Vantaa pakottaa etätyötä tehneet työpaikalle. Kotona loikoilu ja palkan nauttiminen ei enään onnistu. Pidätkö muutosta lainvastaisena?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää ettei voi täydellä palkalla loikoillla enään Vantaalla, onneksi Helsinki jatkaa vielä loikoilua
AP siellä vastailee itselleen. Muuten, se on "enää" eikä "enään".
Ketä siel huutelee?
Varmaan kuukki Viikistä.
"Se että etätyötä 3500 eurolla tekevä kirjanpitäjä voidaan vaihtaa halvempaan 2000 euroa maksavaan koska kumpikaan ei tule toimistolle tekemään töitä."
No kerrotko vielä, miksei sitä 3500 eurolla toimistolla notkuvaa työntekijää vaihdeta 2000 eurolla tekevään etätyöläiseen jos työ on sellaista, että toimistolla ololle ei ole mitään tarvetta?
Onko tosiaan "naaman näkeminen" niin arvokasta, että siitä kannattaa maksaa melkein tuplat verrattuna tilanteeseen, jossa pelkästään hommat tulee hoidettua, mutta ei näe naamaa?
Ihan turhasta valittavat työntekijät. Ei tuo ole paljon vaadittu. Ovat vaan laiskoja, muusta ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Elämme edelleen feodaaliyhteiskunnassa. Pomon egoa hivelee, kun näkee omat alamaisensa ahkeroimassa edessään. Ja tietysti se oman selustan suojelu eli kun hommat hoituu varsin hyvin etänä ilman niskaan huohottamista, mihin tarvitaan armeijan verran esihenkilöitä?
Täytyy olla ihmisen itsetunnossa jotain pahasti vialla, kun ajattelee näin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhasta valittavat työntekijät. Ei tuo ole paljon vaadittu. Ovat vaan laiskoja, muusta ei ole kyse.
No, se on vähän niinkin, että miksi tehdä töitä vaikeasti kun voi tehdä helposti.
Vähän sama kuin kellojen siirtelyssä. Eihän se mikään ylitsepääsemätön ongelma ole siirtää kelloa 2x vuoteen, mutta täydellisen turhaa se on. Siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään.
Puolet työpäivistä saa kuitenkin edelleen olla etänä, mikä on minusta erittäin avokätinen tarjous työnantajalta.
Kiistaton totuus on että tiedonkulku työntekijöiden kesken on etätöissä surkea. Vaikka käytössä on useampiakin tsättejä yhtäaikaisesti ja sähköposti, niin normaalitilanne on se että etätyössä olevaa ei viitsitä vaivata. Kaikki tietävät omasta kokemuksesta että ei siellä etänä kovasti töitä tehdä, vaan lähinnä kodin- ja lastenhoitoa tai korkeintaan notkutaan netissä aikaa kulutellen ja omia asioita, esimerkiksi sijoituksia, hoidellen, matkoja tai muita aikoja varaillen, hintoja vertaillen, jne kun kerrankin on aikaa tutkia kunnolla.
Kun siis esimerkiksi tulee tilanne että tarvitsee apua kolleegaltaan, niin kyselään muilta paikalla olevilta että osaistkohan sinä neuvoa tässä asiassa? Mirkkuhan tämän tietäisi, mutta hän on tänään etänä eikä ole ketään asian hyvin tuntevaa paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Puolet työpäivistä saa kuitenkin edelleen olla etänä, mikä on minusta erittäin avokätinen tarjous työnantajalta.
Kiistaton totuus on että tiedonkulku työntekijöiden kesken on etätöissä surkea. Vaikka käytössä on useampiakin tsättejä yhtäaikaisesti ja sähköposti, niin normaalitilanne on se että etätyössä olevaa ei viitsitä vaivata. Kaikki tietävät omasta kokemuksesta että ei siellä etänä kovasti töitä tehdä, vaan lähinnä kodin- ja lastenhoitoa tai korkeintaan notkutaan netissä aikaa kulutellen ja omia asioita, esimerkiksi sijoituksia, hoidellen, matkoja tai muita aikoja varaillen, hintoja vertaillen, jne kun kerrankin on aikaa tutkia kunnolla.
Kun siis esimerkiksi tulee tilanne että tarvitsee apua kolleegaltaan, niin kyselään muilta paikalla olevilta että osaistkohan sinä neuvoa tässä asiassa? Mirkkuhan tämän tietäisi, mutta hän on tänään etänä eikä ole ketään asian hyvin tuntevaa paikalla.
Jos teillä tosiaan työkulttuuri on tuota, niin teille ei nähtävästi etätyöt sovi.
Meillä taas mulle kyllä soitetaan teamsilla jos tulee ongelmia. On muuten helpompi neuvoa jonkun ohjelman käytössä myös etänä, kun on ruudunjako päällä ja itsellä voi olla myös se sama ohjelma auki. Samalla pystyy jopa tekemään jotain avustavia muutoksia kun katsotaan mistä kiikastaa. Ja palaverit on kans paljon parempia etänä, pystyy samantien helposti tekemään muistiinpanot onenoteen yms. eikä tarvitse roudailla läppäriä neukkariin, esityksestä pystyy ottamaan suoraan ruutukaappauksia yms.
Toki jos työvälineet ja -kulttuuri on jääneet jonnekin 90-luvulle, niin etätyöt on vaikeita ja pelottaa
Ps. kahvitauko meneillään, että turha tulla edes siitä irvailemaan.
Työskentelen HR:ssä. Tuntemistani HR-ammattilaisista noin 95 % haluaisi työpaikoille nykyistä enemmän etätyötä. Valitettavasti ylin johto on asiasta eri mieltä ja nämä päätökset etätyön vähentämisestä tulevat sieltä, vaikka HR saakin niistä usein syyt niskoilleen.
Laittomalta kuulosti se, että kaikille ei ollut työpistettä, kun tulivat konttorille.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuttuaan vuosina, etätyötä voidaan katsoa vallitsevana käytäntönä. Jolloin työnantajan direktio-oikeus ei enää päde.
Kyll se silviisii on että työnantaja määrää missä työt tehdään,tekijällä toki on oikeus vaihtaa mestaa ellei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Vantaalla, mutta isossa yrityksessä. Meillekin tuli ns. vahva toive, että paikalla pitäisi olla 3 päivää viikossa. Ylemmät johtajat toistavat tätä kukin vuorotellen. Kuulemma tiedonkulku paranee, voidaan ideoita yhdessä enemmän ja kaikilla on kivaa.
Omassa ja tiedän, että kollegoideni työssä ei noista kohdista ole yksikään ollut ongelma moneen vuoteen huolimatta etätöistä. Olemme läheisiä, ja otamme heti yhteyttä jos ratkaistavaa on: ihan sama missä kukin on. Keinot kyllä löytyy, esim sellainen kuin puhelin.
No, katsotaampa miten johtajat itse istuvat toimistolla: jokaisella oma huone, jossa oven saa kiinni. Ja muille on paikka, jesjesjes ja juhuu, avoimessa avokonttorissa, jossa on aivan suolesta pitää mitään Teams-puheluita kaikkien kuullen, vaikkei mitään varsinaisia salaisuuksia puheluissa olekaan.
Kyllä, olen päivittänyt CV:ni..
Ko
Samaa sarjaa hoitsujen kanssa jotka AY-agitaattori masinoi joukkoirtisanoutumiseen sekin jäi uhkailun tasolle,ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuttuaan vuosina, etätyötä voidaan katsoa vallitsevana käytäntönä. Jolloin työnantajan direktio-oikeus ei enää päde.
Kyll se silviisii on että työnantaja määrää missä työt tehdään,tekijällä toki on oikeus vaihtaa mestaa ellei kiinnosta.
Järkevä työnantaja tosin ei sabotoisi työntekijöidensä mahdollisuuksia työntekoon.
Olin jo kirjoittamassa, että eihän työnantajalla ole velvollisuuta olla järkevä, mutta koska kyseinen työntantaja on (tai ainakin pitäisi olla) meidän veronmaksajien palveluksessa, on sillä kyllä velvollisuus olla järkevä.
Yksityiset saa omalla rahallaan hölmöillä miten haluaa.
Ei kai se lainvastaista ole, mutta typerää.
Kunnallisveron maksajana toivoisin, että verovarat käytetään järkevästi, ja tietotyöläisten tapauksessa se tarkoittaa, että annetaan niiden työskennellä kotona, joilla siellä on parempi rauha keskittyä tehtäviinsä. Myös toimistotiloista säästäminen on järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Omituisia ongelmia. Itse olen it-firmassa, jossa etätyötä on tehty jo kauan ennen koronaa, koska tiimit on kansainvälisiä. Eli siis silti, vaikka menisin Helsingin konttorille istumaan (mitä en ole vuosiin tehnyt kertaakaan), niin ei siellä näkisi niitä mun kanssa samassa projektissa työskenteleviä. Niitä on Tampereella, Oulussa, Puolassa ja Intiassa. Ja vaativienkin projektien hoitaminen, myös ideointi- ja suunnitteluvaihe, menee näin täysin etänä oikein hyvin.
Ja etänähän on Teamsilla paljon helpompi kysellä kuin livenä. Livenä oli aikoinaan iso kynnys avokonttorissa mennä kysymään jotain asiaa toiselta, joka usein näytti hyvin keskittyneeltä koodaus- yms. työhönsä. Lisäksi monen samassa avokonttorissa keskittyminen katkesi, kun puhe alkoi. Teamsilla voi laittaa viestiä, ja toinen vastaa sitten kun se ei kovasti häiritse keskittymistä, eikä kukaan ulkopuolinen häiriinny. Nykyäänhän meillä nekin, jotka käy konttorilla, ilmeisesti kyselee asiat Teamsilla lähinnä. Onhan siinä sekin, että usein asiakkaat vaatii allekirjoittamaan salassapitosopimuksen, eli projektien asioita ei edes saa siellä myös muiden tiimien jäseniä sisältävässä avokonttorissa huudella.
Tuossa lainatussa kuvauksessa on kyse siitä, ettei etätyökäytännöt ole vielä kehittyneet yrityksessä, ja lisäksi on huonot asenteet etätyön tekijöitä kohtaan - heidät nähdään jotenkin toissijaisina ja melkeinpä poissaolevina. Meillä ei olisi tuollaiseen varaa, koska usein ne kovimmat senioriosaajat on etänä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiistaton totuus on että tiedonkulku työntekijöiden kesken on etätöissä surkea. Vaikka käytössä on useampiakin tsättejä yhtäaikaisesti ja sähköposti, niin normaalitilanne on se että etätyössä olevaa ei viitsitä vaivata.
Pöh. Paljon mieluummin minä sähköpostilla asiat kysyn, oltiin lähi- tai etätöissä. Kun vastauksen saa kirjallisena, se jää dokumentiksi seuraavaakin kertaa varten. Enkä odota, että kukaan sähköpostiin tasan sillä samalla hetkellä vastaa.
Teillä on vain viestinnässä opettelemista vielä, jos tuollaisia ongelmia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Laittomalta kuulosti se, että kaikille ei ollut työpistettä, kun tulivat konttorille.
Ei se nyt sentään laitonta ole. Ja jos etätyötä on ennen suosittu, niin mitä järkeä sitä olisi pitää jokaiselle työpistettä, jos käytännössä siellä on alle puolet porukasta koskaan samaan aikaan paikalla. Mutta kyllä ennen tämmöisiä lähitöihin palaamisia pitäisi miettiä, että sopiiko ne tilat oikeasti siihen, että kaikki alkaakin taas tulla toimistolle. Eräässä isossa it-konsulttitalossakin tehtiin tällaiset, että ensin etätyötä sai tehdä täysin vapaasti, ja firma luopui isoista toimitiloistaan, jätti vain pari kerrosta itselleen entisestä toimistorakennuksesta, ja konttorilla tehtyä työpäivää ennen työpiste piti aina varata varausjärjestelmästä, koska niitä ei todellakaan ollut kaikille. Sitten yhtäkkiä 2025 alusta tulikin toimistopakko. Mutta eihän siellä ollut työpisteitä kuin 25%:lle ihmisistä, joten käytännössä toimistopakkoa ei voinut noudattaa. Sentään siellä on tuo varaussysteemi, että jo kotoaan voi yrittää varata, ja todeta, että ei paikkoja, en siis voi lähteä toimistolle tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja määrää, joo.
Kukas se on Vantaan kaupungin työntekijöiden työnantaja? No, viime kädessä ne kaupunkilaiset, joiden maksamia veroja hassataan tehottomaan toimistotyöskentelyyn.
Kyllä meillä ainakin huomataan, jos etätyöläinen ei tee töitään. Ne samat työt on tehtävänä riippumatta siitä missä istuu sitä konetta naputtelemassa. Voi jopa olla että työpaikan 20 hengen avokonttorissa, jossa puolet puhuu puhelimeen, sitä on jopa tehottomampi kuin kotona.
Minulle suurin syy etätöihin on se että työmatkat jää pois. Ehdin sen työmatkaan kuluvan 30minuuttisen aikana tehdä vaikkapa ruuan valmiiksi ennen kuin haen lapsen päiväkodista klo 16. Tunti lisää aikaa on aika paljon paljon harrastavan 3-lapsisen perheen arkeen.
Etätöissä myös olen töissä puolikuntoisena flunssassa tai silloin kun pikkukoululaiset sairastavat. Jos etätyömahdollisuus poistuu, loppuu myös tuo jousto.
Lähityössä voi tulla ilmi sellaisia asioita, joiden ei itse tajua olevan ongelma. Tai hyvä idea, jota ei itse osaa pitää sellaisena. Toki nämä eivät varmasti ole iso ongelma etätyössäkään, mutta saman pöydän ympärillä työskentelyssä on hyötyjä, joita että ei ole, samalla lailla kuin etätyössä on hyötyjä, joita ei ole lähityössä. Ja toki on varmasti sellaisiakin töitä, jotka ovat samanlaisia, teki niitä missä vaan.
Olen itse tehnyt samaa työtä 100-prosenttisen lähinä avokonttorissa ja 100-prosenttisen etänä, ja kyllä mulla ainakin kontaktit kollegoihin väheni etään siirtyessä.
Nykyään olen opettaja, eli tämä ei ole minun ongelmani, työpaikalla on käytävä ainakin oppituntien ajan. Mutta mä kyllä koen ihan ammatillisesti merkitykselliseksi sen, että käyn opehuoneessa juttelemassa kollegoideni kanssa (niitä näitä tai jotain täsmäasiaa), enkä vaan tee itsekseni töitä luokassa tai kotona. Oon oppinut ihan tosi paljon ja saanut ratkaisumalleja erilaisiin tilanteisiin ilman, että minun on tarvinnut osata kysyä asiaa.