikkua. En ole trolli, olen vain turhautunut mahdottomaan yhtälöön.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja koko loppuelämä pitää syödä usein mutta vähän, koka rasittaa hampaita, jolloin monella leikatuilla pilaantuu jatkuvasta happohyökkäyksestä hampaat
Missä lihavuusleikatuille piikitetään vitamiineja? Niitähän saa ostaa tabletteina marketeista ja nykyaikana vielä edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä kannata käyttää noita laihdutuslääkkeitä. Olen kuullut, että niillä olisi todettu yhteyksiä syöpiin. Eräs tuttavani kertoi käyttäneensä lääkettä ja hän kuoli syöpään alkuvuodesta. Voihan se olla, ettei johtunut lääkkeesta tai sitten johtui.
Tuskin syöpiin. Mutta joku riski niissä on sokeutumiseen. Just oli joku juttu jossain eurooppalaisessa mediassa....
Vielä ei tunneta pitkäaikaisia haittavaikutuksia, vaara haimatulehdukselle ehkä tavallisin. Lisäksi varoitetaan ainakin itsemurha-ajatuksista.
Se tiedetään, että lääkettä on käytettävä lopun ikäänsä, koska lääkkeen lopettamisen jälkeen pudotettu paino nousee takaisin. Joillekin se lääke ei vain sovi, aika paljon esim yhdysvalloissa kiidätetään sairaalaan lääkettä käyttäviä potilaita.
Erityisesti varoitetaan esim. rahan säästön nimissä käytettävistä liian isoista annoksista (Britanniassa ainakin).
Olen ollut itse todella lihava ja ilman muuta nyt olisin niitä haluamassa, mutta onneksi onnistuin laihduttamaan ihan vain hitaasti vähentäen syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Käytän Rybelsusts 14 mg/pv, ei mitään ällötystä tai ettei voisi syödä jäätelöä tai juoda yhtä siideriä. Tulee kylläiseksi vähästä ja joku herkkukin säilyy kotona kun ei ole koko ajan mielessä että pitää se syödä pois. Säästän ruuan hinnassa lääkekulut. Bmi oli yli 32 ja paino pudonnut hyvin hitaasti, koska olen syönyt melko normaalisti, vain vähemmän. En haluakaan pikapudotusta.
Kauan olet käyttänyt tuolla annoksella ja paljonko on pudonnut?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lihavuusleikatuista syö viisi kertaa vuorokaudessa. Siis yhtä monta kertaa kuin muutkin ihmiset. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun 1000 kcaliin en nimenomaan pääse, aina menee yli, mutta se olisi laskureiden mukaan mun maksimikalorimäärä, jos meinaan pudottaa painoa. Ihan hirveän vähän, jos meinaa elää normaalielämää ja jaksaa liikkua. En ole trolli, olen vain turhautunut mahdottomaan yhtälöön.
Ap
Ja missä on lihasmassan kasvattamiseen tarvittava proteiini?
Se liki 2 g per painokilo vuorokaudessa.
Etkö todellakaan tiedä ettei kalorivajeella lihasmassa kasva???
Eikä myöskään kuntoliikunnalla.
Oletko lukenut nuo Käypä Hoito -suositukset?
Moni lapsi on saannut pitää vanhempansa.... Jatkoaikaa elämälle.