Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toiset ylpeilevät sillä ettei käytä tekoälyä mihinkään?

Vierailija
03.06.2025 |

Se alkaa olla vähän sama kuin ylpeilisi sillä että ei käytä autoa tai tietokonetta mihinkään, eli aika yleinen työkalu jo. Minä käytän paljon. En esimerkiksi kysele enää yhtään mitään keskustelupalstoilta - paitsi nyt tämän - vaan kysyn tekoälyltä. Se googlettaakin nopeammin kuin minä itse, joten esim. vieraan kaupugin ruokapaikat osoitteineen kysyn tekoälyltä, vain yhtenä esimerkkinä. Tänään se suunnitteli minulle juhlamekon. Lähden viikonloppuna etsimään siihen kangasta ja netistä se etsikin minulle jo mallikaavat. 

Kommentit (319)

Vierailija
301/319 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun (aikuinen) lapsi perustaa parhaillaan yritystä tekoälyn avulla. Olisi vaatinut aika monta yhteydenottoa esim. verottajaan, tilitoimistoon, johonkin nettisivun koodariin, pankkiin, tulevaisuuden ennustajaan ym kun nyt hän sai kaikkiin vastaukset tekoälyltä ja apuja liiketoimintasuunnitelmaankin.

Höpö höpö. Kaikilla noilla muilla paitsi tulevaisuuden ennustajalla on valmiit ÄO60 tasoiset ohjeet mitä yrityksen perustaminen vaatii. No varmaan se tekoäly neuvoo sitten myös mitä tehdään kun kirjanpito ja veroasiat on menneet päin peetä.

Vierailija
302/319 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki tällaisesta matemaattisesta konseptista? Vai tarkoitatko ehkä käsitettä?

Voit valita mieleisesi konseptin alueelta, jota olet ottamassa haltuun. Selitä sama konsepti analogisesti jollakin toisella matematiikan alueella ja ihmettele implikaatioita. R^3 on perinteisesti aika hyvä mittatikku.

Olet ainakin oppinut tekoälymäisen vastaustyylin. Sanoja peräkkäin näennäisesti järkevissä virkkeissä ilman mitään sisältöä. Suomeksi puhutaan edelleenkin käsitteistä, joista et siis osaa antaa yhtäkään esimerkkiä.

Monimutkaisuus tarkoittaa meille eri asioita. Harmi, ettet koe saavasi vastauksesta mitään irti. En pysty auttamaan sinua enempää, tsemppiä 👍

Etkö pystykään selittämään monimutkaisia käsitteitä selkokielisesti ja kehittämään ymmärtämystäni? Kuten myyntipuheessasi lupasit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/319 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äsken googletin "Räkättirastaan elinikä". Googlen AI antoi vastauksen "Räkättirastaan keskimääräinen elinikä on noin 18-vuotta". Ja sitten tällaisiä virheellisiä tietoja monet käyttää esim. tutkielmissa.

The Fieldfare (Turdus pilaris) has a variable life expectancy. While some sources state an average lifespan of 2-3 years, and others 5-10 years, the maximum recorded longevity for a wild Fieldfare from ringing data is 18.1 years.

Niin? Et huomaa mitään vikaa tässä verrattuna väitteeseen, että KESKIMÄÄRÄINEN elinikä on 18 vuotta?

Siis tämä oli suoraan Google Geminin perusmallin 2.5 flash antama vastaus. Tyylillä millä kysyt on vaikutusta siihen, mitä saat vastaukseksi. Suomeksi en edes vaivaudu yrittämään ja tässä tapauksessa kannattaa käyttää räkättirastaan latinankielistä lajinimeä, joilloin konteksti on tieteellinen.

Vierailija
304/319 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä tekoälyä ja tuhlaa luonnonvaroja. Google ei tuhlaa niin paljon vettä kuin tekoäly joten googlaa aiheesta jos et tiedä. 

Vierailija
305/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis tämä oli suoraan Google Geminin perusmallin 2.5 flash antama vastaus. Tyylillä millä kysyt on vaikutusta siihen, mitä saat vastaukseksi. Suomeksi en edes vaivaudu yrittämään ja tässä tapauksessa kannattaa käyttää räkättirastaan latinankielistä lajinimeä, joilloin konteksti on tieteellinen."

Hienoa, että listaat syitä miksi tuo tekoäly on käyttökelvoton. Kysymys pitää olla oikealla tyylillä, ei suomeksi, pitää tietää latinankielinen nimi, JOTTA saisi täyden huuhaan sijasta edes todennäköisesti paikkansa pitävän vastauksen.

Eiköhän tämä ole yksi hyvä vastaus ketjun alkuperäiseen kysymykseen.

Vierailija
306/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelin äskettäin tekoälyhelpparin kanssa. Käski päivittää sovellukset ja buutata. Kun ei auttanut, kysyin että onko siellä ketään ihmistä. Siihen ei vastannut.

Oon monasti mietiskellyt että tuon tasoisen helpparirobotin voisi helposti koodata ihan perinteisillä menetelmillä millä vain ohelmointikielellä eikä siihen tekoälyä/miljoonia koodirivejä tarvittaisi. Sadalla rivillä jo pääsisi hyvään alkuun.

Kannattaa aloittaa Elizan pohjalta, saisi vielä lisättyä ärsyttävyyttä loputtomilla vastakysymyksillä.

Vierailija
307/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on psykologinen koe. Minä en käytä tekoälyä ollenkaan, sinä käytät kaikkeen. 10 vuoden kuluttua katsotaan sitten missä ollaan. Mielenkiintoista. 

Ns. tekoälykin on taas yksi turha vouhkaus jolla jotkut tekee bisnestä. Vaikka ei ole mikään uusi eikä erikoinen keksintö. Alan ihmiset tietää. Korkeintaan tyhmentää ihmisiä, kohta ei ole omaa tietoa tai mielipidettä. Eräs entinen pomo oli hyvä esimerkki, aina googlettamassa kun ei itse tiennyt mistään mitään. Ja työpaikan lääkäri. Menin hakemaan apua vaivaani josta olin etsinyt tietoa ja sanoin lääkärille että mikä vaivaa ja mistä on varmaan tullut. Lekuri sanoi että ei voi olla mutta googlesta apua kun ei ollut varma. No olihan se niin kuin sanoin, nauratti. Sain sentään lääkkeen joka auttoi.

Vierailija
308/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun (aikuinen) lapsi perustaa parhaillaan yritystä tekoälyn avulla. Olisi vaatinut aika monta yhteydenottoa esim. verottajaan, tilitoimistoon, johonkin nettisivun koodariin, pankkiin, tulevaisuuden ennustajaan ym kun nyt hän sai kaikkiin vastaukset tekoälyltä ja apuja liiketoimintasuunnitelmaankin.

Höpö höpö. Kaikilla noilla muilla paitsi tulevaisuuden ennustajalla on valmiit ÄO60 tasoiset ohjeet mitä yrityksen perustaminen vaatii. No varmaan se tekoäly neuvoo sitten myös mitä tehdään kun kirjanpito ja veroasiat on menneet päin peetä.

Niin, ns. tekoälyhän toimii juuri niin että käy poimimassa tietoja eri lähteistä ja yhdistelee niitä. Saman voi tehdä itsekin ja kannattaa tarkistaa tekoälyn ohjeet joka tapauksessa. 

Vierailija
309/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö pystykään selittämään monimutkaisia käsitteitä selkokielisesti ja kehittämään ymmärtämystäni? Kuten myyntipuheessasi lupasit.

Käsitit jotakin väärin. Kommentoin kielimallien käytön hyötyjä oppimisessa ja esitin omassa käytössä hyväksi havaitsemani workflown. Opetushommia en ole tavannut tehdä anonyymillä nettipalstalla.

Vierailija
310/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se tekoäly on tehnyt itsestäni ajattelijana todella paljon laiskemman. En viitsi itse enää yrittää, kun tietää, että tekoäly ratkaisee kulloisenkin pulman.

Olisi hienoa, jos olisi niin kunnianhimoinen ja viitseliäs ettei tekoälyä käyttäisi, mutta itseni tuntien, en siihen kykene.

Vierailija
311/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ikinä tullut vielä tarvetta moiselle. On mulla aivot omastakin takaa.

Vierailija
312/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ns. tekoälyhän toimii juuri niin että käy poimimassa tietoja eri lähteistä ja yhdistelee niitä. Saman voi tehdä itsekin ja kannattaa tarkistaa tekoälyn ohjeet joka tapauksessa. 

Mikään kielimalli ei toimi näin.

Vierailija
313/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en käytä tekoälyä mihinkään sitä ei ole puhelimeeni asennettu. En ole keksinyt mitään tarvetta sille. Työelämässä en enää ole. Siellä tekoäly on varmasti avulias, kun kaikki työt tehdään tietokoneella kuitenkin. Lapsenlapset näyttivät miten tekoälyllä voi tehdä lauluja ja musiikkia. Kyllä se kaiken tekee, kun vain pyytää.

Voi olla apua joillekin vaikkapa suunnittelijoille ja muille. Itse en ole keksinyt mihin ns. tekoälyä tarvisin. Kun ei ole töitä niin on aikaa harrastaa ja matkustella ja käydä tapahtumissa jne. Mitäs minä sitten teen jos tekoäly hoitaa nuo hommat :) 

Vierailija
314/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ylpeile tekoälyn käyttämättömyydellä mutta ei kiinnosta enkä koe tarvitsevani sitä mihinkään. Loistavasti pärjännyt ilmankin.

Vierailija
315/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät navigaattoria tai Googlen kääntäjää, käytät tekoälyä. 

Vierailija
316/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitit jotakin väärin. Kommentoin kielimallien käytön hyötyjä oppimisessa ja esitin omassa käytössä hyväksi havaitsemani workflown. Opetushommia en ole tavannut tehdä anonyymillä nettipalstalla.

Ei, vaan sinulta kysyttiin esimerkkiä monimutkaisesta "konseptista", jonka chatgpt on sinulle selittänyt selkokielellä, ja jatkoit jaarittelemalla tyhjää.

Vierailija
317/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erilaisia tekoälyjä. Tässä ketjussa on aloituksen mukaisesti käsitelty lähinnä niin sanottuja kielimalleja, joille voi esittää kysymyksiä tai tehtäviä.

Kuten on nähty, nämä soveltuvat parhaiten ihmisile, jotka eivät tiedä aiheesta yhtään mitään ja joille kelpaa vastaus kuin vastaus, kunhan ei tarvitse itse ajatella, eikä välittää vastauksen tuottamiseen käytetyistä resursseista tai eettisistä ongelmista. Ai niin, ja joilla ei ole yhtään ei-vihamielisiä ihmiskontakteja.

Vierailija
318/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On erilaisia tekoälyjä. Tässä ketjussa on aloituksen mukaisesti käsitelty lähinnä niin sanottuja kielimalleja, joille voi esittää kysymyksiä tai tehtäviä.

Kuten on nähty, nämä soveltuvat parhaiten ihmisile, jotka eivät tiedä aiheesta yhtään mitään ja joille kelpaa vastaus kuin vastaus, kunhan ei tarvitse itse ajatella, eikä välittää vastauksen tuottamiseen käytetyistä resursseista tai eettisistä ongelmista. Ai niin, ja joilla ei ole yhtään ei-vihamielisiä ihmiskontakteja.

Päinvastoin, juuri tällaiset kielimallit sopivat parhaiten niille, jotka osaavat ajatella itse ja kriittisesti. Ei niitä ole tarkoitettu siihen, että kaikki otetaan sokeasti vastaan, vaan niitä käytetään apuvälineenä, yhdistetään omiin ajatuksiin ja etsitään tarvittaessa lisätietoa muista lähteistä. Jos kaikkeen vain luotetaan sokkona, niin totta kai mennään metsään, mutta se pätee ihan mihin tahansa tietoon, ei vain tekoälyyn.

Vierailija
319/319 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tekoäly välttämättä vaadi mitään asentamista mihinkään. Ihan voi suoraan selaimella käyttää. Moni käyttää sitä tietämättään ekö se ole edes mikään uusi juttu. Esimerkiksi ennakoiva tekstisyöttö ja automaattiset korjaukset perustuvat tekoälyn käyttöön.