Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heh-heh, elotollo vinkuu nyt, kun jäi työpaikka saamatta elotolloilun vuoksi.

Vierailija
06.06.2025 |

Kyynel.

"Markus sai sakot Elokapina-niskuroinnista, menetti huippupestin"

"Elokapinaan osallistunut mies kysyy, onko oikein torpata nuorten aktiivien työllistymistä pienten sakkojen takia."

https://www.hs.fi/tutkiva/art-2000011267467.html

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

29: no mihin sä istutit niitä puita? 

Olen istuttanut esim. 25 000 tainta Helsingin kaupungin omistamille alueille, joista osa on ollut kaavassa metsätalousaluetta, osa virkistysaluetta. Muutama kymmenentuhatta tainta on tullut istutettua erilaisille jättömaille ja rakentamisen seurauksena syntyneille läjitysalueille ja suunnilleen 2000 tainta keinotekoisten vesialueiden reunalle. Yksikään näistä alueista ei ole ollut avohakkuun jälkeen tehtävää pakollista uudistamista. 

No oletpas istuttanut melkoisen määrän! Ja kaikkiko ihan vapaaehtoistyönä?

Miksi sen pitäisi olla vapaaehtoistyötä? Eikö muut taimet yhteytä ja sido hiiltä kuin vapaaehtoistyönä istutetut? Tämä oli minulla uutta.

-ohis

Kukaan meistä ei varmastikaan syytä motokuskia luonnon tuhoamisesta. Hän vain tekee, mitä työnantaja käskee. Joten jos joku istuttaa kymmenen tuhatta puuntainta siksi, että työnantaja käskee, ei hän varmastikaan voi ottaa sädekehää päänsä päälle niiden taimien osalta. Joku toinen ne olisi istuttanut.

Aktivismia on vaikkapa toimia niiden alueiden metsittämiseksi, missä tilanne on oikeasti vakava. Yleensä hyvän tekeminen vaatii rahaa, ei tuo sitä, mikä on varsin ikävää kokonaisuuden kannalta. Siksi on helpointa monelle ivata kadulla istujia.

Vierailija
82/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein. Teoilla on seurauksensa, sen sai Markus nyt kokea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekis kyl oikea työ hyvää kapinallisille.

Vierailija
84/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunta kohti Koneen säätiötä kyselemään töitä, kyllä ne tuollaisen aikaansaavan nuoren palkkaa.

Puten avustuksista voi maksaa sakot ja Putella voi olla muitakin hommia tarjolla.

Kyllä se Putte taitaa rahoittaa ihan toista äärilaitaa, ihan koko Euroopassa. Tosin epäilen että nykyään rahat ovat vähän loppu.

Putte rahoittaa kaikkea mikä aiheuttaa häiriöitä länsimaisissa yhteiskunnissa.

Sinunkin trollailuasi?

Vierailija
85/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaisin hänet jos mulla ois firma. Se, että puolustaa ilmastoa ja elollista planeettaa vaatii rohkeutta. Samaan aikaan työpaikkansa saa pitää esim kännikuskit, ja saavat työn takia ajokorttinsa takaisin. Kansalaistottelemattomuus on hyväksyttävä vaikuttamisen keino. 

On varmaan joku syy miksi sinulla ei ole firmaa.

Aktivistien mielikuvitusfirmat, jotka tuottavat 1000 % voittoa ja joissa on töissä yksisarvisia ja haltioita.

Töihin voi mennä jos kiinnostaa mutta tielläistumisella ja pridemarssilla on aina parempi prioriteetti.

Vierailija
86/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kaupungilla viranhaltijana ja epäilen vahvasti, että minut irtusanottaisiin, jos saisin tuomion poliisin vastustamisesta. 

Vierailija
87/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokapina aiheuttanut vain harmia. Esim ennen tuin rahallisesti luonnonsuojelujärjestöjä, elokapinan toilailujen ja sotkemisen jälkeen lopetin kaiken avustuksen. 

Anna kun arvaat, olit se sama henkilö joka myös osti kaikki Jari Tervon kirjat ja luovutti verta säännöllisesti, kunnes itänaapuriin sidoksissa oleva media käski tekemään toisin.

Vierailija
88/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa kiva nähdä, millaisia työuria täällä ilkkujilla itsellään on, ja millaisista seikoista on työn saaminen jäänyt kiinni. Ja olisi myös mielenkiintoista nähdä, mitä historia ajattelee tästä tyypeistä ja toisaalta hänen ivaajistaan. Ei mulla muuta.

Samalla työnantajalla nyt pitkälle toistakymmentä vuotta. Töihin suoraan koulun penkiltä vähän ennen kuin sain paperit. Vaati toki useamman sadan kilometrin muuttoa, mutta niinhän se menee, että ihmisen ensisijainen tehtävä on elättää itsensä. Lisäksi toki ns. paskaduuneja lukion aikana, ennen armeijaa, armeijan aikana, jälkeen armeijan ja opiskelujen aikana. Niin ja peruskoulun aikan heti kun sai, niin ns. tonnityöt vaikka euro oli toki jo silloin käytössä ja tonnia niistä ei saanut.

Työttömänä olin armeijan jälkeen pari kuukautta, kunnes rahat alkoivat loppua. Sitten kysyin töitä samalta työnantajalta jolla olin ollut töissä ennen armeijaa ja menin töihin. En hakenut tuossa välissä mitään korvauksia, koska mitäpä minä niillä kun töistä saa rahaa. Tuet on niitä varten, jotka eivät kykene elättämään itseään, ei mikään universaali ihmisoikeus.

En osaa sanoa miksi en ihan jokaista hakemaani kesätyöpaikkaa saanut, yleensä kun soitin ja kysyin sanottiin ettei ole tarvetta. Joissain kävin näyttämässä naamaani ja en silti saanut niitä. En jäänyt murehtimaan asioita, vaan jatkoin soittamista niin pitkään, että sain jostain töitä.

Vierailija
89/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

35: kiitos asiallisesta vastauksesta. Toki minäkin olen mäntyä istuttanut, kun maalta olen. Kysyisin kuitenkin vielä yhden kysymyksen: minne ne vanhempiesi entiset männyt olivat kadonneet? Kun olet vastannut tähän, voit ehkä hetken miettiä, oliko se tekemäsi istutus tosiaankin luonnonsuojelua vai omaisuudenhoitoa.

En ole 35, mutta ainakin meillä istutettiin kaikki laitumet ja niityt metsäksi, kun karjankasvatus loppui. Ei niistä ollut peltoviljelyyn, joten parempi vaihtoehto oli tehdä täälläkin parjattuja puupeltoja. Niiden pitäminen luonnonniittyinä olisi maksanut aivan liian paljon ja toisaalta luontainen metsittyminen olisi vienyt liian paljon aikaa.

Meillä oli vähän ennen syntymääni isot myrskytuhot (olisikohan ollut 1985) ja omaisuudenhoitosyistä vanhempani istuttivat uudet taimet vanhan metsän tilalle. Harmi, että eivät jättäneet myrskytuhopuita metsään, mutta

Miten ne myrskyn kaatamat puut liittyy luonnonsuojeluun? nehän lisää tuholaisten määrää, ja tappaa lisää puita terveistä naapurimetsistä.

Vierailija
90/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuon jutun uutisarvo on? Se, että kyseinen henkilö on pihalla ja haluaa valittaa? 

Viherhippi haluaa uhriutua. 

Vierailija
91/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

29: no mihin sä istutit niitä puita? 

Olen istuttanut esim. 25 000 tainta Helsingin kaupungin omistamille alueille, joista osa on ollut kaavassa metsätalousaluetta, osa virkistysaluetta. Muutama kymmenentuhatta tainta on tullut istutettua erilaisille jättömaille ja rakentamisen seurauksena syntyneille läjitysalueille ja suunnilleen 2000 tainta keinotekoisten vesialueiden reunalle. Yksikään näistä alueista ei ole ollut avohakkuun jälkeen tehtävää pakollista uudistamista. 

No oletpas istuttanut melkoisen määrän! Ja kaikkiko ihan vapaaehtoistyönä?

Miksi sen pitäisi olla vapaaehtoistyötä? Eikö muut taimet yhteytä ja sido hiiltä kuin vapaaehtoistyönä istutetut? Tämä oli minulla uutta.

-ohis

Jos hiilitasetta katsotaan, niin taimet eivät ole ratkaisu.Puut pitäisi alun alkaenkin jättää kaatamatta. 

Vierailija
92/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiedän, että hirveän kiva olisi puhua minusta. Mutta jos mennään itse aiheeseen. Minua kiinnostaa tässä nyt tämän keskustelun kaksinaismoralismi. Elokapinan ensisijainen tavoite on hidastaa lajikatoa. Tiedätkö, mikä on lajikato? Sitten tänne on tullut ilmeisestikin metsänomistajien lapsia ja Helsingin kaupungin puistotyöntekijöitä luettelemaan, miten monta männyntainta tai koristepensasta he ovat istuttaneet. Ja he katsovat oikeasti toimivansa saman asian puolesta kun Elokapina, paitsi paremmin ja tehokkaammin. Tämä on mielenkiintoinen aihe, enkä nyt halua suoraan tuomita. Varmasti jokainen ajattelee tekevänsä hyvää lähiluonnolle. Pohdin vain, että ymmärtävätkö keskustelijat ollenkaan toisiaan."

Ongelmaksi muodostuu se, että vanhoissa metsissä on huomattavasti vähemmän eri eliölajeja kuin nuorissa/kasvavissa metsissä ja lisäksi vanhojen metsien lajeista suuri osa on erilaisia lahottajasieniä. Mitä enemmän meillä panostetaan vanhojen metsien lisäämiseen, sitä rajumpi on lajikato. 

Sama esimerkiksi karjankasvatuksessa. Sitä vastustetaan vimmalla, vaikka tutkimustulosten mukaan karjankasvatuksen lopettaminen vie mennessään yli 50 kovakuoriaislajia, jotka tarvitsevat lantakasoja (eri-ikäisiä kaiken lisäksi) jatkaakseen elämäänsä. Ja kun kovakuoriaiset katoavat, ei pääskysilläkään enää ole ravintoa kuin ennen. 

Luontoa ei voi museoida, se pahus elää ihan omaa elämäänsä, halusipa Elokapina sitä tai ei. Mannerheimintiellä ei kaksisemmin kasveja kasva, mutta enpä ole nähnyt siellä ketään lähiluontoa henkiin herättämässä. Ja nimenomaan luontoa, ei mitään ruukuissa kököttäviä koristekasveja. Elokapina haluaa vain puhua ja herätellä ihmisiä, mutta valitettavasti hyvin vaillinaisin tiedoin. En tiedä, paljonko luonto siitä paranee, kun 80 helsinkiläistä asettaa perseensä asvaltille. Jos tuo on oikeasti ilmastonmuutosta hidastava keino, niin kaiketi meillä olisi kunnon tutkimustulokset ja joka paikassa istuttaisiin joka päivä tunti tai pari päällystetyillä teillä varmistamassa, että ilmasto ei tuhoudu.

Vierailija
93/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa kiva nähdä, millaisia työuria täällä ilkkujilla itsellään on, ja millaisista seikoista on työn saaminen jäänyt kiinni. Ja olisi myös mielenkiintoista nähdä, mitä historia ajattelee tästä tyypeistä ja toisaalta hänen ivaajistaan. Ei mulla muuta.

Samalla työnantajalla nyt pitkälle toistakymmentä vuotta. Töihin suoraan koulun penkiltä vähän ennen kuin sain paperit. Vaati toki useamman sadan kilometrin muuttoa, mutta niinhän se menee, että ihmisen ensisijainen tehtävä on elättää itsensä. Lisäksi toki ns. paskaduuneja lukion aikana, ennen armeijaa, armeijan aikana, jälkeen armeijan ja opiskelujen aikana. Niin ja peruskoulun aikan heti kun sai, niin ns. tonnityöt vaikka euro oli toki jo silloin käytössä ja tonnia niistä ei saanut.

Työttömänä olin armeijan jälkeen pari kuukautta, kunnes rahat alkoivat loppua. Sitten kysyin töitä samalta työnantajal

Mukava kuulla. Minäkään en ole ollut päivääkään työttömänä työnhakijana, tosin työurani on vähän pitempi kuin sinulla. Suhtaudun Elokapinan tavoitteisiin erittäin positiivisesti, vaikka myös ymmärrän virkamiehen vastustamisen eettisen ongelman.

Vierailija
94/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikken elopöpinöistä perustakaan niin tajuatteko te mitä tällainen tekee kansalaisaktivismille? Vaihtakaa pöpinöinnin tilalle jokin toinen syy aktivismiin mm. nykyisen hallituksen vastustaminen sekä pidätys ja sakot. Hups, nyt olettekin rikollisia ettekä saa tärkeää työpaikkaa kun teistä tehtiin sellaisia.

Kunnon suomalainen on tietysti hölmö lammas eikä edes tajua mitä tämä tarkoittaa. Ei se ole juttu eikä mikään syrjäyttää liian aktiivista ihmistä pois yhteiskunnasta.

Oikeastiko olet sitä mieltä, että valtion virkamiehen ei tarvitse olla nuhteeton Suomen kansalainen, saa rikkoa lakia niin yksityishenkilönä kuin työssään? Miksi ihmeessä meillä edes on mitään rikoslakia, jos esim. poliisin väkivaltainen vastustaminen ei ole virkamieheltä kiellettyä?

Kansalaisaktivismi ei ole synonyymi luvalle tehdä laittomuuksia, vaikka Elokapina niin nyt meil

Olemme eri mieltä kanssasi.

T. Anna, Li ja Alma

Vierailija
95/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se itsestään selvää, että sakot vaikuttaa.

Itse kannatan luonnonsuojelua, mutta jos lähtee mukaan peliin tuolla tavalla, pitää olla valmis kestämään seuraukset.

Aika lapsellista valittaa itsestäänselvyyksistä.

Vierailija
96/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

35: kiitos asiallisesta vastauksesta. Toki minäkin olen mäntyä istuttanut, kun maalta olen. Kysyisin kuitenkin vielä yhden kysymyksen: minne ne vanhempiesi entiset männyt olivat kadonneet? Kun olet vastannut tähän, voit ehkä hetken miettiä, oliko se tekemäsi istutus tosiaankin luonnonsuojelua vai omaisuudenhoitoa.

En ole 35, mutta ainakin meillä istutettiin kaikki laitumet ja niityt metsäksi, kun karjankasvatus loppui. Ei niistä ollut peltoviljelyyn, joten parempi vaihtoehto oli tehdä täälläkin parjattuja puupeltoja. Niiden pitäminen luonnonniittyinä olisi maksanut aivan liian paljon ja toisaalta luontainen metsittyminen olisi vienyt liian paljon aikaa.

Meillä oli vähän ennen syntymääni isot myrskytuhot (olisikohan ollut 1985) ja omaisuudenhoitosyistä vanhempani istuttivat uudet taimet vanhan metsän tilalle. Harmi, että

Ne liittyvät luonnonsuojeluun hyvin vankasti, koska jos me oikeasti suojelsimme luontoa, me antaisimme sen toimia omalla tavallaan vaikka tuhoten kaikki Helsingin ympäristön puut kirjanpainajatuhoilla. Jostain syystä luonnonsuojelu nähdään ainakin Elokapinan suunnasta luonnon oman toiminnan rajaamisena. Jos kaupungissa myrsky kaataa puita, halutaan ne poistaa mahdollisimman nopeasti vaarallisina, vaikka luonnonsuojelua olisi jättää ne niille sijoilleen ja antaa toukkien, nävertäjien ja lahottajien hoitaa homma loppuun.

Vierailija
97/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tiedän, että hirveän kiva olisi puhua minusta. Mutta jos mennään itse aiheeseen. Minua kiinnostaa tässä nyt tämän keskustelun kaksinaismoralismi. Elokapinan ensisijainen tavoite on hidastaa lajikatoa. Tiedätkö, mikä on lajikato? Sitten tänne on tullut ilmeisestikin metsänomistajien lapsia ja Helsingin kaupungin puistotyöntekijöitä luettelemaan, miten monta männyntainta tai koristepensasta he ovat istuttaneet. Ja he katsovat oikeasti toimivansa saman asian puolesta kun Elokapina, paitsi paremmin ja tehokkaammin. Tämä on mielenkiintoinen aihe, enkä nyt halua suoraan tuomita. Varmasti jokainen ajattelee tekevänsä hyvää lähiluonnolle. Pohdin vain, että ymmärtävätkö keskustelijat ollenkaan toisiaan."

Ongelmaksi muodostuu se, että vanhoissa metsissä on huomattavasti vähemmän eri eliölajeja kuin nuorissa/kasvavissa metsissä ja lisäksi vanhojen metsien lajeista suuri osa on erilaisia lahottajasieniä. Mitä enemmän meillä

Kehottaisin sinua tarkistamaan tietosi, ettet tahtomattani jaa disinformaatiota. Vanhoissa metsissä on runsaasti uhanalaisia lajeja ja vanhojen metsien lajit ovat usein niin sanottuja avainlajeja. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ehkä pidät lahottajasieniä ällöttävänä, mutta jossakin vaiheessa ehkä huomaat että linnunlaulukin on kadonnut maailmasta.

Vierailija
98/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

96: sepä olisikin aika hurjaa, jos kirjanpainajat tuhoaisivat kaikki Helsingin puut. Ainakin tähän saakka niille on kelvannut pelkästään kuusi.

Vierailija
99/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mukava kuulla. Minäkään en ole ollut päivääkään työttömänä työnhakijana, tosin työurani on vähän pitempi kuin sinulla. Suhtaudun Elokapinan tavoitteisiin erittäin positiivisesti, vaikka myös ymmärrän virkamiehen vastustamisen eettisen ongelman."

Minäkään en näe ongelmana elokapinan tavoitteita.

Ongelmahan on keinot. Ja jos keinot ovat ongelmalliset, niistä seuraa niiden käyttäjille ongelmia. Kuten tämä jutussa ollut kaveri sai huomata.

Ja ihan aina on ollut ihmisiä, joille tavoite on pyhittänyt keinot. Ja niin nykyäänkin.

Vierailija
100/189 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyydestä sakotetaan! Siihen on syy miksi elokapina käyttää naiveja nuoria opiskelijoita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän