Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te ketkä vastustatte työttömien tukien leikkauksia niin kertokaa itse parempi aktivointi malli työttömille?

Vierailija
08.06.2025 |

Ketään ei voida pakottaa töihin joten tukien leikkaus tai etuuksien leikkaus on ainoa keino miten yhteiskunta voi painostaa työttömiä töihin. Suomessa taitaa jokainen puolue haluta että suomalaiset tekisivät töitä eikä makoilisi kotona yhteiskunnan elätettävänä.

Kysyn siis teiltä että mikä olisi teidän aktivointi malli työttömille jos tukien leikkaus ei teille käy.

Sanon vielä sen että suomessa on avoimia työpaikkoja, koko 2000 luvun ajan suomeen ollaan tuotu vuosittain tuhansia ulkomaalaisia työntekijöitä koska suomessa on työvoimapula.

Kommentit (528)

Vierailija
201/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työttömänä silloin kun puolison tulot vielä vaikuttivat työmarkkinatukeen. Menin äitiyslomalta kouluun joten työssäoloehtoa ei kertynyt. En saanut siis mitään tukea mistään vasn elin puolison tuloilla. Ei auttanut työn saannissa yhtään mitenkään. Ainoastaan omalle alalle pääsin haastatteluun ja sitten myös töihin myöhemmin. Olen elävä esimerkki siitä, että rahattomuus ei lisää työnantajien hslua palkata työtöntä. Hain kyllä muitakin kuin oman alan töitä mutta en päässyt.  

Vierailija
202/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että jokainen istuu virastossa pakolla itkien, luo sairauksia, jos ei voi liikkua. Ei riitä että väsyneenä joku yrittää työpäivän jälkeen. Kaupungit saasteisia, työmatka liikunta ei ole kaikille. Ei työ tee terveeksi automaattisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa työnantajan ei enää tarvitse järjestää sulle muuta työtä, jos et pysty tekemään nykyistä työtä.

HYvä että kerrot ton useemman kerran päivässä ja päivittäin.

Vierailija
204/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas nauratti. Olen lomautettu työstäni. Lehdessä oli juttu työpaikaltani, jossa kerrottiin, että noin sata työntekijää on lomautettu, mutta että alueella vielä runsas vuosi sitten työskenteli jopa 800 ihmistä. Ketäpä olivat nämä 700 muuta? Ulkomaalaisia tietenkin, verottomasti. Puoli vuotta duunia ilman veroja, mutka Tallinnaan ja uusilla papereilla taas puoleksi vuodeksi. Kukaan ei edes tiedö mistä maasta ovat, venäjää puhuvat, väittävät olevansa Ukrainasta, mutta kuka tietää. Näin se kuulkaa toimii. Suomi ei hyödy tästä mitään. 

Vierailija
205/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80- luvulla ei ansiosidonnainen kestolla ollut ylärajaa. Työttömiä oli vain vähän ja pitkäaikaistyöttömyys hyvin pientä. 

Vierailija
206/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80- luvulla ei ansiosidonnainen kestolla ollut ylärajaa. Työttömiä oli vain vähän ja pitkäaikaistyöttömyys hyvin pientä. 

Silloin oli käytännössä täystyöllisyys. Jokainen joka halusi töitä sai niitä.

Vierailija
207/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä saakka kun opin yläkoulun yhteiskuntaopin tunneilla työttömyyden eri muodoista, olen pohtinut sitä miksi kaikkia työttömiä kohdellaan samalla tavalla. Vähän niin kuin yrittäisi kasvattaa kaikkia kasveja happamassa maaperässä.

Yleisesti suomalaisen kulttuurin ongelma on tasapäistäminen. Ajatellaan, että täysin saman työkalun käyttäminen kaikkiin töihin on järkevää ja tehokasta, mutta ei se niin mene. 

Millä tavalla toivoisit eri työttömiä kohdeltavan ja kuka sen päättää miten ketäkin kohdellaan?

Olen eri.

Muissa maissa, joista aktiivimallia matkittiin, on moninkertainen määrä auttamassa siinä työllistymisessä. Niissä maissa se aktiivimalli siis toimii. Työtön saa siis henkilökohtaista neuvontaa. 

Ystäväni sai tällaista todell

Kaveri on Tanskassa ja siellä on myös velvoite hakea työpaikkaa. Siellä saa myös apua työpaikan löytymiseen. Kaverini mielesät hän oli hirveän pitkään työttömänä, kun kahteen kuukauteen ei löytänyt mitään ja oli onnellinen, kun sitten pääsi kauppaan myyjäksi. Siellä toimii nämä asiat. 

Vierailija
208/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä saakka kun opin yläkoulun yhteiskuntaopin tunneilla työttömyyden eri muodoista, olen pohtinut sitä miksi kaikkia työttömiä kohdellaan samalla tavalla. Vähän niin kuin yrittäisi kasvattaa kaikkia kasveja happamassa maaperässä.

Yleisesti suomalaisen kulttuurin ongelma on tasapäistäminen. Ajatellaan, että täysin saman työkalun käyttäminen kaikkiin töihin on järkevää ja tehokasta, mutta ei se niin mene. 

Millä tavalla toivoisit eri työttömiä kohdeltavan ja kuka sen päättää miten ketäkin kohdellaan?

Olen eri.

Muissa maissa, joista aktiivimallia matkittiin, on moninkertainen määrä auttamassa siinä työllistymisessä. Niissä maissa se aktiivimalli siis toimii. Työtön saa siis henkilökohtaista neuvont

Tanska on pieni maa. Paljon vähemmän kansalaisia. Maan kielellä ei pärjää muualla maailmassa. Ihme mongerrusta koko kieli. Tanskasta alunperin on tulleet sellaiset pskafirmat kuten mm. ISS. 

Vierailija
209/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…

Vierailija
210/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin oli käytännössä täystyöllisyys. Jokainen joka halusi töitä sai niitä.

Mutku nyt ei ole 80-luku. 80-luvussa oli paljon huonoakin esim. AIDS, syövän vaaroista ei vielä tiedetty, aurinkoa otettiin ilman aurinkorasvaa, tupakoitiin joka paikassa, homous oli rikos, kauheat vaatteet ja hiukset esim takatukka ja värikkäät vaatteet, rum at farkut, musiikki oli huonompaa, kaupoissa ei ollut niin laajaa ruokavalikoimaa kuin nykyään, kumiperunat jne.

Vierailija
211/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän Tanskassa on asukkaita kuin Suomessa.

Vierailija
212/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin myös miksi tänne tuodaan ulkomailta marjanpoimijoita. Miksi suomessa työttömiä ei velvotettaisi keräämään marjoja kesällä? 

Ja syömään lohenpääkeittoa? 

Vierailija
213/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömiä pitäisi vielä aktivoida? Aktivoikoon itse itsensä jos kiinnostaa. Tuet pois vaan kaikilta.

T. Veronmaksaja

Ehket tajua, miten tukien poistaminen kaikilta vaikuttaa sinun toimeentuloosi. 

Vierailija
214/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."

Työkyvyttömyyseläkkeen myöntäminen on kirjavaa eli osa saa työkyvyttömyyseläkkeen ja osa ei, vaikka on sama sairaus. 

Miten toteutuu yhdenvertaisuus laki? 

Vierailija
215/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkojen puuttuminen ei ole työttömien syy, eikä korjaannu työttömiä "aktivoimalla". Kuinka typerä täytyy olla että luulee näin?

Ennemmin kysyisin miksi ihmeessä hallituksesta toiseen tätä täysin epäloogista väittämää pidetään esillä julkisuudessa ihan kuin kansa olisi täysin aivotonta. Joku YLE:n toimittaja voisi ottaa asiakseen kysyä asiasta.

Miksi tänne sitten tuodaan jatkuvasti ulkomailta työvoimaa tekemään töitä? Miksi suomalaisia ei kiinnosta siivoustyö, taksikuskin työ, ravintola-ala, bussikuskin työ ja hei lääkäreissäkin on paljon ulkomaalaisia sekä hoitajissa sekä raksoilla.

Miksi suomalaiset työttömät ei mene noille aloille? 

No v*ttu koska olen opiskellut omaa olaa jo 10 vuotta ja haluan tehdä töitä jossa ei pelkästään tarvi käyttää jotain rättiä.

Vierailija
216/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkojen puuttuminen ei ole työttömien syy, eikä korjaannu työttömiä "aktivoimalla". Kuinka typerä täytyy olla että luulee näin?

Ennemmin kysyisin miksi ihmeessä hallituksesta toiseen tätä täysin epäloogista väittämää pidetään esillä julkisuudessa ihan kuin kansa olisi täysin aivotonta. Joku YLE:n toimittaja voisi ottaa asiakseen kysyä asiasta.

Miksi tänne sitten tuodaan jatkuvasti ulkomailta työvoimaa tekemään töitä? Miksi suomalaisia ei kiinnosta siivoustyö, taksikuskin työ, ravintola-ala, bussikuskin työ ja hei lääkäreissäkin on paljon ulkomaalaisia sekä hoitajissa sekä raksoilla.

Miksi suomalaiset työttömät ei mene noille aloille? 

No v*ttu koska olen opiskellut omaa olaa jo 10 vuotta ja haluan tehdä töitä jossa ei pelkästään tarvi käyttää jotain r

Tämä lienee nimenomaan se syy, miksi nyt kokeillaan tukien leikkaamista. Ehkä alkaisi muutkin kuin ne "oman alan" työt tietyllä odotetulla palkkatasolla kiinnostaa, kun työttömyys tarkoittaa entistä vähemmän rahaa? Ja eihän sinne kurjaan duuniin tarvitse jäädä kuin siksi aikaa, että löytää niitä enemmän kiinnostavia töitä.

Toki tämä on kurjaa niille, jotka yrityksistä huolimatta eivät saa sitä "huonompaakaan" työpaikkaa. Mutta jotainhan sitä on pakko kokeilla, kun nykyinen tilanne on kestämätön.

Vierailija
217/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri.

Muissa maissa, joista aktiivimallia matkittiin, on moninkertainen määrä auttamassa siinä työllistymisessä. Niissä maissa se aktiivimalli siis toimii. Työtön saa siis henkilökohtaista neuvont

Munkin kaveri on Tanskasta ja tykkää mallista kun töitä järjestyy ja on aktivointimalli.

Vierailija
218/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ihan totta ja myös muuta oppimisvaikeutta löytyy monelta. Ennen heillekin oli työpaikkoja, nykyään yksinkertaisiin suorittaviin töihinkin vaaditaan yleensä koulutus ja vaatimukset ovat muutenkin kovat. Lisäksi matalan kynnyksen työpaikat ovat jatkuvasti vähentyneet.

Vaikka ihmisellä olisi diagnoosikin, niin se ei auta jos tämä diagnoosi on vaikka laaja-alaiset oppimisvaikeudet, joka on käytännössä lievää kehitysvammaisuutta, mutta vammaisille tarkoitettujen tukimuotojen pariin sillä ei pääse. Opinnot eivät usein onnistu millään ja työmarkkinoille ei pääse, mutta ei pääse myöskään eläkkeelle vaan ihmistä roikutetaan työttömänä työnhakijana vuodesta toiseen.

Itselläni on erilaisia, tutkimuksissa tarkemmin määrittelemättömiksi jääneitä oppimisvaikeuksia ja olen erittäin suuressa vaarassa pudota kokonaan työttömyyteen. Mistään opinnoista ei tullut mitään, teen työtä, jolla en kunnolla elä, mutta mitään muutakaan työtä en ole saanut. Tätä minun työtäni ei erittäin ymmärrettävistä syistä halua juuri kukaan ja siksi kai olen sen saanutkin. Jos jään työttömäksi, tuskin enää työllistyn. Tulevaisuus pelottaa. Olen miettinyt, että olisiko minulla jotain laaja-alaisten oppimisvaikeuksien tai jopa kehitysvamman kaltaista kun kaikki se, mitä yleensä pidetään itsestään selvänä, ei minulta ole vain onnistunut.

Vierailija
219/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne kaikki tyättömät voi olla restardei?

Vierailija
220/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien pitää vain mennä töihin esim. valtiovarainministeriöön. Ei tästä muuten päästä. Ja missäs se Satonen on nyt töissä? Varmaan sinnekin muutama mahtuisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan