Miksi toiset ylpeilevät sillä ettei käytä tekoälyä mihinkään?
Se alkaa olla vähän sama kuin ylpeilisi sillä että ei käytä autoa tai tietokonetta mihinkään, eli aika yleinen työkalu jo. Minä käytän paljon. En esimerkiksi kysele enää yhtään mitään keskustelupalstoilta - paitsi nyt tämän - vaan kysyn tekoälyltä. Se googlettaakin nopeammin kuin minä itse, joten esim. vieraan kaupugin ruokapaikat osoitteineen kysyn tekoälyltä, vain yhtenä esimerkkinä. Tänään se suunnitteli minulle juhlamekon. Lähden viikonloppuna etsimään siihen kangasta ja netistä se etsikin minulle jo mallikaavat.
Kommentit (319)
Olen korvannut oman olemattoman älyni tekoälyllä, voin nyt paljon paremmin...
Tätä kanssa olen ihmetellyt. Tekoäly tekee elämän helpommaksi, miksi tehdä asiat vaikeimman kautta kun ne voi tehdä nopeamman kautta ja tekoäly antaa myös paljon uusia ideoita. Itse olen käyttänyt apuna esim. sähköpostien kirjoittamisessa, markkinointisuunnitelman tekemisessä, kielten opiskelussa ja matkojen suunnittelussa, pyytänyt selittämään vaikeaselkoista tekstiä selkeämmin/tiivistämään, pyytänyt reseptejä kaapissa olevista ruoka-aineista jne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on psykologinen koe. Minä en käytä tekoälyä ollenkaan, sinä käytät kaikkeen. 10 vuoden kuluttua katsotaan sitten missä ollaan. Mielenkiintoista.
Ne, jotka eivät ota tekoälyä haltuun, jäävät helposti jälkeen niin yksilöinä kuin yrityksinä. Ne, jotka ymmärtävät tekoälyn potentiaalin ja osaavat hyödyntää sen, voivat saavuttaa merkittäviä etuja, kuten säästää aikaa, vähentää virheitä ja luoda uusia liiketoimintamalleja. Sen sijaan ne, jotka eivät kehitä tekoälyosaamistaan, jäävät helposti kilpailijoiden varjoon, mikä voi pitkällä aikavälillä heikentää heidän asemaansa työmarkkinoilla tai markkinoilla yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin eilen käännättää tekoälyllä pitkän latinankielisen sitaatin. Meni aivan päin persettä.
Mä olen pyytänyt kääntämään espanjaa ja on mennyt taas tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kysy siltä tekoälyltä, että MIKSI?
ChatGPT:
Toiset ylpeilevät sillä, etteivät käytä tekoälyä, koska he eivät ymmärrä sen todellista potentiaalia ja pelkäävät sen aiheuttamaa muutosta. Tämä voi johtua tietämättömyydestä tai siitä, että he eivät ole tutustuneet tekoälyn tarjoamiin mahdollisuuksiin ja hyötyihin. He saattavat nähdä tekoälyn vain uhkana tai tarpeettomana, eivätkä pysty näkemään sen tuomia etuja omassa elämässään tai työssään.
Tämä vastustus voi juontaa juurensa pelkoon tuntematonta kohtaan pelkoon siitä, että uusi teknologia vie heiltä hallinnan tai tekee heidän nykyisistä taidoistaan ja tavoistaan vanhentuneita. He pelkäävät, että omaksumalla tekoälyn he joutuvat luopumaan perinteisistä tavoistaan toimia ja ajattelustaan, mikä herättää vastarintaa muutokselle. Muutoksen pelko voi tehdä heistä jämähtäneitä ja torjuvia, vaikka tekoäly voisi itse asiassa auttaa heitä parantamaan elämänlaatuaan ja työtään.
Lyhyesti sanottuna, tämä ylpeily perustuu pitkälti ymmärtämättömyyteen ja haluun pysyä tutussa, vaikka uusi teknologia voisi avata aivan uusia mahdollisuuksia.
Nykyään Google on alkanut tyrkyttää mulle tekoälyvastauksia. Jotkut niistä on ihan päättömiä. Hyvät naurut kyllä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy siltä tekoälyltä, että MIKSI?
ChatGPT:
Toiset ylpeilevät sillä, etteivät käytä tekoälyä, koska he eivät ymmärrä sen todellista potentiaalia ja pelkäävät sen aiheuttamaa muutosta. Tämä voi johtua tietämättömyydestä tai siitä, että he eivät ole tutustuneet tekoälyn tarjoamiin mahdollisuuksiin ja hyötyihin. He saattavat nähdä tekoälyn vain uhkana tai tarpeettomana, eivätkä pysty näkemään sen tuomia etuja omassa elämässään tai työssään.
Tämä vastustus voi juontaa juurensa pelkoon tuntematonta kohtaan pelkoon siitä, että uusi teknologia vie heiltä hallinnan tai tekee heidän nykyisistä taidoistaan ja tavoistaan vanhentuneita. He pelkäävät, että omaksumalla tekoälyn he joutuvat luopumaan perinteisistä tavoistaan toimia ja ajattelustaan, mikä herättää vastarintaa muutokselle. Muutoksen pelko voi tehdä heistä jä
Avaa uuden mahdollisuuden teknomiljardööreille rikastua lisää.
Voi te aivopestyt ihmiset, jotka syö purematta aivan kaiken mitä "moderni teknologia" tarjoaa. Järkyttävää ja ihmetyksen aihe on se, miten niin moni järkeväksi luultu ihminen ostaa aivan kaiken tämän ihmisyyden mädätyksen ja oikein tarjoamalla antaa pois kaiken autonomian.
Teidän takia ollaan mennyttä. Ei mitään ballsseja puolustamaan itsemääräämisoikeuttamme elää vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Koska joillakin toimii omat aivot vielä eivätkä ole mädättäneet niitä älylaitteilla.
Mielestäni on järjetöntä tuhlata aikaa asioihin, joita tekoäly voi hoitaa ns. turhat hommat nopeasti ja tehokkaasti. Jos voin ulkoistaa vaikka admin-hommat tekoälylle, miksi käyttäisin aikaa niihin itse? Itse haluan säästää aivojeni käyttöä niihin asioihin, jotka todella vaativat enemmän niitä aivoja, enkä johonkin toisarvoisiin tehtäviin. Tekoäly ei myöskään tarkoita, että luopuisin omasta ajattelustani, vaan se voi pikemminkin avata uusia näkökulmia ja auttaa minua löytämään ideoita, joita en itse olisi keksinyt. Ei minulla ole kaikkea tietoa maailmasta, joten miksi ihmeessä en suostuisi ottamaan avustusta tekoälyltä, joka tietää monesta asiasta enemmän kuin minä? Ei toki tekoälyyn pidä sokeana luottaa, mutta se on erittäin hyvä apuväline. Tämä on vähän kuin jos ennen olisi kieltäytynyt käyttämästä Googlea. Tekoäly on vain kehittyneempi versio tavallisesta hausta.
Koska OpenAI eli chatGPT:n toimitusjohtaja on keksinyt jo uuden rahastuskeinon. Laitteen, johon skannataan iiriksesi ja se varmentaa sinut ihmiseksi, koska hänen mielestään ilman sitä on pian mahdotonta erottaa ihmiset ja tekoälybotit toisistaan netissä.
Hän myös kertoo suunnitelmistaan miten tämä uusi laite generoi iiriksestäsi yksilöllisen elektronisen tunnuksen, jota voi käyttää mm. world ID:nä ja visioi miten tulevaisuudessa verkkopankit yms vaatisivat sillä tunnistautumista. Tähän tunnukseen liitettäisiin myös virtuaalinen lompakko ja Worldcoin valuutta (jota muuten nyt saa kun rekisteröityy) sekä sen kautta voitaisiin jakaa myös maailmanlaajuinen perustulo sen jälkeen kun hänen aiemman yhtiönsä kehittämä tekoäly johtaa massatyöttömyyteen.
Sellainen näppärä "luo ongelma ja myy siihen ratkaisu" -tyyppi tämä mies :)
Kuulostaa uskomattomalta foliohattuilulta, mutta totta se on. Tässä Time:n juttu laitteesta eli The Orbista. Vieläkö tekee mieli jatkaa chatGPT käyttöä ja sen kouluttamista?
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluaisin elottoman olomuodon ajattelevan puolestani? Ajattelu, tiedonkeruu ja suunnittelu pitää mielen virkeänä, miksi passivoisin itseäni? Miksi opettaisin tekoälyä syöttämällä sinne asioitani?
Ei tekoäly ajattele kuten ihminen. Tekoäly on huono nimi ilmiölle, joka on todellisuudessa koneoppimista.
Tekoälyllä on hyötynsä, mutta OJn kaltaisia ihmisiä on kyllä jo liikaa jotka ovat somella jo liikaa aivojansa tuhonneet. Ne ei siitä enää palaudu aikuisiällä ja mitä pidempään jatkaa sitä että ei itse kehitä mitään, sitä enemmän aivot surkastuu kun niitä ei käytetä ja tyhmyys sen kun lisääntyy ja kognitiiviset taidot heikkenee.
Miksi sinä et kysy heiltä että miksi niin tekevät?
Miksi miksi miksi miksi miksi miksi miksi miksi
miksi miksi miksi miksi miksi miksi miksi miksi
Miksi miksi miksi miksi miksi miksi miksi miksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska joillakin toimii omat aivot vielä eivätkä ole mädättäneet niitä älylaitteilla.
Mielestäni on järjetöntä tuhlata aikaa asioihin, joita tekoäly voi hoitaa ns. turhat hommat nopeasti ja tehokkaasti. Jos voin ulkoistaa vaikka admin-hommat tekoälylle, miksi käyttäisin aikaa niihin itse? Itse haluan säästää aivojeni käyttöä niihin asioihin, jotka todella vaativat enemmän niitä aivoja, enkä johonkin toisarvoisiin tehtäviin. Tekoäly ei myöskään tarkoita, että luopuisin omasta ajattelustani, vaan se voi pikemminkin avata uusia näkökulmia ja auttaa minua löytämään ideoita, joita en itse olisi keksinyt. Ei minulla ole kaikkea tietoa maailmasta, joten miksi ihmeessä en suostuisi ottamaan avustusta tekoälyltä, joka tietää monesta asiasta enemmän kuin minä? Ei toki tekoälyyn pidä sokeana luottaa, mutta se on erittäin hyvä apuväline. Tämä on vähän kuin jos
Ovathan vastauksissa linkit mukana. Tietenkin ne pitää lukea ja tarkastaa ennen kuin tekee perustavanlaatuisia päätöksiä.
Toiset voivat ylpeillä sillä, ettei käytä tekoälyä eri syistä:
1. **Perinteiset arvot**: Jotkut ihmiset saattavat arvostaa perinteisiä työtapoja ja ovat taipuvaisia uskomaan, että käsityönä tehtävät asiat ovat arvokkaampia kuin automaatio.
2. **Huoli tietoturvasta**: Tekoälyn käyttöön liittyy usein huolia tietoturvasta ja yksityisyydestä. Monet ovat huolissaan siitä, miten heidän tietojaan käytetään ja tallennetaan.
3. **Teollisuuden muutokset**: Tekoälyn kehittyminen voi aiheuttaa pelkoa työpaikkojen menettämisestä. Ihmiset, jotka ovat huolissaan omasta asemastaan työmarkkinoilla, voivat nähdä tekoälyn kilpailijana.
4. **Kritiikki ja skeptisyys**: Jotkut suhtautuvat skeptisesti tekoälyn kykyihin ja sen vaikutuksiin yhteiskuntaan tai kulttuuriin. He voivat kyseenalaistaa teknologisen kehityksen eettisyyden ja hyödyllisyyden.
5. **Yksinkertaisuus**: Jotkut saattavat kokea, että heidän tarpeensa tulevat tyydytetyiksi ilman tekoälyä, ja he pitävät elämää yksinkertaisempana ilman teknologian tuomia haasteita.
6. **Identiteetti ja asenne**: Tietyt ihmiset voivat nähdä itsensä "vastaansanovana" tai jotakin arvostavina, mikä antaa heille mahdollisuuden erottua joukosta.
Nämä syyt voivat johtaa siihen, että jotkut ihmiset kokevat ylpeyttä siitä, etteivät he käytä tekoälyä, sillä se voi edustaa heidän arvojaan, identiteettiään tai elämäntapaansa.
Oma älyni on tärkeämpi. Se kun vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin pesisi pyykit kaikki nyrkkipyykkinä muuripadassa. Se vaan on niin, että sitä pitää oppia käyttämään työkaluna, jos haluaa maailman menossa pärjätä - myös duunarialoilla.
Mhm. Kahden sekunnin googlaus onkin niin KAUHEA vaiva ja vertautuu nyrkkipyykkiin. :D Tai se että itse tarttuisi kynään ja piirtäisi jotain ja opettelee, ihan hirveää!
Kerro miten sinä luot vaikkapa markkinointisuunnitelman juuri sinun oman yrityksen tarpeisiin kahdessa sekunnissa?
Näen tekoälyn pidemmän päälle uhkana koko maailmalle, en ole tekoälyn kannattaja. En myöskään pysty täysin luottamaan tekoälyyn.
Ap tylsää ja typerää lässytystä.
Tietysti se on kaikkialla, mutta ei tarvitse kysellä ChatGPT:lta tai pyytää tekoälyä luomaan mitään. Google-hakuunkin kun tulee nykyään ylös joku AI-tiiviste, niin ovat usein aivan päin peetä kirjoitettuja.