Olenko minä jotenkin outo, kun en ymmärrä sitä, miksi alunperinkään on asuttu tuilla liian kalliissa asunnoissa?
Miksi se ei ennen toiminut, että asuttiin kelan määrittämän rajan mukaisissa asunnoissa? Miksi sitä rajaa niin hulvattomasti ilmeisesti rikottiin? Minusta ihan järkevää, että nyt sitä sitten noudatetaan. Ei minusta mikään olisi pitänyt tällä muuttua.
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se aiemmin ollut liian kallis. Vasta kun osa tuloista pieneni (tuet) asunto tuli liian kalliiksi :D
Joten kyllä, olet outo, jos et ymmärrä tätä.
Siellä pieneni se osa toimeentulotukea, jota maksettiin kattamaan se ylikallis vuokra kokonaisuudessaan. Nyt sitä ei makseta. Asumistuessa on yläraja, maksat itse ylimenevän osan. Alun perinkään tuota ylimääräistä toimeentulotukea ei olisi pitänyt maksaa.
Kyse on yleensä kympeistä. Ja esimerkiksi ystäväni kohdalla hänen käydessä läpi syöpähoidot, hän sai sen ajan tukea vuokraan. Hän ei olisi pystynyt muuttamaan sitä ennen hän ei taloonsa tarvinnut tukea. Mutta tietysti se talo ylityö kaikki normit, kun tuli tilanne, että tulot putosi sairaspäivärahan varaan. Hänelle sanottiin, että pitää.etsiä pienempää. Vuokra vanhasta talosta ei ollut kauhean suuri. Mutta otettiin huomioon ettei hän pysty hoitamaan muutyoa.
Ihmisten elämäntilanteet nyt saattavat muuttua, tilaamatta ja yllättäen esim. jäävät työttömäksi tai työtunteja vähennetään, tulee yllättäen vakava sairaus tai tapaturma, jolloin liukastuu ja tulee pitkä sairasloma tai työkyvyttömyys, parisuhde hajoaa, lapset kasvavat ja muuttavat opiskelemaan muualle, puoliso kuolee
Tässä pientä yleissivistystä ja elämän realiteetteja, jos ap on kasvanut laput silmillä.
En tiedä oletko ap outo, mutta aikuiseksi ihmiseksi vaikutat kyllä vähän tietämättömältä. Ihan kuni et olisi yhtään seurannut uutisia ja olisit ihan pihalla siitä, miten vaikkapa asuntomarkkinat toimivat.
Esimerkiksi henkilö on voinut muuttaa kohtuuhintaiseen asuntoon aikaisemmin, jonka jälkeen vuokra on noussut. Hän on voinut hakea asuntoa kaupungilta ja säätiöiltä, mutta koska hänellä on jo asunto, hän ei saa asuntotarjousta, kun kämpät menevät niille, joilla on asunnottomuusuhka. Pahimmassa tapauksessa se liian kalliiksi muuttunut kämppä on jo ollutkin kaupungin asunto. Esim. Helsingissä kaupungin asunnot olivat aiemmin halvempia, nyt niistä haluttiin myös kalliita, ja suunta on ollut sen mukainen. Kohtuuhintaisten asuntojen rakentaminen on minimissä, joten kohtuuhintaisia asuntoja ei riitä kaikille. Kun samaan aikaan perheet pakkautuvat kaksioihin ja pariskunnat yksiöihin säästääkseen asumismenoissa, ovat yksin asuvat pulassa, kun kohtuuhintaisia yksiöitä ei ole ja vuokranantajat nostavat pienten asuntojen vuokria huomatesssaan kysynnän lisääntyneen. He huomaavat, että kaksiosta voikin pyytää halvan perheasunnon verran vuokraa ja yksiöstä halvan kaksion verran, joten sitten vuokrat nousevat entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme tähän, kun olin vielä vakituisessa työssä.
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Kela maksaa toimeentulotukiasiakkaan muuton halvempaan asuntoon
Kela maksaa 180 euroa muuttokustannuksista. Tuolla hinnalla ei palkata minkäänlaista muuttofirmaa.
Me jotka ei saada mistään mitään tukia olemme ihan itse muuttaneet asunnosta toiseen,ehkä
Kaikilla ei ole sama tilanne. Itselläni ei ole kavereita tai perhettä, jotka pystyisi muuyon hoitamaan. Onneksi minulla on varaam maksaa muutot ja muutyosiivoukset. Silti pystyn ymmärtämään,. Että on köyhiä jotka yrittävät apua. Muutto on kallis.
Olet outo ja sinulta puuttuu elämänkokemus, etkä seuraa uutisia ja elä tässä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Olet todella, todella tyhmä, jos et kykene ymmärtämään että ihmisten elämäntilanteet muuttuvat. 🙄🙄🙄
Itse olet todella tyhmä jos et tajua että ihmisen pitää itsekin muuttua elämäntilanteiden mukaan. Vain tyhmä itsekäs vaatii että muiden pitää aikuisia ihmisiä elättää ja elää muitten kustantama monta vuotta tekemättä itse asialle mitään.
Jo vuosia on tiedetty, että tukiin menee liikaa rahaa. Kenelle tulee yllätyksenä, että tukia vähennetään ?
Ymmärrän hyvin, että muutto uuteen asuntoon voi perheelle olla todella raskasta. Kaikki menee uusiksi: päiväkoti, koulut, lähellä asuvat ystävät, harrastusmahdollisuudet. Koti on muutakin kun vain paikka, jossa asutaan, siksi puhutaankin kotiutumisesta. Arjen toimiminen uudessa ahtaammassa paikassa tuo lisää mielipahaa, muutto kun tapahtuu aina huonompaan ja huonompaan suuntaan. Ainakin lapsiperheiden kohdalla näitä pakkosiirtoja pitäisi välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi virkailijat ovat hyväksyneet liian kalliit asumismenot? Käsittääksenì siksi, koska on ihmisryhmä, joka esittää nyyhkytarinoita saadakseen itselleen ansaitsematonta etua. Ja sitten on ihmistyhmä, johon nämä nyyhkytarinat uppoavat, ja jotka tekevät päätöksiä tunteella.
Kelan rajoihin mahtuvia asuntoja ei ole riittänyt kaikille. Hakemus on pitänyt olla halvempaan asuntoon ja jos siitä huolimatta ei ole sellaista saanut on liian korkea vuokra hyväksytty.
Tuo on juuri sitä manipuloivaa nyyhkytarinaa, että halvempia asuntoja ei riitä kaikille. Tätä ei kelan pidä uskoa, sillä se ei ole totta. Halvempia asuntoja riittää kyllä, ei vain välttämättä kaikkia tuenhakijan omia ehtoja täyttävää.
Varmaan monilla (mullakin) niin että tarpeen ollessa on otettu minkä saa, kun suomessa huono ilmankaan olla, on talvi ja kaikki.
Et ap ole tietoinen siitä, että ne kelan rajat ovat liian alhaiset. Meidän kaupungissa kelan raja on 505 euroa ja vuokran nousut aiheuttaneet sen, ettei normin mukaisia asuntoja ole saatavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Harva asumistukea saava on toimeentulotuki asiakas. Suurin osa asumistuista menee kaupungin vuokra-asuntoihin. Ne on halvimpia mitä on tarjolla. Niissä on pula pienistä asunnoista. Kyllä ihmiset muuttaisi , jos olis tarjolla siedettävää halvempaa.
Sinulla on väärä käsitys. Yksityiseltä saa halvempia asuntoja kuin kaupungilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen etsinyt halvempaa jo vuosia.Ei löydy. En ihan 20 m2 asuntoon halua ahtautua, koska niissä ei ole kuin hitusen halvempi vuokkra.
Mutta en ole saanut tukea ylimenevään vuokraan. Osa-aikatyö ei riittää mihinkään vuokraan. Kokoaikaista työtä ei olen tarjolla. Kenellekään. Nykyään tuet ovat entistä.tärkeämpia, koska työpaikat ei ole vakituisia.
Olet vain liian kranttu. Halvempia asuntoja on ja töitä on.
Asunnon suhteen olen kranttu, 30m2 olisi se minimi missä voin asua. Työn suhteen en. Otan kaiken työn vastaan. En kyllä sieltä mihin en pääse tai osavuotista työtä sieltä missä ei ole asuntoa.
Moni ihminen on järkevä ja yrittää selviytyä. Mutta ilmeisen moni ei pysty käsittämään ihmisten erilaisia tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet todella, todella tyhmä, jos et kykene ymmärtämään että ihmisten elämäntilanteet muuttuvat. 🙄🙄🙄
Itse olet todella tyhmä jos et tajua että ihmisen pitää itsekin muuttua elämäntilanteiden mukaan. Vain tyhmä itsekäs vaatii että muiden pitää aikuisia ihmisiä elättää ja elää muitten kustantama monta vuotta tekemättä itse asialle mitään.
Kuten yritykset yritystukineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa 180 euroa muuttokustannuksista. Tuolla hinnalla ei palkata minkäänlaista muuttofirmaa.
Me jotka ei saada mistään mitään tukia
Muutimme toiselle paikkakunnalle kahden ihmisen voimilla. Keskenämme. Aikaa se vei mutta mielestämme kannatti ja oli jopa mukavaa. Toki maksoi mutta nuuttifirmalla moninkertaisesti.
Ei rikottu hulvattomasti. Hyvin yleistä oli, että joidenkin vuokra ylitti muutamasta kympistä alle sataseen Kelan rajat.
Oletko katsonut millaiset Kelan rajat on? Ne ovat naurettavan pienet ja tällaisia asuntoja on liian vähän tarjolla.
T: sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin sanottu kuin tehty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi virkailijat ovat hyväksyneet liian kalliit asumismenot? Käsittääksenì siksi, koska on ihmisryhmä, joka esittää nyyhkytarinoita saadakseen itselleen ansaitsematonta etua. Ja sitten on ihmistyhmä, johon nämä nyyhkytarinat uppoavat, ja jotka tekevät päätöksiä tunteella.
Kelan rajoihin mahtuvia asuntoja ei ole riittänyt kaikille. Hakemus on pitänyt olla halvempaan asuntoon ja jos siitä huolimatta ei ole sellaista saanut on liian korkea vuokra hyväksytty.
Tuo on juuri sitä manipuloivaa nyyhkytarinaa, että halvempia asuntoja ei riitä kaikille. Tätä ei kelan pidä uskoa, sillä se ei ole totta. Halvempia asuntoja riittää kyllä, ei vain välttämättä kaikkia tuenhakijan omia ehtoja täyttävää.
Ei sulla oikeasti ole tietoja tarvitsijoiden ja asuntojen määrien natsaamisesta. Tietynlainen asenne vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se meneekin. Ei kukaan asu kovin pitkään asinnossa, joss ei ole varaa asua.
Me jotka ei saada mistään mitään tukia olemme ihan itse muuttaneet asunnosta toiseen,ehkä kaverien tai perheen avulla. Kun ei ole ollut varaa muuttofirmoihin,paitsi sen verran että hinta kysytty puhelimitse.