Uusi Suomi: Eläke vasta 70-vuotiaana - onko tarkoitus kuolla töihin?
Tanskassa eläkeikä nousee 70 vuoteen ja suomalaisprofessorit jo taputtavat innoissaan perässä. Käytännössä siis: tee töitä kuolemaan asti ja toivo, että ehdit ehkä viettää pari vuotta "nauttien" siitä eläkeiästä ennen kuin kaadut hautaan. Onko tämä se yhteiskunta jota rakennetaan? Vanhat ihmiset pakotetaan pysymään töissä, koska julkinen talous ei kuulemma muuten kestä.
Koko ajatus, että eläkeikä pitää sitoa elinajanodotteeseen, kuulostaa paperilla fiksulta, mutta todellisuudessa se osuu suoraan niihin, jotka tekevät fyysistä työtä tai joilla ei ole varaa jäädä aiemmin pois. Eli käytännössä köyhät ja työväenluokka maksavat tämänkin.
Mammat, olisitteko te jaksaneet duunia vielä 70-vuotiaana? Pitääkö lastenkin jo alkaa säästämään varhaiseläkkeeseen, koska valtiolta ei tule mitään? Onko tässä enää mitään oikeudenmukaista?
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/asiantuntija-selittaa-miksi-70-vuoden-…
Kommentit (184)
Tässä viimeistään syy, miksi elämäänsä ei pidä uhrata työnteolle ja ajatella, että eläkkeellä sitten nauttii vasta.
Vierailija kirjoitti:
Ahneen sukupolven viimeinen kosto nykynuorille.
Ai sun mielestä 75-80-vuotiaat ovat päättämässä tästä?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas minulle miten on mahdollista että tuntemani suurten ikäluokkien edustajat jäivät eläkkeelle 58-62 vuotiaina? Miten se on mahdollista? Kyllä tämä väestökäyrä oli näkyvissä jo hyvissä ajoin, mutta he eivät välittäneet?? Kyllä jaksavat reissata Kanarialla ja olla koko ajan jossakin, joten varmaan olisivat ainakin 5 vuotta pidempään töissäkin jaksaneet.
En tiedä minäkään, koska yleinen eläkeikä oli siloinkin 65 vuotta. Sitten joillain aloilla on ollut alempia ikiä ja jotkut työnantajat maksoivat ylimääräisiä eläkkeitä, joillakin yrityksillä oli oma eläkekassa sitä varten. Luultavasti työkyvyttömyyseläkkeelle pääsi helpommin kuin nykyään. Oli myös työttömyyseläke, jolla työttömät päästettiin aikaisemmin eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Teen fyysistä työtä ja alin eläkeikäni on tällä hetkellä 67 vuotta. En kyllä ymmärrrä miten sinne asti tulisin mitenkään tätä työtä tekemään kun nyt juuri ennen viisikymppisiä mulla on jo nivelrikkoa, selkä- sekä polvikipua päivittäin, psoriaasi puhjennut, rytmihäiriöitä ja masennusta. Sairauseläkkeelle on nykyään aivan turha kuvitella pääsevänsä vaikka olisi kuinka kipeä ja vaivainen, Kelan lääkäri viimeistääni tietää etänä että kyllä voit hyvin tehdä fyysistä työtä vaikkei kädet toimisi ja koko ajan sattuisi. Luulen että käyn viimeisinä vuosina ihan elämäntapatyöttömäksi, en vaan mene töihin. Kaivelen sitten salasäästöistäni ruokarahaa ja vingun toimeentulotukea.
On täysin kohtuutonta nostaa eläkeikää yhtään tästä korkeammaksi. Niinkuin joku tuossa mainitsi, duunareitahan tuo vain koskee. Herrat voivat jäädä aiemmin eläkkeelle kun sukanvarressa on rahaa reilusti. Duunarilla ei paljon
Itse tein raskasta fyysistä työtä eläkeikään asti ja vielä eläkkeellä ollessanikin kun pyydettiin.Eli ylii 66-vuotiaaksi.Voisin tehdä vieläkin mutta jätän nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksena kun rahat on tuhlattu, niin on ihan sama ottaa riskiä vaikka rikoksella, kun elämä ei enää mene pilalle.
Onko kukaan miettinyt tätä puolta asiasta?
Kannattaa tehdä tarpeeksi vakava rikos että pääsee vankilaan jossa saa parempaa hoitoa kuin vanhainkodissa, tulee säännölliset ateriat ja saa hotellitasoisen asunnon.
Mitä muuta voi vanhoilla päivillä toivoa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun on maksettava palkastani eläkettä, mitä en tule koskaan saamaan???
60-luvulla syntyneet eivät saa eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä. Myös eläkeputkijärjestelmä.on purettu v. -65 syntyneistä lähtien.
https://www.etk.fi/blogit/miksi-en-saa-elaketta-alle-23-vuotiaana-tekem…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksena kun rahat on tuhlattu, niin on ihan sama ottaa riskiä vaikka rikoksella, kun elämä ei enää mene pilalle.
Onko kukaan miettinyt tätä puolta asiasta?
Kannattaa tehdä tarpeeksi vakava rikos että pääsee vankilaan jossa saa parempaa hoitoa kuin vanhainkodissa, tulee säännölliset ateriat ja saa hotellitasoisen asunnon.
Mitä muuta voi vanhoilla päivillä toivoa?
Ja jos rikos onnistuu niin vielä mukavampaa!Tosin jos on vanha niin vankila on varnasti parempi paikka kuin pörriäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla niin ettei eläkkeelle pääse ennen kuin on tietty määrä työvuosia takana.
Tämä, olen samaa mieltä.Täysi eläke vasta kun vasta tietty määrä työvuosia takana.Esim.Ranskassa se on reilu 42 vuotta että saa täyden eläkkeen, jos ei täyty niin pienempi eläke.
Niinhän se on Suomessakin. Eläke kertyy ansioiden perusteella, 1,5% vuodessa. Lyhyempi ura, pienempi eläke. Joitakin pieniä poikkeuksia on, mutta tämä pääsääntö.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 55-vuotias nainen ja alin eläkkeelle pääsy on minun ikäluokalle noin 68-vuotiaana. Jos tähtään täydelle eläkkeelle, pitää jaksaa lähes 70v asti. Kävin katsomassa oman tilanteen Ilmarisen oma-palvelusta. Sen mukaan on nyt vaan jaksettava vielä 13-15 vuotta. Työelämässä olen ollut jo reilut 30 vuotta. Onneksi olen toimistotöissä, olen terve, lapset aikuisia, ja voin käyttää energian töiden tekemiseen.
Eri asia, katsooko työnantaja meitä mummoja ja vaareja vielä 2030-luvun lopulle...
Tarkista faktat. Sun alin eläköitymisikä on alle 66 vuotta.
Ei teillä ole tuota pelkoa kun harvalla. Muutosneuvotteluissa saatte kyllä kenkää.
"Vanhat ihmiset pakotetaan pysymään töissä".
No just joo. Kun yt:t alkaa, yli 55v potkitaan ekaksi ja uutta työtä et saa.
Vaikka haluais ja ptsryisit tekemään töitä, niin se on MAHDOTONTA.
Eli kuten joku kirjoitti, idea tässä on, että sitä eläkettä ei tartte maksaa ennen 70v.
Jos siellä pitää hautaan asti olla, niin ei oikein muuta vaihtoehtoa kuin alkaa ottaa ne työt aika paljon rennommin kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenwanhaan ihmiset ymmärsivät kuolla. Tyypillisesti vuoden sisään eläkkeelle jäämisestä. Ei koskaan ole ollut tarkoitus että jäädään vuosikymmeniksi lorvimaan.
Eli elämä ei ole itseisarvo vaan tehty työ? Jos ihminen ei tuota rahaa, ei tämän elämä ole muuta kuin "lorvimista"? Te kokoomushirviöt olette inhimillisen Suomen tuho.
Tämä! He päättävät eikä mitkään mummot ja papat. Äänestäkää vaan kokkareita niin saatte sen mitä ette halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla syntyneet eivät saa eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä. Myös eläkeputkijärjestelmä.on purettu v. -65 syntyneistä lähtien.
Eivät saa 70-luvulla suntyneetkään.
T 1972, peruskoulun jälkeen suoraan töihin mennyt
Olen 60-vuotias ja olen työtön. Ei pelkoa työnteosta. En tarvitse mitään niin vähempi rahakin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70-luvulla enkä minäkään saa.
Vierailija kirjoitti:
Helpompi ratkaisu, lopetetaan eläkkeet kokonaan eli töitä tehdään niin kauan kuin henki pihisee.
Jep, jokainen säästää itse sen verran kuin kokee tärkeäksi. Ei tähän poliitikkoja tarvita väliin, koska poliitikot eivät tiedä kenenkään raha-asioita paremmin kuin ihminen itse.
Vierailija kirjoitti:
Olen 60-vuotias ja olen työtön. Ei pelkoa työnteosta. En tarvitse mitään niin vähempi rahakin riittää.
Kunhan ne rahat riittäisivät sähkö-, vesi-, vakuutus- ym pakollisiin laskuihin. Tällä menolla alkaa pelottamaan ettei riitä kun kaikki kallistuu vaan.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöläiset hölmöilevät, ei yllätä.
Jo 90-luvulla mietittiin että pitäiskä eläkeikää korottaa. Jotkut pääsivät 55-vuotiaina eläkkeelle. Mitä järkeä?
Eli toisinsanoen, SYSTEEMI aikoo hallita, nyt post plandemia 2020, ihmisen koko elämän ylikorostettua seksuaalista ns. vapautta lukuun ottamatta, kohdusta hautaan, ensin. neuvolat, pakolliset esikoulut, pakollinen koulu täysi-ikäiseksi asti, käytännössä pakon sanelema kutsuttu jatko-opiskelu, siitä armeija, kohta myös naisille ja Nato -yhteensopiva sotiminen jopa raskausaikana ja JOS sattuisi niin että sen jälkeen vielä henki pihisee, erinäisiä töitä lähemmäs 80v TAI/JA yksilö on työvoiman ulkopuolella valvotussa, käytännössä lähes kehitysmaaköyhyys/kodittomuus/omistamattomuus -tilassa, kuitenkin kalliissa ja pohjoisen sijaintinsa vuoksi lähes elinkelvottomassa maassa..Jep.