Miksi todella moni suhtautuu lihaskuntotreeniin negatiivisesti?
Ja kommentoivat tyyliin "olen jo riittävän hoikka enkä tarvitse kuntosaleja" tai "marjanpoiminta riittää mulle kuntoiluksi".
Hyvä lihaskunto vähentää sairauksien riskiä, parantaa aineenvaihduntaa ja sydänterveyttä sekä tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia ja voi jopa pidentää elinaikaa. Tuntuu siis todella omituiselta, että jotkut pitävät treeniä tarpeettomana ja jopa turhamaisena!
Vai elävätkö ihmiset tämänkin suhteen jossain harhassa ja pitävät omaa kehoaan keskimääräistä lihaksikkaampana, koska kantavat kaksi kertaa vuodessa multapusseja?
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi, että kuntosaleilla on niin ankea ja pinnallinen maine.
Minusta tuntuu niin teennäiseltä mennä johonkin rumaan koppiin painoja nostelemaan.
Toisaalta nykyarjessa ei oikein lihastreeniä huomaamatta tapahdu. Eli sikäli ongelma.
Kyse on lihaskuntotreenistä, ei kuntosalista.
Ap
Miten treenaat lihaksiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun naapuri pyöräili pitkiä matkoja päivittäin työssään, sen lisäksi hoiti puutarhaansa ja teki naapurinkin lumityöt. On jo yli 100 v ja ikäisekseen ihmeellisen hyvässä kunnossa, rollaattoria käyttänyt vasta pari vuotta (lonkat ongelmana). Ikinä ei ole harrastanut liikuntaa. Otan oppia hänestä.
Pyöräily kehittää jalkojen lihaksistoa. Varsinkin jos vedät isommalla vaihteella ja ajelet tarpeeksi.
Soutua lisäksi niin pysyy yläkroppakin kunnossa, ei siihen sen enempää tarvita
Tuo soutu/ pyöräily/ hiihto olisi tosi hyvä Combo. Monesti vaan jokin asia noista jää tekemättä tai esim pyöräily on just sitä km sinne ja km tänne pienellä vaihteella. Hyöty on pienempi kuin kävelyssä.
Niinpä, pääasia on kuitenkin että tekee sitä mistä tykkää, pelaa vaikka tennistä tms. Itse vinttaan työmatkat 14km edestakas fillarilla kun se on ihan mukavaa ja töissä pääsee suihkuun. Soutua taas kun tykkään siitä ja olis 10. kerta Sulkavalla tänä vuonna. Hiihdettyä ei tule mutta lautailtua talvella kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa. Kestävyyskunto ja lihaskunto ovat eri asioita, molemmat tärkeitä. Lihasvoiman hupeneminen vaikuttaa myös siihen, ettei jaksa enää kyykkiä siellä marjastamassa. Mutta ehkä lihakset sitten mielletään vain miesten jutuksi? Itse haluan mummonakin ison ja toimintakykyisen pehvan 😄 Se auttaa pitämään askeleen kepeänä.
Lihasvoima hupenee keski-ikäisillä naisilla jo ihan puhtaasti vaihdevuosien (estrogeenin väheneminen) takia. Vaihdevuosissa myös kasvaa osteoporoosiriski, minkä ehkäisyssä myös se lihastreeni auttaa.
Kyllähän osteoporoosiin vaikuttaa kalsium ja d-vitamiini, toki lihas auttaa myös. Kaatumisriskejä on korkea-tai alhainen verenpaine, nesteytys, ravitsemus, nämä kaksi viimeistä siis vajaana. Eli huimaus yleisin kaatumiseen johtava syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en oikein saa itseäni kuntosalille. Olen pitkä ja laiha. Tykkään juosta, hiihtää, pyöräillä, uida ja pelata tennistä ym. Mutta kuntosalitreeni on vain ihan tosi vastenmielistä. Tiedän, että pitäisi, mutta kun en tykkää. Teen raskaita pihahommia kyllä, en ole ihan heikko. En tiedä, mistä toi vastenmielisyys johtuu. Ehkä mulla ei vain ole taipumuksia tuollaiseen, kun taas ehkä kestävyysominaisuudet on hyvät. Ihmiset herkästi tykkäävät asioista, joissa ovat hyviä.
Lihaksia voi treenata ihan kotona, jopa pelkästään kehonpainolla. Ei siihen asia tarvita. Hiihto kyllä sinänsä kasvattaa varsinkin yläkropan lihasvoimaa.
-ei ap
Hiihto taitaa olla kokonaisvaltainen laji.
Vierailija kirjoitti:
Kohdasta 1.23 näkyy miten isokokoinen hyppää korkealle käyttäen maastavetoa hyödyntäen. Samat lihakset työskentelee tehokkaasti ja massaakin on enemmän kuin 60kg mäkihyppääjällä. Vähintään kolme x enemmän.
Hyppytulos kertoo aika paljon siitä että onko tekniikka ollut oikea maastavedossa. Moni huijaa heijaamalla painoja, eikä käytä itseasiassa jalkoja.
Kirjoituksistasi huomaa sen ettet tiedä mistä puhut.
Ei kaikki treenaa maastavetoa räjähtävästi. Itseasiassa hyvin harva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan siihen joku syy, että mäkihyppääjät on pääasiassa 60-kiloisia, eikä 120-kiloisia...
Mäkihyppy oli yksi esimerkki. Koripallossa ponnistetaan vielä korkeammalle ja jopa yhdellä jalalla ja ovat yli satakiloisia jannuja.
Ei se lihasmassa estä ponnistamasta korkealle. Päivastoin. Lihashan antaa siivet.
Toki jos on läskiä niin ei lähde. Tai jos väärällä tekniikalla tempoo. Kivoja tuloksia voi saada väärällä tekniikallakin, mutta ei se kyseisiä lihaksia kehitä.
Voi ihan testata ponnistusvoimasta että jos ei kohoa ylös, niin mavessa on väärää tekniikkaa ollut vuosien varrella mukana.
Voi luoja mitä liirum laarumia. Yritä ymmärtää että mäkihyppääjät, koripalloilijat hakevat maastavedolla, rinnalle vedolla ja kyykyillä tasan yhtä ominaisuutta se on ponnistaminen. He eivät hae maksimaalista voimaa, lihasmassaa tai kestävyyttä..
Mave itsessään ei kehitä juuri ollenkaan räjähtävää ponnistusta mikäli et tee sitä tämä asia priorisoituna..
Tunnen SM tason koripalloilijan, treenaan hänen kanssaan aina välillä..
Normi treeni pelitauon aikana on esim tälläinen.
5 sarjaa mave kuminauhoilla. 6 toistoa per sarja. Vastus sellainen että yläasento kuminauhan kanssa tiukka.
Aloitus asento korkea ja liike niin räjähtävä kuin olla voi.
Seuraava liike rinnalle veto. Räjähtäviä 5 toiston sarjoja 3.
Viimeinen liike räjähtävät punnerrukset tangolla ylös seisten. 3 sarjaa 6 toistoa per sarja.
Tolla saadaan siihen kroppaan Max ponnistusta ja hyppy tehoa. Mitään tekemistä normaali ihmisen treenaamisen kanssa tuolla ei ole. Enkä todellakaan suosittele noin treenaamaan mikäli ei ole fyssarit ym mukana katselemassa treenejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu niin teennäiseltä mennä johonkin rumaan koppiin painoja nostelemaan.
Toisaalta nykyarjessa ei oikein lihastreeniä huomaamatta tapahdu. Eli sikäli ongelma.
Itse sain hierojalta juuri kehuja erinomaisesta lihaskunnostani, enkä ole vuosiin käynyt kuntosalilla. Ainoa mitä tarvitsee on painot kotona, joilla voi treenata omaan tahtiin vaikka olohuoneessa. Itse teen paljon esim. Less Millsin lihaskuntojumppia, kuten Strenght Developmentia, Bodypumppia, ja esim HIITinä GRIT Strenghtiä. Lisäksi käyn lenkeillä juosten ja kävellen, maksaen tästä lystistä 10 euroa kuussa treenikirjastosta.
Ihan mielenkiinnosta mistä se hieroja tietää sun lihaskunnosta mitään
Joku kirjoitti tuolla että fyssarit kirjoittaa kotitreenejä. Kyllä niin me fyssarit tehdään. Mutta ensisijainen neuvo on lähes aina kuntosali. Syy siihen on hyvin yksinkertainen, kun meille tulee asiakas 9/10 fysiikka on jo siinä pisteessä ettei hän voi siellä kotona turvallisesti treenata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun naapuri pyöräili pitkiä matkoja päivittäin työssään, sen lisäksi hoiti puutarhaansa ja teki naapurinkin lumityöt. On jo yli 100 v ja ikäisekseen ihmeellisen hyvässä kunnossa, rollaattoria käyttänyt vasta pari vuotta (lonkat ongelmana). Ikinä ei ole harrastanut liikuntaa. Otan oppia hänestä.
Pyöräily kehittää jalkojen lihaksistoa. Varsinkin jos vedät isommalla vaihteella ja ajelet tarpeeksi.
Soutua lisäksi niin pysyy yläkroppakin kunnossa, ei siihen sen enempää tarvita
Tuo soutu/ pyöräily/ hiihto olisi tosi hyvä Combo. Monesti vaan jokin asia noista jää tekemättä tai esim pyöräily on just sitä km sinne ja km tänne pienellä vaihteella. Hyöty on pienempi kuin kävelyssä.
Kaikkia noita harrastaneena voin sanoa, etteivät määräänsä enempää lihaskuntoa kehitä. Juuri sain viestiä yhdeltä kilpaa pyöräilevältä kaverilta. Hän ei ollut aiemmin käynyt salilla kovin kunnianhimoisesti. Nyt on kevään tehnyt hyvää treeniä myös alakropalle. Ylämäkien nouseminen oli kuulemma heti paljon kevyempää.
Vierailija kirjoitti:
Lihaskunnosta(kin) suuri osa on geeneistä johtuvaa. Oikeila geeneillä treenivaste on niin hyvä, ettei tarvitse tehdä hirveästi erikseen. Ihan tavallinen arki portaineen ja kauppakasseineen riittää jo pitkälle.
Ei, vaan hyvillä geeneillä varustettu hyötyy treenistä enemmän.
Joo, hyppäämisessä kehittyminen vaatii aivan spesifistä treeniä eikä se liikkeenä ole erityisen sopiva kuin nuorille. Jo keski-iässä kyky hypätä on selvästi alentunut ja sitä ei voi millään treenillä muuttaa. Kyse on hermotuksesta, jänteiden ja lihasten elastisuuden vähenemisestä ja kyvyn tuottaa räjähtävää voimaa hiipumisesta. Treenit joissa haetaan räjähtävyyttä ovat hyvin riskialttiita vanhemmalla iällä, ei mitään järkeä yrittää sellaista vaan pitää ymmärtää realiteetit.
"Hidas" maksimivoima sen sijaan vähenee melko hitaasti ja omasta kokemuksesta tiedän että viiskymppisenä voi olla joissain liikkeissä vahvempi kuin kaksikymppisenä. Toki suuren osan tästä kehityksestä selittää kasvanut ruumiinpaino (lihasmassa) ja se että myöhemmällä iällä treenivuosia on takana paljon ja silloin myös ymmärtää kuinka pitää treenata.
Vedin esim. leukoja saman kuin teinivuosien maksimi vielä muutama vuosi sitten, toistakymmentä kiloa painavampana. Ja puhtaasti eli täydellä liikkeellä ja hetkuttelematta.
Positiivista on se että jo hitaamman voiman säilyttäminen on täysin riittävää arkipäivän toimintakyvyn säilyttämiseen. Miksi keski-ikäisen pitäisi repiä maksimiykkösiä, hyppiä korkeutta tai juosta spurtteja? Ei tietenkään miksikään, sellaiseen ei ole mitään syytä.
Toisin kuin joku kirjoitti ketjussa aiemmin fyysinen työ ei korvaa lihaskuntoharjoitusta kuin korkeintaan osin. Työssä tehdään aivan liian pitkäaikaista suoritusta, se kasvattaa ensisijassa kestävyyttä. Toki metsätöissä ja tietyissa raksatöissä saa fyysistä harjoitusta ja tulee vahvaksi tekemään niitä mutta hyvin harva sillä tavalla enää työskentelee. Raksalla on nosturit, kaivurit ym. eikä vasaraa tai käsisahaa enää käytetä juuri lainkaan. Lisäksi tällaisiin töihin hakeutuu miehet jotka jo ovat fyysisesti melko vahvoja koska muuten työt eivät vaan onnistu. Olin itse viikko sitten työmaalla jos piti ruuvata itseporautuvia ruuveja teräkseen, osa melko hankalista asennoista. Tällainen työ ei yksinkertaisesti onnistu jos kädessä ja vartalossa ei ole riittävästi voimaa, no toki se vähän taitoakin vaatii. Koska fyysisen työn kesto on niin pitkä ja sitä joutuu tekemään useita päiviä peräkkäin palautumiselle ei jää riittävästi aikaa ja rasitusvammojakin voi tulla - treenimielessä se on aivan väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain hierojalta juuri kehuja erinomaisesta lihaskunnostani, enkä ole vuosiin käynyt kuntosalilla. Ainoa mitä tarvitsee on painot kotona, joilla voi treenata omaan tahtiin vaikka olohuoneessa. Itse teen paljon esim. Less Millsin lihaskuntojumppia, kuten Strenght Developmentia, Bodypumppia, ja esim HIITinä GRIT Strenghtiä. Lisäksi käyn lenkeillä juosten ja kävellen, maksaen tästä lystistä 10 euroa kuussa treenikirjastosta.
Minä saan myös kehuja hierojalta. Luulin jo esim. pakaralihasten surkastuneen, eipäs olekaan näin, hyvät lihakset jumissa, venyttelyä kaipaa. En siis käy salilla. Hieroja itse käy, hänellä omat syynsä, ei patista muita.
vm-68
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Raskaalla vaihteella hitaasti junnaaminen on jaloille huono. Vilkaise ap joskus fillarikilpailua telkkarista, äijät vetää hyvinkin satakunta polkaisua minuutissa. Nimenomaan kevyellä vaihteella. Minä poljen kuudenkympin kadenssilla koska olen pahainen retkipyöräilijä, kunto ei riitä enempään. silti, vaihdan helposti pienemmälle vaihteelle heti kun tuuli tai mäki sitä vaatii. Saatan juosta mäet ylös taluttamallakin, saa takapuoli vähän tuuletusta. Älä koskaan aja liian raskaalla vaihteella jos tykkäät polvistasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta mistä se hieroja tietää sun lihaskunnosta mitään
Kiinteissä lihaksissa on voimaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en oikein saa itseäni kuntosalille. Olen pitkä ja laiha. Tykkään juosta, hiihtää, pyöräillä, uida ja pelata tennistä ym. Mutta kuntosalitreeni on vain ihan tosi vastenmielistä. Tiedän, että pitäisi, mutta kun en tykkää. Teen raskaita pihahommia kyllä, en ole ihan heikko. En tiedä, mistä toi vastenmielisyys johtuu. Ehkä mulla ei vain ole taipumuksia tuollaiseen, kun taas ehkä kestävyysominaisuudet on hyvät. Ihmiset herkästi tykkäävät asioista, joissa ovat hyviä.
Lihaksia voi treenata ihan kotona, jopa pelkästään kehonpainolla. Ei siihen asia tarvita. Hiihto kyllä sinänsä kasvattaa varsinkin yläkropan lihasvoimaa.
-ei ap
Kyllähän hiihdossa tarvitaan myös alakroppaa. Perslihakset ja reidet saa kyytiä, pohkeita unohtamatta. Kokonaisvaltainen laji on.
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin joku kirjoitti ketjussa aiemmin fyysinen työ ei korvaa lihaskuntoharjoitusta kuin korkeintaan osin. Työssä tehdään aivan liian pitkäaikaista suoritusta, se kasvattaa ensisijassa kestävyyttä. Toki metsätöissä ja tietyissa raksatöissä saa fyysistä harjoitusta ja tulee vahvaksi tekemään niitä mutta hyvin harva sillä tavalla enää työskentelee. Raksalla on nosturit, kaivurit ym. eikä vasaraa tai käsisahaa enää käytetä juuri lainkaan. Lisäksi tällaisiin töihin hakeutuu miehet jotka jo ovat fyysisesti melko vahvoja koska muuten työt eivät vaan onnistu. Olin itse viikko sitten työmaalla jos piti ruuvata itseporautuvia ruuveja teräkseen, osa melko hankalista asennoista. Tällainen työ ei yksinkertaisesti onnistu jos kädessä ja vartalossa ei ole riittävästi voimaa, no toki se vähän taitoakin vaatii. Koska fyysisen työn kesto on niin pitkä ja sitä joutuu tekemään useita päiviä peräkkäin palautumiselle ei jää riittävästi aikaa ja rasitusvammojakin voi tulla - treenimielessä se on aivan väärin.
oikeastaan fyysisiä töitä tekevät usein eniten tarvitsisivat lihaskuntoharjoittelua ja kehonhuoltoa, koska juurikin nuo hankalat asennot, toispuoleiset liikkeet ja huono tekniikka toistuvat niin usein.
Toinen mitä täällä käytetään esimerkkinä siihen miksei lihaskuntoharjoittelua tarvita, ovat erilaiset liikuntalajit. Kyllä ne hiihtäjät, soutajat ja uimarit käyvät nimenomaan salilla koska tietyn pisteen jälkeen voima ei enää kehity niissä treeneissä, ja moni tukilihas erityisesti kaipaa lisätreeniä jotta tehoa tulisi lisää, ja vammariski pienenisi. Toki se laji näkyy voimassa. Mulla on uimarina tosi hyvät taljatulokset, mutta todellakin olen hyötynyt lisätreenistä erityisesti potkujen suhteen.
Miksi ap halveksut ihmisiä, joilla on omat mielipiteet ja ajatukset omasta kehostaan. Tuo ulosantisi on juuri sitä luokkaa, että haluat päällepäsmäröidä ja tuoda julki kaikkitietäväisyyttäsi. Ehkä tässä syy, miksi pitävät negatiivisena. Sitä en kiellä etteikö nuo tärkeitä asioita ole, mutta tuollainen ulosanti. Itse haistattaisin pitkät, mikäli mulle noin puhuttaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap halveksut ihmisiä, joilla on omat mielipiteet ja ajatukset omasta kehostaan. Tuo ulosantisi on juuri sitä luokkaa, että haluat päällepäsmäröidä ja tuoda julki kaikkitietäväisyyttäsi. Ehkä tässä syy, miksi pitävät negatiivisena. Sitä en kiellä etteikö nuo tärkeitä asioita ole, mutta tuollainen ulosanti. Itse haistattaisin pitkät, mikäli mulle noin puhuttaisiin.
Täytyy kyllä sanoa etten lue aloittajan tekstejä ollenkaan samalla tavalla. Kuulostaa siltä että tämä on herkkä paikka sulle.
Lyhyesti sanottuna pitää treenata enemmän kuin kehonrakentaja ja vähemmän kuin urheilija tai voimanostaja. Se kuinka paljon maksimivoimaa on ei ole tärkeää vaan se paljonko sinulla on lihasta ja kykyä tehdä pidempää sarjaa hallitusti ja teknisesti puhtaasti. Toistoja pitää olla paljon koska se on hyväksi myös nivelille ja jänteille ja ero myös lihasmassan kasvattamisen suhteen on pieni. Mutta tämä on totta vain silloin jos sarja tehdään niin pitkänä että viimeiset toistot ovat raskaita.
Ns failureen asti ei tarvitse mennä koska silloin treeni on aivan liian rasittavaa, kukaan ei jaksa tehdä toistakymmentä pitkää sarjaa jotka päättyvät täydelliseen uupumukseen. Pitkässä sarjassa on lopuksi monta raskasta toistoa, nämä ovat ne jotka kasvattavat lihasta, ne kaksikymmentä tai kolmekymmentä toistoa siihen alle on valmistautumista varsinaisiin toistoihin.
Jos haluaa treenata maksimaalisen tehokkaasti niin ei pidä tehdä kuin yksi sarja per liike. Samalle (suurinpiirtein) lihasryhmälle voi kuitenkin tehdä pari tai jopa kolme variaatiota, esim. normaali etunojapunnerrus, "pike push up" ja pystypunnerrus.
Sarjojen välissä pitää pitää kunnollinen tauko jotta jaksaa tehdä seuraavan sarjan. Tämä ei tarkoita että istutaan alas puuskuttamaan vaan parempi on kävellä pikku lenkkiä ja antaa kehon ja mielen palautua ja valmistautua seuraavaan sarjaan.
Täysin oleellista on se että treeni on jatkuvaa, paras jos ei koskaan pidä taukoa. Jos kuitenkin joutuu pitämään tauon se ei ole mikään maailmanloppu, pitää vaan palata treeniin. Tulokset syntyvät ja näkyvät muutaman vuoden kuluttua jo selvästi, lihasta ja voimaa on tullut lisää.
Tiesitkö, että fyssarilta saa äärimmäisen hyviä ohjeita kokonaisvaltaiseen lihaskunnon ylläpitämiseen. Usein oma keho on paras vastus.