Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi Suomi: Eläke vasta 70-vuotiaana - onko tarkoitus kuolla töihin?

Vierailija
07.06.2025 |

Tanskassa eläkeikä nousee 70 vuoteen ja suomalaisprofessorit jo taputtavat innoissaan perässä. Käytännössä siis: tee töitä kuolemaan asti ja toivo, että ehdit ehkä viettää pari vuotta "nauttien" siitä eläkeiästä ennen kuin kaadut hautaan. Onko tämä se yhteiskunta jota rakennetaan? Vanhat ihmiset pakotetaan pysymään töissä, koska julkinen talous ei kuulemma muuten kestä.

Koko ajatus, että eläkeikä pitää sitoa elinajanodotteeseen, kuulostaa paperilla fiksulta, mutta todellisuudessa se osuu suoraan niihin, jotka tekevät fyysistä työtä tai joilla ei ole varaa jäädä aiemmin pois. Eli käytännössä köyhät ja työväenluokka maksavat tämänkin.

Mammat, olisitteko te jaksaneet duunia vielä 70-vuotiaana? Pitääkö lastenkin jo alkaa säästämään varhaiseläkkeeseen, koska valtiolta ei tule mitään? Onko tässä enää mitään oikeudenmukaista?

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/asiantuntija-selittaa-miksi-70-vuoden-…

Kommentit (184)

Vierailija
61/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän mitä työtä tekee. Miten jaksaa. En aio omasta tahdostani kuukahtaa 70v kun meidän suvussa ikä on 90 vuoden korvilla kun kuukahtaa. Ja elinikä odote nousee. Raskaan työn raatajille päätös ei oikein sovi. Onhan niitä teräsihmisiäkin olemassa.

Vierailija
62/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikä pitäisi sitoa työn kuormittavuuteen.

Esim kevyessä toimistotyössä oleva voi varmaan tehdä hommia 7-kymppiseksi.

Joku mummoja kääntelevä lähihoitaja tai rakennussiivooja ei välttämättä ja todennäköisesti pysty.

Mutta kun tämä ei mahdu päättäjien paksuun kalloon. Ovat itse kampaviinereitä syöviä löysäläisiä, jotka sitten kuvittelevat että kaikilla on samanlaiset olosuhteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan. Jonkunhan pitää tehdä ne työt kun lähi itäläiset eivät tee sitä. Voidaan taas ottaa muutama sataa tuhatta lisää elättejä afrikasta ja irakista.

T. Vihreät

Vierailija
64/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole 55+ vuotiaana pelkoa työllistymisestä ikäsyrjintä-Suomessa.

Tuet poistetaan. Näin 60-vuoluaskin työllistyy.

Aina voi perusta yrityksen ja metsissä riittää risuja ja marjoja.

Mene sairaalaan heti

Vierailija
65/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menee töihin iäkkäämpänä eikä niinkuin suuri osa nykyeläkeläisistä 17-vuotiaana, niin sitten täytyy eläkelöitymisikää  pidemntää  loppupäästä. Ei sellaista määrä mikään maa voisi elättää, jossa puolet ihmisiistsä on opiskelemassa ja loput eläkkeellä. Työuraa pitäisi pidentää jostain päästä.

Ai, minun vanhempani ovat 75-vuotiaita ja he menivät töihin yliopistosta valmistuttuaan, eli 25-vuotiaina.

Aina on ollut myös korkeasti koulutettuja ihmisiä.

Vierailija
66/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutettuna freelancerina maksoin lakisääteisiä YEL-vakuutusmaksuja 25 % työtuloistani yli 30 vuoden ajan. Melkein heti kun pääsin vanhuuseläkkeelle 64 v 3 kk iässä, sairastuin parantumattomaan syöpään. Töitä tarjotaan siitä huolimatta edelleen, ja olen ottanut niitä vastaan sen verran kuin olen jaksanut, mutta koettakaa ymmärtää tämä väsymys.

Vierailija
67/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä selvemmin näyttää siltä,että yli 200 miljardin eläkekassa on vain paperilla olemassa ja sitä käytetään ihan muihin asioihin!! Jokainen työssäkäyvä maksaa nimittäin eläkemaksun tulojen mukaan ja sen pitäisi taata nykyiset ja tulevat eläkkeet. Muiden maiden järjestelmät eivät sellaisenaan ole vertailukelpoisia, se pitää muistaa myös. 

Vierailija
68/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmeisesti jotain jätettä Suomessa, olen 55-vuotias työhaluinen ihminen. Minua ahdistaa, että en saa töitä, vaikka haen niitä täysipäiväisesti. Joka päivä tsekkaan kaikki, onko tullut uusia mahdollisuuksia mihin hakea. Olen huomannut, että mielenterveyteni alkaa heiketä, en yleensä masennu, mutta täytyy sanoa, että olen luisunut masennuksen puolelle. Se ei ole kiva tunne, olen terve fyysisesti ja myös henkinen terveys palautuisi välittömästi kun saisi tehdä työtä. 

Olen pettynyt Suomeen, suomalaisiin, poliitikoihin ja niiden typeriin paskanjauhanta puheisiin. Lähden Suomesta pois, heti kun lapseni siivet kantavat. On kohta täysi-ikäinen, opiskelee vielä. Minua ahdistaa asua Suomessa, tästä on tullut vastenmielinen maa. Suomessa ei ole kaikille ihmisille mahdollisuuksia toteuttaa itseään, eikä todellakaan töitä kaikille. Aivan järkyttävä huomata, että ei kelpaa. Ammattitaitoa löytyy, mutta ei töitä. 

Haet lähihoitajakouluun. Varmasti löytyy töitä. Mutta se hommahan ei sinua kiinnosta koska liian raskasta?

Vierailija
69/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan. Jonkunhan pitää tehdä ne työt kun lähi itäläiset eivät tee sitä. Voidaan taas ottaa muutama sataa tuhatta lisää elättejä afrikasta ja irakista.

T. Vihreät

T. Kokoomus ja EK

Vierailija
70/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mummoja kääntelevä lähihoitaja tai rakennussiivooja ei välttämättä ja todennäköisesti pysty.

Mutta kun tämä ei mahdu päättäjien paksuun kalloon. Ovat itse kampaviinereitä syöviä löysäläisiä, jotka sitten kuvittelevat että kaikilla on samanlaiset olosuhteet.

Miten sinä määrittelet kevyet toimistotyöt? 

Vierailija
71/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kun unohdetaan koko eläke, ihmiset pärjätköön kukin miten pystyvät. Se siitä.

Vierailija
72/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä määrittelet kevyet toimistotyöt? 

Siten että ei altistu fyysiselle rasitukselle tai kolmivuorotyölle. Näillä on ihan selvä yhteys esim elinajan ennusteeseen. 

Vierailija
73/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä elät? Puolison palkalla? 

Vierailija
74/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet lähihoitajakouluun. Varmasti löytyy töitä. Mutta se hommahan ei sinua kiinnosta koska liian raskasta?

Oletko oikeasti näin tyhmä, joka ei ole tehnyt sitä lähihoitajan työtä pätkän vertaa ja nyt opetat muita besser wisserinä? Tiedätkö, että hoitajien työnmitoituksesta, kun on vähennetty koko ajan ja työn kuormittavuus lisääntynyt. Sinun ei kannata kertoa täällä, että mene hoitoalalle, kun et tiedä siitä lainkaan. 

sivusta 

Vierailija
75/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet poistetaan. Näin 60-vuoluaskin työllistyy.

Aina voi perusta yrityksen ja metsissä riittää risuja ja marjoja.

Niin, töitä löytää kullä jos haluaa.

Tarvitsee vain katsoa metsään!

Niin ja ne risut voit jättää metsään ne ei ole sinun, ellet sitten sitä metsää omista.

Vierailija
76/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksena kun rahat on tuhlattu, niin on ihan sama ottaa riskiä vaikka rikoksella, kun elämä ei enää mene pilalle.

Onko kukaan miettinyt tätä puolta asiasta?

Meinaat, että vanhana mammana jaksat lähteä ryöstämään pankkia tai yksittäistä kaduntallaajaa?

Vierailija
77/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkykyä riittääkin. Ehkä istumatyön proffalla,mutta duunarilla ei riitä.  Ja töitä siis piisa,kun nyktin suurtyöttömyys. Teknologia vie työt, mistä ne työpaikat ammennetaan. Ihminen vanhenee, hidastuu, kipuja, sairauksia, toimintakyky heikkenee. Nytkin jo irvaillaan, että 60v on ihan muummu ja pappa...

Monet proffat ovat niin innoissaan omasta tieteenalastaan, että jäävät eläköidyttyäänkin pörräämään yliopistolle ja tekevät pikkuprojekteja eläkkeen ohella. 

Heillä ei ole käsitystä oikeissa 😎 töissä käyvien arjesta ja sen kuormittavuudesta.

Vierailija
78/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti näin tyhmä, joka ei ole tehnyt sitä lähihoitajan työtä pätkän vertaa ja nyt opetat muita besser wisserinä? Tiedätkö, että hoitajien työnmitoituksesta, kun on vähennetty koko ajan ja työn kuormittavuus lisääntynyt. Sinun ei kannata kertoa täällä, että mene hoitoalalle, kun et tiedä siitä lainkaan. 

sivusta 

Turpa umpeen. Olen lähihoitaja ja täällä kärsitään työvoimapulasta kun porukka ei halua alalle. Samaan aikaan itketään miten töitä ei löydy. Täällä niitä on, mutta kun ei kelpaa. Tiedän kyllä että tämä on karmeaa työtä, mutta työtä silti. Palkka on pieni, mutta aina voi olla töissä öitä ja viikonloppuja, niin saa vähän palkkaa nostettua.

Vierailija
79/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ottaa 50v vielä 20v asuntolainan, palkka kun on aika paljon suurempi kuin eläke !

Vierailija
80/184 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapas minulle miten on mahdollista että tuntemani suurten ikäluokkien edustajat jäivät eläkkeelle 58-62 vuotiaina? Miten se on mahdollista? Kyllä tämä väestökäyrä oli näkyvissä jo hyvissä ajoin, mutta he eivät välittäneet?? Kyllä jaksavat reissata Kanarialla ja olla koko ajan jossakin, joten varmaan olisivat ainakin 5 vuotta pidempään töissäkin jaksaneet.