Leipä on loppujen lopuksi aika kallis elintarvike? Usein yli 5e per kilo ja päälliset vielä enemmän
Se päällinen on usein melkein kalliimpi kuin se leipä itsessään.
Eikö olisi paljon halvempi syödä viljat vaikka puuron, pastan jne muodossa?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivo itte, jauhot eivät ole kalliita ja tulee hyvää leipää.
Todella harva osaa leipoa hyvää leipää. Sellaista joka on hyvää muutenkin kuin ns uunituoreena.
Pitää opetella. Ruisleipää kun leipoo juuresta niin ei voi mennä paljonkaan pieleen. Itse tykkään enemmän ruisleivästä kun se on muutaman päivän ikäinen. Satakunnan kakko sensijaan on tuoreena parasta. Jos ei oo koskaan leiponut leipää niin harjoittelee, kyllä se jo viidennellä kerralle onnistuu aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäjät kertokaa ostetun ja kotona tehdyn leivän hintaero. Perinpohjainen laskelma esim. vehnäjauho, kaurahiutale, vesi, suola , hiiva , öljy, sähkö?
Kannattaako?
En laske hintaa! Leivon itse ja ostan myös kaupasta. Kokeile leipoa itse, huomaat eron. Eli neuvon sinua tekemään asioita laskematta hintaa.
Kalleimman mukaan lähikaupassa hiivaleipäjauho Pirkka on 3,5 euroa 2 kg , K-Menun pikakaurahiutaleet 1,2 euroa kg, sokeri 1 kg 2 euroa, hiiva 35 senttiä ... noista tekee aika monta kiloa leipää ... yhellä hiivalla voi tehdä 3 leipää, tai ehkä joku vaikka 4, täytyy vain nostattaa kauemmin. Vesi painaa paljon leivässä ja 2 kg jauhoista tekee paljon enemmän kuin 2 kg. Itse jätän suolan kokonaan pois ja myöskään rasvaa en lisää, kulhossa sekoitan, 15 minuuttia uunissa (käytännössä sämpylöitä). Sähköä ei mene kuin 15-20 minuuttia uunin lämmittämiseen ja 15 minuuttia uunissa ja väitetysti uunin teho 2 KW, eli 1 KW sähköä menee leipään.
Kyllä kotileipä tulee selvästi halvemmaksi, mutta tulee helposti syötyä nopeammin, ei sitä päiviä säilytellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäjät kertokaa ostetun ja kotona tehdyn leivän hintaero. Perinpohjainen laskelma esim. vehnäjauho, kaurahiutale, vesi, suola , hiiva , öljy, sähkö?
Kannattaako?
Kannattaa. Teetin laskelman chatGPT:llä ja tarkistin sen päällisin puolin. Kilohinnaksi tuli noin 1,6 euroa.
Mulle tulee sitten vielä edullisemmaksi kun on leivinuuni ja oman mettän puut.
Näkkileipä on halpaa ja terveellistä, ei lisättyä hiivaa eikä sokeria. Hiivaisia leipiä en syö. Näkkäriä, rieskaa ja ruisleipää, juuren avulla kohotettua.
Vierailija kirjoitti:
Fazerin ruispalat 1,99e 500g. Eikä näitä mene kuin 3 viipaletta päivässä. Päälliset tietty hintavia, mutta ei niitäkään kauheasti kulu.
Mitäs nuo tuollaiset Fazerin ruispalat oikein on? Vaasanin ruispalat tiedän ja Fazerin ruikulia aiheuttavat puikulat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivo itte, jauhot eivät ole kalliita ja tulee hyvää leipää.
Todella harva osaa leipoa hyvää leipää. Sellaista joka on hyvää muutenkin kuin ns uunituoreena.
Tarvitaan kunnollinen puu uuni. Vaan eipä saa nykyään sellaista käyttää, kun ilmat saastuu. Mieluummin lentokoneella rahdataan jauhot ja leivät.
Kannattaa. Teetin laskelman chatGPT:llä ja tarkistin sen päällisin puolin. Kilohinnaksi tuli noin 1,6 euroa.