Vähemmistö naisista valitsee miehen sukunimen ja se kertoo uudesta hyvästä perinteestä
Vuoden 1985 sukunimilaissa naisille palautui oikeus säilyttää oma sukunimensä sellaisenaan. Vuonna 2019 nimilaki muuttui vielä niin, että oletukseksi tuli, että puolisot säilyttävät omat sukunimensä. Nykyään alle puolet naisista ottaa miehen sukunimen.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Näillä naisilla on valtaosalla isänsä sukunimi, siis miehen nimi joka tapuksessa.
Eihän se ole isän nimi vaan oma nimi. Vai onko miehilläkin ajatus se että niillä on valtaosalla vaan isänsä nimi. Miksi se nimi on sen miehen oma, mutta ei naisen? Mun tyttärelläni on mun nimi, ja oma nimi pysyi vaikka avioiduin.
Vierailija kirjoitti:
Länsimainen nainen on maailman huonoin parisuhteeseen. Kukaan ei tule länsimaihin hakemaan täältä naista avioon, mutta länsimaista lähdetään ulkomaille hakemaan naista parisuhteeseen.
Suomi on maailman liberalistisin maa ja tutkimusten mukaan suomalaiset miehet on konservatiiveja mikä aiheuttaa sen että naiset on aika yksin.
Jos nainen ei ota sukunimeäni, se ei haittaa lainkaan. Hän voi pitää oman sukunimensä ja avioitua jonkun toisen miehen kanssa jos se on hänelle niin tärkeä. Minun ei ole hyvä siis mennä ollenkaan avioon. Tiedän olevani sarjamulkuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Mun ns tyttönimi on isäni sukunimi. Isä ei ikinä ollut elämässäni, nimi ei merkinnyt mitään itselleni, joten kun menin naimisiin otin mieheni nimen. Nyt koko perheellä on sama nimi. En oikein tajua miksi tästä tehdään hirveä show, jokainen tekee mitä haluaa. Ei Suomi vielä ole Pohjois-Korea.
Ymmärsitkö asian jotenkin täydellisen väärin? Nyt nimenomaa on vapaus tehdä niin kuin lystää, mutta 50 vuotta oli voimassa se Pohjois-Korean tyylinen pakkolaki.
Luulevatko jotkut, että naisen toivetta vielä kuunnellaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimainen nainen on maailman huonoin parisuhteeseen. Kukaan ei tule länsimaihin hakemaan täältä naista avioon, mutta länsimaista lähdetään ulkomaille hakemaan naista parisuhteeseen.
Jos tasa-arvo kiukuttaa ja ahdistaa sua noin paljon, hae ammattiapua :)
Tasa-arvo on tiimi peliä mikä onnistuu vain parisuhteessa. Kertoo paljon suomalaisen naisen katkeruudesta kun miehet hakee naisia ulkomailta.
Minusta oleellisinta on, että on mahdollisuus valita. Itse otin mieheni sukunimen, koska se on huomattavasti kauniimpi ja harvinaisempi kuin oma tuiki tavallinen Virtanen-tyyppinen oli. Jos nimet olisivat olleen päin vastoin, olisin pitänyt omani.
Sitä minäkään en ymmärrä, että miksi lapsille annetaan miehen sukunimi, jos molemmat vanhemmat ovat pitäneet omat nimensä. Jos olisin pitänyt oman sukunimeni, olisi se ilman muuta myös tullut lasten sukunimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Hirveän tärkeä asia yhteiskunnallisesti, että mikä on ihmisen sukunimi. Heh.
Oletko jotenkin yksinkertainen?
Etunimistä ja sukunimistä säädetään laissa. Eivät ne merkityksettömiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oma" sukunimihän on useimmiten edelleen isän sukunimi ja sekin jäänne patriarkaattista perinnettä. Miksi se on hyvä asia?
Mikä vika isän sukunimessä?
Mikä vika aviomiehen sukunimensä? Vaimonko pitäisi nimensä kautta iänkaiken liittyä lapsuudenperheeseensä? Miksi? Miksi ei ole parempi, että koko perheellä, sillä puolison kanssa yhdessä luodulla, on yhteinen sukunimi?
Minusta oli kiva ottaa miehen sukunimi, helpompi kun on koko perheellä sama. Lisäksi se on vielä kauniimpi kuin omani oli ja sopii nimeeni hyvin <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä naisilla on valtaosalla isänsä sukunimi, siis miehen nimi joka tapuksessa.
Eihän se ole isän nimi vaan oma nimi. Vai onko miehilläkin ajatus se että niillä on valtaosalla vaan isänsä nimi. Miksi se nimi on sen miehen oma, mutta ei naisen? Mun tyttärelläni on mun nimi, ja oma nimi pysyi vaikka avioiduin.
Olen ylpeä sukupolvien vanhasta nimestä mikä muistuttaa kuka olen geneettisesti. Kyynel vierähtää poskea pitkin kun lukee aiemmista sukupolvista.
M35
Vierailija kirjoitti:
Miten niin isän nimi? Mulla on isoisoäitini nimi jonka hänen poikansa ja pojanpoikansa sai.
Vierailija kirjoitti:
"Oma" sukunimihän on useimmiten edelleen isän sukunimi ja sekin jäänne patriarkaattista perinnettä. Miksi se on hyvä asia?
Miksi se on huono asia?
Otan mieheni sukunimen, koska en halua kantaa "omaani", joka on isän isän isä keksinyt 1900-luvun alussa. Ja tiedän sukututkimuksen kautta, että hän oli aivan hirveä ihminen! Hänen eka vaimonsa KARKASI. Siihen aikaan se oli iso juttu, nainen ei voinut mennä uusiin naimisiin ilman ex-siipan lupaa, ja hän menikin vasta 30 vuoden jälkeen, kun ex oli jo kuollut. Sukunimikin viittaa oman egon pönkittämiseen, nimellä yritti nostaa omaa arvoaan. Mutta teki vain pahaa, joka on nyt neljännessä sukupolvessa kannettavana ja traumat puhdistettavana. Tuo nimi on mulle symboli, josta haluan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Luulevatko jotkut, että naisen toivetta vielä kuunnellaan?
Mitä pitäisi luulla kun tilastot kertoo ihan luulematta ettei naiset enää ota miehen sikunimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi lapsille taas annetaan isän nimi. Yhdellä naisella voi olla lapsia ties kuinka monen miehen kanssa, ja kaikilla eri sukunimi, älytöntä.
Koska suomen laki ei anna huoltajuutta isälle joten mies jolla on useita lapsia eri naisen kanssa huolettavana on utopiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tasa-arvo kiukuttaa ja ahdistaa sua noin paljon, hae ammattiapua :)
Tasa-arvo on tiimi peliä mikä onnistuu vain parisuhteessa. Kertoo paljon suomalaisen naisen katkeruudesta kun miehet hakee naisia ulkomailta.
Et ole sitten huomannut että naiset ne vasta ulkomaalaisia puolisoita valitseekin 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen ei ota sukunimeäni, se ei haittaa lainkaan. Hän voi pitää oman sukunimensä ja avioitua jonkun toisen miehen kanssa jos se on hänelle niin tärkeä. Minun ei ole hyvä siis mennä ollenkaan avioon. Tiedän olevani sarjamulkuttaja.
Naisen kirjoittama...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika aviomiehen sukunimensä? Vaimonko pitäisi nimensä kautta iänkaiken liittyä lapsuudenperheeseensä? Miksi? Miksi ei ole parempi, että koko perheellä, sillä puolison kanssa yhdessä luodulla, on yhteinen sukunimi?
Voihan sitä ottaa uuden yhteisen nimen, uusi on se perhekin. Miksi kaikkien pitäisi olla miehen lapsuusnimellä?
No perinteeksi moni kutsunut sitä 50 v voimassa ollutta lakia, jossa naisen oli pakko ottaa miehen nimi.