Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te ketkä vastustatte työttömien tukien leikkauksia niin kertokaa itse parempi aktivointi malli työttömille?

Vierailija
08.06.2025 |

Ketään ei voida pakottaa töihin joten tukien leikkaus tai etuuksien leikkaus on ainoa keino miten yhteiskunta voi painostaa työttömiä töihin. Suomessa taitaa jokainen puolue haluta että suomalaiset tekisivät töitä eikä makoilisi kotona yhteiskunnan elätettävänä.

Kysyn siis teiltä että mikä olisi teidän aktivointi malli työttömille jos tukien leikkaus ei teille käy.

Sanon vielä sen että suomessa on avoimia työpaikkoja, koko 2000 luvun ajan suomeen ollaan tuotu vuosittain tuhansia ulkomaalaisia työntekijöitä koska suomessa on työvoimapula.

Kommentit (528)

Vierailija
181/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukiahan on jo leikattu roimasti. Auttoiko se?

No ei! Työttömien määrä on vain lisääntynyt.

Vierailija
182/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttoi en maannu ansiosidonnaisella kun 2kk kun on porrastettu.enne  makasin aina melkein 2v kun oli  riittävä mun elämiseen.

Miksi työttömien määrä vaan jatkaa kasvuaan jos se kerran auttoi?

Minun kohdalla auttoi niinkuin sanoin ..oli pakko etsiä töitä kun alkoi saada porrastettua ansiosidonnaista eli 80% ja kohta olisi leikattu 75% niin en olisi pärjännyt .ennen olin päivät melkein loppuun kun ei ollut porrastettu ja muutenkin parempi .eli tukien leikkaus auttaa jos niitä nostettaisi  merkittävästi en töihin menisi .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä saakka kun opin yläkoulun yhteiskuntaopin tunneilla työttömyyden eri muodoista, olen pohtinut sitä miksi kaikkia työttömiä kohdellaan samalla tavalla. Vähän niin kuin yrittäisi kasvattaa kaikkia kasveja happamassa maaperässä.

Yleisesti suomalaisen kulttuurin ongelma on tasapäistäminen. Ajatellaan, että täysin saman työkalun käyttäminen kaikkiin töihin on järkevää ja tehokasta, mutta ei se niin mene. 

Millä tavalla toivoisit eri työttömiä kohdeltavan ja kuka sen päättää miten ketäkin kohdellaan?

No ennenhän oli olemassa jopa akateemisille työnhakijoille suunnattu työvoimatoimisto. Oli alasta edes vähän enemmän tietäviä virkailijoita, jne... 

Vierailija
184/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se auttaa, jos työpaikkoja on, jos kukaan hakija ei kelpaa kyseisiin paikkoihin töihin.

Näin kävi juuri. Haku pitkittyi ja pitkittyi, on varmaan kuukausi haastatteluista. Eivät ole tehneet mitään päätöksiä. Pari ilmoitusta on tullut, että hehee voi voi, kun venyy tämä homma. Kohta varmaan uudelleen paikka auki. Jos ei työnhakijat kiinnosta, niin katsokaa peiliin!

Vierailija
185/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen on nykyään niin huono, että muut tuet tuovat saman elintason rahallisesti. Ansiosidonnaisella on kuitenkin rennompaa ja saa omistaa vaikka moottoripyörän tai mökin. Toimeentulotuella niitä ei saa olla. Mutta se on selvä, että nämä hallituksen toimet ankkuroivat useita koko elämäksi kikkailemaan toimeentulotuella ja säästöjen piilotteluun. Kun sen vaivan on kerran nähnyt, niin saavutetuista eduista pidetään kiinni.

Vierailija
186/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien 'syy' olla työttömiä tuntuu olevan työpaikkojen vähyys, siitä huolimatta että avoimia paikkoja kuitenkin koko ajan on ja uusia tulee sitä mukaa kun entisiä täytetään. Tässä lähiaikoina oli yksikin mielipidekirjoitus, jossa nykyinen työtön entinen työssäkävijä valitti ettei voi hakea töitä kun omalta alalta ja palkkaodotuksia vastaavaa ei ole tarjolla. Se ei kuitenkaan ole mikään syy olla hakematta töitä, koska löytyy myös töitä joihin ei tarvita alan kokemusta - ja entinen palkka ei ole lupaus tulevasta, eli pitäisi myös harkita töitä joissa palkkaus voi olla edellistä matalammalla tasolla.

Alkuperäinen ajatukseni oli tosin ehdottaa että miksi eivät nämä työttömät etsi itselleen sellaista ryhmää, jossa kompetenssit palvelevat toisiaan, ja perusta sitten yritystä sen osaamisen taustoilla? Eksyin vähän aiheesta, mutta laitetaan nyt sekin kuitenkin. Yritysten velv

Voisivat toki, mutta miksi? Yritykset palkkaavat parhaan löytämänsä osaajan. Jos työtön ei ole se paras, häntä ei palkata, vaan palkataan se jonka uskotaan tuottavan yritykselle eniten lisäarvoa.

Kyllä, olen itsekin ollut jonkin aikaa työtön ja etsinyt töitä, ja ymmärrän tämän vallan mainiosti.

Vierailija
187/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Sinä aktivoisit työnantajat palkkaamaan muitakin kuin ikinuoria "huipputyyppejä"? Entä miten luot tänne työpaikkoja kun niitä on avoimina paljon vähemmän kuin on työttömiä työnhakijoita?

Olen aiemminkin kertonut omasta työnhaustani. Olen työn vaihtaja, en edes työtön joten asemani on sentään vähän parempi kuin jos hakisin työtä työttömänä. Mutta en saa mitään, en pääse edes haastatteluihin. Haen uutta työtä jatkuvasti, ja olen päässyt YHTEEN haastatteluun ja siitäkin siis tuli hylky. Ne paikat, joista on kerrottu hakeneille, että kuinka paljon tuli hakemuksia, niissä on ollut SATOJA hakijoita. Ja nämä eivät ole niitä suosituimpia töitä vaan aika ikäviä ja raskaita suorittavia matalapalkkatöitä. Silti yhtä työpaikkaa hakevat sadat. Olen täysin epätoivoinen, nykyisen työni jatkuminen on todella epävarmaa ja voin olla pian työtön ja olen tätä yrittänyt ennakoida hakemalla uutta työtä jo nyt, mutta en kelpaa mi

Tuossa ehdotinkin jo aiemmin, mutta miksi ei työnetsijöistä muodostettaisi sellaista joukkoa, jolla on hyvä osaamisaste avata oma yritys Silloin he voivat tietenkin myös maksaa itselleen haluaamansa palkkaa kunhan myynti skulaa.

Vierailija
188/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttoi en maannu ansiosidonnaisella kun 2kk kun on porrastettu.enne  makasin aina melkein 2v kun oli  riittävä mun elämiseen.

Minun kohdalla auttoi niinkuin sanoin ..oli pakko etsiä töitä kun alkoi saada porrastettua ansiosidonnaista eli 80% ja kohta olisi leikattu 75% niin en olisi pärjännyt .ennen olin päivät melkein loppuun kun ei ollut porrastettu ja muutenkin parempi .eli tukien leikkaus auttaa jos niitä nostettaisi  merkittävästi en töihin menisi .

Mutta muiden kohdalla näköjään ei auta, muuten se näkyisi työttömien määrän vähenemisenä. Tukien leikkaaminen ei Suomen työttömyystilannetta ole korjannut eikä korjaa vaikka kaikki tuet poistettaisiin, koska työpaikkoja ei ole riittävästi. Täytyisi siis varmaan miettiä muita keinoja. 

Vierailija
189/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktivointimalli on yhdyssana. 

Vierailija
190/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka vänkäät vastaan niin kyllä auttaa ja hyvät tuet passivoi kun niillä pärjää ilman työtä.

Vierailija
191/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä saakka kun opin yläkoulun yhteiskuntaopin tunneilla työttömyyden eri muodoista, olen pohtinut sitä miksi kaikkia työttömiä kohdellaan samalla tavalla. Vähän niin kuin yrittäisi kasvattaa kaikkia kasveja happamassa maaperässä.

Yleisesti suomalaisen kulttuurin ongelma on tasapäistäminen. Ajatellaan, että täysin saman työkalun käyttäminen kaikkiin töihin on järkevää ja tehokasta, mutta ei se niin mene. 

Millä tavalla toivoisit eri työttömiä kohdeltavan ja kuka sen päättää miten ketäkin kohdellaan?

No en nyt ala kaikkia eri työttömyyden muotoja tässä luettelemaan, mutta onhan se ihan selvää että esim. vastavalmistunut tarvitsee erilaista tukea kuin pitkäaikaistyötön tai sellainen, joka yrittää osa-aikai

En oikein käsitä mistä vedit noita tulkintoja. 

Vierailija
192/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exä halusi aina vain peppuun, aluksi se oli kivaa ja jännää. Mutta lopulta se alkoi nyppimään että aina vain persettä. Toosaa ei saanut koskea nuolla ja maistella. Perseen kanssa touhu alkoi tuntumaan ettei tämä homostelusta poikkea yhtään

Vierailija
193/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen varsin aktiivinen työtön, mutta aina tulee vastaukseksi "kiitos mielenkiinnostasi yritystämme kohtaan, valitettavasti et tullut valituksi". Mihinkään ei kelpaa kun ei ole kokemusta

Vierailija
194/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktivointimalli on yhdyssana. 

Miksi nussit pilkkua? etkö pillua saa?

Vierailija
195/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työttömät ole ongelma. Valtaosa haluaa töitä mutta valtaosa työnantajista ei halua palkata työttömiä eli  pitäisi keksiä aktivointi malleja työnantajille . Vaikka miten  paljon tahansa työttömiltä leikataan niin ei se kiinnosta työnantajia.

Vierailija
196/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset työttömät ovat maailman nirsoimpia. Muualla maailmassa työtön pyrkii etsimään työtä ja työtön ottaa työn kuin työn vastaan koska muualla maailmassa ei työttömiä näin paapota kuin suomessa, tämä työttömien paapominen on johtanut siihen että työttömät ei halua tehdä työtä. 

Osa työttömistä ei voi terveyden puolesta tehdä mitä työtä tahansa.

Kun potkulaki tulee voimaan ei tarvitse enää yt-neuvotteluiss katsoa löytyiskö irtisanottavalle muuta työtä työpaikalta.

Vierailija
197/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään ymmärrä ajatusta siitä, miten tukien leikkaaminen aktivoisi ketään töihin. Tukien leikkaaminen vain passivoi ihmisiä enemmän, koska viimeisetkin rippeet luottamuksesta yhteiskuntaan ja viranomaisiin menevät. Ilman luottamusta ihminen jättäytyy mieluummin yhteiskunnan ulkopuolelle kuin on osa sitä. Miksi sitä on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
198/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset työttömät ovat maailman nirsoimpia. Muualla maailmassa työtön pyrkii etsimään työtä ja työtön ottaa työn kuin työn vastaan koska muualla maailmassa ei työttömiä näin paapota kuin suomessa, tämä työttömien paapominen on johtanut siihen että työttömät ei halua tehdä työtä. 

Osa työttömistä ei voi terveyden puolesta tehdä mitä työtä tahansa.

Kun potkulaki tulee voimaan ei tarvitse enää yt-neuvotteluiss katsoa löytyiskö irtisanottavalle muuta työtä työpaikalta.

Ime munaa kusipää.

Vierailija
199/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa työnantajan ei enää tarvitse järjestää sulle muuta työtä, jos et pysty tekemään nykyistä työtä.

Vierailija
200/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulut siihen marginaaliin joiden vuoksi leikkauksia on tehty. Oikea luku näissä ei työllistymishaluisissa on muutamien prosenttien luokkaa. Totuus on kuitenkin se, että niitä töitä haetaan ja hakemuksia tulee valtavasti. Nyt on jo vinoumaa siinä, että harjoittelijoiden paikkoja hakevat muutkin kuin opiskelijat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän