Mitä enemmän ole seurustellut ja tapaillut, sitä pidemmäksi kasvaa lista mitä en kumppanilta halua
Perinteiset alkoholit, tupakat, riippuvuudet on tietenkin listalla ollut aina. Viimeisimpänä lisänä listalla eläinallergiat ja hajusteyliherkkyys, sporiasis ym elämää rajoittavat sairaudet, aamuäreys, kuorsaus. Ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä, jos elämässä muut asiat natsaa. Mutta en vaan jaksa mitään negatiivista tai kovin rajoittavaa enää tässä 50+ iässä
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun rakastuu, ylläolevat ovat mitättömiä pikkuasioita. Kukaan ei ole täydellinen.
Rakastumista rajoittaa melkoisesti, jos kuorsauksen takia ei voi lainkaan nukkua, mun lemmikki estää yökyläilyt, sairaus rajoittaa fyysistä kontaktia, jne, jne
Eli uit hajuvedessä tai käytät hajustettuja pesuaineita?
Oi kauheeta, käyttää hajustettuja pesuaineita😂 Mitäs muita diagnooseja sulla on? Te tuoksuyliherkät olette IHAN AINA muutenkin kilahtaneita ja ihan takuulla puhut itsestäsi erityisherkkänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun rakastuu, ylläolevat ovat mitättömiä pikkuasioita. Kukaan ei ole täydellinen.
Rakastumista rajoittaa melkoisesti, jos kuorsauksen takia ei voi lainkaan nukkua, mun lemmikki estää yökyläilyt, sairaus rajoittaa fyysistä kontaktia, jne, jne
No esim edes hiuslakkaa en erään miehen seurassa voinut käyttää, eikä koskaan hajuvettä. Tai voitu mennä minnekään, missä joku muu käyttää hajusteita
Olisit voinut ostaa hajutonta lakkaa. Nykyään on lähes kaikkea saatavana hajuttomana.
En itse ymmärrä tuota pakottavaa tarvetta käyttää hajuvet
Olisin kyllä valmis jonkin verran joustamaan. Sitähän se parisuhteilu on, kompromisseja.
En käsitä, että jos kumppani on muuten täydellinen, niin jos ei pysty sietämään hajusteita, niin saa mennä.
Sulla on kyllä itsekkyys huipussaan, ehkä parempikin sun läträillä itseksesi.
-sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi kauheeta, käyttää hajustettuja pesuaineita😂 Mitäs muita diagnooseja sulla on? Te tuoksuyliherkät olette IHAN AINA muutenkin kilahtaneita ja ihan takuulla puhut itsestäsi erityisherkkänä
Varo vaan, voi sullekin tulla. Loppuu naureskelut sen jälkeen.
Kyllä se kilahtanut on sinä, ainakin viestisi perusteella.
Et ole läheskään niin syväarvottunut kuin minä. Minulle ei tässä maailmassa arvoistani seuraa löydy. Ystävällisyyteni on vain kiiltokuvapintaa, mutta en edes välitä miten Jumalalle käy lopussa; joutuuko Jumala helvettiin vai ei.
En käsitä, että jos kumppani on muuten täydellinen, niin jos ei pysty sietämään hajusteita, niin saa mennä.
-sama
ihan tosi järkevää, ihmiset jotka kärsii tuoksuista on poikkeuksetta hankalia nillittäjiä, tuo in hyvä syy dumpata
Vierailija kirjoitti:
-sama
ihan tosi järkevää, ihmiset jotka kärsii tuoksuista on poikkeuksetta hankalia nillittäjiä, tuo in hyvä syy dumpata
Ei ole. Mutta tuo sun pakkomielle lokeroida tuoksuyliherkät nillittäjiksi ja päävammaisiksi tekee susta itsestäsi ihan helvetin rasittavan ja se jos mikä on syy dumpata.
"Oi kauheeta, käyttää hajustettuja pesuaineita😂 Mitäs muita diagnooseja sulla on? Te tuoksuyliherkät olette IHAN AINA muutenkin kilahtaneita ja ihan takuulla puhut itsestäsi erityisherkkänä"
Suhtaudutko samoin allergisiin, herkkäunisiin, atoopikoihin, hiljaisuudesta pitäviin jne? Kuinka vanha olet?
Työssäni haisee kaikenlaiset eritteet, mutta silmäni saa kirvelemään ja aivastuttamaan voimakkaat pesuaineet ja vaatepöly. Siitepölylle allergisoiduin vasta lähemmäs kolmekymppisenä. Suomalaisilla on paljon atopiaa ja ikääntyessä suolistosairauksia, mikä luo ruokavaliorajoitteita. Ikääntyessä alkaa myös paikat kulumaan mikä rajoittaa sitä kuinka paljon ja millaisilla alustoilla voi istua tai nukkua.
On niitä toki herkkyyksiä mitkä ovat parisuhteelle isompia esteitä. Mutta odotapa vain omaa akileen kantapäätä mikä on toiselle turn off, jos sitä ei jo ole.
Olettepas te jotkut vaikeita. Parisuhde pitäisi olla mutta tavallinen ihminen ei kelpaa. Jos mies kirjoittaisi noin ja ne omat no no listansa niin te varmaan tappaisitte sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on diagnoosina astma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on diagnoosina astma.
Rehellisesti, jos Tinder viestittelyn lomassa tulisi ilmi, että miehellä on astma tai pahoja allergioita, kiinnostus hiipuisi. En jäisi selvittämään, onko hän muuten täydellinen ihminen
Vierailija kirjoitti:
"Mitä enemmän ole seurustellut ja tapaillut, sitä pidemmäksi kasvaa lista..."
Hy stana, juuri tuollaisia pirttihirmuja yritän välttää. Kontrolli-katariina.
Ei sitä listaa mitenkään esitellä mahdolliselle kumppanille, vaan se vaikuttaa omassa päässä alitajuntaisesti ja saa kiinnostuksen lopahtamaan, jos näitä asioita selviää tutustumisen lomassa.
Eikö itselläsi ole mitään huonoja kokemuksia, esim liiallisesta alkoholin juomisesta ja se ei sitten vaikuta seuraavan kumppanin valintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Allergiat ja ruokarajoitteet ovat kyllä kieltämättä aika iso ongelma. Tietysti olisi eri asia jos tällainen puhkeaa pitkässä, sitoutuneessa suhteessa, ja allergikko itse ottaa vastuuta allergiansa mukaan elämisestä, mutta jos puhutaan tuoreesta tuttavuudesta joka heti alkuun vaan asettaa rajoitteita ja ampuu asioista alas (osoittamatta itse oma-aloitteisuutta asioiden järjestämisessä), alkaa tuo kyllä pian tympimään. Niin paljon ettei tee mieli enää jatkaa tapailua. Itse nautin hyvästä ruosta, tykkään käydä hienoissa ravintoloissa, erityisesti erilaisissa maistelu- ja yllätysmenupaikoissa. En minäkään kaikista ruoka-aineista yhtäläisesti tykkää, mutta kyllä nuo huippukokit aina hyvää saa aikaiseksi, myös sellaisista ruoka-aineista joista en ehkä lähtökohtaisesti niin piittaa. Mutta on aivan sietämätöntä mennä tuollaiseen jonkun nirppanokan ka
Itselleni on tärkeää, että perheessä voidaan syödä pääsääntöisesti samaa ruokaa yhdessä. Meilläkin joskus mies syö maksalaatikkoa ja minä pinaattilettuja, tai minä grillaan kalaa ja mies lämmittää inhoamani thaikuution. Mutta en kestäisi että joutuisin vaikkapa tekemään ja syömään arkiruokani ilman sipulia, joka omassa ruokavaliossani kuuluu lähes jokaiseen lämpimään ruokaan. Ihan sama onko kyse allergiasta vai siitä ettei tykkää, tämä olisi liikaa. Tai mikä tahansa muu ruokarajoite, joka vaikuttaa viikossa useampaan kuin kahteen (illallis) ruokailukertaan.
Nykyisessä suhteessani olen ollut todella iloinen myös jaetuista kahvihetkistä. Tajusin vasta jälkikäteen että itselleni oli iso negatiivinen asia, kun olin parisuhteen ainut kahvinjuoja. Kahvihetki on ihana yhteinen juttu, on se sitten viikonloppuaamuna sängyssä, arki-iltapäivänä olohuoneen sohvalla tai erikoistapauksessa kahvilassa.
Mitenköhän te listoja tekevät ihmiste toimitte sitten, kun parisuhteen aikana ihmiselle tulee diagnooseja vaikka allergioista, tulee onnettomuuksia/sairauksia ja niiden juttujen kanssa pitäisi pystyä elämään? Ja entä jos sulle itsellesi tulee jokin vaikea sairaus? Pitääkö kumppanin vaan jaksaa, mutta jos pöytää kääntyisikin toisin päin, sun ei tarvis?
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta. Mitä niin ihmeellistä joku ihminen voisi tuoda elämääni, että jaksaisin totutella kaikkiin hänen rasittaviin puoliinsa ja toisaalta hän totuttelisi minun rasittaviin puoliini ja me molemmat kärsisimme näiden aiheuttamista ristiriidoista?
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että nuorena sitä vielä sopeutuu ja haluaa sopeutua näihin ongelmiin, mutta vanhana ei.
Miksi, kun nimenomaan vanhana tarvitsee turvaa toisistaan. Ja on enemmän taloudellisesti mahdollisuuksia järjestää elämään helpottavia ratkaisuja. Omat huoneet tai kämpät, jne. On jotenkin surullista, että nuoriso valtaa keskustelut ja paasaa niin itsevarmana siitä, miten kaikenikäisten kuuluu elää. Omalla sukupolvella oli jotain häpyä asiassa, emme olettaneet tietävämme vanhempien ihmisten asioita paremmin kuin he itse.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän te listoja tekevät ihmiste toimitte sitten, kun parisuhteen aikana ihmiselle tulee diagnooseja vaikka allergioista, tulee onnettomuuksia/sairauksia ja niiden juttujen kanssa pitäisi pystyä elämään? Ja entä jos sulle itsellesi tulee jokin vaikea sairaus? Pitääkö kumppanin vaan jaksaa, mutta jos pöytää kääntyisikin toisin päin, sun ei tarvis?
Jos ongelmat ilmaantuvat vasta pitkässä parisuhteessa, niin silloin paljon riippuu parisuhteen tilasta. Jos on muutenkin jakamassa lusikoita, niin mikä hyvänsä lisäongelma laittaa ne jakoon. Muuten yritetään ratkoa ongelmaa toisella tavalla. Deittailuvaihe on eri asia. Nuorena minulla ei ollut kissoja, joten saatoin muuttaa yhteen kissa-allergikon kanssa. Eron jälkeen hankin kissat ja sen jälkeen ehdoton vaatimus kumppanille oli se, että ei ollut allergiaa ja tuli muutenkin kissojen kanssa toimeen. Sitä paitsi, ei kai kukaan niin hullu olisi ollut, että allergisena olisi halunnut olla kanssani, kun kaikki vaatteenikin kuljettavat allergeenejä mukanaan. Win win tilanne siis.
Tietenki tuo ikäsi jo kertoo kokemuksesta. Heittäisitkö menemään hyvän kumppanin, mikäli mainitsemiasi tulisi ajan saatossa? En nyt puhu tuosta perussetistä vaan esim. Psoriaksesta.
Minun miehellä uniapnea, kiskot
eturauhanen, kulkee mukana
psoriasis, ei vaikuta mitenkään yhteiselämään
on muitakin vaivoja, en luopuisi mistään hinnasta. Ja olen reilusti 50+.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että jäät niiden listojen kanssa lehdellä soittelemaan. Kukaan ei ole täydellinen, et edes sinä
Samaa mietin. Seuraavaksi ap vois luetella, miksi ei kelpaa.
En ikinä uskaltaisi enää ottaa yhtäkään kumppania. Nyt kun tiedän paremmin.
"Mitä enemmän ole seurustellut ja tapaillut, sitä pidemmäksi kasvaa lista..."
Hy stana, juuri tuollaisia pirttihirmuja yritän välttää. Kontrolli-katariina.