AMK-opiskelijat ja sielta valmistuneet,auttakaa. Olisko tyhmaa vai jarkevaa kayda ensin alan alempi tutkinto ammattioppilaitoksessa kun tuntuu niin kummalliselta hakeutua esimjohto
tehtäviin joita ei itse osaa esim estenomi kauneushoitolan johtajana, mutta ei osaa tehdä hoitoja tai restonomi matkatoimiston johtajana mutta ei osaa tietokoneohjelmia joilla matkoja myydään. Että työllistyiskö paremmin jos olis kaksi tutkintoa ???
Kommentit (9)
Kai sitä käytännön kokemusta pääsee/joutuu keräämään työelämässä ensin, ja vasta sen jälkeen _osa_ päätyy esimiestasolle.
on ehdottomasti ensin ammatillinen tutkinto ja sitten amk. Osaa sekä käytäntöä että teoriaa sen jälkeen, ja amk-aikana on helppo jo saada alan töitä (viikonloput, illat, kesät) jos haluaa. Aikaa ei kulu " liikaa" kun jättää lukion väliin kokonaan! Lukio taas on paras tie yliopistoon.
Joillakin aloilla amk:ssa on paljon harjoittelua, toisilla vähemmän (puoli vuotta ei ole paljon). Toisilla aloilla on myös tärkeämpää oppia se käytännön " ruohonjuuritason" työ ensin, ja sitten esimiestehtäviin jos nyt sinne pääsee. Amk:sta ei todellakaan automaattisesti pääse! Eikä yliopistostakaan tietenkään.
" Kannattaako" -kysymykseen tiedät vain sinä vastauksen, ei kukaan muu!
kassalla. Siihen riittää merkonomin koulutus ja onnekkaat pääsee ilman sitäkin. Täytyyhän sillä AMK- tasolla joku merkitys olla!
Tosiasia on, että tradenomit tekevät ainakin aluksi samoja töitä kuin merkonomit. Hyvät tyypit pääsevät sitten eteenpäin. Jotkut tietenkin pääsevät myös heti, mutta amk ylimainostaa itseään johtotehtävillä.
Olen itse ekonomi ja aloitin urani valmistumisen jälkeen kioskin luukulla... Nyttemmin olen toki koulutusta vastaavissa hommissa, tosin en johtotehtävissä. Kaikista yliopistokoulutuksista ei koskaan pääse johtotehtäviin!
että kyllä niistä on ollut ainakin mulle etua amk-opiskeluissa. meidän koulun amis-pohjaiset ei välttämättä hallitse esseen kirjoitusta tai enkkua ja ruotsia oikein kunnolla..
Ammatillista väylää tulevat ovat heikoilla juuri mainitsemissasi aineissa. Ne on kuitenkin helpompi kuroa kiinni kuin ammatilliset kädentaidot, se perusosaaminen!
Kaikkein paras amk-opiskelija taitaa olla henkilö, joka on tehnyt kaksi tutkintoa (yhtä aikaa tai erikseen), siis on sekä ylioppilas että tehnyt sen ammatillisen tutkinnon!
mut jos haluaa aikuiskoulutukseen alemman koulutuksen jälkeen tarvitaan yleensä parin vuoden työkokemus, itse opiskelin ensin lähihoitajaksi ja tein duunia ja hain aikuiskoulutukseen sairaanhoitajaksi , nyt teen duunia päivät ja iltaisin ma-to ja la opiskelen sairaanhoitajaksi + harjoittelut tietty