AL: Osa nuorista ei pysty enää viikon rippileiriin
En tiedä onko tästä jo keskusteltu, mutta osui tällainen uutinen silmään. En voi kuin ihmetellä tätä nykymaailman menoa ja nuorten paapomista. Tämä on juuri sitä curlingia jossa helpotetaan ja siivotaan vaikeudet tieltä. Miten nämä raasut tulevat selviämään aikuisen elämästä oikeassa maailmassa, kun aina ei saakaan tehdä juuri niin kuin itse haluaa? Tuossakin jutussa seurakuntapastori ikäänkuin kehuen sanoo kuinka nykynuoret on niin ajattelevaisia ja oikeutensa tuntevia, ettei heidän kanssaan voi vedota auktoriteettiin.
AL: Osa nuorista ei pysty enää viikon rippileiriin https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011281097.html
Kommentit (110)
Ennen huonokäytöksinen lapsi oli kuriton, ja Raamatun ohjeiden mukaan vitsaa ei saanut sellaisessa tapauksessa säästää.
Nykyisin taas huonokäytöksinen lapsi on nepsy, eikä nepsylapsi aivokemiansa vuoksi mahda käytökselleen mitään.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut juttua riparista Aamulehdestä, mutta kommentoin yleisesti. Minusta on hyvä kaikille osapuolille, että on erilaisia rippikoululeirejä. Kaikista ei todellakaan ole viikon leirille toisella paikkakunnalla. Se on realismia. Miksi väen vängällä tunkea nelikulmainen palikka pyöreään reikään, jos se ei sinne sovi. Sama koulussakin; tarvitaan lisää vaihtoehtoja. Think outside of the box.
Oma äitini, kuten varmasti moni muukin, muutti 1960-luvun alussa 15-vuotiaana pois lapsuudenkodistaan. Minä 19-vuotiaana 1990-luvulla. Minun lapseni varmasti päälle 20-vuotiaina. Se on kehitystä. Lapsista pidetään nykyään enemmän ja pidempään huolta. Ymmärretään esimerkiksi, että aivot kehityyvät kolmikymppiseksi asti.
Nykyisin vasta 30v täyttänyt on varsinaisesti aikuinen. Sitä nuoremmat ovat nuorisoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tietysti huono asia, jos ei pysty sopeutumaan ja neuvottelemaan ja tulemaan toimeen toisten kanssa. Mutta olen pastorin kanssa ihan samaa mieltä siitä, että se on pelkästään hyvä asia, että ihmisillä ei enää mene keski-ikään asti ennen kuin tajuavat, ettei tarvitse olla kynnysmattona muille, ja kyllä minullakin on samat oikeudet kuin jokaisella muullakin. Toistan vielä, että tämän asian tajuamisesta ei tarvitse eikä pidä seurata sitä, että alkaa itsekkääksi kusipääksi.
Harmi vaan että se on juuri se mikä siitä seuraa, jos jo lapsena oppii siihen että mua ei kukaan määrälle, eikä mun tarvi ketään kuunnella. Ei se ole kynnysmattona olemista jos oppii kunnioittamaan auktoriteetteja ja toimimaan ryhmässä tiettyjen sääntöjen mukaan sen sijaan että jokainen on vain oman elämänsä päähenkilö.
Olen tästä eri mieltä. Auktoriteetteja ei mielestäni pidäkään kunnioittaa vain sen takia, että he jonkun nimityksen perusteella ovat auktoriteetteja. Sen auktoriteetin täytyy perustua johonkin järkevään järjestykseen, ja se järjestys täytyy pystyä perustelemaan.
Vierailija kirjoitti:
No kysytään teiltä aikuiset: Jaksaisitteko itse olla viikon jollain jeesusleirillä ja jakaa huoneen tuntemattomien ihmisten kanssa? Nukkua epämukavassa sängyssä kuunnellen muiden piereskelyä ja kuorsaamista.
On me oma jeesusleiri käyty, se oli 2 viikkoa silloin, ja muutama vuosi myöhemmin käytiin toinen vähän pidempi ja rankempi leiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kysytään teiltä aikuiset: Jaksaisitteko itse olla viikon jollain jeesusleirillä ja jakaa huoneen tuntemattomien ihmisten kanssa? Nukkua epämukavassa sängyssä kuunnellen muiden piereskelyä ja kuorsaamista.
Mites armeijassa tai pommisuojassa sitten? Yhyy?
Menisitkö armeijaan ja pommisuojaan ihan huviksesi, jos niihin menemiselle ei olisi kertakaikkiaan mitään järkevää syytä?
Vierailija kirjoitti:
Ennen huonokäytöksinen lapsi oli kuriton, ja Raamatun ohjeiden mukaan vitsaa ei saanut sellaisessa tapauksessa säästää.
Nykyisin taas huonokäytöksinen lapsi on nepsy, eikä nepsylapsi aivokemiansa vuoksi mahda käytökselleen mitään.
Ennen niistä tuli juoppoja. Nykyisin toivottavasti ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisitkö armeijaan ja pommisuojaan ihan huviksesi, jos niihin menemiselle ei olisi kertakaikkiaan mitään järkevää syytä?
Eikö Jeesus Kristus ole järkevä syy?
Vierailija kirjoitti:
Niin sillei se kehitys kehittyy. Silloin Raamatun aikaan odotettavissa oleva elinikä oli jotain 40 vuotta, nykyään 80.
Pieni kärsimys karaisee. Kyllä yhden viikon pystyy olemaan missä oloissa vaan. Tuolla vielä hyvät ruuat ja omanikäistä seuraa. En ollut uskovainen, mutta leiristä jäi hyvät muistot. Ihastuminen ja kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tietysti huono asia, jos ei pysty sopeutumaan ja neuvottelemaan ja tulemaan toimeen toisten kanssa. Mutta olen pastorin kanssa ihan samaa mieltä siitä, että se on pelkästään hyvä asia, että ihmisillä ei enää mene keski-ikään asti ennen kuin tajuavat, ettei tarvitse olla kynnysmattona muille, ja kyllä minullakin on samat oikeudet kuin jokaisella muullakin. Toistan vielä, että tämän asian tajuamisesta ei tarvitse eikä pidä seurata sitä, että alkaa itsekkääksi kusipääksi.
Harmi vaan että se on juuri se mikä siitä seuraa, jos jo lapsena oppii siihen että mua ei kukaan määrälle, eikä mun tarvi ketään kuunnella. Ei se ole kynnysmattona olemista jos oppii kunnioittamaan auktoriteetteja ja toimimaan ryhmässä tiettyjen sääntöjen mukaan sen sijaan että jokainen on vain oman elämänsä päähenkilö.
Olen tästä eri mieltä. Auktoriteetteja ei mielestäni pidäkään kunnioittaa vain sen takia, että he jonkun nimityksen perusteella ovat auktoriteetteja. Sen auktoriteetin täytyy perustua johonkin järkevään järjestykseen, ja se järjestys täytyy pystyä perustelemaan.
Varmaan kesätöissäkin pomoa totellaan vain jos pomon käskyt tuntuvat perustelluilta.
"Olen tästä eri mieltä. Auktoriteetteja ei mielestäni pidäkään kunnioittaa vain sen takia, että he jonkun nimityksen perusteella ovat auktoriteetteja."
Olisi melkoinen vallankumous Suomen kulttuurissa, jos auktoriteetin pitäisi oikeuttaa itsensä aktiivisesti.
Tämä maa on yleisesti rakentunut opettajan, poliisin, vartijan, papin, lääkärin, jne. kunnioitukselle vähintään viimeiset 200 vuotta.
Jos nyt joka tilanteessa kyse olisikin vain vuoropuhelusta, niin se mutkistaisi vallan suhteita Suomessa ennen näkemättömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Jeesus Kristus ole järkevä syy?
Ei. Sitä paitsi Jeesus Kristus opetti, että kirjanoppineet auktoriteetit ovat korruptoituneita mulkeroita, joita kuuluukin vastustaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin jaksatteko olla tylsässä duunissa idioottien työkavereiden kanssa ja kaupan päälle kettumainen pomo ? Olette koska on pakko . Näiltä nuorilta se ei tule onnistumaan kun ahdistaa..
Vierailija kirjoitti:
Pieni kärsimys karaisee. Kyllä yhden viikon pystyy olemaan missä oloissa vaan. Tuolla vielä hyvät ruuat ja omanikäistä seuraa. En ollut uskovainen, mutta leiristä jäi hyvät muistot. Ihastuminen ja kavereita.
No ole sinä vaikka joka viikko missä oloissa vaan. En kuitenkaan tajua, miksi kenenkään pitäisi huvikseen olla sellaisissa oloissa, joissa ei halua olla.
Rippikoulu pitäisi olla vapaaehtoista, nykyäänkin se on yhtä saatanallista pakottamista johkin paskaan kristinuskoon.
Minulle rippileirikokemus oli aikoinaan traumaattinen, koska jouduin venymään sosiaalisen häpeän pelossa siinä yli sen mitä jaksan. Minun sydäntäni lämmittää kaikki tilanteet, jotka nykyään helpottavat nepsyjä puhumaan haasteistaan vapaammin. Minä en puhu epämukavuusalueella olemisesta, vaan sellaisista asioista, jotka rikkovat ihmistä koska ne ovat liikaa ihmisen sietokyvylle. Ihmisen sietokyvyllä on rajansa. Jos ne ylitetään, se jättää jälkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jaksatteko olla tylsässä duunissa idioottien työkavereiden kanssa ja kaupan päälle kettumainen pomo ? Olette koska on pakko . Näiltä nuorilta se ei tule onnistumaan kun ahdistaa..
No eikös se olisikin aika hienoa kehitystä, jos kenenkään ei tarvitsisi olla tylsässä duunissa idioottien työkavereiden kanssa ja kaupan päälle kettumainen pomo? Onko tämä maailmanjärjestys mielestäsi sellainen, jota kannattaa varta vasten ylläpitää muutospyrkimyksiä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Minulle rippileirikokemus oli aikoinaan traumaattinen, koska jouduin venymään sosiaalisen häpeän pelossa siinä yli sen mitä jaksan. Minun sydäntäni lämmittää kaikki tilanteet, jotka nykyään helpottavat nepsyjä puhumaan haasteistaan vapaammin. Minä en puhu epämukavuusalueella olemisesta, vaan sellaisista asioista, jotka rikkovat ihmistä koska ne ovat liikaa ihmisen sietokyvylle. Ihmisen sietokyvyllä on rajansa. Jos ne ylitetään, se jättää jälkiä.
Ja haluan vielä lisätä, että joku voi olla eri mieltä ja alapeukuttaa sitä mitä kirjoitin, mutta se ei pyyhi pois kokemustani eikä muuta sitä mitä tunnen. Ihmiset voivat olla kuuntelematta tai kuulematta viestiä, mutta sekään ei muuta sitä mitä olen kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töistä saa palkkaa. Rippileiri on yhtä hyödyllistä kuin kusiaispesään istuminen.
Halullinen mieli kestää tovin epämukavuutta kilvoitellessaan sielun autuuden tähden.