Lapsen kanssa luksushotellissa ja hämmentävä fiilis
Ollaan lasten paratiisissa, mitään ei puutu. On ohjelmaa, herkkuja tarjolla koko ajan yms.
Illalla katselin lapsia, omaani ja muita. Näillä lapsilla ei ole mitään kosketuspintaa siihen, että ei pääse kesällä mihinkään.
En ihan syyllisyydeksi kutsuisi enkä tiedä edes miksi teen aloituksen. Joku vähän nega tunne vain valtasi. Tunnistaako kukaan muu fiilistä?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyväosainen, ja lapset ovat matkustelleet paljon, ja asuneetkin eri maissa. Olen kuitenkin aloittajan kanssa eri mieltä. Kyllä meidänkin lapset nauttivat ihan halvoista tai ilmaisista asioista. Retkistä järven rantaan, jätskistä aurinkoisina päivinä, pyöräilystä liikennepuistossa jne. En usko ollenkaan, että joku matka Universal Studios -puistoihin ja Disney Worldiin ovat ne parhaat asiat heidän lapsuudessaan, vaikka noihin menikin ihan hulluna rahaa.
Sisälukutaito! Eihän aloittaja sanonut, että hänen lapsensa eivät nauttisi ilmaisista retkistä ja asioista, vaan että heillä ei ole kosketuspintaa siihen, ettei koskaan pääsisi minnekään. Aivan eri asiat.
Vierailija kirjoitti:
En pidä luksuksena hotellia jossa kirkuvia lapsia. tahmaisia kädenjälkiä joka paikassa ja räkä lentää jo aamubuffettiin saapuessa. Kiitos ei.
Amen.
Onko siellä porvoossa hienoja nähtävyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyväosainen, ja lapset ovat matkustelleet paljon, ja asuneetkin eri maissa. Olen kuitenkin aloittajan kanssa eri mieltä. Kyllä meidänkin lapset nauttivat ihan halvoista tai ilmaisista asioista. Retkistä järven rantaan, jätskistä aurinkoisina päivinä, pyöräilystä liikennepuistossa jne. En usko ollenkaan, että joku matka Universal Studios -puistoihin ja Disney Worldiin ovat ne parhaat asiat heidän lapsuudessaan, vaikka noihin menikin ihan hulluna rahaa.
Kyllä minun lapsesta se reissu on Orlandoon noihin puistoihin on paras reissu ikinä. Ja niiden jälkeen ei ollakaan juurikaan käyty Suomessa huvipuistoissa, kun eivät oikein tunnu mitään.
Kyllä minunkin lapsi nauttii halvoista ja ilmaisista asioista, mutta eivät ne ole elämyksiä vaan arkea.
T. toinen hyväosainen
Sitten teet vanhempana jotain väärin. Ynmärtämättäsi kasvatat tulevaisuuden aikuista, joka ei saa kiksejä muutakuin kalliista, ulkopuolelta järjestetyistä asioista.
Sinun asenteesi tarttuu lapsiisi. Jos sinun asenteesi olisi, että huolimatta paikan kalleudesta _täydellinen fiilis_ on elämys itsessään, lapsesi oppisivat nauttimaan hetkestä ja tunnistamaan täydellisiä fiiliksiä, ei kalleimpia puitteita.
Btw ihmisen tyytyväisyys ja onnen tunne lisääntyy merkittävästi silloin, kun hän pystyy itse luomaan/myötävaikuttamaan omaan hyvään fiilikseensä sisältä päin, ja vastaavasti kokemuksen tyydyttävyys laskee pitkässä juoksussa mitä enemmän se tunne ja kokemus tulee ihmisen ulkopuolelta ja jonkun muun järjestämänä ts valmiiksi pureskeltuna ja ns manipuloituna.
Eli sinuna alkaisin kiireesti panostamaan aktiviteetteihin missä eri aistit tulevat tyydytetyksi mutta lapset ovat itse aktiivisessa tekijän roolissa, mikä vaatii heiltä osallistumista, mielikuvitusta ja lopulta onnistumisen ja onnen tunnetta.
Täydellinen kokemus ihmiselle muodostuu siitä, että aistiärsykkeet ovat balanssissa ja siinä hetkessä on levollinen, rakastava ilmapiiri ja seura.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ootteko vähän parempaan Sokos Hotelliin oikein lähteneet aikaa viettämään? Onni Orava paikalla?
Luultavasti ovat ulkomailla lapsiystävällisessä all inclusive hotellissa, ovat kyllä kivoja paikkoja lomailla lasten kanssa. Kannattaa säästää ja mennä joskus ni näet itsekin.
Juu ei kiitos. Vietän lomani taatusti vain "adults only" -hotelleissa. Ei edes parempiosaisten lasten kiljuntaa ja "pikku jalkojen tepsutusta" minun lomalleni (puistatus).
Miksi sitten olet kommentteinesi lasten lomailua ja vähävaraisuutta/varakkuutta koskevassa keskustelussa?
Vierailija kirjoitti:
En pidä luksuksena hotellia jossa kirkuvia lapsia. tahmaisia kädenjälkiä joka paikassa ja räkä lentää jo aamubuffettiin saapuessa. Kiitos ei.
Kiitos kun ilmoitit. 🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luksushotelli ja lasten paratiisi. Sori ei oikein sovi samaan lauseeseen.
Meinaatko, että rikkailla ei ole lapsia? Kyllä varakkaat vaativat lapsilleen parasta.
Suosittelen matkustamista ja vähän tasokkaampia hotelleja, niin saat kiinni ap:n tarkoituksesta.
Luksushotellissa ei ole illalla lapsille erillistä ohjelmaa, illalla syödään illallinen ja tarjoilija katsoo aika lailla vinoon, jos lapsi ei osaa käyttäytyä. MInusta ei ihan sitä, mitä lapsi lomalta odottaa eli selkä suorana istumista odottaen seuraavaa pöytään tarjoiltavaa ruokalajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ne lomasuoritteet ja puitteet eivät ratkaise mitään vaan se oletko lapsellesi läsnä. Marininkin lapsi kokee vajautta koko ajan.
Entä se Jussi Halla-ahon avioton lapisi jonka pökki olemalla vieraissa 8 vuotta putkeen. Hoitaako se sitä jatkuvasti?? Mari illalla on lapsi vuoroviikoin isällään niinkuin on miljoonilla maailmassa ja niin on meilläkin. Mitä änkytät. 😝😝😝....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ootteko vähän parempaan Sokos Hotelliin oikein lähteneet aikaa viettämään? Onni Orava paikalla?
Luultavasti ovat ulkomailla lapsiystävällisessä all inclusive hotellissa, ovat kyllä kivoja paikkoja lomailla lasten kanssa. Kannattaa säästää ja mennä joskus ni näet itsekin.
Juu ei kiitos. Vietän lomani taatusti vain "adults only" -hotelleissa. Ei edes parempiosaisten lasten kiljuntaa ja "pikku jalkojen tepsutusta" minun lomalleni (puistatus).
Miksi sitten olet kommentteinesi lasten lomailua ja vähävaraisuutta/varakkuutta koskevassa keskustelussa?
Koska paljatuin vanhanpiiaksi joka hakkuu lapset ja äidit ...🤣🤣🤣🤣
Ymmärrän tuon tunteen. Lapset ( ja itsekin) elävät niin yltäkylläisesti, että välillä ällöttää ja ärsyttää ja on syyllisyyden tunteita, vaikken ole rahoja mitenkään vääryydellä saanut enkä ketään riistänyt.
Ja joo - lahjoitan kyllä melko runsaasti hyväntekeväisyyteen, mutta kyllä sitä rahaa tulee käytettyä paljon omaan perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun lapsesta se reissu on Orlandoon noihin puistoihin on paras reissu ikinä. Ja niiden jälkeen ei ollakaan juurikaan käyty Suomessa huvipuistoissa, kun eivät oikein tunnu mitään.
Kyllä minunkin lapsi nauttii halvoista ja ilmaisista asioista, mutta eivät ne ole elämyksiä vaan arkea.
T. toinen hyväosainen
Sitten teet vanhempana jotain väärin. Ynmärtämättäsi kasvatat tulevaisuuden aikuista, joka ei saa kiksejä muutakuin kalliista, ulkopuolelta järjestetyistä asioista.
Sinun asenteesi tarttuu lapsiisi. Jos sinun asenteesi olisi, että huolimatta paikan kalleudesta _täydellinen fiilis_ on elämys itsessään, lapsesi oppisivat nauttimaan hetkestä ja tunnistamaan täydellisiä fiiliksiä, ei kalleimpia puitteita.
Btw ihmisen tyytyväisyys ja onnen tunne lisääntyy merkittävästi silloin, kun hän pystyy itse luomaan/myötävaikuttamaan omaan hyvään fiilikseensä sisältä päin, ja vastaavasti kokemuksen tyydyttävyys laskee pitkässä juoksussa mitä enemmän se tunne ja kokemus tulee ihmisen ulkopuolelta ja jonkun muun järjestämänä ts valmiiksi pureskeltuna ja ns manipuloituna.
Eli sinuna alkaisin kiireesti panostamaan aktiviteetteihin missä eri aistit tulevat tyydytetyksi mutta lapset ovat itse aktiivisessa tekijän roolissa, mikä vaatii heiltä osallistumista, mielikuvitusta ja lopulta onnistumisen ja onnen tunnetta.
Täydellinen kokemus ihmiselle muodostuu siitä, että aistiärsykkeet ovat balanssissa ja siinä hetkessä on levollinen, rakastava ilmapiiri ja seura.
Aina yhtä viihdyttävää, että joku tekee laajan analyysin esim. toisen tavasta kasvattaa jonkun lyhyen viestin perusteella anonyymillä keskustelupalstalla.
Ihan luonnollinen ja hyvä reaktio ap:lla.
Kannattaa toimia, nyt kun tuo tunne on herännyt. Miettiä, mikä olisi itselle luonteva tapa auttaa ja "tasoittaa" niitä onnen lahjoja, jotka eivät ole käyneet tasan.
Jotkut ns. elämässä menestyneet ihmiset lahjoittavat hyväntekeväisyyteen. Toiset ovat sitä mieltä, että sinne annetut rahat menevät etupäässä byrokratiaan, eivät avuntarvitsijoille.
Historiassa on paljon tapauksia hyvin erilaisista yhteiskunnista ja kulttuureista (joille kaikille yhteistä räikeä sosiaalinen ja taloudellinen epätasa-arvo), että rikas perhe ottaa "suojatikseen" yhden tai useamman huono-osaisen lapsen tai nuoren. Vähän kuin em. hyväntekeväisyysjärjestöjen kummilapsiprojektit.
Olisiko mahdollista, että lapsesi tutustuisi - ellei jo tunne - johonkuhun saman koulun oppilaaseen, jonka elämä ei ole yhtä taloudellisesti tasapainoista kuin teillä? Tutustuisi ja ottaisi kaverikseen, ja sinä tutustuisit lapsen vanhempiin. Ja jos synkkaisi, niin ottaisit sitten tuon ei-niin-hyvin-toimeentulevan perheen lapsen ikään kuin perheenne kummilapseksi ja mukaan arkielämään kyläilemään ja leikkimään teille sekä samoihin harrastuksiin (sinun perheesi kustantamana) kuin omat lapsesi.
Ja sitten mukaan noille teidän luksuslomillenne.
Kaikki pitää tietenkin hoitaa niin, että tuolle "kummilapselle" tai hänen perheelleen ei tule kiitollisuudenvelkaa, syyllisyydentunnetta tai alemmuuskompleksia.
Helpommin sanottu kuin tehty. Mutta se olisi arvokkaampaa ja kantaisi pidemmälle kuin anonyymi rahan lahjoittaminen hyväntekeväisyysjärjestölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä koskaan tunnistanut. Minusta tuntuisi jopa jotenkin epäkiitollisuudelta elämälle, jos en vaan nauttisi silloin kun elämä antaa nautittavaa. Kyllä niitä ongelmiakin itse kunkin elämässä tulee ihan riittävästi, ei tarvi tehdä ongelmia ihan omalla ajattelullaan silloinkin, kun asiat on hyvin.
Eikä se niitä lapsia, jotka ei pääse kesällä mihinkään, mitenkään auta, kuinka paljon joku heitä siellä luksushotellissa murehtii. Joten ihan turhaa ajattelua, joka pilaa omaa mielentilaa vaan, auttamatta ketään.
Viihdyn kyllä ja surua on perheessä ollut paljon, emme ole ongelmitta saaneet elää.
Mietin sitä, kun lapset palaavat kouluun ja jotkut ovat saaneet "kaiken", jotkut ei mitään.
Olen auttanut muita ihmisiä ja mielelläni maksaisin jokusen lapsen huvipuistomatkan. Rehellisesti: en tunne osattomia lapsia. Ja kusetukseen olen kylläst
Oliko tämä ap, joka edellisen kirjoitti, vai ei, mutta ehkä sillä ei ole väliä. Tästä aiheesta kirjoitti jo kymmenkunta vuotta sitten palkittukin opettaja-tietokirjailija Maarit Korhonen: koulussa näkyy luokkayhteiskunta. Hän oli opettanut sekä hyvä- että huonotuloisten alueiden kouluissa, ja kirjoitti kirja-pamflettiinsa myös tuosta, minkä ap ja moni muu täälläkin toteaa: toiset lentävät jo alakouluikäisinä eri Euroopan kulttuurikohteissa, kun taas toiset eivät yläkoulun päättyessäkään ole käyneet oman lähiönsä ulkopuolella.
En kannata todellakaan kaiken tasapäistämistä, mutta jotenkin noita kokemusmaailmojen täysiä erilaisuuksia pitäisi pystyä tasoittamaan.
Tulee mieleen, kun monet taas kirjoittavat lehtien mielipideosastoille (ala)koululaisten ja työssäkäyvien vanhempien kesälomien sovituksen ongelmista, pitäisikö valtakunnallisesti pistää pystyyn kesäsiirtola-järjestelmät. Eri paikkakunnille kesäsiirtoloita ja sinne eri puolilta Suomea lapsia. Ja nimenomaan niin, että erityyppisiltä asuinalueilta sekoitetaan, jotta sosioekonomisesti erilaiset lapset ja nuoret kohtaisivat edes joskus toisiaan.
Mamma kiljuu että väärin sekin, kun joku alkaa miettiä köyhiä lapsia XD
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä porvoossa hienoja nähtävyyksiä.
Onko sulle yllätys ettei kaikki ole köyhiä vai miks ois ehhehe Porvoo
Vierailija kirjoitti:
Sylettävää huomionhakua..
Niin.
Suomessa ei vahingossakaan saa mainita jos talous on kunnossa. Olet heti öykkäröijä, riistäjäporvari tai sylettävä huomionhakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sylettävää huomionhakua..
Niin.
Suomessa ei vahingossakaan saa mainita jos talous on kunnossa. Olet heti öykkäröijä, riistäjäporvari tai sylettävä huomionhakija.
Jeppis, raha-asioista saa puhua vain valittamalla siitä ettei tuet riitä. Ja muistaa mainita samalla, että lapsilisät pois "rikkailta" ja rikkailta ja verot korkeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sun kaltaiset on huvittavia ihmisiä 🙂 Voi olla, että "vähän paremman Sokos Hotellin" kautta tullaan, mikäli ei jakseta ajaa kotiin lennon jälkeen. Mutta en ikinä ole edes ajatellut, että joku viettäisi aikaa "Sokos Hotellissa". Mitä ajattelit, että siellä tekisi? Et ole ilmeisesti käynyt koskaan?
Ap
Jos olet hyvätuloinen, niin miksi sinulla on vain yksi lapsi? Hyvätuloiset Suomessa hankkivat nykyään ainakin 3-4 lasta.