Luokkaero parisuhteessa
Moni nykyisistä yli nelikymppisistä on tehnyt luokkaretken akateemiseksi, nuorempi sukupolvi on tehnyt luokkaretken akateemisista duunareiksi, mutta perhetausta = lapsuudenperhe. Kun asiaa on tutkittu, on havaittu, että duunaritaustassa miesten ja naisten roolit ovat eriytyneitä. Miehet ja naiset harrastavat erikseen, miehet tekevät poikien reissuja ja naisen rooli on palvella miestä kuin teini-ikäistä. Tällaista roolijakoa ei ole pitkän linjan akateemisissa perheissä, vaan vanhemmat ovat tasa-arvoisia ja perhe-elämää vietetään kimpassa.
Eräs nykyajan pariutumisen vaikeuksista liittyy tutkijan mukaan tähän. Duunaritaustaiset naiset eivät halua vastaavanlaista miestä, koska he eivät halua roolia, joka heidän äideillään oli. He eivät vain saa siitä mitään, mutta toisaalta he eivät välttämättä sovi yhteen akateemisista taustoistakaan tulevan miehen kanssa.
Eroja on tietysti muitakin, mutta tämä on yksi tärkeimmistä. Akateeminen koulutus ei tarkoita sitä, että ihminen olisi luopunut tavoista, jotka kokee "normaaleina" eli perhetausta vaikuttaa moneen asiaan perhe-elämässä. Täällä on satojatuhansia naisten viestejä, joissa tuodaan ilmi, että he eivät suostu miehen palvelijan rooliin, miehen ollessa kuin teini-ikäinen omine menoineen. Eli tutkijan päätelmä vaikuttaa aivan oikealta. Tuollaisen duunaritaustan vaikutus pariutumiseen on merkittävä.
Ja en sitten tarkoita, että joka ikinen duunariperhe olisi samanlainen. Isossa kuvassa kuitenkin tutkitusti näin.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi itseäni en osaa sijoittaa oikein mihinkään tiettyyn yhteiskuntaluokkaan. Molemmilla vanhemmilla yliopistotutkinnot, kuten myös äitipuolella, isovanhemmilla ja heidän vanhemmillaan taas vaihtelevasti kyllä ja ei, itselläni sekä yliopisto että amk. Lapsuudenperhessäni on luettu paljon, käyty kirjastoissa ja kulttuuritapahtumissa, liikuttu yhdessä lasten kanssa, lomailtu ja sitten taas ihan tavallista kesälomaa mökillä ja kotona. Koulun suhteen on kannustettu, mutta ei koskaan painostettu valitsemaan joku tietty koulutus tai vaikka menemään lukioon.
Vanhemmat on olleet työelämässä koko lapsuuteni ja nuoruuteni ja varmaan oltiin aika keskituloisia, saimme esimerkiksi harrastaa mitä halusimme. Itse taas olen ollut pienituloinen tai keskituloinen, riippuen siitä mitä olen tehnyt työkseni. Omasta perheestäni miehelläni ei ole lukion lisäksi mitään koulutusta, mutta on kuitenkin aina oll
Sinä olet tehnyt luokkaretkea jonkin verran alaspäin. Siksi et tunne olevasi kotona oikein missään. Sinulla on ilmeisesti akateemiset hommat, mutta ei akateeminen puoliso ja vähän rahaa.
Uu, kuulostaa jännältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä muuten voit tietää, mitä niissä työväenluokkaisissa kodeissa puhutaan?
Niissä ajatellaan pitkälti, että esim. adhd tai erilaiset muut häiriöt ovat persoonallisuuden osia ja lapsi esim. ei käyttäydy diagnoosinsa mukaan jotenkin, vaan ilkeyttään. Muutenkin maailma on mustavalkoisempi. Jotkut ihmiset ovat mustavalkoisesti ilkeitä ja jotkut hyviä ja on erilaisia sydämen sivistyksiä, mitä lie ne ovatkaan. Ja koulutettujen jutut ovat höpö höpöä.
Kommenttisi ovat mielenkiintoisia, koska ne ovat hyvin suorasanaisia.
Itse näen tuon reaktion puolustusreaktiona, kun itselle tärkeitä asioita on uhattuna. Varhaisen vuorovaikutuksen häiriössä on tavallista, että jo pieni lapsi voidaan nähdä ilkeänä, kun vauva itkee. Pahoinpidellyistä lapsista tulee pahoinpiteleviä vanhempia, jotka ko
Tällä palstalla on paljon keskusteluja päivähoidosta ja aika usein tuollaisia näkemyksiä tulee myös päivähoidon ammattilaisilta lastenhoitajilta, jotka ovat käyneet ammattikoulun ja ovat siten duunareita.
Olen käynyt yliopiston, lisäksi amk:n, ja osan ajasta teen muita hommia, mutta työskentelen myös päiväkodissa lastenhoitajana. Olenko siis duunari?
Olen käynyt yliopiston, lisäksi amk:n, ja osan ajasta teen muita hommia, mutta työskentelen myös päiväkodissa lastenhoitajana. Olenko siis duunari?
Miksi itsesi identifioit? Minäkin tein siivoustyötä nuorena opiskelijana yliopisto-opintojeni ohella. Siitä ei jäänyt minulle uraa, vaan ura ja identifikaatio meni opintojen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi itseäni en osaa sijoittaa oikein mihinkään tiettyyn yhteiskuntaluokkaan. Molemmilla vanhemmilla yliopistotutkinnot, kuten myös äitipuolella, isovanhemmilla ja heidän vanhemmillaan taas vaihtelevasti kyllä ja ei, itselläni sekä yliopisto että amk. Lapsuudenperhessäni on luettu paljon, käyty kirjastoissa ja kulttuuritapahtumissa, liikuttu yhdessä lasten kanssa, lomailtu ja sitten taas ihan tavallista kesälomaa mökillä ja kotona. Koulun suhteen on kannustettu, mutta ei koskaan painostettu valitsemaan joku tietty koulutus tai vaikka menemään lukioon.
Vanhemmat on olleet työelämässä koko lapsuuteni ja nuoruuteni ja varmaan oltiin aika keskituloisia, saimme esimerkiksi harrastaa mitä halusimme. Itse taas olen ollut pienituloinen tai keskituloinen, riippuen siitä mitä olen tehnyt työkseni. Omasta perheestäni miehelläni ei ole lukion lisäksi mitään koulutusta, mutta on kuitenkin aina ollut työelämässä.
Kun ajattelen näitä
Et ole akateeminen tai kuulu yläluokkaan koska olet käynyt yliopiston lisäksi ammattikorkeakoulun ja jos isovanhemmat ei ole akateemisia vaikka vanhemmat olisikin. Ilmeisesti vanhemmat myös eronneet koska äitipuoli. Mies duunari. Työväenluokkaan kuulutte.
301. En ole lukenut tuollaisia ketjuja, mutta jokunen päivä sitten luin terveydenhuoltoalan ammattilaisille tarkoitetun tunnustusten ketjun, missä potilaista keskusteltiin täysin epäammattimaisesti. Ei mennyt edes mustan huumorin piikkiin eivätkä tällaiset ajatukset varmaan mitenkään harvinaisia ole. Kyynisyys myös lisääntyy resurssipulan ja työuupumuksen seurauksena, jolloin potilaat nähdään kiusankappaleina. Lisäksi valta-asema heikommassa asemassa olevaa ihmistä kohtaan voi houkutella tietynlaisia ihmisiä alalle. Jos sama asenne on työyhteisön johdossa asti, on jälki rumaa ja jopa rikollista. Ap
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta AMK /YAMK ei ole akateeminen
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen duunari.
Se lienee aika monenkin valinta nykyään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on olleet työelämässä koko lapsuuteni ja nuoruuteni ja varmaan oltiin aika keskituloisia, saimme esimerkiksi harrastaa mitä halusimme. Itse taas olen ollut pienituloinen tai keskituloinen, riippuen siitä mitä olen tehnyt työkseni. Omasta perheestäni miehelläni ei ole lukion lisäksi mitään koulutusta, mutta on kuitenkin aina ollut työelämässä.
Kun ajattelen näitä
Ketjun aihehan on juuri sellaisen parisuhteen kulttuurin pohtiminen mitä sinulla on, mikäli miehesi tausta on duunaritausta? Vai oletteko molemmat keskiluokkaisesta taustasta? Ap
303. Yhteiskuntaluokka ei määräydy vain koulutuksen, vaan vanhempien ja isovanhempien kautta myös. Villi veikkaukseni on, että olet keskiluokkainen :) Ap
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta AMK /YAMK ei ole akateeminen
Kukaan ei ole sellaista tässä ketjussa väittänytkään.
Akateeminen ei myöskään ole yhteiskuntaluokka kuten osa tuntuu luulevan. Akateeminen kuvaa vain koulutustasoa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on olleet työelämässä koko lapsuuteni ja nuoruuteni ja varmaan oltiin aika keskituloisia, saimme esimerkiksi harrastaa mitä halusimme. Itse taas olen ollut pienituloinen tai keskituloinen, riippuen siitä mitä olen tehnyt työkseni. Omasta perheestäni miehelläni ei ole lukion lisä
Määritelmissä on eroa, mutta oman ymmärrykseni mukaan työväenluokalla eli duunareilla tarkoitetaan sitä, että pääsääntöisesti matalan koulutuksen pohjalta ollaan suorittavassa työssä, eli mennään töihin määrättyyn kellonaikaan, tehdään määrätyt tehtävät ja lähdetään määrättyyn aikaan kotiin, ellei tule ylitöitä. Keskiluokalla taas on tyypillisesti korkeampi koulutus, ja työssä on enemmän autonomiaa. Vaikka olisi määrätyt työajat, henkilö voi päättää millä tavalla homman toteuttaa. Keskiluokkaa ovat esimerkiksi virkamiehet, yrittäjät, opettajat ja papit. Tietenkään tämä ei aina ole niin mustavalkoista, ja esimerkiksi maisteri tai jopa tohtori voi olla duunarihommissa tai työtön, mutta katsoisin että koulutuksen pohjalta tällainen henkilö on lähtökohtaisesti keskiluokkaa, ellei sitten itse halua ehdottomasti samaistua duunareihin. Siinä ei tietenkään ole mitään väärää. Vastaavasti työläistaustaisessa kodissa voidaan olla kiinnostuneita kulttuurista, tieteistä ja taiteista ja itsensä kehittämisestä vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on olleet työelämässä koko lapsuuteni ja nuoruuteni ja varmaan oltiin aika keskituloisia, saimme esimerkiksi harrastaa mitä halusimme. Itse taas olen ollut pienituloinen tai keskituloinen, riippuen siitä mitä olen tehnyt työkseni. Omasta perheestäni miehelläni ei ole lukion lisäksi mitään koulutusta, mutta on kuitenkin aina oll
Ketjun aihehan on juuri sellaisen parisuhteen kulttuurin pohtiminen mitä sinulla on, mikäli miehesi tausta on duunaritausta? Vai oletteko molemmat keskiluokkaisesta taustasta? Ap
Vanhemmistaan toinen on akateeminen, mutta toinen ei, eikä tämä toinenkaan ole sen kummemmin tehnyt oman alansa töitä, joten en tiedä mihin hänenkään vanhempansa sijoitettaisiin. Varsinkaan kun vanhempiensa koulutukset ei ole käyty Suomessa.
Koen että meidän suhde toimii kuitenkin oikein hyvin, ihan tavallista arkea ja välillä lomaa. Suoraan sanoen en tiedä, millä tavalla meidän elämä olisi erilaista vaikka meidän molempien kummankin vanhemmat, kaikki isovanhemmat jne. olisivat akateemisia. Mitä eroa sillä olisi nykyiseen elämään?
Onko ammattikoulun käynyt pariskunta, joista toinen yrittäjä ja toinen palkkatyössä, taloudellinen tilanne hyvä ja omaisuutta paljon enemmän kuin parikymppisillä yleensä, mihin yhteiskuntaluokkaan kuuluvia?
Vierailija kirjoitti:
Onko ammattikoulun käynyt pariskunta, joista toinen yrittäjä ja toinen palkkatyössä, taloudellinen tilanne hyvä ja omaisuutta paljon enemmän kuin parikymppisillä yleensä, mihin yhteiskuntaluokkaan kuuluvia?
Yrittäjät lasketaan keskiluokkaan. Ammattikoulun käyneet työväenluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä ammattikoulun käynyt yrittäjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä asia jäi ymmärtämättä? Yrittäjät lasketaan keskiluokkaan. Onhan heillä valtavasti enemmän vapautta a valtaa omaan työhönsä kuin perusduunarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä asia jäi ymmärtämättä? Yrittäjät lasketaan keskiluokkaan. Onhan heillä valtavasti enemmän vapautta a valtaa omaan työhönsä kuin perusduunarilla.
Mikä sinulla jäi ymmärrämättä?
Yrittäjän vapaus, hahhah. Vuoden vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat keskiluokkaa.
Tällä palstalla on paljon keskusteluja päivähoidosta ja aika usein tuollaisia näkemyksiä tulee myös päivähoidon ammattilaisilta lastenhoitajilta, jotka ovat käyneet ammattikoulun ja ovat siten duunareita.