Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi todella moni suhtautuu lihaskuntotreeniin negatiivisesti?

Vierailija
04.06.2025 |

Ja kommentoivat tyyliin "olen jo riittävän hoikka enkä tarvitse kuntosaleja" tai "marjanpoiminta riittää mulle kuntoiluksi".

Hyvä lihaskunto vähentää sairauksien riskiä, parantaa aineenvaihduntaa ja sydänterveyttä sekä tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia ja voi jopa pidentää elinaikaa. Tuntuu siis todella omituiselta, että jotkut pitävät treeniä tarpeettomana ja jopa turhamaisena! 

Vai elävätkö ihmiset tämänkin suhteen jossain harhassa ja pitävät omaa kehoaan keskimääräistä lihaksikkaampana, koska kantavat kaksi kertaa vuodessa multapusseja?

Kommentit (423)

Vierailija
241/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoripalloilijat tekee aika hurjia maastavetoja just pomppuvoimaa hakemaan. 

Teettekö oikeesti nyt puhtaasti niitä liikkeitä vai vemputatteko sitä tankoa jotenkin selällä kiskoen ylös? 

Kyllähän se sillä nousee, mutta ei näy pomppuvoimassa ja reisien kehityksessä jos temmotte sen huijaamalla ylös.

Käyttäkää ensisijaisesti reisiä ja ponnistakaa. Siinä on se sen liikkeen idea.

Siima ei näköjään tiedä mavestakaan mitään. Vai että reisille. Seuraavaksi varmaan tulee jotain kuinka pitkälle saat sylkäistyä korreloi penkkituloksen kanssa jos sen tekee niskan takaa 😂😂 voi pientä kurppaa mitkä defenssit

Vierailija
242/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoripalloilijat tekee aika hurjia maastavetoja just pomppuvoimaa hakemaan. 

Teettekö oikeesti nyt puhtaasti niitä liikkeitä vai vemputatteko sitä tankoa jotenkin selällä kiskoen ylös? 

Kyllähän se sillä nousee, mutta ei näy pomppuvoimassa ja reisien kehityksessä jos temmotte sen huijaamalla ylös.

Siima ei näköjään tiedä mavestakaan mitään. Vai että reisille. Seuraavaksi varmaan tulee jotain kuinka pitkälle saat sylkäistyä korreloi penkkituloksen kanssa jos sen tekee niskan takaa 😂😂 voi pientä kurppaa mitkä defenssit

Tämä vastaa hyvin ap:n kysymykseen. Pohdit vähän aikaan niin keksit sen itsekin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kysyn nyt sinulta. Miksi sinä et kunnioita muiden tapaa pitää itsensä kunnossa? Kun joku sanoo, että hoikkuus on riitävä, sinulle ei se riitä. Tuo sinun tapasi ajatella on se, että vain kuntosali pitää terveyttä yllä. Ehkä sinä nyt itse ajattelet negatiivisesti heistä, jotka eivät kuntosalilla käy. Minä lukeudun niihin, jotka nauttii liikunnasta ja pidän lihaskuntoa yllä muutoin. Siskoni käy salilla, mutta ei hän ole koskaan ajatellut, että minä pidän sitä negatiivisena. Meneppä ap itseesi ja mieti, mikä sinut saa ajattelemaan näin. 

vm-68

Keskustelun ydin ei ole siinä, että kaikkien pitäisi harrastaa juuri salitreeniä tai yhtä tiettyä liikuntamuotoa. Kyse on siitä, miksi lihaskunto tuntuu monille olevan asia, joka on tarpeetonta ja jopa turhamaista. Liikunta sinänsä on aina hyvä asia, mutta kaikki liikuntamuodot eivät tue lihaskuntoa riittävästi. Kävely ja se kuuluisa marjanpoiminta voivat olla terveellisiä tapoja liikkua, mutta ne eivät yksin riitä ylläpitämään tai kehittämään lihasvoimaa.

Lihaskuntoharjoittelun hyödyt ovat kiistattomia: se tukee kehon toimintakykyä, ehkäisee sairauksia ja parantaa elämänlaatua. Siksi on tärkeää, ettei lihaskuntoa väheksytä tai kuitata sillä, että olen jo riittävän hoikka, koska hoikkuus ja hyvä lihaskunto eivät ole sama asia. Terveys ei aina näy päällepäin, eikä ulkoinen olemus kerro kehon todellisesta toimintakyvystä.

Erityisesti ikääntyessä pelkkä hoikkuus ei enää riitä turvaamaan hyvinvointia tai arjessa pärjäämistä (tasapainon heikkeneminen, kaatumisriski, arjen askareista selviytyminen). Hyvä lihaskunto on keskeinen tekijä siinä, että ihminen voi liikkua turvallisesti, asua itsenäisesti ja säilyttää elämänlaatunsa mahdollisimman pitkään.

Kyse ei siis ole siitä, että jokaisen pitäisi viettää tunteja salilla, vaan siitä, että ymmärrettäisiin lihaskunnon rooli terveyden perustana.

Ap

Vierailija
244/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vastaa hyvin ap:n kysymykseen. Pohdit vähän aikaan niin keksit sen itsekin. 

Millä tavalla tämä siis vastaa kysymykseen?

Ap

Vierailija
245/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kysyn nyt sinulta. Miksi sinä et kunnioita muiden tapaa pitää itsensä kunnossa? Kun joku sanoo, että hoikkuus on riitävä, sinulle ei se riitä. Tuo sinun tapasi ajatella on se, että vain kuntosali pitää terveyttä yllä. Ehkä sinä nyt itse ajattelet negatiivisesti heistä, jotka eivät kuntosalilla käy. Minä lukeudun niihin, jotka nauttii liikunnasta ja pidän lihaskuntoa yllä muutoin. Siskoni käy salilla, mutta ei hän ole koskaan ajatellut, että minä pidän sitä negatiivisena. Meneppä ap itseesi ja mieti, mikä sinut saa ajattelemaan näin. 

vm-68

Keskustelun ydin ei ole siinä, että kaikkien pitäisi harrastaa juuri salitreeniä tai yhtä tiettyä liikuntamuotoa. Kyse on siitä, miksi lihaskunto tuntuu monille olevan asia, joka on tarpeetonta ja jopa turhamaista. Liikunta sinänsä on aina hyvä asia, mutta kaikki liikuntamuodot eivät tue lihaskuntoa riittävästi. K

Miksi pitäisi olla lihaskuntoa? Moni asia tukee elämänlaatua, mm. meditaatio. Meditoitko itse 3* viikossa tunnin verran? Ai et pidä siitä? No voi voi kun pitäisi meditoida, siitä on kiistattomat hyödyt. Ai ei ole aikaa? No vähennä vaikka sitä lihastreeniä niin saat aikaa meditoida. 

Olet imenyt itsesi täyteen lihapääpropagandaa ja joko olet siis aivopesun uhri, tai sitten ihan vaan perus kusipää joka epätoivoisesti etsii mitä tahansa manspleinattavaa ja pädettävää. Isojen älypisteiden miehet ölisevät älystä, lihapäät lihaksista. Ryhdy pt:ksi jos haluat asiakkaita, nyt vaan nälvit aiheesta kiinnostumattomia ja aiheutat heille entistä negatiivisemman suhtautumisen liha-harrastukseesi.

Vierailija
246/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapuri pyöräili pitkiä matkoja päivittäin työssään, sen lisäksi hoiti puutarhaansa ja teki naapurinkin lumityöt. On jo yli 100 v  ja ikäisekseen ihmeellisen hyvässä kunnossa, rollaattoria käyttänyt vasta pari vuotta (lonkat ongelmana). Ikinä ei ole harrastanut liikuntaa. Otan oppia hänestä. 

Vierailija
247/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vm-68

Keskustelun ydin ei ole siinä, että kaikkien pitäisi harrastaa juuri salitreeniä tai yhtä tiettyä liikuntamuotoa. Kyse on siitä, miksi lihaskunto tuntuu monille olevan asia, joka on tarpeetonta ja jopa turhamaista. Liikunta sinänsä on aina hyvä asia, mutta kaikki li

Miksi pitäisi olla lihaskuntoa?

On niin uskomattoman tyhmä kysymys, ettei tähän viitsi edes vastata. Asia on moneen kertaan tässäkin ketjussa jo kerrottu ja jopa tuossa lainaamassasi kommentissa. Käsittämätöntä änkyröintiä.

Ap

Vierailija
248/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun naapuri pyöräili pitkiä matkoja päivittäin työssään, sen lisäksi hoiti puutarhaansa ja teki naapurinkin lumityöt. On jo yli 100 v  ja ikäisekseen ihmeellisen hyvässä kunnossa, rollaattoria käyttänyt vasta pari vuotta (lonkat ongelmana). Ikinä ei ole harrastanut liikuntaa. Otan oppia hänestä. 

Pyöräily kehittää jalkojen lihaksistoa. Varsinkin jos vedät isommalla vaihteella ja ajelet tarpeeksi.

Vierailija
249/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöräily kehittää jalkojen lihaksistoa. Varsinkin jos vedät isommalla vaihteella ja ajelet tarpeeksi.

Soutua lisäksi niin pysyy yläkroppakin kunnossa, ei siihen sen enempää tarvita

Vierailija
250/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vm-68

Keskustelun ydin ei ole siinä, että kaikkien pitäisi harrastaa juuri salitreeniä tai yhtä tiettyä liikuntamuotoa. Kyse on siitä, miksi lihaskunto tuntuu monille olevan asia, joka on tarpeetonta ja jopa turhamaista. Liikunta sinänsä on aina hyvä asia, mutta kaikki liikuntamuodot eivät tue lihaskuntoa riittävästi. K

Olipa hyvä kirjoitus.  Olen samaa mieltä monien täällä kirjoittaneiden kanssa. Vanhuutta varten sitä treenataan. Johonkin 50ikävuoteen asti on ihan yks ja sama mitä olet tehnyt. Sen jälkeen alkaa ne riskit kasvaa jos ei ole lihasmassaa ja voimaa. Nivelet kuluvat vuosien varrella ja aiheuttavat kipuja. Lihasmassa tukee niveliä ja säästää niitä. Lihasmassa lisää energiankulutusta ehkäisten lihomista. On täysin kiistattomasti todistettu että aktiivinen kuntosali harjoittelu on ihmisen toimintakyvyn kannalta viisain asia mitä voi tehdä.

Vierailija
251/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soutua lisäksi niin pysyy yläkroppakin kunnossa, ei siihen sen enempää tarvita

Tuo soutu/ pyöräily/ hiihto olisi tosi hyvä Combo. Monesti vaan jokin asia noista jää tekemättä tai esim pyöräily on just sitä km sinne ja km tänne pienellä vaihteella. Hyöty on pienempi kuin kävelyssä.

Vierailija
252/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vm-68

En jaksanu lukea kokonaan ja näkyy jäävän vaillinaiseksi tuo pitkä kirjoituksesi. Lihaskuntoni on hyvä ja minulla ei ole muuta sairautta ku astma, sekin on sisäsyntyinen. Verenpaine 125/58, kokonaiskolesteroli alle 4. Tässäpä tärkeimmät. Olen tuo vm-68 

Vierailija
253/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

250/252

kun ikänsä tekee fyysistä työtä, kävelee, pyöräilee, kuminauhajumppaa käsille, uinti, lihasvenyttely, mitähän vielä keksisin. . .niin, se ravinto 😅 vm-68

Vierailija
254/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdasta 1.23 näkyy miten isokokoinen hyppää korkealle käyttäen maastavetoa hyödyntäen. Samat lihakset työskentelee tehokkaasti ja massaakin on enemmän kuin 60kg mäkihyppääjällä. Vähintään kolme x enemmän.

Hyppytulos kertoo aika paljon siitä että onko tekniikka ollut oikea maastavedossa. Moni huijaa heijaamalla painoja, eikä käytä itseasiassa jalkoja.

Vierailija
255/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahkapetterit luulee ettei lihaskuntoa saa kuin kuntosalilla.

Syön rahkaa, raejuustoa, kasvi-ja lihakunnan proteiinia. En käy salilla. Vaikka kuin kävisi salilla, nivelrikkojakin voi syntyä kuin myös sydän-ja verisuonisairauksia. Kolesteroli voi hipoa pilvissä salista huolimatta. Kaikkea ei voi ennaltaehkäistä salilla käynnillä. Hyvä pointti sinulla! 

Vierailija
256/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi, että kuntosaleilla on niin ankea ja pinnallinen maine.

Minusta tuntuu niin teennäiseltä mennä johonkin rumaan koppiin painoja nostelemaan.

Toisaalta nykyarjessa ei oikein lihastreeniä huomaamatta tapahdu. Eli sikäli ongelma.

Itse sain hierojalta juuri kehuja erinomaisesta lihaskunnostani, enkä ole vuosiin käynyt kuntosalilla. Ainoa mitä tarvitsee on painot kotona, joilla voi treenata omaan tahtiin vaikka olohuoneessa. Itse teen paljon esim. Less Millsin lihaskuntojumppia, kuten Strenght Developmentia, Bodypumppia, ja esim HIITinä GRIT Strenghtiä. Lisäksi käyn lenkeillä juosten ja kävellen, maksaen tästä lystistä 10 euroa kuussa treenikirjastosta. 

Vierailija
257/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun mä en tarvitse sitä salia pitääkseni itseni kunnossa. 

Aloituksessa ei puhuttu kuntosalista.

Ap

No miksi et sitten hyväksy niitä liikuntamuotoja, joita muut täällä esittää? Esim. minä vm-68. Minä pidän yllä lihaskuntoa ja en käy salilla. Kirjoitinkin, että ei oo sairauksia ku astma. Kaikki arvot kohillaan!

Vierailija
258/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahkapetterit luulee ettei lihaskuntoa saa kuin kuntosalilla.

Aloituksessa ei puhuttu kuntosalista. Ja juuri tällaista asennetta tarkoitan! Jos käy salilla, niin on heti joku rahkapetteri. Miksi?

Ap

Miten ap sinä ylläpidät lihaakuntoasi? 

Vierailija
259/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun mä en tarvitse sitä salia pitääkseni itseni kunnossa. 

Aloituksessa ei puhuttu kuntosalista.

Ap

Taisit sen mainita. 

Poinit sanan ja irroitit sen asia yhteydestä että pääset ohi aiheen käyttämään haukkumasanoja. Kypsää...

Miten itse toimit lihastesi suhteen?

Vierailija
260/423 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan siihen joku syy, että mäkihyppääjät on pääasiassa 60-kiloisia, eikä 120-kiloisia...

Mäkihyppy oli yksi esimerkki. Koripallossa ponnistetaan vielä korkeammalle ja jopa yhdellä jalalla ja ovat yli satakiloisia jannuja.

Ei se lihasmassa estä ponnistamasta korkealle. Päivastoin.  Lihashan antaa siivet.

Toki jos on läskiä niin ei lähde. Tai jos väärällä tekniikalla tempoo. Kivoja tuloksia voi saada väärällä tekniikallakin, mutta ei se kyseisiä lihaksia kehitä. 

Voi ihan testata ponnistusvoimasta että jos ei kohoa ylös, niin mavessa on väärää tekniikkaa ollut vuosien varrella mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan