Uusi Suomi: Eläke vasta 70-vuotiaana - onko tarkoitus kuolla töihin?
Tanskassa eläkeikä nousee 70 vuoteen ja suomalaisprofessorit jo taputtavat innoissaan perässä. Käytännössä siis: tee töitä kuolemaan asti ja toivo, että ehdit ehkä viettää pari vuotta "nauttien" siitä eläkeiästä ennen kuin kaadut hautaan. Onko tämä se yhteiskunta jota rakennetaan? Vanhat ihmiset pakotetaan pysymään töissä, koska julkinen talous ei kuulemma muuten kestä.
Koko ajatus, että eläkeikä pitää sitoa elinajanodotteeseen, kuulostaa paperilla fiksulta, mutta todellisuudessa se osuu suoraan niihin, jotka tekevät fyysistä työtä tai joilla ei ole varaa jäädä aiemmin pois. Eli käytännössä köyhät ja työväenluokka maksavat tämänkin.
Mammat, olisitteko te jaksaneet duunia vielä 70-vuotiaana? Pitääkö lastenkin jo alkaa säästämään varhaiseläkkeeseen, koska valtiolta ei tule mitään? Onko tässä enää mitään oikeudenmukaista?
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/asiantuntija-selittaa-miksi-70-vuoden-…
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Kohta teitä ei enää hoideta työterveydessä tai terveyskeskuksissa. Vanhuksia siirrellään pitkin maakuntaa ja toivotaan niiden kuolevan kun lääkkeitä ja ruokaa eivät saa. Kas kun on kirjattu jo ulos ja odottaa seuraavaa paikkaa.
Kannattaisiko äänestää vaaleissa?
Työterveys on eriarvoistava etu vain osalle palkansaajista ja sen voisikin lopettaa..Luuletko että seuraava hallitus palauttaa kaiken ennalleen?Nyt vasta säästäminen alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menee töihin iäkkäämpänä eikä niinkuin suuri osa nykyeläkeläisistä 17-vuotiaana, niin sitten täytyy eläkelöitymisikää pidemntää loppupäästä. Ei sellaista määrä mikään maa voisi elättää, jossa puolet ihmisiistsä on opiskelemassa ja loput eläkkeellä. Työuraa pitäisi pidentää jostain päästä.
Itse olen syntynyt vuonna 1970. Olen jo pari vuotta sitten tajunnut että todennäkösesti tulen joutumaan tekemään töitä tonne 70 vuotiaaksi.
Olen ollut vakituisisa töissä ihan heti lukion lopetettuani.
En ole ollut työttömänä.
Ymmärtän pointtisi, mutta me 60/70 luvulla ja monet 80 luvulla syntyneet ollaan oltu töissä jo parikymppisistä.
Mutta kuitenkin todennäkösesti tullaan pääsemään vasta 70 veenä eläkkeelle.
Työni on suht raskasta ja stressaavaa, kaikki työtehtäväni on kellotettu. Olen teh
Todennäköisesti eläkeikäsi on alle 66 vuotta. 1964 syntyneillä se on 65 vuotta ja sitä nostetaan 1-2 kk/vuosi.
Itsellä tuli työ tunnit täyteen 48vuotiaana, eläkkeellä ihanaa suosittelen muillekin, kuka edes haluaa nykyään olla oravan pyörässä työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikä pitäisi sitoa työn kuormittavuuteen.
Esim kevyessä toimistotyössä oleva voi varmaan tehdä hommia 7-kymppiseksi.
Joku mummoja kääntelevä lähihoitaja tai rakennussiivooja ei välttämättä ja todennäköisesti pysty.
Mutta kun tämä ei mahdu päättäjien paksuun kalloon. Ovat itse kampaviinereitä syöviä löysäläisiä, jotka sitten kuvittelevat että kaikilla on samanlaiset olosuhteet.
Fyysinen rasittavuus ei ole ainoa kriteeri. Itse olen it-alalla ja nyt yli kuusikymppisenä huomaan sen, että työ on vuosi vuodelta rasittavampaa, jatkuva muutos ja uuden opiskelu käy huononmin. Puhumattakaan käsi-, hartia- ja selkäongelmista, joita kymmenien vuosien päätetyö aiheuttaa.
Sitä tässä haetaan, kaadut sorvin ääreen, ei eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
55- vuotias ei kelpaa töihin, ei pääse eläkkeelle, työttömyysetuudet poistetaan, kun työt ei kelpaa.
Pitkäaikaistyöttömille voisi perustaa tuhoamiskeskuksen. Lopetuspiikki ja uuniin.
Tai työttömistä voisi tehdä biodieseliä.
Samoin lapsuudestaan asti sairaista ja vammaisista.
No valtiohan siirtyi totalitaristiseen natsismiin lopetuspiikkeineen alkaen 2020, mutta te ette vain sitä tajunneet etteekä ilmeisesti viekäkään tajua. Opettaako nyt tapahtuvat asiat olenkaan ymmärtämään että tavallisen ihmisen hengestä välittäminen ja sen (muka) suojeleminen totalitarismilla, alistamisen naamaräteillä ja myrkkyinjektioilla ei TIETENKÄÄN koskaan ollut totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menee töihin iäkkäämpänä eikä niinkuin suuri osa nykyeläkeläisistä 17-vuotiaana, niin sitten täytyy eläkelöitymisikää pidemntää loppupäästä. Ei sellaista määrä mikään maa voisi elättää, jossa puolet ihmisiistsä on opiskelemassa ja loput eläkkeellä. Työuraa pitäisi pidentää jostain päästä.
Mistä olet saanut päähäsi että suurin osa nykyeläkeläisistä on mennyt töihin 17-vuotiaina? Luuletko etteivät suuret ikäluokat ole opiskelleet?
Hyvin harva. Suurin osa syntyi pienille maatiloille suuriin sisarussarjoihin, ei vanhemmilla ollut varaa maksaa oppikoulua. Joten kansalaiskoulu oli suuntana ja sen jälkeen ehkä lyhyt ammattikoulutus. Varakkaiden lapset sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tarkoitus on kuolla töihin. Aika piakkoin ne varmaan poistaa koko eläkesysteemin.
Tietysti. Mikäs muukaan voisi olla todellinen syy? Niinhän juurikin ne egyptiläiset teki Israelin kansalle aikanaan, eikä sekään loppunut ilman Jumalan interventiota ja niin toimitaan orjien kanssa, ei kansalaisten. Mutta täällä pakanat luottaa ja yleensä uskoo valitettavasti kaiken mitä ns.päättäjät satuilee, onhan se jo nähty, varsinkin alkaen 2020.
Kun työeläkejärjestelmä perustettiin 1900-luvun alussa, suomalaisten keskimääräinen elinikä oli 67 vuotta. Eläkeiässä laitettiin 65 vuotta, jotta eläkkeellä ehdittäisiin olla noin kaksi vuotta. Nyt keskimääräinen elinikä on lähes 80 vuotta, joten vaikka eläkkeelle päästäisiin 70-vuotiaana, eläkkeellä oltaisiin huomattavasti kauemmin kuin järjestelmää perustettaessa ajateltiin.
Itse en aio tehdä tuohon ikään asti töitä. Jään ensimmäiselle mahdolliselle eläkkeelle, mille vaan saa jäädä. Vai mitähän oppilaat sanoisi 70 vuotiaasta koulunkäynninohjaajasta?
Ahneen sukupolven viimeinen kosto nykynuorille.
Teen fyysistä työtä ja alin eläkeikäni on tällä hetkellä 67 vuotta. En kyllä ymmärrrä miten sinne asti tulisin mitenkään tätä työtä tekemään kun nyt juuri ennen viisikymppisiä mulla on jo nivelrikkoa, selkä- sekä polvikipua päivittäin, psoriaasi puhjennut, rytmihäiriöitä ja masennusta. Sairauseläkkeelle on nykyään aivan turha kuvitella pääsevänsä vaikka olisi kuinka kipeä ja vaivainen, Kelan lääkäri viimeistääni tietää etänä että kyllä voit hyvin tehdä fyysistä työtä vaikkei kädet toimisi ja koko ajan sattuisi. Luulen että käyn viimeisinä vuosina ihan elämäntapatyöttömäksi, en vaan mene töihin. Kaivelen sitten salasäästöistäni ruokarahaa ja vingun toimeentulotukea.
On täysin kohtuutonta nostaa eläkeikää yhtään tästä korkeammaksi. Niinkuin joku tuossa mainitsi, duunareitahan tuo vain koskee. Herrat voivat jäädä aiemmin eläkkeelle kun sukanvarressa on rahaa reilusti. Duunarilla ei paljon ole. Olen täysin kyllästynyt tähän kyykyttämiseen. Veroja maksetaan kaikesta isot määrät, ensin kaikesta tulosta ja sitten vielä kalliista hyödykkeistä sekä ruuasta joita jokaisen on kuitenkin pakko hankkia. Pankki ja vuokranantaja vie sitten loput. Lääkäriinkään ei julkiselle niillä verorahoillaan edes pääse. Hoitotakuu muutettu "kiireettömissä" asioissa 3 kuukauteen, hohhoh. puhelimiin ei vastata ja jos jonkun ajan saat niin sinua pallotellaan hoitajien ja tiimien kesken eikä kukaan tee diagnoosia. Laskun muistavat joka kerrasta lähettää ja apua ei ole tullut edelleenkään.
Miksi työantajila ei ole vastuuta siitä että työnsä rikkoo ihmisen elimistön ja siitä saa elinikäiset kivut? Raakaa peliä ihmisten kropalla, täytyy sanoa.
Tee siis raskaita töitä, lopulta sairastu fyysisesti ja psyykkisesti, väsy. Hoida kuitenkin itseäsi missä huvittaa (työnantajaa ei kiinnosta, työterveys on suppealla sopparilla eli mitään apua sieltä ei tule) kun olet itse mennyt sairastumaankin, maksa palkastasi veroja niska väärällään, jää lopulta työstä pois vanhana mummona ja kuole heti pois rasittamasta yhteiskuntaa. Näin siellä Arkadianmäellä toivotaan meidän orjien tekevän. Tuota siis koko ikäsi rahaa ja häviä kun et enää siihen kykene. Edes oma elämäsi ei ole sinun. Olet vain nykyaikainen ohjelmoitu orja. Meille on vain syötetty tätä soopaa lapsesta asti että näin tämän kuuluu mennä ja se on laillista sekä oikein.
Miksi minun on maksettava palkastani eläkettä, mitä en tule koskaan saamaan???
Alle 50 vuotiaat eivät tule saamaan eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 55-vuotias nainen ja alin eläkkeelle pääsy on minun ikäluokalle noin 68-vuotiaana. Jos tähtään täydelle eläkkeelle, pitää jaksaa lähes 70v asti. Kävin katsomassa oman tilanteen Ilmarisen oma-palvelusta. Sen mukaan on nyt vaan jaksettava vielä 13-15 vuotta. Työelämässä olen ollut jo reilut 30 vuotta. Onneksi olen toimistotöissä, olen terve, lapset aikuisia, ja voin käyttää energian töiden tekemiseen.
Eri asia, katsooko työnantaja meitä mummoja ja vaareja vielä 2030-luvun lopulle...
Sun iässä vielä jaksaakin mutta odota kun ikää tulee niin jaksatko sitten enää.
Vierailija kirjoitti:
No kun mietitään niin äitini jäi 58 vuotiaana eläkkeelle, toki terveyssyistä mutta täytti juuri 85 v. Anoppi jäi juopottelun takia eläkkeelle 60 vuotiaana ja täyttää 80 vuotta. Onko siis tarkoitus että ensin opiskellaan 30 vuotta ja tehdään töitä 30 vuotta ja ollaan eläkkeellä 50 vuotta.
Meidän suvussa (ihan ilman päihteidenkäyttöä ja liikunnallisesti eläen ja terveellisesti syöden) hyvin moni on kuollut alle 60-vuotiaana. Syöpään tai sydänsairauteen. Ihana tulevaisuus minullakin, ei koskaan eläkkeelle pelkkää työtä koko elämä ja viimeiset vuodet kenties sairaana ja rankoissa hoidoissa elämänlaadun ollen mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Itse en aio tehdä tuohon ikään asti töitä. Jään ensimmäiselle mahdolliselle eläkkeelle, mille vaan saa jäädä. Vai mitähän oppilaat sanoisi 70 vuotiaasta koulunkäynninohjaajasta?
Sanoisivat sua mummoksi.
Ainut tarkoitus tässä on, että eläkettä ei tarvitse maksaa, kuin vasta 70v.
Jos jää työttämäksi 60v, kukaan ei palkkaa.
Siinä sitten elät kurjuudessa 60-70 ja sitten 70v saat onnetonta eläkettä.
Se on tämä asian ydin.
Meillä on iso joukko alle 30-v eläkeläisiä, joilla eläke alkaa, kun lapsilisä loppuu. Jonkun nämäkin on maksettava ja valitettavasti se yritetään nyt sälyttää niiden niskaan, joiden pääkoppaa on kestänyt oikeaan eläkeikään saakka, niin ei kun jatkoa seuraa...
Minun metsääni ette ainakaan mene.