Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Älä ota lemmikkiä jos ei ole varaa hoitaa" - onko sinusta näin?

Vierailija
08.06.2025 |

Turun kaupunki on palkkaamassa eläinlääkäriä jotta köyhätkin lemmikin omistajat saisivat hoidettua lemmikkinsä. Ja minusta se on pelkästään hyvä juttu jos kaupunki tulee tässä vastaan niile, joilla ei ole enää varaa hoitaa lemmikkiään. 

Turku selvittää eläinlääkärin palkkaamista köyhien lemmikinomistajien avuksi eläimiä jää hoitamatta hintojen takia | Varsinais-Suomi | Yle

Mutta onpahan moni kommentoinut tätä vastaankin, "älä ota lemmikkiä jos ei ole varaa"

Jos ei ole ollut lemmikkiä, ei voi tietää näitä hintoja ja mistä ne muodostuu. Monia ensimmäistä koiraa miettiviä olen neuvonut, että yksi pienikin vamma leikkauksineen maksaa helposti 2000 euroa ja se on vain "alkaen" hinta, päälle tulee kontrollikäyntejä ym ym. Ja mikään ei takaa, etteikö lemmikki voisi joutua tapaturmaan vaikkapa kaksi kertaa puolen vuoden sisällä. Kenellä muka on oikeasti varaa jos jatkuvasti sattuu ja tapahtuu? Vakuutuksissakin on maksukatto. Kyllä sairaan eläimen hoito menee keskituloisenkin maksukyvyn yli, itsekin maksan rahoituksella isommat jutut. 

En kerta kaikkiaan ilkeäisi sanoa kenellkään, että mitäs läksit ja hoida itse. Elämäntilanteet muuttuu. Jollekin se lemmikki voi olla ainoa syy nousta aamulla ylös. 

Kommentit (152)

Vierailija
21/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä äitini kuoleman jälkeen, joka oli äkillinen jouduin viemään äitini koiran piikille jota rakastin todella paljon. Mutta fakta oli ettei minulla pienituloisena yksiössä asuvana olisi ollut mitään mahdollisuutta pitää isoa koiraa. Koira oli elämän asunut maaseudulla ja viihtyi siellä. Kyllä lopettamis päätös oli hankala ja muutama ihminen jopa nimitteli minua koiran tappajaksi. 

Sehän sinä oletkin. Olisi varmaan löytynyt uusi hyvä koti. Kotimaisista kotia etsivistä koirista on pulaa ja kissoista ylitarjontaa.

Vierailija
22/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennen lemmikin hankintaa voi ottaa selvää, mitä sen hoitaminen maksaa. Tuntuu että tähän lemmikkihommaan olisi hyvä saada joku ajokortin tapainen lyhyt kurssi, jolla selvitetään nämä perusasiat. Sama juttu esimerkiksi koiran tarvitseman liikunnan määrän kanssa, kauhistuttaa katsoa kun kerrostalon pihassa samat isot koirat käytetään nopeasti pissaamassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, normihinnoilla, kuten kunnaneläinlääkärin hinnoilla olen sitä mieltä, että ota lemmikki, vain jos on varaa hoitaa. Yksityisen hinnoilla olen eri mieltä. Ei elävän olennon hätää ja kärsimystä saisi pitää tekosyynä oman omaisuuden holtittomalle kasvattamiselle.

Ei mitään kunnaneläinlääkäreitä juuri edes ole enää ja jos on hoitavat tuotantoeläimiä ja tilojen valvontaa.

Vierailija
24/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä äitini kuoleman jälkeen, joka oli äkillinen jouduin viemään äitini koiran piikille jota rakastin todella paljon. Mutta fakta oli ettei minulla pienituloisena yksiössä asuvana olisi ollut mitään mahdollisuutta pitää isoa koiraa. Koira oli elämän asunut maaseudulla ja viihtyi siellä. Kyllä lopettamis päätös oli hankala ja muutama ihminen jopa nimitteli minua koiran tappajaksi. 

Ja sitäkö ei voinut antaa jollekin vaikka ilmaiseksi? Tsiisus teitä ääliöitä koirantappajia.

Vierailija
25/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lemmikin pito parantaa terveyttä, tieteellisesti näyttöä siitä että alentaa verenpainetta, poistaa yksinäisyyttä, tekee hyvää mielelle ja lisää yhteisöllisyyttä ja lisää liikuntaa.

Sama pitää paikkansa lukuisten harrastusten kohdalla. Voisko yhteiskunta maksaa mulle lastenhoitajan yhdelle arki-illalle viikossa, ratsastuskortin ja ratsastuskamppeet?

Vierailija
26/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuutonta porukkaa riittää. "Kun mä HALUUN koiran!" Se on sitten eri asia jos yhtäkkiä talous romahtaa vaikka sairauden takia, mutta suurin osa köyhistä lemmikinomistajista on vaan vastuuttomia minäminä-tapauksia.

Vierailija
27/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitäkö ei voinut antaa jollekin vaikka ilmaiseksi? Tsiisus teitä ääliöitä koirantappajia.

Eiköhän tässä ole ajateltu koiran parasta. En luottaisi hetkeäkään ihmisen järjenjuoksuun, joka on valmis ottamaan koiran vaikka ilmaiseksi, kunhan tämä ei vain kuolisi. Hyvän kodin löytäminen on vaikeaa. Harva huolehtii koiristaan hyvin.

Vierailija
28/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo vuosia sitä mieltä että ENNEN kuin ottaa lemmikin, pitäisi olla velvollisuus näyttää toteen että tilillä on 10 000€ vararahasto eläimen sairauskuluja varten ja varaa maksaa vakuutus. Koirissa varsinkin on hirvittävän paljon pilalle jalostettuja rotuja jotka sairastavat koko elämänsä ajan.

Vierailija
29/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi koti tyyliin "koti koiralle". 

Vierailija
30/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse edes sairastua, lemmikin ihan perus terveydenhoitokin maksaa paljon. Hammastarkastus on vuosittainen ja jos pitää poistaa hampaita, hinta on nopeasti useita satoja tai jopa tonnin. Ei voi laiminlyödä. 

Ehdottomasti lemmikki otetaan vain jos se on varaa hoitaa asiallisesti.

Vierailija
31/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyötön tai köyhä ottaa 50kg painavan koiran niin sehän syö kuin hevonen!

Vierailija
32/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota lemmikkiä tai lasta, jos ei alunperinkään ole varaa maksaa siitä aiheutuvia kuluja. Ja se, ettei ota selvää, miten paljon lääkärit, rokotukset, ruoat, vakuutukset ja muut kulut noin keskimäärin ovat on täysin omaa laiskuutta ja tyhmyyttä. 

Ymmärrän kuitenkin, jos on ottanut koiran, kun on ollut töissä ja tienannut kivasti, mutta 5 vuoden jälkeen joutuu työttömäksi ja koira sairastuu tai joutuu onnettomuuteen. Ja niille, jotka ovat sillein "Mutta köyhäkin tarvii lemmikin/lapsen, koska se on ainoa syy nousta sängystä" ei ole tervetta ripustautua lemmikkiin tai lapseen noin paljon, käyttäkää mieluummin mt-palveluita. 

Vierailija
33/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lemmikin pito parantaa terveyttä, tieteellisesti näyttöä siitä että alentaa verenpainetta, poistaa yksinäisyyttä, tekee hyvää mielelle ja lisää yhteisöllisyyttä ja lisää liikuntaa.

Niin, ihmisen hyvinvointi on tärkeintä. 

Vierailija
34/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse edes sairastua, lemmikin ihan perus terveydenhoitokin maksaa paljon. Hammastarkastus on vuosittainen ja jos pitää poistaa hampaita, hinta on nopeasti useita satoja tai jopa tonnin. Ei voi laiminlyödä. 

Jep. Ja tästä syystä mitään koiria ei luovuteta kenellekään ilmaiseksi kitumaan.

Vierailija
35/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se lemmikki voinut olla hankittu aikana jolloin siihen vielä on ollut varaa. Mutta kyllä tässä Turun kokeilussa käy niin, että useimmat lemmikinomistajat tuntevat tulevaisuudessa itsensä varattomaksi. 

Vierailija
36/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

RAHAA ON JA LISÄÄ OTETAAN SEINÄSTÄ!!!!

T. Persut ja kokkareet?

Vierailija
37/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä hammaskiven poisto kissalle on halvimmillaan n. 120e. 

Vierailija
38/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koiran kanssa välillä verenpaine nousee huippuunsa.

Vierailija
39/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mites sen lemmikin hyvinvointi olikaan? Et mainitse asiaa edes sivulauseena.

Hyvinvointi tulee oikeanlaisesta ravinnosta ja liikunnasta. Vaikka olen pienituloinen, on aina ollut sen verran rahaa huolehtia koirieni rokotukset, hammashoidot. Kun itse elää terveellistä elämää jää rahaa yhteiseen hyvään.

Vierailija
40/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa lapseen, lemmikkiin, taloon yms, sitä ei kannata hankkia. Päivänselvää.

Outoa että maksut kaadetaan muiden maksettavaksi. muilla on omatkin ongelmat.

Outoa minusta on se, ettei Turussa ole ns kaupungin eläinlääkäriä, sehän on jo laissa. Täällä on mutta kyllä silti on sellaisia vaivoja joita eivät voi hoitaa, esim oma koira käy sydän ultrassa yksityisellä kaupunki ei voi sitä tehdä, myös hammashoito on yksityisellä koska tarvitsee intubaatio nukutuksen