Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi Suomi: Eläke vasta 70-vuotiaana - onko tarkoitus kuolla töihin?

Vierailija
07.06.2025 |

Tanskassa eläkeikä nousee 70 vuoteen ja suomalaisprofessorit jo taputtavat innoissaan perässä. Käytännössä siis: tee töitä kuolemaan asti ja toivo, että ehdit ehkä viettää pari vuotta "nauttien" siitä eläkeiästä ennen kuin kaadut hautaan. Onko tämä se yhteiskunta jota rakennetaan? Vanhat ihmiset pakotetaan pysymään töissä, koska julkinen talous ei kuulemma muuten kestä.

Koko ajatus, että eläkeikä pitää sitoa elinajanodotteeseen, kuulostaa paperilla fiksulta, mutta todellisuudessa se osuu suoraan niihin, jotka tekevät fyysistä työtä tai joilla ei ole varaa jäädä aiemmin pois. Eli käytännössä köyhät ja työväenluokka maksavat tämänkin.

Mammat, olisitteko te jaksaneet duunia vielä 70-vuotiaana? Pitääkö lastenkin jo alkaa säästämään varhaiseläkkeeseen, koska valtiolta ei tule mitään? Onko tässä enää mitään oikeudenmukaista?

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/asiantuntija-selittaa-miksi-70-vuoden-…

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmeisesti jotain jätettä Suomessa, olen 55-vuotias työhaluinen ihminen. Minua ahdistaa, että en saa töitä, vaikka haen niitä täysipäiväisesti. Joka päivä tsekkaan kaikki, onko tullut uusia mahdollisuuksia mihin hakea. Olen huomannut, että mielenterveyteni alkaa heiketä, en yleensä masennu, mutta täytyy sanoa, että olen luisunut masennuksen puolelle. Se ei ole kiva tunne, olen terve fyysisesti ja myös henkinen terveys palautuisi välittömästi kun saisi tehdä työtä. 

Olen pettynyt Suomeen, suomalaisiin, poliitikoihin ja niiden typeriin paskanjauhanta puheisiin. Lähden Suomesta pois, heti kun lapseni siivet kantavat. On kohta täysi-ikäinen, opiskelee vielä. Minua ahdistaa asua Suomessa, tästä on tullut vastenmielinen maa. Suomessa ei ole kaikille ihmisille mahdollisuuksia toteuttaa itseään, eikä todellakaan töitä kaikille. Aivan järkyttävä huomata, että ei kelpaa. Ammattitaitoa löytyy, mutta ei töitä. 

Suomessa ei ole koskaan ollut töitä kaikille.

Vierailija
102/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenwanhaan ihmiset ymmärsivät kuolla. Tyypillisesti vuoden sisään eläkkeelle jäämisestä. Ei koskaan ole ollut tarkoitus että jäädään vuosikymmeniksi lorvimaan.

Hesarin muistot-palsta on täynnä muistokirjoituksia mummeleista ja papparaisista, jotka ehtivät nauttia eläkkeestä 30 tai jopa 40 vuotta. Ovat tulleet kalliiksi.

Toisaalta taas nykyään yli 45 viiva 55 vuotias on liian vanha töihin, joten vaikka eläkeikä olis 100 vuotta, niin eipä sinne asti monikaan töitä tule tekemään.

Nämä ihmiset eivät ole pääsääntöisesti opiskelleet niin monia vuosia kuin nykyisin keskimäärin, ainakaan yhteiskunnan tuella. He ovat aloittaneet työt usein nuorempana ja perhe-etuuksiakaan ei heidän aikanaan ollut kuten nykyisin. Moni heidän ikätovereistaan on kuitenkin kuollut paljon nuorempana. Osa on kokenut sodankin nuorena tai lapsena sekä osa sen sen jälkiseuraksia perheissä tai lähipiirissä.

Eri sukupolvia on käytännössä hankala verrata keskenään kun maailma on muuttunut niin paljon. Itse olen 55 enkä kadehdi nuorempia, vanhempia enkä ikäisiänikään. Keskimääräinen elinikä kasvaa joka tapauksessa minkä vuoksi eläkeikää on pakko nostaa, jotta eläkkeellä ei olla jatkossa keskimääräisesti pidempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täytän kohta 65 ja tarkoitus on tehdä töitä  kyllä vielä.

ensi lukuvuodelsi otin ihan kokopäivätyön, sen jälkeen en ole vielä suunnitellut, ehkä puolipäivää tai keikkaa tms.

Vierailija
104/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurten ikäluokkien yltäkylläinen elämä täytyy jonkun kustantaa. Ei se ole ilmaista ( paitsi suurille ikäluokille) antaa heidän seniorilomailla lähes täydellä palkalla vuosikymmeniä. Muille jää työ ja maksut. Suuret ikäluokat laupiaasti sitten hoitavat kulutuksen. Heidän elämänsä on Suomessa tärkeämpi kuin muiden. 

Vierailija
105/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni eläkeikää ei voida kategorisesti nostaa ylöspäin, joka tarkoittaa, että osalle porukasta jää vain maksajan rooli näkemättä itse ensimmäistäkään eläkekuukautta, -vuodesta puhumattakaan.

Pitäisi mieluummin laittaa yläikäraja, johon asti saa nostaa eläkettä, sen jälkeen loppuvuosiksi on realisoitava omaa omaisuutta ja elettävä sillä. Onko sopiva yläikäraja sitten alkuun 90v, sitä voidaan seurata, mihin sen tulee asettua.

Tällöin suuri(n) osa pääsee alkuvuosiksi eläkkeelle ja pitkäikäisimmät osallistuvat loppupäästä omilla varoillaan pitkäksi venyvään eläkeikäänsä. 

Vierailija
106/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ihmiset jotka haluavat tämän eivät välitä ihmisten elämästä ollenkaan. Itse varmasti miljoonilla euroilla ei tee yhtään itse töitä. Kukaan ei aio kuitenkaan mennä osoittamaan mieltä tästäkään. Tyytyväinen lammaskansa nyökkää vaan.

Vierailija
107/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ironista että eläkeikä halutaan nostaa johonkin 70:neen, kun työnantajien mielestä jo viisikymppinen työtön on liian vanha eikä sen ikäisiä huolita töihin...Sitäpaitsi tekoäly ja robotisaatio vie työpaikkoja enemmän kuin synnyttää

Vierailija
108/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olisi ihan perusteltua olla kuolemaan saakka töissä. Eläkeponzi on naurettava kusetus.

Vierailija
109/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni eläkeikää ei voida kategorisesti nostaa ylöspäin, joka tarkoittaa, että osalle porukasta jää vain maksajan rooli näkemättä itse ensimmäistäkään eläkekuukautta, -vuodesta puhumattakaan.

Pitäisi mieluummin laittaa yläikäraja, johon asti saa nostaa eläkettä, sen jälkeen loppuvuosiksi on realisoitava omaa omaisuutta ja elettävä sillä. Onko sopiva yläikäraja sitten alkuun 90v, sitä voidaan seurata, mihin sen tulee asettua.

Tällöin suuri(n) osa pääsee alkuvuosiksi eläkkeelle ja pitkäikäisimmät osallistuvat loppupäästä omilla varoillaan pitkäksi venyvään eläkeikäänsä. 

Mitäs sitten jos on koko ikänsä sairaseläkkeellä? Pitääkö tap paa itsensä jos ei ole omaisuutta jota realisoida kun tulee siihen yläikärajaan jossa ei eläkettä enää makseta?

Vierailija
110/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menee töihin iäkkäämpänä eikä niinkuin suuri osa nykyeläkeläisistä 17-vuotiaana, niin sitten täytyy eläkelöitymisikää  pidemntää  loppupäästä. Ei sellaista määrä mikään maa voisi elättää, jossa puolet ihmisiistsä on opiskelemassa ja loput eläkkeellä. Työuraa pitäisi pidentää jostain päästä.

En tunne ainuttakaan 64-vuotiasta, joka olisi aloittanut työelämän 17-vuotiaana. Eläkkeelle alkaa jäämään nyt 1960 luvulla syntyneitä. Heidän vanhemmista moni on aloittanut työt nuorena, mutta ei enää 60 luvulla syntyneet.  

Vierailija
111/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ymmärtää lahjoittaa kaikki ennen tuota. Omille lapsille tai minne vaan. 

Jos kuitenkin varattomat saavat hoivaa ja eläkettä. 

Vierailija
112/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri täyttää kohta 60 ja aikoo lopettaa työnteon siihen. On ollut valtiolla töissä. Sinne on taas tulossa jokin jättimäinen tietotekniikkauudistus. Järjestelmät uusitaan jälleen kerran. Hän ei enää jaksa. 

Toinen kaveri on 57-vuotias  on kelalla töissä. Sai juuri päätöksen sairaseläkkeestä. 

Kolmas kaveri on ollut koko aikuisikänsä paperitehtaalla ja sai kenkää, kun Tako lopettaa. Hän on 60-v. 

Neljällä kaverillani on omat menestyvät firmat. Itse eivät enää työskentele. Ovat noin 60-v. 

1 kaveri on kuuskymppinen ja tradenomi toimistotyössä. Jatkuvia yt-neuvotteluja. Saanut toistaiseksi jatkaa. 

Eli huomaan monen lopettavan työnteon suunnilleen kuuskymppisenä. Itse olen työtön ja on fyysistä kremppaa. 

Vierailija
113/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten jos on koko ikänsä sairaseläkkeellä? Pitääkö tap paa itsensä jos ei ole omaisuutta jota realisoida kun tulee siihen yläikärajaan jossa ei eläkettä enää makseta?

Tässä ketjussa varmaan pääsääntöisesti puhutaan terveistä, työkykyisistä ihmisistä ja heidän eläkeiästään. Sairaat ja vammaiset eivät ole ennenkään työelämässä olleet, eikä eläkeikä näin ollen heitä koske. Onko myöskään todennäköistä, että koko ikänsä sairaana olleet elävät sankoin joukoin 100-vuotiaiksi?

Oikeudenmukainen ratkaisu ei kuitenkaan voi olla se, että nuoremmat eivät pääse ollenkaan eläkkeelle. Kyllä ikä uuvuttaa jokaista sukupolvea jossakin kohtaa, ei nuorempienkaan ikääntyminen poliittisilla päätöksillä mihinkään katoa.

Vierailija
114/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla niin ettei eläkkeelle pääse ennen kuin on tietty määrä työvuosia takana.

Tämä, olen samaa mieltä.Täysi eläke vasta kun vasta tietty määrä työvuosia takana.Esim.Ranskassa se on reilu 42 vuotta että saa täyden eläkkeen, jos ei täyty niin pienempi eläke.

Vierailija
115/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menee töihin iäkkäämpänä eikä niinkuin suuri osa nykyeläkeläisistä 17-vuotiaana, niin sitten täytyy eläkelöitymisikää  pidemntää  loppupäästä. Ei sellaista määrä mikään maa voisi elättää, jossa puolet ihmisiistsä on opiskelemassa ja loput eläkkeellä. Työuraa pitäisi pidentää jostain päästä.

En tunne ainuttakaan 64-vuotiasta, joka olisi aloittanut työelämän 17-vuotiaana. Eläkkeelle alkaa jäämään nyt 1960 luvulla syntyneitä. Heidän vanhemmista moni on aloittanut työt nuorena, mutta ei enää 60 luvulla syntyneet.  

Täällä yksi ilmottautuu, aloitin jo 15- vuotiaana, tosin välillä muutama vuosi opiskelua, mutta muuten koko ajan töissä täysipäiväisesti.Ikää mulla reilu  64 v ja kuukauden päästä eläke koittaa.Alle 23- vuotiaana kertyneistä töistä ei ole kertynyt eläkettä vaikka niitä mulla useita vuosia.

Vierailija
116/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet saanut päähäsi että suurin osa nykyeläkeläisistä on mennyt töihin 17-vuotiaina? Luuletko etteivät suuret ikäluokat ole opiskelleet? 

Oli paljon köyhiä, jotka tekivät lapiohommia tai maataloudessa piikoja ja renkiä, oli kotiapulaisia/ palvelijoita ja metsämiehiä, jotka nuoresta (lapsesta) asti tekivät töitä.

Vierailija
117/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tarkoitus tappaa työllä, niin ei tarvii eläkkeitä maksaa.

Vierailija
118/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vois jos ei oltais raahattu puolta lähi-itää tänne loikoilemaan...

Vierailija
119/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh ennen mentiin töihin jo 15 v, 18 v, 20 v, nykyään vasta 30 v +. Pakkohan eläkeikää on nostaa, muuten kohta koulusta siirrytään suoraan eläkkeelle.

Eikö ennemmin kannattaisi miettiä parannuksia sinne toiseen päähän.

Niin ei joku siivooja tai maalari todellakaan tarvitse mitään vuosikausien koulutusta. Omassa nuoruudessa esimerkiksi pintakäsittelijän opinnot kesti pari vuotta ja nykyään ne taitaa olla 3+ vuotta. Hittooko siellä koulussa istutetaan kun töihin vaan.

Pintakäsittelijän opinnot 3+ vuotta LOL Normaalijärkinen oppii tuollaisen työn muutamassa päivässä tai parissa viikossa enintään.

Luin kerran ammattikoulun oppikirjaa, taisi olla jotain metallialaa. Kirjasta tuli mieleen ala-asteen kirjat, sivuilla oli paljon kuvia ja vähän tekstiä. Sitten oli tehtäväosio jossa oli yksinkertaisia kysymyslauseita joissa oli tyhjä kohta puuttuvalle sanalle tai joku monivalintakysymys. Olin huvittunut, pystyin helposti lukemaan koko lukukaudelle takoitetun kirjan yhdeltä istumalta läpi ja olisi osannut vastata jokaiseen kysymykseen oikein, luultavasti jopa ilman lukematta kyseistä kirjaa. 

Koko amis taitaa olla suuri vitsi, jonkinlainen leikkikoulu. Paljon helpommalla ja suurella ajansäästöllä päästäisiin kun nämä oppisivat töihinsä kokemuksen kautta, tai jos teoreettista opetusta tarvittaisiin se voitaisiin suorittaa vaikkapa työpäivän ohessa tai jälkeen.

Vierailija
120/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet saanut päähäsi että suurin osa nykyeläkeläisistä on mennyt töihin 17-vuotiaina? Luuletko etteivät suuret ikäluokat ole opiskelleet? 

Oli paljon köyhiä, jotka tekivät lapiohommia tai maataloudessa piikoja ja renkiä, oli kotiapulaisia/ palvelijoita ja metsämiehiä, jotka nuoresta (lapsesta) asti tekivät töitä.

orjia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi