TE-palvelut on pelkkää teatteria kunnan hoitamana
Odotin yhteydenottoa 8kk. 10 min puhelinsoitto ja sen jälkeen virkailija sanoo että työnhaku on nyt voimassa kesäkuuhun 2029 eikä tarvitse olla uudelleen heihin yhteyttä.
Mitä työllisyyden hoitoa tuo on? :D
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
HEH. Ja oikeisto pelotteli "töihin joutumisella". Ei taida olla pelkoa vaikka hakemalla hakisi tuhanteen paikkaan. Saatika että moderni kuntatyökkäri niitä töitä yhtään kenellekään voisi osoittaa.
Kuten olen jo kertonut viritä itsesi siihen kuntoon että menet töihin se päivä lähestyy vauhdilla,eikä ole vitsi.
Noudattakaa Jungnerin neuvoa ja hakekaa puoluetoimistoihin.
Kuulostaa helpolta nykyään. Ennen joutui heti 9€/pv tekemään työpaikan hikiset ja likaisimmat työt vaikka on kuinka koulutettu ja simputtajilla oli hauskaa. Ihmisarvon alentamista.
Ovat viimeksi soittaneet lokakuussa. Olen osa-aikatöissä. Kai kuntauudistuksesta tuli sellainen, ettei ole enää aikaa soitella niille, joilla on jonkinlainen työ.
Sitä se on. Ihan turhaa touhua. Kute työkkäri muutenki. Jotai kuntouttavaa tarjoaa. Ei kiinnosta enää. Se mikä kiinnosti lopettetiin. Nyt olis ollu tarjolla jotai huuhaata.
Sit kun jotai itse yrittää tehdä niin ajatellaan että onpa tuolla tyypillä korkeat tavoitteet. Luuleeko tuo muka johonki pääsevänsä.
Taisi olla ainoita oikeita töitä jonka sain tai työnantaja otti minuun yhteyttä kun olin vasta valmistunut. Jotai kesätöitä.
Aika harva on vailla mitään työllisyyspalveluja. Suurin osa työttömistä on työpaikkojen välissä tai sitten pitkäaikaissairaita tms., jotka eivät lainkaan kuuluisi työkkärin listoille, mutta siellä on pakko olla.
Vaikka työttömyyden alun tukeminen ja paukkujen laittaminen siihen on kaunis ajatus, harvemmalla työnhakutaidoissa on mitään vikaa.
Eräs läheinen työllistyi lopulta palkkatuella. Itse tietenkin haki paikan jne. Työkkäristä tarvittiin se palkkatukipäätös, ja siinä meni useita viikkoja. Ei riitä aika tuollaisten tekemiseen, kun se menee kaikkeen hömppään.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva on vailla mitään työllisyyspalveluja. Suurin osa työttömistä on työpaikkojen välissä tai sitten pitkäaikaissairaita tms., jotka eivät lainkaan kuuluisi työkkärin listoille, mutta siellä on pakko olla.
Vaikka työttömyyden alun tukeminen ja paukkujen laittaminen siihen on kaunis ajatus, harvemmalla työnhakutaidoissa on mitään vikaa.
Eräs läheinen työllistyi lopulta palkkatuella. Itse tietenkin haki paikan jne. Työkkäristä tarvittiin se palkkatukipäätös, ja siinä meni useita viikkoja. Ei riitä aika tuollaisten tekemiseen, kun se menee kaikkeen hömppään.
Tietenkin palkkatukipaikkaan haetaan itse ja jos työnantaja ei ole ilmoittanut työpaikkaa avoimeksi, menee aika lailla aikaa, kun varmistetaan esim. lomautukset, verovelat, de miminis - sääntö jne.
Vierailija kirjoitti:
Kun jättäisivätkin työkyvyttömän rauhaan ja soittaisivat niille joilla työkykyä vielä on. Mutta ei, vuosikausia pitää hakea sairauslomalappuja vaikka Kela ei maksa sairauspäivärahaa. Rahaa palaa turhaan, lääkärien ajat on vähissä ja minä käynneilläni vien ajan joltain toiselta joka sitä kipeämmin tarvitsisi. Kolmen kuukauden välein pitää käydä lätisemässä turhuuksia, tilanne ei ole muuttunut muuta kuin huonompaan. Ikääkin jo 60v. Miksi ei jätetä rauhaan.
Tuollainen toiminta taitaa olla tyypillistä. Onneksi olen jo eläkkeellä, mutta, kun olin eläkeputkessa, minulle soiteltiin jatkuvasti ja työllistymisuunnitelmaan kirjailtiin soittojen välillä kaikennäköistä, mistä en itse tiennyt mitään.
Viimeinen soitto tuli kaksi viikoa ennen kuin jäin eläkkeelle, vaikka ministeriön ohjeessa sanottiin, ettei sellaisiin henkilöihin, jotka ovat jäämässä kolmen kuukauden sisällä eläkkeelle, tarvitse pitää yhteyttä.
Tyttäreni oli samaan aikaan työttömänä, mutta häneen ei alkusoiton jälkeen pidetty mitään yhteyttä. Ilmeisesti minä pyörätuolissa ja toistaiseksi voimassa olevalla sairauslomatodistuksella pari viikkoa ennen eläkeikää olin potentiaalimpi työllistettävä.
Parempi olisi, että ei olisi mitään työkkäriä, vaan jokaisen tukea haluavan pitäisi kerran kuukaudessa käydä henkilökohtaisesti tukianomus tekemässä. Sitten pitäisi todistaa, että ei ole ollut töissä.
Palkkatukityöni loppui vuoden lopussa. Silloin soitettiin kunnan te-palvelusta ja kerrottiin että lähiaikoina otetaan uudestaan yhteyttä ja saan työnhakuvelvoitteen 4 paikkaa/kk. Eipä ole mitään kuulunut, tulivatkohan järkiinsä ja antoivat asian olla koska eläkeikäni täyttyy maaliskuussa 2026.
Vierailija kirjoitti:
Ne on aina ollut pelkkää turhaa teatteria, mutta suomen kansa rakastaa naapurin kyykyttämistä että mielellään maksaa veroja turhasta palvelusta ihan että voi nautiskella ajatuksella kuinka toisia kiusataan
80-luvulla se oli työnvälitystoimisto ja sitä kautta löytyi töitä, ihan kunnollisia töitä eikä pelkkiä tukipaikkoja. Toki silloin ei ollut nettiä joten joku paikka piti olla mihin ilmoittaa jos lehteen ei halunnut paikkaa laittaa.
Turha sirkus joo. Mut ompahan työtä
-se kunnan työkkärin tyyppi
Ai ap oikein konkreettisia toimia odotti? Olisko pitänyt työpaikka osoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi työkkäristä otettiin yhteyttää 28.11.2024 ja sanottiin että seuraava yhteydenotto hoidetaan kunnan palvelun kautta. Ei ole kuulunut mitään tuon jälkeen ja työmarkkinatorissa ei ole tarvinnut edes kirjata niitä 4kpl/kk hakuja vuoden vaihteen jälkeen.
Tuet tulee normaalista ja ooen chillaillut 7kk.
Itse olen työtön tuotantotalouden insinööri ja yksinkertaisesti lopetin laittamasta virkailijalle niitä 4 työpaikkaa/kk sähköpostina ja hän ei ole vastannut mitään yli kahteen vuoteen eikä ole tullut yhtään mitään sanktioita.
Trololoo. Jep, sähköpostillahan se laitetaan..
Vierailija kirjoitti:
Ei töitä ole. Ei edes suuryrityksillä. Vihoviimeinen taho joka niitä voi järjestää on joku pystymetsästä kunnan virastoon palkattu tavallinen pulliainen.
Tai kokoomuksen kansanedustaja.
Mulla on kolmen kuukauden välein oltu yhteydessä. Nyt kävin niiden uudessa toimistossa. Nyt tää viimeisin on jotenkin ottanut mut hampaisiinsa, mutta luulis jo riittävän kun eläkeikä olis mulla täynnä alkuperäisen sopimuksen mukaan.
Terveys mulla sellainen ettei enää pitkään aikaan ole ollut työkykyä.
Ne merkkaa sinne, että olet käytettävissä. Kohta pääsette risusavottaan karenssin uhalla. :)
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityöni loppui vuoden lopussa. Silloin soitettiin kunnan te-palvelusta ja kerrottiin että lähiaikoina otetaan uudestaan yhteyttä ja saan työnhakuvelvoitteen 4 paikkaa/kk. Eipä ole mitään kuulunut, tulivatkohan järkiinsä ja antoivat asian olla koska eläkeikäni täyttyy maaliskuussa 2026.
Tuntuu että virkailijat ottavat satunnaisesti jotkut silmätikukseen ja joitakin taas ei. Voi olla virkailijakohtaistakin että jotain kuukauden päästä eläkkeelle jäävää vaaditaan tekemään työhakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-palvelut eivät ole koskaan edistänyt työllistymistäni millään tavalla. Aina on pitänyt itse hakeutua kouluttautumaan tai töihin. TE-palvelujen pilipalikurssit ovat olleet täyttä ajanhaaskausta.
Samaa mieltä ja ajan haaskauksen lisäksi myös silkkaa rahan haaskausta!!!
Mnulle jo ainakin 20v sitten työkkärin täti sanoi ettei niiden kautta mitään töitä saa. Eli koko laitoksen voisi aivan hyvin lakkauttaa turhana ja eipä sinne taida moni työnantaja mielellään mitään ilmoituksia jättääkään kun tietävät että sieltä tulee heti joku sossupummien pakkohakemustulva.
Koska et osaa katkaista työnhakua! Ilmoita, että et hae enää töitä ja siitä alkaa vapaus. Yhteiskunta ei tosin anna rahaa, mutta ei kai kukaan ajattele, että sitä pitäisi saada tekemättä mitään.