Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi todella moni suhtautuu lihaskuntotreeniin negatiivisesti?

Vierailija
04.06.2025 |

Ja kommentoivat tyyliin "olen jo riittävän hoikka enkä tarvitse kuntosaleja" tai "marjanpoiminta riittää mulle kuntoiluksi".

Hyvä lihaskunto vähentää sairauksien riskiä, parantaa aineenvaihduntaa ja sydänterveyttä sekä tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia ja voi jopa pidentää elinaikaa. Tuntuu siis todella omituiselta, että jotkut pitävät treeniä tarpeettomana ja jopa turhamaisena! 

Vai elävätkö ihmiset tämänkin suhteen jossain harhassa ja pitävät omaa kehoaan keskimääräistä lihaksikkaampana, koska kantavat kaksi kertaa vuodessa multapusseja?

Kommentit (423)

Vierailija
101/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lainkaan. Mutaatioita syntyy tosi paljon ja usein ja se on osa evoluutiota.

Kuitenkin liikunnan pitää olla tosi raskasta ja sellaista ei oikein joka päivä ole terveellistä tehdä varsinkaan vanhana että saa ne high-tunteet liikunnasta. Maksimissaan sen 3x viikossa ja nykyiselläänkin puhutaan että korkeintaan kerran viikossa tosi kova. Monissa kilpalajeissa keskitytään kovaan suoritukseen vain kilpatilanteessa.

Joku kävely tai kympin lenkki juosten ei tuo hyvää oloa, jos siihen on tottunut.  Toki tosi moni plaseboi tunnetilojaan, mutta aidon hyvän tunteen saa kovalla rääkillä ja se tunne ennen hyvää oloa on lähinnä oksettava ja moni keskeyttää suoritukset kesken.

mutaatioita syntyy tosi paljon kyllä, mutta harvemmin ihan yhtäkkiä niin, että sama mutaatio koskettaisi isoa os

Sä voit jankata tuota, mä voin jankata sitä että liikunta vapauttaa mielihyvähormoneja. Ihan jokaisella, ellei ole jotain todella hämmentävää mutaatiota. Tai sitten voidaan lopettaa tähän, koska näköjään käydään ihan eri keskusteluja. 

Niin sinä jankkaat omaa mutuasi ja toiset kertoo tutkittua tietoa.

Vierailija
102/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahkapetterit luulee ettei lihaskuntoa saa kuin kuntosalilla.

Jep. Sen saa syömällä sipsiä sohvalla ja katsomalla netflixiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntosali ei ole ainoa lihaskuntoa kohottavien liikkeiden suorituspaikka.

Lisäksi yllättävän moni tekee siellä liikkeitä väärin ja sitten ihmetellään kramppeja jne.

Parempi mikä tahansa harjoitus kuin passiivisuus

Vierailija
104/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaskunnon harjoittelu tekee elämästä helpompaa, tässä mun esimerkki.. Muistan kun yksi iso paistinpannuni oli minusta niin painava, etten kyennyt pitämään kahvasta kiinni yhdellä kädellä kun toisella kädellä tiskasin pannua. Nyt tuo sama pannu on ihan kevyt, pitelenpä sitä miten päin tahansa. Olen treenannut käsien lihaksia.

Ihminen joka ei tee lihaskuntoharjoituksia, ei tajua miten heikko ehkä on.

En tee ylimäärästä kuntoilua ja niin isoa pannua ei edes kaupassa ole tullu vastaan etten sais sitä yhellä kädellä käsiteltyä. On minulla tuollainen 15kg kahvakuula jonka saan helposti yhdellä kädellä nosteltua joten ihan heikko ei ole lihaskunto. Jaksan myös nostaa ja kantaa molemmat teinini sekä naisystäväni yhtä aikaa, tuli viime viikolla kokeiltua kun pelleiltiin.

Teet lihaskuntoharjoittelua, mutta et tee lihaskuntoharjoittelua. 

Missä kohtaa sanoin että teen lihaskuntoharjoittelua? Ei kahvakuulan omistaminen ole harjoittelua eikä myöskään lasten ja kumppanin kanssa pelleily.

Vierailija
105/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miksi aina pitäisi kehittyä. Missä kohtaa tulee se, että nyt on lihaksia ja kestävyyskuntoa tarpeeksi. Näitä, jotka joko juoksevat tai treenaavat salilla ympäri  vuoden, on paljon. Ei siinä ehdi  marjametsään tai kasvimaalle, kun jäisi treeni väliin.

Ymmärtänet, ettet ole koko ikääsi samassa kunnossa tekemättä mitään? Voithan sinä vaikka päättää, että tietty voimataso on sinulle riittävä. Silti joutuisit treenaamaan pitääksesi sitä yllä. Varsinkin vaihdevuodet ohittaneille naisille se säännöllinen harjoittelu on todella tärkeää.

Jo kaksi lihaskuntotreeniä riittää kehittämään ja ylläpitämään kuntoa. Lisäksi kasvukausi on Suomessa sen verran lyhyt, etteivät tulokset ehtisi siinä ajassa juuri laskea, vaikket ehtisi harjoitella yhtä paljon tai ollenkaan kuin muina vuodenaikoina.

Vierailija
106/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se menee niin liiallisuuksiin monella. Tulee koko elämää hallitsevaksi projektiksi.

Vierailija
107/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se menee niin liiallisuuksiin monella. Tulee koko elämää hallitsevaksi projektiksi.

Meneekö? Taitaa olla todella harvan ongelma. Ja miten se liittyy siihen, miksi moni suhtautuu lihaskuntoharjoitteluun negatiivisesti? Kuulostaa selittelyltä. En viitsi, kun se menee niin liiallisuuksiin monella. 

Vierailija
108/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miksi aina pitäisi kehittyä. Missä kohtaa tulee se, että nyt on lihaksia ja kestävyyskuntoa tarpeeksi. Näitä, jotka joko juoksevat tai treenaavat salilla ympäri  vuoden, on paljon. Ei siinä ehdi  marjametsään tai kasvimaalle, kun jäisi treeni väliin.

Aivan. 

Lenkkeilyssä ja voimaharjoittelussakin on hyvä pitää kausia, kun pääpainotus onkin jossain muussa tekemisessä. Ylläpitoon riittää kerran viikossa treeni ja samalla voi antaa paikkojen vahvistua. Sama voimatreeniin. Kerta  viikkoon ja keskittyy entisen voimatreenin sijaan liikkuvuusharjoitteluun seuraavina kolmena viikkona. Tekee vain se ylläpitoon liittyvän treenin ja jatkaa sitä myöhemmin. Toisianan kehittyminen pysähtyy ja onkin ihan aiheellista miettiä voisiko esimerkiksi tehdä nurmikolla permantovoimistelua yms aivoja ja tasapainoa kehittävää treeniä ainaisen lenkkeilyn sijaan. Lenkillä voi käydä kerran viikossakin ja kehitys ei pysähdy mihinkään. 

Kokonaisvaltainen kehitys unohtuu. Venyttely on usein se mikä näkyy ihmisissä. Näkyy kävely askeleessa ja yleisessä ryhdissä ja juoksuaskeleessa. Jos olet koko ikäsi liikkunut, niin miksi et saa spagaattia. Teemu Selännekin veti spagaatin suorassa tv-lähetyksessä.

Joko venyttelet väärin tai olet laiminlyönyt venyttelyä jo pitkään elämässäsi. 

Vierailija
109/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilulajien vaikutukset elinajanodotteeseen

Tennis + 9,7 vuotta

Sulkapallo + 6,2 vuotta

Jalkapallo + 4,7 vuotta

Pyöräily + 3,7 vuotta

Uinti + 3,4 vuotta

Juoksu + 3,2 vuotta

Kehonpainoharjoittelu + 3,1 vuotta

Kuntosaliharjoittelu + 1,5 vuotta

Lähde: The Copenhagen City Heart Study

Ei se salilla pyöriminen ja proteiinin mättäminen paljon auta, kun hengästyy ensimmäisissä portaissa 

Vierailija
110/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin selittää sen teille salifanaatiikoille varsin selkeästi:

Kyseessä on maailmanlaajuinen trendi joka alkoi noin 2007 / 2008 joka on muovannut ja muokannut kulttuuria ihan liikaa. Ajatelkaa nyt miten outo juttu on että jopa ruokakaupoissa myydään proteiinivalmisteita nykyään!?

90-luvulla saliharrastus oli ihan pienten piirien (Tony "Viikinki" Halme yms.) juttua, vuodesta 2007 eteenpäin siitä tuli mainstreamiä. Kaikki on pakko olla niin optimisoitua nykyään. Parisataa grammaa kanaa, siihen päälle 176 grammaa raejuustoa, ja päälle 26 grammaa maapähkinävoita. Ei saa juoda. Ei saa tupakoida. Ei saa olla hieman lihava. Ei saa olla laiha. On pakko olla atleettinen, treenattu ja lihaksia löytyä, jopa naisilla! ellet harrasta aktiivisesti liikuntaa olet laiska ja luuseri. Miehillä aivan must ovat treenatut ja lihaksikkaat kädet.

Naurettavaa. Itse koin 18-vuoden kynnyksellä (miehenä) todella paljon ahdistusta sillä olin ainut kaveriporukastani joka ei aloittanut saliharrastusta. Muutama nörtimpi kaverini aloitti sen ihan yhtäkkiä ilman aiempaa urheiluharrastusta. Tämä johtaa siihen että joudut ulkopuoliseksi ellet käy salilla, pidän sitä todella ongelmallisena.

Onneksi vaikuttaa siltä että laihuudesta on taas tulossa normi, ja palataan siihen 90-luvun heroin chic muotiin myös naisten osalta! jippii. Olen lopen kyllästynyt tähän fitness buumiin, crossfittiin, fitness kisoihin ja Kim Kardashian peppuihin naisilla. Ei kaikkien tarvitse harrastaa liikuntaa aktiivisesti. Lihakset ovat yliarvostettuja.

Vierailija
111/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin selittää sen teille salifanaatiikoille varsin selkeästi:

Kyseessä on maailmanlaajuinen trendi joka alkoi noin 2007 / 2008 joka on muovannut ja muokannut kulttuuria ihan liikaa. Ajatelkaa nyt miten outo juttu on että jopa ruokakaupoissa myydään proteiinivalmisteita nykyään!?

90-luvulla saliharrastus oli ihan pienten piirien (Tony "Viikinki" Halme yms.) juttua, vuodesta 2007 eteenpäin siitä tuli mainstreamiä. Kaikki on pakko olla niin optimisoitua nykyään. Parisataa grammaa kanaa, siihen päälle 176 grammaa raejuustoa, ja päälle 26 grammaa maapähkinävoita. Ei saa juoda. Ei saa tupakoida. Ei saa olla hieman lihava. Ei saa olla laiha. On pakko olla atleettinen, treenattu ja lihaksia löytyä, jopa naisilla! ellet harrasta aktiivisesti liikuntaa olet laiska ja luuseri. Miehillä aivan must ovat treenatut ja lihaksikkaat kädet.

Naurettavaa. Itse koin 18-vuoden kynnyksellä (miehenä) todella paljon ahdistusta sillä o

Ikävä kyllä valtaosa ihmisistä ei edelleenkään harrasta liikuntaa tarpeeksi, eli vaikuttaa siltä että lioittelet sitä fitness trendiä. On toki aiempaa enemmän ihmisiä, jotka tekevät todella paljon. 

Vierailija
112/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tennis + 9,7 vuotta

Sulkapallo + 6,2 vuotta

Jalkapallo + 4,7 vuotta

Pyöräily + 3,7 vuotta

Uinti + 3,4 vuotta

Juoksu + 3,2 vuotta

Ei se salilla pyöriminen ja proteiinin mättäminen paljon auta, kun hengästyy ensimmäisissä portaissa 

Muistan lukeneeni tuon tutkimuksen, ja siinä todettiin että todellisuudessa on vaikeaa poistaa yhtälöstä muita muuttujia. Moni liikkuja harrastaa myös lihaskuntoharjoittelua, ja esim. tennistä harrastavilla on usein varaa parempaan terveydenhuoltoon. Kävely taitaa pidentää elinikää kaikkein eniten.

Voimaharjoittelulla ei yleensä varsinaisesti tähdätä eliniän pidentymiseen, vaan elämänlaadun parantamiseen vanhemmalla iällä. Harva seniori alkaa käymään salilla siksi että eläisivät pidempään, käyvät siellä jotta jaksaisivat arjessa. 

Vierailija
113/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaskuntotesti on helppo tehdä kotona. Monia variaatioita toki siitäkin on mutta se sama joka yläasteella tuli tutuksi. Kertoo osviittaa siitä kunnosta.

Tämä. Moni voi yllättyä.

Vierailija
114/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tennis + 9,7 vuotta

Sulkapallo + 6,2 vuotta

Jalkapallo + 4,7 vuotta

Pyöräily + 3,7 vuotta

Uinti + 3,4 vuotta

Juoksu + 3,2 vuotta

Mielenkiintoista! Entä jos harrastaa useita lajeja? Itse esim. pelaan tennistä ja golfia, pyöräilen, uin ja käyn salilla. 

Vierailija
115/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan lihaskuntotreeni salilla on tätä. Juodaan vettä pullosta ja katsotaan puhelinta. Tehdään yksi saliliike ja lähdetään kotiin. Aikaa kulunut 1 tunti. Seuraavana päivänä sama.

Vierailija
116/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Samaa miettinyt aina! Ehkä salitreenaajista on edelleen sellainen stereotypinen ja vanhanaikainen ajatus monella. 

Olen itse treenannut salilla jo 14-vuotiaasta asti ja muistan juuri yli kymmenen vuotta sitten kuinka kaverit ja sukulaiset pitivät sitä jotenkin tyhmänä. Nyt mummoja ja pappoja myöten käyvät itsekin. Isä ja äiti myös. Hekin olivat aina skeptisiä ja vannoutuneita aerobisen harrastajia kunnes nykyään käyvät myös salilla ja syövät enemmän proteiinia ;)

Vierailija
117/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heilutelkaa kahvakuulia, niin pysyy kunnossa kaikinpuolin.

Vierailija
118/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän lihaskuntotreeni on loistava treenimuoto kaikille. Vanhuksille etenkin. Nopeuttaa aineenvaihduntaa myös levossa. Lihasmassa kuluttaa enemmän kaloreita kun lihaksiton. Eli kaikki mammat ja papat vaan kyykkäämään! Tekee hyvää nivelillekin.

Vierailija
119/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tennis + 9,7 vuotta

Sulkapallo + 6,2 vuotta

Jalkapallo + 4,7 vuotta

Pyöräily + 3,7 vuotta

Uinti + 3,4 vuotta

Juoksu + 3,2 vuotta

Mielenkiintoista! Entä jos harrastaa useita lajeja? Itse esim. pelaan tennistä ja golfia, pyöräilen, uin ja käyn salilla. 

Elät ainakin 250 vuotiaaksi

Vierailija
120/423 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"3000 kaloria on todella paljon. Tämän takia en pidä tuota touhua järkevänä, se kuluttaa liikaa. Ei pelkästään luonnonvaroja vaan myös sitä kroppaa. Yksi syy siihen, miksi miehet kuolevat nuorempina, on liian kova rasitus. Ei se lihasten jatkuva korjaaminen ja rakentaminen mitenkään ilmaiseksi tule. 

Olen sitä mieltä, että esim. puutarhanhoito ja marjastus ovat kuin ovatkin ihmiselle optimaalisinta liikuntaa. Kaikki moderni urheilu on vain esinahan venyttelyä."

Kukin urheilee tavallaan ja päättää itse, mitä sillä tavoittelee. Itse en treenaa siksi, että pysyisin hengissä mahdollisimman pitkään, vaan nauttiakseni enemmän elämästä, jota elän tällä hetkellä. Jos saisin valita, palaanko takaisin siihen aikaan, kun laskin kaloreita ja himoitsin koko ajan herkkuja ja inhosin kroppani jokaista muotoa, en hitossa palaisi, vaikka se lisäisi 10 vuotta elämääni. Oma tekstini oli lähinnä suunnattu sellaisille, jotka pelkäävät painonnostotreenin aloittamista, koska luulevat, että tulevat lihaksikkaaksi vahingossa. Suurin osa ei tule, ja jos sattuu kuulumaan geneettisiin poikkeuksiin, ei se ole kuin pitää taukoa ja jatkaa pienemmillä painoilla tai pidemmällä treenivälillä. Tai lopettaa salitreenin ja toteaa ettei ollut mun juttu. Lihaksista pääsee kyllä aina eroon.

Itseki muuten kuulun niihin, jotka eivät ole ikinä saaneet nautinota tai wau-elämystä liikunnasta. Kun on olemassa ihmisiä, joilla toimivat normaalia heikommin vaikka kilpirauhashormonit, sukupuolihormonit tai kylläisyyshormonit, niin varmasti on myös ihmisiä, joilla mielihyvähorminivaste liikunnasta puuttuu tai on heikompi. Saan kyllä nautintoa tuloksista, mikä riittää minulle. Mutta tiedän, etten pystyisi sitoutumaan esimerkiksi juoksuun, jossa kehittyminen ja vaikutus kehon muotoihin tulee todella hitaasti. Voitin lapsena monia oman maakunnan juoksukisoja, mutta tipuin joukosta heti, kun ikää tuli sen verran, että kilpailijoissa alkoi näkyä, kuka harjoitteli tavoitteellisesti ja kuka vain ilmestyi paikalle geneettisesti lahjakkaana.