Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut puhuvat lapsilleen niin omituisesti

Vierailija
04.06.2025 |

Kertokaapa, vanhemmat, miksi monet pikkulasten ja vaikka vähän isompienkin lasten vanhemmat puhuvat lapsilleen tosi oudolla äänellä tai käyttävät aivan kummallisia sanoja, äänenpainoja tms. 

Vaikea selittää, mutta ehkä tiedätte, mitä tarkoitan.

Mulla on yksi kaveri, joka puhuu muuten ihan normaalisti, mutta kahdelle alakoulu/päiväkoti-ikäiselle lapselleen hän kuiskailee! Puhuu siis hyvin pehmeästi, ääntään madaltaen ja välillä lähes kuiskaten. Oma lapsenikin kysyi kerran, että "Miksi XXX puhuu niin hiljaisella äänellä?! No en todellakaan tiedä. 

Tunnen myös erään äidin, joka puhuu täydellistä kirjakieltä taaperolleen. Jos sanoo aikuiselle jotakin, niin sanoo ihan normaalilla äänellä: "Katos, onpa hieno auto tossa" ja sitten kumartuu rattaissa istuvan taaperon ääreen ja sanoo "Katsohan, kuinka upea auto tuolla menee". 

Sitten ihmiset, jotka koko ajan huutavat ja nalkuttavat lapsilleen ovat tietysti aivan oma lukunsa. 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihmiselle luontainen ilmiö, kun kommunikoidaan nuoren jälkikasvun kanssa. Liittynee lajikehitykseen melko pitkällä kaarella. Ei tarvitse olla huolissaan.

Kyllähän sitä monesti puhutaan ihan aikuiselle ja rakastetulle kumppanillekin hellästi ja pehmeästi. Se on osa vietintää ja sillä on oma tehtävänsä.

Vierailija
2/5 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen se Supernannyssa esiintynyt nuori äiti, jolla oli kamala, metallinen ääni ja puhui todella kovalla äänellä, siis huusi, lapsilleen koko ajan. Eikä kertaakaan mitään hyvää, vaan jatkuvaa valitusta ja uhkailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kiinnitän usein huomiota siihen, kuinka rumasti ja ilkeästi vanhemmat puhuu lapsilleen. Ja uskallan sanoa, että tämä on suomalainen ilmiö. Kuunelkaapa joskus jossain Leos leikkimaassa tai huvipuistossa tai ihan vaan lauantaina Prismassa. Siellä on paljon aikuisia, jotka tiuskivat, valittavat, ärhäkästi komentavat koko ajan lapsiaan - jotka näyttävät lähinnä kulkevan hiljaisina ja kiltteinä äitinsä perässä. 

Vierailija
4/5 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kuiskailusta tuli mieleen, onkohan lapsilla ollut ongelmaa että puhuvat huutamalla? Moneen tarttuu se ikävä tapa päiväkodista. Itsekin olen puhunut lapselleni tosi hiljaisella äänellä tämän huomattuani ja kun huomaan että hänellä kierrokset alkaa nousta, tarkoitus opettaa pois huutamisesta ja lapsen pitää keskittyä että kuulee minua. 

Vierailija
5/5 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myöskään ymmärrä sitä, miksi moni sanoo lapsilleen esim. "Anna kun äiti auttaa", "Antaistko sen lapion äidille" tai "ÄIti pukee vielä itselleen päälle, sitten voimme lähteä ulos". Ei kai kukaan puhu noin esim. miehelleen tai ystävälleen, miksi sitten lapselle? Eikö ihan yhtä hyvin voi sanoa "Anna kun minä autan" jne?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi