Vantaa pakottaa etätyötä tehneet työpaikalle. Kotona loikoilu ja palkan nauttiminen ei enään onnistu. Pidätkö muutosta lainvastaisena?
Kommentit (189)
Jos etätyöpäivänä ehtii hoitaa kotitöitä ja omia asioita, niin ei niitä töitä siellä toimistollakaan sitten ole tehtäväksi. Kai esihenkilön luulisi huomaavan, jos hommat ei hoidu ja työt ei etene. Ei se työnteon paikka siihen mitään vaikuta.
Jos työni koostuu lähinnä odottelusta ja aktiivinen työpanos on ehkä 30 min päivässä niin miksi minun pitäisi toimistolla loikoilla?
Anteeksi, mutta minkä tason työntekijöitä te etägurut olette, kun puhutte lapioduunareista ja kyttäävistä pikkupomoista?
Kun ei ole niitä työtiloja enäännnnnnnnn, niin on vaikea tehdä töitä konttorilla enäännnnnnnn. Ei mulla ole mitään lähityötä vastaan, mutta kun en saa työtuolia alleni niin en pysty siellä mitään tekemään enäännnnnn. Meillä on työpisteitä vaan alle 1/3 työntekijöistä ja käytännössä samat tyypit tulee joka päivä toimistolle, kun heillä ei ole mahdollisuutta työrauhaan kotona esim. lasten takia. Pomo siihen, että jos ei ole työtiloja vapaana, niin menette vaikka kahvilaan tai kirjastoon, OU JEE!
Miten kahvilassa, melussa ja hälyssä, työn tekeminen on parempi vaihtoehto kuin kotona? Ei tietysti mitenkään. Kahvilan sijaan osa matkusti sitten takaisin kotiinsa ja puoli päivää meni siirtymisiin. Näin julkisella puolella. Helsingissä. Sanoin itseni irti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin huomataan, jos etätyöläinen ei tee töitään. Ne samat työt on tehtävänä riippumatta siitä missä istuu sitä konetta naputtelemassa. Voi jopa olla että työpaikan 20 hengen avokonttorissa, jossa puolet puhuu puhelimeen, sitä on jopa tehottomampi kuin kotona.
Minulle suurin syy etätöihin on se että työmatkat jää pois. Ehdin sen työmatkaan kuluvan 30minuuttisen aikana tehdä vaikkapa ruuan valmiiksi ennen kuin haen lapsen päiväkodista klo 16. Tunti lisää aikaa on aika paljon paljon harrastavan 3-lapsisen perheen arkeen.
Etätöissä myös olen töissä puolikuntoisena flunssassa tai silloin kun pikkukoululaiset sairastavat. Jos etätyömahdollisuus poistuu, loppuu myös tuo jousto.
Monelta lopetat työt, mikä on työaikasi, jos klo 16 on jo ruoka valmiina ja olet päiväkodin ovella?
Avokonttori voi olla huono työympäristö.Työmatka saattaa pidentää päivää paljon.
Toisaalta, itse en tykkää työasioiden valuvan kotiin. Mieluummin työt töissä, kotona muu elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä. Eikö enää saakaan pestä pyykkiä ja hoitaa lapsen asioita työpäivänä. Ihmisoikeusrikos, lapset eivät enää tee lapsia jos äippä ei voi työpäivän aikana etsiä oikeaa paria sukkia :(
Esimerkki, miten kirjoittajalla ei ole mitään käsitystä 2020-luvun työnteosta. Hän luulee kyllä olevansa asian ytimessä.
Vaikka osalla on töitä enemmänkin kuin kerkeää tekemään on kyllä samalla totta myös se, että joukossa on niitä jotka ovat tehneet työnsä lyhyessä ajassa ja loppuajan ovat vain tavoitettavissa tarpeen mukaan - ja tekevät ihan muita asioita siinä samalla kun palkka juoksee.
Miten se tilanne näiden osalta muuttuu vaikka toimistolle pakotetaankin? Istuvat sitten siellä selaamassa iltapäivälehtiä tai vauva-palstaa tai pahimmassa tapauksessa häiritsevät muiden työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enään-sanan käyttö on laitonta. Siitä tulee vielä nenään.
enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään
Peruskoulu on jo kesälomalla! Kielioppiasioita voit miettiä sit syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Se on enää, eikä enään. Opettele kirjoittamaan.
Hyvä yritys, mutta älä opeta:
- landea puhumaan
- boomeria kirjoittamaan
Vierailija kirjoitti:
No onhan se nyt paljon tehokkaampaa loikoilla toimistolla.
Jos etätyöläisellä olisi oikeita töitä, joilla on merkitystä, työnantaja/pomo kyllä tietäisi, onko työt tehty vai ei.
Niitä töitä voi tehdä hyvin tai huonosti. On vielä se yks mahdollisuus, erittäin huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin huomataan, jos etätyöläinen ei tee töitään. Ne samat työt on tehtävänä riippumatta siitä missä istuu sitä konetta naputtelemassa. Voi jopa olla että työpaikan 20 hengen avokonttorissa, jossa puolet puhuu puhelimeen, sitä on jopa tehottomampi kuin kotona.
Minulle suurin syy etätöihin on se että työmatkat jää pois. Ehdin sen työmatkaan kuluvan 30minuuttisen aikana tehdä vaikkapa ruuan valmiiksi ennen kuin haen lapsen päiväkodista klo 16. Tunti lisää aikaa on aika paljon paljon harrastavan 3-lapsisen perheen arkeen.
Etätöissä myös olen töissä puolikuntoisena flunssassa tai silloin kun pikkukoululaiset sairastavat. Jos etätyömahdollisuus poistuu, loppuu myös tuo jousto.
Monelta lopetat työt, mikä on työaikasi, jos klo 16 on jo ruoka valmiina ja olet päiväkodin ovella?
Olen eri, mutta meillä on ainakin liukuvat työaika. Aloitus tai olla 6.30-9.30 ja lopetus sitten 14.30-17.30. Ja voi tehdä toisena päivänä pitempää päivää ja joskus taas lyhyempää. Eikö näin ole nykyään lähes joka paikassa, jossa etätyö on mahdollista (paitsi asiakaspalvelussa, jossa on tietyt palveluajat)
Ne, ketkä tekevät työnsä hyvin, hakeutuvat muualle. Ne lusmut jää sinne toimistoihin pyörimään ja esittämään työntekoa
Vierailija kirjoitti:
Jos etätyöpäivänä ehtii hoitaa kotitöitä ja omia asioita, niin ei niitä töitä siellä toimistollakaan sitten ole tehtäväksi. Kai esihenkilön luulisi huomaavan, jos hommat ei hoidu ja työt ei etene. Ei se työnteon paikka siihen mitään vaikuta.
Miks nää toimistot sitten halutaan hiljaisiksi ja rauhallisiksi paikoiksi, jos ei kerta ympäristöllä ole väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä. Eikö enää saakaan pestä pyykkiä ja hoitaa lapsen asioita työpäivänä. Ihmisoikeusrikos, lapset eivät enää tee lapsia jos äippä ei voi työpäivän aikana etsiä oikeaa paria sukkia :(
Esimerkki, miten kirjoittajalla ei ole mitään käsitystä 2020-luvun työnteosta. Hän luulee kyllä olevansa asian ytimessä.
Vaikka osalla on töitä enemmänkin kuin kerkeää tekemään on kyllä samalla totta myös se, että joukossa on niitä jotka ovat tehneet työnsä lyhyessä ajassa ja loppuajan ovat vain tavoitettavissa tarpeen mukaan - ja tekevät ihan muita asioita siinä samalla kun palkka juoksee.
Miten se tilanne näiden osalta muuttuu vaikka toimistolle pakotetaankin? Istuvat sitten siellä selaamassa il
Itse teen juuri noita 5 tuntia työpäivästä. 4 tuntia käytännössä teen töitä per työpäivä. Etätöissä en ole koskaan ollut. Nyt olen kesälomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksumpi voisi päätellä, että tuossa tapauksessa työt lopetetaan sen verran ennen klo 16, että ehtii tehdä ruoan ja päiväkodin ovelle. Kuten varmaan et tiennyt, niin tyypillisesti etätyöaloilla on liukuma käytössä ja aamuvirkut aloittelee työntekoa jo siinä 6-7 aikaan.
Jos siis aloittaa työt vaikkapa klo7 ja puoliso huolehtii lapsien aamusta, niin on ennen neljää tunnin verran aikaa tehdä ruokaa ja selviytyä päiväkodille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks nää toimistot sitten halutaan hiljaisiksi ja rauhallisiksi paikoiksi, jos ei kerta ympäristöllä ole väliä?
Ympäristöllä ja sen olosuhteilla on väliä. Sijainnilla ei.
Etätyöposse rulaa. Gang gang gang!
Meidän työpaikalla etyölorvailu on saavuttanut äärimmäiset mittasuhteet. Muiden runsaslukuisten menojensa ohella harva pystyy tulemaan työpaikalleen normaalin työajan puitteissa, silloin kun on tarvis. Ei puhettakaan että etäilijät ehtisivät enää tulemaan työpaikalleen normaaliin konttorityöaikaan joka päivä.
Etätyö on kotona loikoilua?