Miksi todella moni suhtautuu lihaskuntotreeniin negatiivisesti?
Ja kommentoivat tyyliin "olen jo riittävän hoikka enkä tarvitse kuntosaleja" tai "marjanpoiminta riittää mulle kuntoiluksi".
Hyvä lihaskunto vähentää sairauksien riskiä, parantaa aineenvaihduntaa ja sydänterveyttä sekä tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia ja voi jopa pidentää elinaikaa. Tuntuu siis todella omituiselta, että jotkut pitävät treeniä tarpeettomana ja jopa turhamaisena!
Vai elävätkö ihmiset tämänkin suhteen jossain harhassa ja pitävät omaa kehoaan keskimääräistä lihaksikkaampana, koska kantavat kaksi kertaa vuodessa multapusseja?
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Samaa sarjaa on syödä pelkkiä vihanneksia ja kuvitella ettei proteiinia tarvitse kuin kehonrakentajat.
Sain joskus hirveän raivon päälleni, kun menin ehdottamaan eräälle kirjoittajalle heraproteiinia salitreenin jälkeen, koska hän ei saanut mitään tuloksia aikaan. Sen jälkeen tuli kymmeniä tulikiven katkuisia kommentteja siitä, että normaali ruoka riittää ja minä olen vaan lisäravinnekauppias, joka yrittää huijata ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään pitäisi tykätä liikunnasta? Itse inhoan liikuntaa yli kaiken mutta silti käyn kiroillen salilla treenaamassa ja juoksen lenkkejä vihaten jokaista askelta.
Ai? Kyllä minä ainakin rakastan omia lajejani. Toki on myös lajeja joista en tykkää, mutta pääosin liikunta on kivaa.
Minusta ei. Jos olisi keino säilyttää nykyinen kunto ilman liikuntaa niin maksaisin siitä mitä vain. Vapautuisi aikaa aivan mahdottomasti kaikkeen mukavaan tekemiseen.
Käyn kuntosalilla säännöllisesti 2-3 kertaa viikossa. Ei siellä kyllä niitä rahkapettereitä näy, taitavat käydä eri salilla. Ihan taviksia vaan. Erityisen lihaksikkaita ei paljon näy. Varsinkaan naisilla lihakset ei ihan helposti ala näkymään. Ihan kummallisia kuvitelmia ihmisillä on kuntosalilla kävijöistä.
Lähes samat treenit pystyisin tekemään ihan kotonakin kahvakuulalla, tykkään vaan mennä salille, niin ei tule keskeytyksiä kuten kotona
Yllättävän moni nainen luulee edelleen, että lihaskuntoa treenaamalla saa hetkessä näkyvät lihakset eikä näytä enää feminiiniseltä. Saisikin.
Minulla on tavoitteena ne äijämäiset lihakset, enkä halua olla feminiininen, ja kyllä sen eteen saa ihan tosissaan tehdä töitä. Olen nyt vuoden treenannut kovaa, siis joka sarja failureen ja raskailla painoilla ja oikealla tekniikalla. Jos jännitän lihaksia, minusta näkee kyllä, että treenaan, ja joissain alakropan ja selän liikkeissä jopa nostan enemmän kuin salilla säännöllisesti käyvä mieheni. Kuitenkin, jos vain seisoskelen rentona, minusta ei edes pystyisi sanomaan, käynkö salilla. Kehon koostumus on kyllä muuttunut paljon: kroppa on kiinteämpi, vaikka olen koko ajan ylläpitänyt suunnilleen samaa rasvaprosenttia. Selluliitti on reisistä ja takamuksesta vähentynyt. En enää mahdu vanhoihin paitoihin hartioista/rintakehästä enkä housuihin reisistä ja takamuksesta, vaikka vyötärönympärys ei ole kasvanut.
Silloin kun olin tehnyt tavoitteellista lihaskuntotreeniä muutaman kuukauden, olin kuin ällikällä lyöty siitä, paljonko se lisäsi kalorinkulutustani. Sellaiseen "kokeilin kaikki dieetit ja kukaan ei koskaan kertonut, että jos vain aloitan lihaskunnon, saan syödä kaikki haluamani herkut lihomatta??" -tyyliin. Nykyään ylläpitokulutukseni tällä treenimäärällä on noin 3000 kaloria, ja voin sanoa, että en todellakaan edes saisi sitä päivittäin täyteen terveellisellä ruoalla. Kaukana takanapäin ovat ne päivät, kun haaveilin herkuista ja kituutin pienikalorisella ruokavaliolla, koska rasvaa alkoi muuten kertyä runsaasta arkiliikunnasta (ei lihaskunto) huolimatta. Nykyään ainoa, mitä seuraan, on proteiinin määrä.
Vierailija kirjoitti:
Äitini, joka ei koskaan harrastanut mitään liikuntaa liikunnan vuoksi, teki vielä 90 vuotiaana klapeja kirveellä. Ehkä hän sitten oli poikkeusyksilö, mutta hänelle ainakin riitti koko elämän kuntoiluksi kaikki se, minkä ap väittää olevan liian kevyttä puuhastelua.
Vaarini kuoli alle 70-vuotiaana sydänkohtaukseen, vaikka puuhasteli. Äitisi on ollut nuorempanakin hitusen aktiivisempi fyysisesti kuin uudempi sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Lihas ei kasva sellaisella liikunnalla, jota teet saman verran viikosta ja vuodesta toiseen. Ikääntymisen kemialliset faktat aiheuttavat lihaskatoa ihan kaikille yli kolmekymppisille.
Toki voit kestävyysliikunnalla (lumityöt, marjastus, soutelu) ylläpitää jonkinlaista lihaskuntoa, mutta nämä eivät ylläpidä saati kehitä voimaa, koska teho on aina pitkäkestoisessa kuntoilussa matala. Kestävyyskuntosi, siis sydän- ja verenkiertoelimistön kunto, on varmasti sen sijaan hyvä.
Yksi mistä ei puhuta ääneen ja kovaa on alkoholin käyttö. Kerran viikossakin aiheuttaa sen että ei kehitystä tule yli kolmekymppiselle. Voi jäädä kehitys junnaamaan ja tulee ihme oireita ja rasitusvammoja.
Tän huomaa kun jättää juomat kokonaa pois. Se yksikin annos on haitallinen palautumiselle ja kehitykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini, joka ei koskaan harrastanut mitään liikuntaa liikunnan vuoksi, teki vielä 90 vuotiaana klapeja kirveellä. Ehkä hän sitten oli poikkeusyksilö, mutta hänelle ainakin riitti koko elämän kuntoiluksi kaikki se, minkä ap väittää olevan liian kevyttä puuhastelua.
Vaarini kuoli alle 70-vuotiaana sydänkohtaukseen, vaikka puuhasteli. Äitisi on ollut nuorempanakin hitusen aktiivisempi fyysisesti kuin uudempi sukupolvi.
Mun kaveri kuoli 27 vuotiaana salilla painoja nostellessaan.
M45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään pitäisi tykätä liikunnasta? Itse inhoan liikuntaa yli kaiken mutta silti käyn kiroillen salilla treenaamassa ja juoksen lenkkejä vihaten jokaista askelta.
Ai? Kyllä minä ainakin rakastan omia lajejani. Toki on myös lajeja joista en tykkää, mutta pääosin liikunta on kivaa.
Minusta ei. Jos olisi keino säilyttää nykyinen kunto ilman liikuntaa niin maksaisin siitä mitä vain. Vapautuisi aikaa aivan mahdottomasti kaikkeen mukavaan tekemiseen.
Erikoista. Liikunta kuitenkin vapauttaa muun muassa endorfiineja, meidät on koodattu pitämään liikunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan muistaakseni piti asunnon imurointia kahdesti viikossa riittävänä lihaskuntoharjoituksena. Paheksui robotti-imureita.
Yhdessä keskustelussa joku kirjoitti, että kurottelee ja kumartelee kokatessaan, joten ei tarvitse kuntosalia.
Taisi olla minä. Teen yhden jalan kyykkyhyppyjä noin kymmenen samalla kun odottelen spagettien keitinveden kuumenemista ja spagetin keittymistä.
Kerkeää tehdä hyvän kyykkytreenin. 10x10 on tullut tehtyä. Multitaskaamista keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa. Kestävyyskunto ja lihaskunto ovat eri asioita, molemmat tärkeitä. Lihasvoiman hupeneminen vaikuttaa myös siihen, ettei jaksa enää kyykkiä siellä marjastamassa. Mutta ehkä lihakset sitten mielletään vain miesten jutuksi? Itse haluan mummonakin ison ja toimintakykyisen pehvan 😄 Se auttaa pitämään askeleen kepeänä.
Oletko koskasn koittanut marjastamista useana päivänä peräkkäin? Kyllä se kasvattaa nimenomaan lihaskuntoa, toki esim tasapainon ja ulottuvuuden ohella.
te, jotka olette sitä mieltä, että erikseen pitää tehdä jotain teeniä ette vaan oikeasti harrasta päivittäin mitään fyysistä arkipuuhastelua. Teillä se liikunta on erototettu omaksi osiokseen ja muun päivää istutte työtuolissa tai soffalla - paitsi tosiaan ehkä kerrran vuodessa siirrätte vähän multasäkkiä kesäkukkaistutuksen vieressä. Mutta toiset tekevät
Totta tämäkin. Pitää muistaa että varsinkin miehillä halkojen hakkaaminen ei pidemmän päälle kehitä enää lihaskuntoa matalan kuorman takia, toki ylläpitää lihaskuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahkapetterit luulee ettei lihaskuntoa saa kuin kuntosalilla.
Aloituksessa ei puhuttu kuntosalista. Ja juuri tällaista asennetta tarkoitan! Jos käy salilla, niin on heti joku rahkapetteri. Miksi?
Ap
Kannattaisiko sun lukea se aloituksesi uudelleen?
Pitääkö vääntää rautalangasta?
Älä ala pullistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Liikunta kuitenkin vapauttaa muun muassa endorfiineja, meidät on koodattu pitämään liikunnasta.
Ei kaikilla. Iso osa ihmisistä ei saa liikunnasta mitään iloa.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni nainen luulee edelleen, että lihaskuntoa treenaamalla saa hetkessä näkyvät lihakset eikä näytä enää feminiiniseltä. Saisikin.
Minulla on tavoitteena ne äijämäiset lihakset, enkä halua olla feminiininen, ja kyllä sen eteen saa ihan tosissaan tehdä töitä. Olen nyt vuoden treenannut kovaa, siis joka sarja failureen ja raskailla painoilla ja oikealla tekniikalla. Jos jännitän lihaksia, minusta näkee kyllä, että treenaan, ja joissain alakropan ja selän liikkeissä jopa nostan enemmän kuin salilla säännöllisesti käyvä mieheni. Kuitenkin, jos vain seisoskelen rentona, minusta ei edes pystyisi sanomaan, käynkö salilla. Kehon koostumus on kyllä muuttunut paljon: kroppa on kiinteämpi, vaikka olen koko ajan ylläpitänyt suunnilleen samaa rasvaprosenttia. Selluliitti on reisistä ja takamuksesta vähentynyt. En enää mahdu vanhoihin paitoihin hartioista/rintakehästä enkä housuihin reisistä ja takamuksesta, vaikka vyötärönym
No itse lopetin treenaamisen, koska koin kehoni liian miehekkääksi omaan makuuni. Harrastin tosin lajia, joka painottui ylävartalon lihaksille. Kyllä sielläkin näkyi naisia, joihin lihas ei kertynyt, mutta sitten myös niitä, joista tuli todella muskulaarisia. On siis ilmeisen yksilöllistä.
3000 kaloria on todella paljon. Tämän takia en pidä tuota touhua järkevänä, se kuluttaa liikaa. Ei pelkästään luonnonvaroja vaan myös sitä kroppaa. Yksi syy siihen, miksi miehet kuolevat nuorempina, on liian kova rasitus. Ei se lihasten jatkuva korjaaminen ja rakentaminen mitenkään ilmaiseksi tule.
Olen sitä mieltä, että esim. puutarhanhoito ja marjastus ovat kuin ovatkin ihmiselle optimaalisinta liikuntaa. Kaikki moderni urheilu on vain esinahan venyttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan muistaakseni piti asunnon imurointia kahdesti viikossa riittävänä lihaskuntoharjoituksena. Paheksui robotti-imureita.
Yhdessä keskustelussa joku kirjoitti, että kurottelee ja kumartelee kokatessaan, joten ei tarvitse kuntosalia.
Taisi olla minä. Teen yhden jalan kyykkyhyppyjä noin kymmenen samalla kun odottelen spagettien keitinveden kuumenemista ja spagetin keittymistä.
Kerkeää tehdä hyvän kyykkytreenin. 10x10 on tullut tehtyä. Multitaskaamista keittiössä.
Näin itsekin liikun. Päivään kuuluu yhden jalan kyykkysarja hyppyineen, joogasekvenssi lämmittelyyn, joogasekvenssi liikkuvuuden ylläpitämiseen, sekä käsilläseisonta. Joskus myös käyn kävelyllä jos siltä tuntuu. Riittää erinomaisesti pienen elämäni ylläpitämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tavoitteena ne äijämäiset lihakset, enkä halua olla feminiininen, ja kyllä sen eteen saa ihan tosissaan tehdä töitä. Olen nyt vuoden treenannut kovaa, siis joka sarja failureen ja raskailla painoilla ja oikealla tekniikalla. Jos jännitän lihaksia, minusta näkee kyllä, että treenaan, ja joissain alakropan ja selän liikkeissä jopa nostan enemmän kuin salilla säännöllisesti käyvä mieheni. Kuitenkin, jos vain seisoskelen rentona, minusta ei edes pystyisi sanomaan, käynkö salilla. Kehon koostumus on kyllä muuttunut paljon: kroppa on kiinteämpi, vaikka olen koko ajan ylläpitänyt suunnilleen samaa rasvaprosenttia. Selluliitti on reisistä ja takamuksesta vähentynyt. En enää mahdu vanhoihin paitoihin hartioista/rintakehästä enkä housuihin reisistä ja takamuksesta, vaikka vyötärönym
Minut yllätti se, kuinka paljon geeneillä on vaikutusta. Tietenkään en siis tarkoita, etteikö kuka tahansa voisi kehittyä ja etteikö voimaharjoittelusta olisi hyötyä kaikille. Mutta se, kuinka nopeasti kehittyy, on todellakin tosi yksilöllistä. Kun vertaan itseäni suunnilleen samankokoisiin ja ikäisiini naisiin, huomaan kehittäväni voimaa ja lihasmassaa usein paljon nopeammin. Katselin tässä eräänä päivänä lapsuuskuviani, niissäkin olen lihaksikkaampi kuin moni muu, vaikken treenannut. Olen vuoden käynyt salilla, enkä juuri koskaan treenaa failureen. Silti moni on huomauttanut, että näytän lihaksikkaalta. Vaikkeivät tietäisi että käyn salilla.
Tuo proteiinin tarve on siis ehdottomasti yllättänyt minutkin. Ne lihakset kasvoivat vähän varkain, koska olin naisena olettanut, että menee vielä ikuisuus ennen kun mitään todellisia tuloksia syntyy. Jonkin aikaa oli vähän vetämätön olo, kunnes tajusin parantaa ruokavaliotani, joka ei siis ennestäänkään ollut luokattoman huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista lisätä niiden kyykkyjen määrää, muuten se ei enää kehitä.
Vierailija kirjoitti:
Lihaskestävyydestä puhuvat siellä, se on eri asia kuin lihasvoima. Nuo lajit eivät kehitä lihasvoimaa kuin aloittelijalla muutaman viikon.
Toki nuokin saadaan kehittämään lihasvoimaa, jos niihin kuulu äärimmäisen nopeita spurttisarjoja. Silloin harjoitus kestää alle 15min koska lihas väsyy. Näitä pitäisi tehdä muutama viikossa. Teetkö näin?
Kyllä se ihan tavan tasolla on sitä voimaa ja kestävyyttä samassa. Vain huippu-urheilussa voidaan eritellä noi asiat.
Laiskuutta jos selittelee asioita noin ja ei ole huippu-urheilija. Voima kasvaa tavallisella pulliaisella ihan tavallisilla voimisteluliikkeillä jotka on tuttuja peruskoulusta asti. Samalla saa siihen kestävyydenkin mukaan.
Sukupolvi kysymys pitkälti, ei vanhempi sukupolvi ymmärrä mistään saleista mitään. Ennen oli pihatyöt ja hyötyliikunta. Nyt on sali, peili, luurit päässä ja puhelin. Terveempänä pysyy kun vaikka lenkkeilee ja harrastaa jotain sosiaalia lajeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla. Iso osa ihmisistä ei saa liikunnasta mitään iloa.
Miksi alapeukut? Se on ominaisuus osalla ihmisiä ettei liikunta lisää hyvän olon tunnetta koska heidän kehonsa ei vapauta tiettyjä kemikaaleja.
Ne joille liikunta tuo hyvän olon eivät näköjään kykene edes ymmärtämään koko konseptia.