Työnantajien uusin ase työläisiä vastaan: Potkut lomalla tissuttelusta!
Suomessa on otettu työterveydessä käyttöön niin sanottu PEth-testi.
Se kertoo, onko henkilö käyttänyt edeltävinä viikkoina alkoholia ja kuinka paljon. Runsas ja pitkäaikainen alkoholinkäyttö voi näkyä testissä vielä neljä viikkoa lopettamisen jälkeen.
Viime kuukausina testi on herättänyt työntekijöissä kummastusta.
- Meille on tullut kymmeniä yhteydenottoja, joissa työntekijä on saanut tietää testistä ja sen seurauksista vasta jälkikäteen. Tyypillisesti henkilö on mennyt terveystarkastukseen tietämättä, että siinä otetaan alkoholin käyttöä kuvaava verikoe. Koholla ollut tulos on sitten johtanut esimerkiksi työn keskeyttämiseen tai palkanmaksun lopettamiseen, SAK:n asiantuntijalääkäri Riitta Työläjärvi kertoo.
- Eräässä toisessa liitossa on tullut ilmi tapaus, jossa työntekijä on ollut palkatta jopa vuoden, koska testin perusteella hänet todettiin työkyvyttömäksi.
EK:n asiantuntijalääkäri puolustaa PEth-testejä: "Turvallisuudesta ei voida tinkiä."
No niin. Sillä lailla.
Kommentit (784)
Toivottavasti kaikki kohteeksi joutuneet valittaisivat asiasta tietosuojavaltuutetun toimistolle. Millä oikeudella työterveys luovuttaa tämän terveystiedon työnantajalle? Eiväthän he esimerkiksi verenpaineen, kolesterolimittauksen tai tässäkin ketjussa mietityn hemoglobiinin ja varastoraudan arvoja saa sinne kertoa. Huumetestien tulosten käsittely perustuu lakiin ja hyvin tarkasti määriteltyyn prosessiin, ettei sitä lakia rikottaisi.
Samoin millä oikeudelle työnantaja ylipäätään tekee tällaisia mittaus- ja luovutuspyyntöjä keskustelematta niistä yhteistoiminnassa henkilöstön edustajien kanssa, tiedottamatta työntekijöitä, ja käsittelee näitä nimenomaisia terveystietoja ilman jokaisen työntekijän yksilöityä, vapaaehtoista suostumusta.
Työelämää valvovien viranomaisten sijasta kannattaa valittaa tuonne, koska sitten kun sietää sen parin kolmen vuoden käsittelyajan, työnantajat voivat saada laittomasta terveystietojen käsittelystä hyvinkin isot rapsut.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi asentaa valvontakamerat koteihin puheentunnistuksella seuraavaksi. Voisi myös laskea kiroilun määrän. älykellon Algoritmilla voisi tutkia liikkuuko riittävästi ja välittää reaaliajassa missä liikkuu.
veren rasva arvoja seurattaisiin viikottain. Painoindeksin noustessa yli 28;voisi antaa potkut.
tämä ei koskisi johtajia eikä johtajien kavereita.
noin aluksi. Luottokortti voisi lopettaa toiminnan jos seuranta ei toimi.
1984
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tosiaan se ikävä puoli, että jos alkoholin käyttöä alettaisiin näin valvoa, niin mullakaan ei olisi enää mitään syyttä olla aloittamatta vaikka pilven polttoa.
Nyt tätä olen vältellyt, koska teoriassa asia voidaan testata. Siitä voisi olla työpaikalla harmia.
Joskus nuorena siis tullut kokeiltua pari kertaa.
Onpas lapsellinen tapa ajatella.
Ei ole vaan realistinen. Kun alkoholin käyttöä aletaan kytätä se lisää muiden aineiden käyttöä. Todennäköisesti kovien huumeiden käyttöä jotka näkyvät vähiten aikaa testeissä. Esimerkiksi kokaiini näkyy vain pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tosiaan se ikävä puoli, että jos alkoholin käyttöä alettaisiin näin valvoa, niin mullakaan ei olisi enää mitään syyttä olla aloittamatta vaikka pilven polttoa.
Nyt tätä olen vältellyt, koska teoriassa asia voidaan testata. Siitä voisi olla työpaikalla harmia.
Joskus nuorena siis tullut kokeiltua pari kertaa.
Onpas lapsellinen tapa ajatella.
Enpä tiedä. Teoriassa tiedän, että pilven poltto voisi olla jopa alkoholia haitattomampaa. Jos kaikesta seuraa sanktio, niin samaa tuo on, että mitä tekee.
Kannabiksella on laittomana vain 8 haitallisuuspistettä kun alkoholilla niitä on laillisena 23. Kun laittomuus väkisin nostaa haitallisuutta niin laillisena kannabiksella olisi todella vähän haittoja.
Kyllähän Kelankin pitäisi ottaa käyttöön PEth-testi, ja jos köyhä juoppo hakee toimeentulotukea, niin Kela voi evätä tuen testin perusteella, ja todeta että ei Kelan tarkoitus ole rahoittaa juoppojen dokaamista.
Mä niin odotan jääväni kiinni tossa testissä ja saavani potkut. Tulee työnantajalle meinaan hitokseen kalliiksi. Laiton irtisanominen nyt ensialkuun tuo hyvän potin rahaa.
Eikö yksityishenkilön terveystiedot ole salassapidettäviä asioita?
Vierailija kirjoitti:
On. Haastaisin Terveystalon välittömästi käräjille jos alkaisivat minun terveystietoja levittelemään. Nyt saan joka vuosi tarkastuksen jälkeen lapun HR:lle toimitettavaksi jossa lukee 'kelpaa työhön'. Ei muuta.
Minun vapaa-ajan harrastukseni eivät kuulu työnantajalle. Niin kauan kun tulen töihin selvinpäin ja hoidan työni hyvin, on työnantajan syytä pitää turpa rullalla ja tilinauha turpeana.
Jos minulla on viikonloppu vapaa, niin perjantaina töiden jälkeen narahtaa korkki. Sen olen ansainnut tekemällä 12h vuoroja paskalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Haastaisin Terveystalon välittömästi käräjille jos alkaisivat minun terveystietoja levittelemään. Nyt saan joka vuosi tarkastuksen jälkeen lapun HR:lle toimitettavaksi jossa lukee 'kelpaa työhön'. Ei muuta.
Pitää vaatia sellaiset korvaukset että se hillitsee intoa puuttua työntekijän vapaa-aikaan. Miljoona euroa kuulostaa sopivalta summalta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kyseinen testihän kertoo vain pitkäaikaisesta liikakulutuksesta ja on ihan aiheellista että asiaa seurataan.
Tiedän useamman ihmisen, joka lipittää joka ilta sen muutaman oluen ja viikonlopuksi haetaan laatikko kaljaa ja vähän muutakin. Omasta mielestään ovat ihan selvinpäin aina mutta todellisuushan on hämärtynyt jo aikoja sitten.
En hauaisi yllämainitun ajelevan rekkaa tai junaa vaikka puhaltaisikin nollat aamulla. En myöskään haluaisi vastaavan sairaanhoitajan laittavan kädet vapisten minulle kanyylia tai jonkun virkahenkilön tekevän minua koskevia päätöksiä seuraavaa drinksua miettien.
Juon itsekin sen yhden tai kaksi saunajuomaa toisinaan- ja käyn ulkona juhlimassa noin pari kertaa vuodessa jos on hyvä syy.
Ei tuo testi tavallista kulutusta näytä ja minusta on vaan hyvä asia jos tissuttelijat joutuvat joko parantamaan tapansa tai lähtemään töistä.
Tottahan tuo valitettavasti on. Jos tekee työtä jossa ne asiakkaat tarvitsee ehdottoman täyspäisen vastuunsa tuntevan työntekijän jolla aivot toimii kuten pitää niin alkoholia ei ole nautittu ainakaan pariin päivään kun työt aloitetaan viikonlopun jälkeen. Jos työ liittyy turvallisuuteen kuten poliisi, palomies, lääkäri, it-asiantuntija jonka vastuulla vaikkapa koko kaupungin tietoverkkojen toiminta niin vastuu on iso ja erittäin vaativa.
Kaikki ne joilla on alkoholiriippuvuus ovat tietty sitä mieltä että ei mitään ongelmaa tarkkuutta vaativien tehtävien tekoon mutta kyllä on. Alkoholi vaatii aina tietyn ajan poistuakseen KOKONAAN kehosta ja kun vielä sunnuntaina aamuyöstä vedetty viimeiset lasilliset niin ei olla täysin työkunnossa.
Ei tuo testi tavallista kulutusta näytä ja minusta on vaan hyvä asia jos tissuttelijat joutuvat joko parantamaan tapansa tai lähtemään töistä.
Kyllä näyttää. Testi näyttää juodun alkoholimäärän, ei sitä onko se juotu kerrasta vai päivittäin usemman päivän aikana. Tulkintq on se että joka päivä juo eli tissuttelee. Ensi kerralla kun sulla on se juhla, jossa juot, mene varaa tuo testi seuraavalle arkipäiväkke ja ylläty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kyseinen testihän kertoo vain pitkäaikaisesta liikakulutuksesta ja on ihan aiheellista että asiaa seurataan.
Tiedän useamman ihmisen, joka lipittää joka ilta sen muutaman oluen ja viikonlopuksi haetaan laatikko kaljaa ja vähän muutakin. Omasta mielestään ovat ihan selvinpäin aina mutta todellisuushan on hämärtynyt jo aikoja sitten.
En hauaisi yllämainitun ajelevan rekkaa tai junaa vaikka puhaltaisikin nollat aamulla. En myöskään haluaisi vastaavan sairaanhoitajan laittavan kädet vapisten minulle kanyylia tai jonkun virkahenkilön tekevän minua koskevia päätöksiä seuraavaa drinksua miettien.
Juon itsekin sen yhden tai kaksi saunajuomaa toisinaan- ja käyn ulkona juhlimassa noin pari kertaa vuodessa jos on hyvä syy.
Kaikki ne joilla on alkoholiriippuvuus ovat tietty sitä mieltä että ei mitään ongelmaa tarkkuutta vaativien tehtävien tekoon mutta kyllä on. Alkoholi vaatii aina tietyn ajan poistuakseen KOKONAAN kehosta ja kun vielä sunnuntaina aamuyöstä vedetty viimeiset lasilliset niin ei olla täysin työkunnossa.
Tuo on ihan eri asia kuin tuolla testillä mitattu alkoholinkäyttö. Tuo testi näyttää sen edellisen viikonlopun perjantaina juodunkin, sekinkö sun mielestä on merkki siitä että reilua viikkoa myöhemmin et ole työkykyinen?
Tuo testi mittaa ihan väärää asiaa ihmisellä, jolla ei ole alkoholiongelmaa.
Minulla alisuoriutumista aiheuttavat esivaihdevuodet. Joka paikkaa kolottaa, niska jumissa, koko ajan rätti pöksyissä kun ei voi tietää alkaako menkat ja jos niin milloin, tuleeko kerralla niin että mikään rätti ei riitä, aivosumua...
Mutta tätä ei työterveys hoida. Johonkin ihmeellisiin laittomiin testeihin, jotka mittavat elimistön läpi kulkeneen alkoholimäärän (hox! Ei sillä hetkellä elimistössä olevan), on kyllä rahaa.
Voi v###u sanon minä.
Vaikka olenkin työtön ja absolutusti, ja olen sitä mieltä että kännissä ei töihin mennä ja alkoholistit tulee ohjata hoitoon, niin kyllä pistää nostamaan kulmakarvaa. Toisaalta ei pitäisi yllättää että elämme jo dystopiassa jossa ihmisen vapaa-aika ei ole enää hänen omaa aikaansa, jolloin saisi vaikka sitten käyttää niitä laillisia päihteitä omakustanteisesti, vaan työntekijä on kokonaisvaltaisesti työnantajan omaisuutta. Luonnollisesti täytyy keksiä uusia keinoja kiristää ja tarvittaessa irtisanoa työntekijöitä. Mitä seuraavaksi valvotaan tuönantajan toimesta? Mielipiteitä? Ruokatottumuksia? Liikuntaa? Harrastuksia joissa voi tapahtua tapaturmia? #hyväsyy
No tota, ei toi kyllä joka alaan tule..testi jo maksaakin aika paljon..luuletteko että firmat rupee tähän?oikeesti?
Vierailija kirjoitti:
No tota, ei toi kyllä joka alaan tule..testi jo maksaakin aika paljon..luuletteko että firmat rupee tähän?oikeesti?
Kyllä se halvemmaksi tulee kuin suora laiton irtisanominen. Työntekijät jotka pelkää työn loppumista suostuvat myös huonompiin työehtoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee ja on jo. Se on peruspaketissa terveystarkastuksessa, otetaan samalla kuin muutkin maksa-arvot ja kolesteroli jne.
Ne pelkää joilla on pelättävää.
Eikös tässä nyt puhuta alkoholinkäytöstä, joka näkyy labroissa? Miksi vaihdat maalin paikkaa?
Puhutaan juu. Alkoholinkäytöstä, joka tulkitaan tolla testillä heti alkoholismiksi vaikka kyse olisi edellisen viikonlopun mummon synttärillä nautitusta alkoholista.