Olenko minä jotenkin outo, kun en ymmärrä sitä, miksi alunperinkään on asuttu tuilla liian kalliissa asunnoissa?
Miksi se ei ennen toiminut, että asuttiin kelan määrittämän rajan mukaisissa asunnoissa? Miksi sitä rajaa niin hulvattomasti ilmeisesti rikottiin? Minusta ihan järkevää, että nyt sitä sitten noudatetaan. Ei minusta mikään olisi pitänyt tällä muuttua.
Kommentit (559)
Huvittavaa, että yksin elävä vaati vähintään 30 m2 kämpän kooksi. Kaveri asui 28 m2:ssa kaverin kanssa. Suihkuna selkainen ruokaskafferin kokoinen tila, jossa myös wc-pönttö samassa tilassa. Tämä siis 2000-luvulla.
Joku oikeistokersa taas larppaamassa kovista.
Kokoomus todellakin on kiusaajien puolue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet todella, todella tyhmä, jos et kykene ymmärtämään että ihmisten elämäntilanteet muuttuvat. 🙄🙄🙄
Silloin muuttuu myös asunto sellaiseen johon omat rahat riittävät
Enää tarvitaan vaan se ilmainen muuttofirma.
Olen muuttanut elämäni aikana kymmenkunta kertaa. Kertaakaan en ole muuttofirmaa palkannut.
Itsekin voi tehdä jotain oman elämänsä eteen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin tyhmä, että vasta muutama vuosi sitten tajusin miten paljon tukia saa mistäkin. Itse asunut vaikka missä loukossa ja todella pienellä budjetilla tehden mitä töitä vaan sain käsiini. En tajunnut, miten paljon helpommalla olisi päässyt.
t. N 52
Kannattaa katsoa kelan sivuilta asumisen ja muiden tukien rajat ja maksimoida potentiaaliset hyödyt tulevaisuudessa. Meidät yllätti myös niiden rajat ja muutettiin isompaan. Mitään tukia ei olla saatu mutta jos huonosti kävisi, sen takia
Asun pk-seudulla ja puskaradiossa on aina joku työtön ruinaamassa ilmaismuuttoa. Ja aina on joku pitkäaikaissairaus tms. miksi ei voi osallistua muuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että yksin elävä vaati vähintään 30 m2 kämpän kooksi. Kaveri asui 28 m2:ssa kaverin kanssa. Suihkuna selkainen ruokaskafferin kokoinen tila, jossa myös wc-pönttö samassa tilassa. Tämä siis 2000-luvulla.
Laps ollessani 4-henkinen perheemme yksiössä. Mutta en sen takia pidä asiaa suositeltavana kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme tähän, kun olin vielä vakituisessa työssä.
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Kela maksaa toimeentulotukiasiakkaan muuton halvempaan asuntoon
Kela maksaa 180 euroa muuttokustannuksista. Tuolla hinnalla ei palkata minkäänlaista muuttofirmaa.
Me jotka ei saada mistään mitään tukia olemme ihan itse muuttaneet asunnosta toiseen,ehkä
Meistä jokainen saa tukia. Niissä ei välttämättä lue sanaa tuki. Niissä voi lukea vähennys. Tai valtion tuki henkilölle, voi tulla työnantajan kautta , niin ettei sitä itse huomaa. Esim työterveyshuollon mukana.
Kenenkään on turha selittää ettei saa mitään tukia. Yksi omakotitalon energiamuodon vaihdokseen saatava tuki, voi olla yhtä paljon kuin kolmen perheen vuoden toimeentulotuki.
Usein tukea saa vähän. Harva saa mitää täysiä tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet todella, todella tyhmä, jos et kykene ymmärtämään että ihmisten elämäntilanteet muuttuvat. 🙄🙄🙄
Silloin muuttuu myös asunto sellaiseen johon omat rahat riittävät
Enää tarvitaan vaan se ilmainen muuttofirma.
Olen muuttanut elämäni aikana kymmenkunta kertaa. Kertaakaan en ole muuttofirmaa palkannut.
Itsekin voi tehdä jotain oman elämänsä eteen.
Jukuliuta mikä kovanaama oletkaan!
Siis jos on liian kallis asunto ei kela ole maksanut sitä kokonaan vaan on pitänyt "omalla rahalla" maksaa se ylimenevä osa? ja tämä "oma raha"kin on jotain muuta tukea mutta vain eri nimellä?(Toimeentulotuki?) Eli joka tapauksessa saa asua kokonaan muiden kustannuksella? Ja tästä sitten valitetaan? Ei hitto :o :o
Siinä on joissakin tapauksissa voinut käydä niin, että vuokra on ollut alunperin järkevä mutta sitä on korotettu joka vuosi.
Itselläni vuokra kohosi aiemmassa vuokra-asunnossa noin viidessä vuodessa satasen. Nykyisessä korotukset on maltillisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Kuule aika harva käyttää mitään muuttofirmaa. On ne aina ennenkin lihasvoimalla kannettu. Pakun saa päiväksi edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos on liian kallis asunto ei kela ole maksanut sitä kokonaan vaan on pitänyt "omalla rahalla" maksaa se ylimenevä osa? ja tämä "oma raha"kin on jotain muuta tukea mutta vain eri nimellä?(Toimeentulotuki?) Eli joka tapauksessa saa asua kokonaan muiden kustannuksella? Ja tästä sitten valitetaan? Ei hitto :o :o
Huvittavaa kyllä. Ihmettelen myös niitä, joiden mukaan ovat veronmaksajia, kun maksavat tuista veroja. Öööö Yhteiskunnan eli veronmaksajien varoista maksetuista tuista.
Vierailija kirjoitti:
No olen asunut solussa ja vaikka minkälaisissa murjuissa. Mutta vakituiseen elämään haluan asunnon , jossa voin oikeasti asua ilman mielenterveysongelmia. 28m3 käy minullekkin. Mutta nuo 18-20m2 asunnot on liian pieniä pidempiaikaiseen asumiseen. Opiskelijalle ne käy. Ja jos sinulla on yksi esimerkki jossa kaksi ihmistä ahatautui 28m2 ja onnellisesti asuivat siinä elämänsä loppuun asti, niin todella hienoa. Itse en tiedä minkä kokoisia asuntoja ihmisillä on. Oma asuntoni vuokra ja kulut ovat nousseet 150€ kahdessa vuodessa. Se nousu yllätti. Ja todellakin en saa tukia. Etsin pienempää. Jossa voin asua pitkään, eikä vain esim aseuntossätämisen ajan. Vaan ke ties loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa toimeentulotukiasiakkaan muuton halvempaan asuntoon
Kela maksaa 180 euroa muuttokustannuksista. Tuolla hinnalla ei palkata minkäänlaista muuttofirmaa.
Me jotka ei saada mistään mitään tukia
Juu ihan samalla ajatuksenjuoksulla täällä väitetään naama peruslukemilla että "rikkaille lapataan rahaa" kun marginaalivero lasketaan 52 prosenttiin. Että kun melkein puolet saa itse tienaamistaan rahoistaan pitää niin se on köyhältä riistetty :P
Outo olet, ap, hyvin outo. Ymmärrys puuttuu ja myötäelämisen kyky.
Vierailija kirjoitti:
Ei rikottu hulvattomasti. Hyvin yleistä oli, että joidenkin vuokra ylitti muutamasta kympistä alle sataseen Kelan rajat.
Oletko katsonut millaiset Kelan rajat on? Ne ovat naurettavan pienet ja tällaisia asuntoja on liian vähän tarjolla.
T: sosiaalityöntekijä
Sosiaalityöntekijänkin kannattaa katsoa. Ja olla vähemmän sinisilmäinen ja vähemmän manipuloitavissa.
Täällä ainakin kelan rajoilla saa erittäin ensiluokkaisia asuntoja. Ja se että tuenhakija haluaa enemmän ja parempaa ei ole syy uskoa kaikkia hänen selityksiään.
Sinunlaiset sosiaalityöntekijät tuhlaavat valtion rahoja.
Realiteetit kunniaan! Kaikille reilua ja tasa-arvoista kohtelua! Kaikille samat säännöt!
Vierailija kirjoitti:
Ne varmaan oli onnellisia siinä? Minä en edes pääsisi polvieni kanssa tuonne suihkuun. Nuorena tuli asuttua 9m2 asunnossa. Ja hauskaa oli. Se oli kaupungin keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Sä siis kuvittelet että aiemmin sai asua vaikka missä palatsissa ja kela maksoi?
Toimeentulotuki maksoi sen ylimenevän osan. Hyvin hövelisti tekivät tätä. Varsinkin lapsiperheille mutta tiedän myös yksinasuvia.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kyllä. Ihmettelen myös niitä, joiden mukaan ovat veronmaksajia, kun maksavat tuista veroja. Öööö Yhteiskunnan eli veronmaksajien varoista maksetuista tuista.
Niin ja tukia saavien yritysten osingoista veroja maksavat, maataloustuottajat ynnä muut, onhan näitä. Yksityisten tuista pitäisikin poistaa verot. Turhaa touhua.
Pakun saa muutamalla kympillä päivävuokralle. Talkooporukalle safkat ja bisset myös muutaman kympin. Satanen riittää aivan hyvin. Jos oikein persaukinen niin lainaa tutuiltaan pakun ja paistelee vaikka makkaraa talkooväelle. Vai pitäiskö muutto tehdä ns avaimet käteen periaatteella että kaikki alusvaatteista lähtien siirretään uuden kämpän vaatekaapin hyllyille? Ja muiden piikkiin tottakai? Ei me työssäkäyvätkään muuteta noin