Uusi Suomi: Eläke vasta 70-vuotiaana - onko tarkoitus kuolla töihin?
Tanskassa eläkeikä nousee 70 vuoteen ja suomalaisprofessorit jo taputtavat innoissaan perässä. Käytännössä siis: tee töitä kuolemaan asti ja toivo, että ehdit ehkä viettää pari vuotta "nauttien" siitä eläkeiästä ennen kuin kaadut hautaan. Onko tämä se yhteiskunta jota rakennetaan? Vanhat ihmiset pakotetaan pysymään töissä, koska julkinen talous ei kuulemma muuten kestä.
Koko ajatus, että eläkeikä pitää sitoa elinajanodotteeseen, kuulostaa paperilla fiksulta, mutta todellisuudessa se osuu suoraan niihin, jotka tekevät fyysistä työtä tai joilla ei ole varaa jäädä aiemmin pois. Eli käytännössä köyhät ja työväenluokka maksavat tämänkin.
Mammat, olisitteko te jaksaneet duunia vielä 70-vuotiaana? Pitääkö lastenkin jo alkaa säästämään varhaiseläkkeeseen, koska valtiolta ei tule mitään? Onko tässä enää mitään oikeudenmukaista?
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/asiantuntija-selittaa-miksi-70-vuoden-…
Kommentit (184)
Jos muistellaan Vanhasen ajatuksia vuosien takaa, niin kysehän oli työurien pidentämisestä, joka tarkoitti molemmista päistä. Eläkeikää saatiin nostettua, mutta päästiinkö siihen, että mentäisiin töihin edes hieman aiemmin? Tästä asiasta ei politiikot hiisku sanaakaan. Kukaan ei puhu esimerkiksi siitä, että vaaditaanko joihinkin töihin ylikoulutusta eikä siitä, että koulutetut nuoret eivät löydä työtä. Onhan se helppoa puhua jostain eläkeiästä, mutta jos nuorilla ei ole töitä niin silloin se eläkeiän nosto on hölmöläisten peiton jatkamista.
Meillä on yhteistyökumppaneissa pari 70+-ikäistä. Yrittäjänä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän mitä työtä tekee. Miten jaksaa. En aio omasta tahdostani kuukahtaa 70v kun meidän suvussa ikä on 90 vuoden korvilla kun kuukahtaa. Ja elinikä odote nousee. Raskaan työn raatajille päätös ei oikein sovi. Onhan niitä teräsihmisiäkin olemassa.
Niin, eliniän odote nousee, koska vanhuksia pidetään sängyssä väkisin uusin lääketieteellisin menetelmin ja lääkkein. Ja vihoviimein vielä koneessa, vaikka voisi jo hänen antaa mennä. Ei muisteta vanhaa sanontaa: keuhkokuume on vanhuksen paras ystävä.
Kyllä, tarkoitus on kuolla töihin. Aika piakkoin ne varmaan poistaa koko eläkesysteemin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on tarkoitus tappaa työllä, niin ei tarvii eläkkeitä maksaa.
Tarkemmin tarkoitus on tappaa työllä josta ei makseta palkkaa. Yleistuki ja sitä saadakseen joutuu tekemään velvoitetöitä. Yritykset eivät voi maksaa palkkaa koska se on pois osakkeiden omistajilta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole 55+ vuotiaana pelkoa työllistymisestä ikäsyrjintä-Suomessa.
Säästäähän eläkeyhtiö siinäkin, kun peruspäivärahasta ei eläke kerry
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 55-vuotias nainen ja alin eläkkeelle pääsy on minun ikäluokalle noin 68-vuotiaana. Jos tähtään täydelle eläkkeelle, pitää jaksaa lähes 70v asti. Kävin katsomassa oman tilanteen Ilmarisen oma-palvelusta. Sen mukaan on nyt vaan jaksettava vielä 13-15 vuotta. Työelämässä olen ollut jo reilut 30 vuotta. Onneksi olen toimistotöissä, olen terve, lapset aikuisia, ja voin käyttää energian töiden tekemiseen.
Eri asia, katsooko työnantaja meitä mummoja ja vaareja vielä 2030-luvun lopulle...
Se on 65v ja 2kk aika tarkalleen.
T: ikätoverisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menee töihin iäkkäämpänä eikä niinkuin suuri osa nykyeläkeläisistä 17-vuotiaana, niin sitten täytyy eläkelöitymisikää pidemntää loppupäästä. Ei sellaista määrä mikään maa voisi elättää, jossa puolet ihmisiistsä on opiskelemassa ja loput eläkkeellä. Työuraa pitäisi pidentää jostain päästä.
Mistä olet saanut päähäsi että suurin osa nykyeläkeläisistä on mennyt töihin 17-vuotiaina? Luuletko etteivät suuret ikäluokat ole opiskelleet?
Hyvin harvat heistä opiskeli. Vain rikkaiden lapset on päässeet kouluun, koska jo keskikoulu oli maksullinen ja lukio myös sekä kaikki koulut sen jälkeen. Vain kansakoulu ja kansalaiskoulu, joka oli suurten ikäluokkien aikaan kai vaan kaksi vuotinen, eli koulut oli käyty, kun oli 14-15 vuotias ja siitä köyhien lapset siirtyi töihin. Rikkaitten lapset sai opiskella.
Vasta peruskoulu korjasi tilanteen niin, että kaikki pystyi opiskelemaan perhetaustasta huolimatta.
No eipä tuo 70v kovin pahalta kuulosta kun mun eläkeikä on nyt 69,9v, vasta tarkistin Varmasta. Oon syntynyt 1982.
Vaikka eliniänodote kasvaa, niin silti vanhuus tulee kaikille. Itse pääsin eläkkeelle aikoinaan 62-vuotiaana lähihoitajan ammatista ja ne muutamat viimeiset vuodet olivat hankalia. En voisi edes kuvitella jotain 69 vuotiaita fyysisen työn tekijöitä tekemässä täyttä päivää.
Tämänkin lakimuutoksen tekevät ne ihmiset joilla on helppo toimistotyö. Sellaista nyt jaksaa vaikka kuolemaan asti. Meilläkin oli aikoinaan kiertävä "toimistopäivä" ja se tuntui ihan lomalta verrattuna muuhun lähihoitajan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Raadetaan niska limassa ilmeisesti hautaan asti, että saadaan elätettyä ideologisesti työttömät ja kielitaidottomat oleskelijat.
Kyllä ne raataneet sukupolvet taitavat olla jo aika vähissä. Vähemmän on nykyisin niin raskaita töitä (esim. tietyöt tehtiin lapiolla, eikä koneillla, raksoillekin tulee nyt elementit valmiina tehtailta), ennen tehtiin ihan käsivoimin. Toki kokoaikainen kännykän selailu voi aiheuttaa kulumia käsiin ja olkavarteen nykynuorillekin.
Ja tietysti silloin ennen kuoltiin pois nuorempina, kun lääkkeet ja sairaanhoito ei ollut nykyiselllä tasolla. Toki elinikää voi jatkossa lyhtentää myös tämä rikkaus, kun on rahaa syödä ja juoda itsensä sairaaksi.
Todennäköistä on, että kaikkien ihmisten ehkä tulee sopeutua siihen, että tämä nykyajan hyvinvointi voi kaatua omaan mahdottomuueensa mm luonnon tuhoutumisen vuoksi , mutta kyllä silti hengissä useimmat selviävät, vaikka ehkä vähän vähempään pitää tyytyä.
Tarkoitus on se, että ihmisestä puristetaan kaikki irti 50 vuoden ajan työelämässä ja kun olisi aika alkaa maksaa hänelle eläkettä, hänet saa kipata hautaan heti eläkkeelle jäätyään. Mikään muu tässä ei ole taustalla kuin työnantajien ja valtion etu. Enää ei ihmiselle ja elämänlaadulle anneta mitään arvoa.
Kohta teitä ei enää hoideta työterveydessä tai terveyskeskuksissa. Vanhuksia siirrellään pitkin maakuntaa ja toivotaan niiden kuolevan kun lääkkeitä ja ruokaa eivät saa. Kas kun on kirjattu jo ulos ja odottaa seuraavaa paikkaa.
Kannattaisiko äänestää vaaleissa?
Äidin sukupolvella oli jatkuva ahkeruus ja tekeminen. Mun sukupolvi ei enää jaksa ja liekö ollaan sairaampia. Elämään halutaan muitakin vaihtoehtoja. Vaikka toimivuus kaikessa vaatii suunnittelua ja tietoa. Olisiko robotit avuksi, vaikka ihmisiäkin tarvitaan kohtaamiseen yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän mitä työtä tekee. Miten jaksaa. En aio omasta tahdostani kuukahtaa 70v kun meidän suvussa ikä on 90 vuoden korvilla kun kuukahtaa. Ja elinikä odote nousee. Raskaan työn raatajille päätös ei oikein sovi. Onhan niitä teräsihmisiäkin olemassa.
Niin, eliniän odote nousee, koska vanhuksia pidetään sängyssä väkisin uusin lääketieteellisin menetelmin ja lääkkein. Ja vihoviimein vielä koneessa, vaikka voisi jo hänen antaa mennä. Ei muisteta vanhaa sanontaa: keuhkokuume on vanhuksen paras ystävä.
Missä koneessa? Ei laitosvanhuksia viedä tehohoitoon.
Jossain vaiheessa oli vielä 6 päiväinen työviikko. Ennen varsinkin yh-naiset tekivät kahta duunia, yöllä jaettiin lehtiä ja aamulla mentiin johonkin pienipalkkaseen konttorihommaan. Eläkettä nämä naiset saavat jos olivat valtiolla kuitenkin 3000 tonnia kevyesti.
Minö olen 64. Kesätöihin menin 14-vuotiaana ja lukion vaihdoin iltalukioon juurikin 17 vee. Olin päivät töissä ja illat iltakoulussa.
Yliopistossa olin pelkkä opiskelija ekan lukuvuoden. Sen jälkeen täyspäivätöissä opintojen ohessa.