AL: Osa nuorista ei pysty enää viikon rippileiriin
En tiedä onko tästä jo keskusteltu, mutta osui tällainen uutinen silmään. En voi kuin ihmetellä tätä nykymaailman menoa ja nuorten paapomista. Tämä on juuri sitä curlingia jossa helpotetaan ja siivotaan vaikeudet tieltä. Miten nämä raasut tulevat selviämään aikuisen elämästä oikeassa maailmassa, kun aina ei saakaan tehdä juuri niin kuin itse haluaa? Tuossakin jutussa seurakuntapastori ikäänkuin kehuen sanoo kuinka nykynuoret on niin ajattelevaisia ja oikeutensa tuntevia, ettei heidän kanssaan voi vedota auktoriteettiin.
AL: Osa nuorista ei pysty enää viikon rippileiriin https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011281097.html
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen huonokäytöksinen lapsi oli kuriton, ja Raamatun ohjeiden mukaan vitsaa ei saanut sellaisessa tapauksessa säästää.
Nykyisin taas huonokäytöksinen lapsi on nepsy, eikä nepsylapsi aivokemiansa vuoksi mahda käytökselleen mitään.
Niin sillei se kehitys kehittyy. Silloin Raamatun aikaan odotettavissa oleva elinikä oli jotain 40 vuotta, nykyään 80.
Tämän päivän aikuiset ovat vielä niitä normaalisti kasvatettuja pääosin. Nepsyt keksittiin vasta joskus 10 vuotta sitten.
Valtavapaa oleminen on utopiaa samalla tavalla kuin rationaalinen oleminenkin.
Valtaa ilmiönä ei Suomessa ole käsitelty muutoin kuin tiettyjen johtajien kautta, esimerkiksi Kekkonen ja valta. Kansan parissa etenkään.
Nuorten pyrkimys itsen valtakuolioon on hyvä periaate, mutta samalla varsin ongelmallinen, myös yhteiskunnan toimivuuden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kysytään teiltä aikuiset: Jaksaisitteko itse olla viikon jollain jeesusleirillä ja jakaa huoneen tuntemattomien ihmisten kanssa? Nukkua epämukavassa sängyssä kuunnellen muiden piereskelyä ja kuorsaamista.
Niin jaksatteko olla tylsässä duunissa idioottien työkavereiden kanssa ja kaupan päälle kettumainen pomo ? Olette koska on pakko . Näiltä nuorilta se ei tule onnistumaan kun ahdistaa..
No eikös se olisikin aika hienoa kehitystä, jos kenenkään ei tarvitsisi olla tylsässä duunissa idioottien työkavereiden kanssa ja kaupan päälle kettumainen pomo? Onko tämä maailmanjärjestys mielestäsi sellainen, jota kannattaa varta vasten ylläpitää muutospyrkimyksiä vastaan?
Olisi , mutta emme elä utopiassa emme nyt emmekä tulevaisuudessa. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Vierailija kirjoitti:
Pieni kärsimys karaisee. Kyllä yhden viikon pystyy olemaan missä oloissa vaan. Tuolla vielä hyvät ruuat ja omanikäistä seuraa. En ollut uskovainen, mutta leiristä jäi hyvät muistot. Ihastuminen ja kavereita.
Minua se ei karaissut, vaan rikkoi. Hienoa, että sinulle kävi niinkuin kävi, mutta voit vielä oppia asettumaan muiden ihmisten asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni kärsimys karaisee. Kyllä yhden viikon pystyy olemaan missä oloissa vaan. Tuolla vielä hyvät ruuat ja omanikäistä seuraa. En ollut uskovainen, mutta leiristä jäi hyvät muistot. Ihastuminen ja kavereita.
Minua se ei karaissut, vaan rikkoi. Hienoa, että sinulle kävi niinkuin kävi, mutta voit vielä oppia asettumaan muiden ihmisten asemaan.
Paras elämä syntyy siten, että pysyttelee koko ajan mukavuusalueella.
Nykynuoriso on niin keskenään heterogeenista porukkaa, ettei ole mitään mieltä mennä viikoksi kärvistelemään toisten nuorten joukkoon ja tulemaan kiusatuksi. Tuskin siellä nykyään kukaan saa hengellistä herätystä ja tulee uskoon ihanan kitaransoiton herkistämänä.
Mä muistan oman ripariaikani. En mä siellä ystävystynyt kenenkään kanssa. Voipi olla, että kouluolot antavat kuvaa miten tulee juttuun toisten kanssa. Koulumaailmassa jos ei mene hyvin toisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa menee rippileirille pakottamisen tai sosiaalisen paineen takia.
Ei sinne menisi kuin alle 5% nuorista jos olisi oikeasti uskonnon valinnanvapaus ja vaihtoehtoista mukavaa tekemistä kesälle.
Suurin osa menee rippilahjaksi saamiensa lahjarahojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras elämä syntyy siten, että pysyttelee koko ajan mukavuusalueella.
Näin joku nykyteini voi uskoakin. Ready Player One -elokuva on dystopiadraama siitä kun joka yksilöllä on hyvä olo kaiken aikaa. Siis mitä "vikaa" tässä ajatuksessa voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen huonokäytöksinen lapsi oli kuriton, ja Raamatun ohjeiden mukaan vitsaa ei saanut sellaisessa tapauksessa säästää.
Nykyisin taas huonokäytöksinen lapsi on nepsy, eikä nepsylapsi aivokemiansa vuoksi mahda käytökselleen mitään.
Niin sillei se kehitys kehittyy. Silloin Raamatun aikaan odotettavissa oleva elinikä oli jotain 40 vuotta, nykyään 80.
Tämän päivän aikuiset ovat vielä niitä normaalisti kasvatettuja pääosin. Nepsyt keksittiin vasta joskus 10 vuotta sitten.
Nykyään onneksi tiedetään miten haitallista ihmisen psyykelle maskaaminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tietysti huono asia, jos ei pysty sopeutumaan ja neuvottelemaan ja tulemaan toimeen toisten kanssa. Mutta olen pastorin kanssa ihan samaa mieltä siitä, että se on pelkästään hyvä asia, että ihmisillä ei enää mene keski-ikään asti ennen kuin tajuavat, ettei tarvitse olla kynnysmattona muille, ja kyllä minullakin on samat oikeudet kuin jokaisella muullakin. Toistan vielä, että tämän asian tajuamisesta ei tarvitse eikä pidä seurata sitä, että alkaa itsekkääksi kusipääksi.
Harmi vaan että se on juuri se mikä siitä seuraa, jos jo lapsena oppii siihen että mua ei kukaan määrälle, eikä mun tarvi ketään kuunnella. Ei se ole kynnysmattona olemista jos oppii kunnioittamaan auktoriteetteja ja toimimaan ryhmässä tiettyjen sääntöjen mukaan sen sijaan että jokainen on vain oman elämänsä päähenkilö.
Olen tästä eri mieltä. Auktoriteetteja ei mielestäni pidäkään kunnioittaa vain sen takia, että he jonkun nimityksen perusteella ovat auktoriteetteja. Sen auktoriteetin täytyy perustua johonkin järkevään järjestykseen, ja se järjestys täytyy pystyä perustelemaan.
Jos olet opettaja koulussa tai pappi rippileirillä, olet auktoriteetti jota tulee kunnioittaa, piste. Sinä siinä puhut muttet sano mitään. Opettajan ja papin auktoriteetti perustuu siihen että he ovat opiskelleet ja valmistuneet siihen tehtävään. Siinä sinulle järjestystä. Ei ole kenenkään räkänokan asia alkaa kyseenalaistamaan sitä, koska se ei johda mihinkään muuhun kuin epäjärjestykseen ja älämölöön. Kyvyttömyys kunnioittaa vanhempiaan ja auktoriteetteja johtaa helposti myös rikollisuuteen. Kerro miksi jonkun alaikäisen, tai edes aikuisen pitäisi lähtökohtaisesti kyseenalaistaa kaikki auktoriteetit, sen sijaan että kunnioittaisi sitä että on tiettyyn asemaan päässyt? Sitten on eri asia, jos tämä auktoriteetti käyttää asemaansa väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kysytään teiltä aikuiset: Jaksaisitteko itse olla viikon jollain jeesusleirillä ja jakaa huoneen tuntemattomien ihmisten kanssa? Nukkua epämukavassa sängyssä kuunnellen muiden piereskelyä ja kuorsaamista.
Niin jaksatteko olla tylsässä duunissa idioottien työkavereiden kanssa ja kaupan päälle kettumainen pomo ? Olette koska on pakko . Näiltä nuorilta se ei tule onnistumaan kun ahdistaa..
Töistä saa palkkaa. Rippileiri on yhtä hyödyllistä kuin kusiaispesään istuminen.
Helvetissä joudutaan laajennusremontteihin tuollaisen asenteen takia.
Korona-aika voi vaikuttaa. Opittiin istumaan kotona 4 seinän sisällä. Nyt pitäs ryhmäytyä.
Se jäbä, jonka elämästä ja teoista rippikoulussa opetetaan, haastoi riitaa fariseuksille ja kaatoi rahanlainaajien pöydät. Oletteko te edes lukeneet Raamattua?
Vierailija kirjoitti:
Rippikoulu pitäisi olla vapaaehtoista, nykyäänkin se on yhtä saatanallista pakottamista johkin paskaan kristinuskoon.
Muuta johonkin muslimimaahan niin opit tietämään mitä on uskontoon pakottaminen. Tai voi olla että riittää kun odotat riittävän kauan että Suomesta tulee muslimimaa. Sitten tulee kaikille kristinuskoa ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Rippikoulu pitäisi olla vapaaehtoista, nykyäänkin se on yhtä saatanallista pakottamista johkin paskaan kristinuskoon.
?? Mä en ole ikinä kuulunut kirkkoon eli en oo rippikoulua käynyt mutta ei kai se pakollinen ole?
25 vuotta sitten kävin itsekin rippikoulun, en rippileiriä. Ei tuo ole mikään uusi asia, että kaikki eivät halua leireille. Itse olin ujo ja vähän pelokas. Luokkakavereissa taas oli paljon tupakoivia kännääjiä.
Siellä on kaikki kiusaajat ja alfat jotka saa naisia. Ei ole kivaa kun itsetunto laskee
Vierailija kirjoitti:
Itse menin aikoinani sukulaisten painostaessa.
Ja vihasin joka hetkeä siellä! Sitä saatanan jeesusaivopesua koko ajan. Plussana muutama koulukiusaaja samalla leirillä...
Vai rippilahjojen takia?
Ihan outoa kyllä jos ei tohon ikään mennessä ole ikinä oltu yötä pois kotoa? Eikö nykyään harrasteta yökyläilyjä? Itsellä ainakin tuossa iässä oli usein.