Miksi toiset ylpeilevät sillä ettei käytä tekoälyä mihinkään?
Se alkaa olla vähän sama kuin ylpeilisi sillä että ei käytä autoa tai tietokonetta mihinkään, eli aika yleinen työkalu jo. Minä käytän paljon. En esimerkiksi kysele enää yhtään mitään keskustelupalstoilta - paitsi nyt tämän - vaan kysyn tekoälyltä. Se googlettaakin nopeammin kuin minä itse, joten esim. vieraan kaupugin ruokapaikat osoitteineen kysyn tekoälyltä, vain yhtenä esimerkkinä. Tänään se suunnitteli minulle juhlamekon. Lähden viikonloppuna etsimään siihen kangasta ja netistä se etsikin minulle jo mallikaavat.
Kommentit (319)
No mä en ole vielä tarvinnut tekoälyä. En ole kaivannut minkään vieraan kaupungin ruokapaikkojen tietoja enkä juhlamekkoa viime vuosina.
En ymmärrä niitä, jotka kamppailevat ja kieltävät vieläkin tekoälyn käytön. Tekoäly on täällä, eikä poistu enää ikinä. Se on jo nyt enenevässä määrin vakiotyökalu monessa työssä. En voi kuvitella meneväni työhaastatteluun kertomaan, etten tiedä tekoälytyökaluista yhtään mitään enkä käytä niitä koskaan mihinkään.
Katsoin hiljattain uutisvideon jenkeistä, jossa joku yliopisto ylpeili kamppailullaan tekoälyä vastaan. He ns. palasivat entiseen ja järjestivät kaikki kurssitehtävät ja kokeet paikan päällä luokkahuoneessa. Vastaukset piti kirjoittaa käsin paperille, eikä tietokonetta saanut käyttää apuna lainkaan.
Ymmärrän kauniin ajatuksen homman takana, mutta olisi järkevämpi rakentaa harjoitukset ja kokeet niin, että niissä voi käyttää tekoälyä apuvälineenä, mutta kuitenkin niin, ettei se voi tehdä niitä kokonaan puolestasi. Näin tehtävät vastaisivat paremmin myös työelämän ongelmanratkaisutilanteita.
Jos et käytä tekoälyä niin tekoäly käyttää sinua, no käyttää joka tapauksessa.
Jotenkin outoa, että ihmiset yritetään pakottaa käyttämään kaikkea uutta teknologiaa. Ketä tuollainen pakottaminen palvelee? Ei ainakaan yksilöä.
Vierailija kirjoitti:
Toiset voivat ylpeillä sillä, ettei käytä tekoälyä eri syistä:
1. **Perinteiset arvot**: Jotkut ihmiset saattavat arvostaa perinteisiä työtapoja ja ovat taipuvaisia uskomaan, että käsityönä tehtävät asiat ovat arvokkaampia kuin automaatio.
2. **Huoli tietoturvasta**: Tekoälyn käyttöön liittyy usein huolia tietoturvasta ja yksityisyydestä. Monet ovat huolissaan siitä, miten heidän tietojaan käytetään ja tallennetaan.
3. **Teollisuuden muutokset**: Tekoälyn kehittyminen voi aiheuttaa pelkoa työpaikkojen menettämisestä. Ihmiset, jotka ovat huolissaan omasta asemastaan työmarkkinoilla, voivat nähdä tekoälyn kilpailijana.
4. **Kritiikki ja skeptisyys**: Jotkut suhtautuvat skeptisesti tekoälyn kykyihin ja sen vaikutuksiin yhteiskuntaan tai kulttuuriin. He voivat kyseenalaistaa teknologisen kehityksen eettisyyden ja hyödyllisyyden.
5. **Yksinkertaisuus**: Jotkut saattavat kokea, että heidän tarpeensa tul
Hyvin sanottu! Itse en koe ylpeyttä ainoastaan tekoälyn käyttämättömyydestä, vaan enemmänkin mun arvoista, joista se kumpuaa. Se edustaa mun identiteettiä kun pystyn ajattelemaan omilla aivoilla enkä seuraa trendejä sen takia koska muutkin. Tekoälyhän on noussut trendiksi monessa paikassa ja sillä myös voidaan tehdä trendejä. En siis ole mitään trendejä vastaan, en vain halua orjuuttaa itseäni niihin.
Monet epävarmat tyypit kokevat aiheekseen sanoa toiselle, että mistä saa olla ylpeä koska he eivät uskalla itse olla ylpeitä tai sitten se ei kuulu joidenkin heistä arvoihin ja kaikki heistä eivät edes ole epävarmoja itsestään. Ehkä kirjoitin hieman aiheen vierestä, mutta halusin sanoa tohon ylpeyteen liittyen, koska sitäkin tässä keskustelussa käsitellään. Eikä tarkoitus ollut yleistää missään kohdassa.
Ei tekoäly itse mitään osaa. Se osaa vain sille ohjelmoidun algoritmin mukaan pistää sanoja pötköön peräkkäin, mutta vastauksen todenperäisyydestä tai virheellisyydestä, eikä edes antamansa vastauksen asiasisällöstä sillä ole mitään käryä.
Jossain videolla muistaakseni joskus näin, kun joku trollasi tekoälyä oikein kunnolla. Eli kun tekoäly antoi vastauksen, niin sille kirjoitettiin takaisin tyyliin "itse asiassa asiahan ei ole noin, vaan..." Tekoäly sitten vastasi aina tyyliin "Olet aivan oikeassa, pahoitteluni..."
Eli ei se tekoäly itse mitään osaa, jos alat vänkäämään vastaan ja kyseenalaistat saamasi vastauksen, tekoäly muokkaa vastaustaan sinua miellyttääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin outoa, että ihmiset yritetään pakottaa käyttämään kaikkea uutta teknologiaa. Ketä tuollainen pakottaminen palvelee? Ei ainakaan yksilöä.
Koska teknologia loppujen lopuksi helpottaa elämää, oma valinta toki käyttääkö vai ei, mutta tuossa on kyllä riski jäädä yhteiskunnan ulkopuolelle jos kieltäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei tekoäly itse mitään osaa. Se osaa vain sille ohjelmoidun algoritmin mukaan pistää sanoja pötköön peräkkäin, mutta vastauksen todenperäisyydestä tai virheellisyydestä, eikä edes antamansa vastauksen asiasisällöstä sillä ole mitään käryä.
Jossain videolla muistaakseni joskus näin, kun joku trollasi tekoälyä oikein kunnolla. Eli kun tekoäly antoi vastauksen, niin sille kirjoitettiin takaisin tyyliin "itse asiassa asiahan ei ole noin, vaan..." Tekoäly sitten vastasi aina tyyliin "Olet aivan oikeassa, pahoitteluni..."
Eli ei se tekoäly itse mitään osaa, jos alat vänkäämään vastaan ja kyseenalaistat saamasi vastauksen, tekoäly muokkaa vastaustaan sinua miellyttääkseen.
No eihän Googleenkaan voi sokeasti luottaa eikä voi naapurin Mattiinkaan. Toki siinä täytyy olla kriittinen, mutta tekoäly on loistava apuväline kun sitä opettelee käyttämään. Moni ei osaa käyttää vaikka luulevat osaavansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska teknologia loppujen lopuksi helpottaa elämää, oma valinta toki käyttääkö vai ei, mutta tuossa on kyllä riski jäädä yhteiskunnan ulkopuolelle jos kieltäytyy.
Helpottaako tekoäly tai älypuhelin jotenkin olennaisen paljon elämää ja elämänlaatua? Tietokoneenkin kanssa vähän siinä ja siinä. Entisaikoina uudet keksinnöt nostivat elämänlaatua ihan oikeasti, vaikkapa pesukone. Tekeekö tekoäly tai älypuhelin samaa? Ei tee, kyllä ilmankin pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta voisi pitää huolen siitä, että myös sairaat ja vammaiset pidetään mukana. Eikä näin, että joka paikkaan vaaditaan tietyt fysiologiset asiat, kuten näkökyky ja hienomotoriikka, plus mitä vielä. Osa ei vain kertakaikkiaan pysty käyttämään esim. älypuhelinta, vaikka kuinka hankaloittaisitte heidän elämäänsä.
Ei ole tarvetta. Tekoälyn käyttö kuluttaa myös paljon energiaa, jonka takia rakennetaan niitä valtavia halleja tänne Suomeen.
No mulla ei ole koskaan tullut mieleen että voisi asialla ylpeillä.
Mutta ylpeilläänpä nyt sitten, kun onhan se tosiaan ylpeilyn arvoinen asia.
Halveksin tekoälyhypetykseen sukeltavia, he eivät viitsi hiukkaakaan ajatella. Mitä haaskausta.
En myöskään katso televisiota, viihde on yliarvostettua. Pelkureille.
Silti arvostan ja pidän teitä parempina, te tekoälyssä marinoitujat.
Tulkaa pois sieltä, ihan tosi. Harkitkaa edes.
Vierailija kirjoitti:
Koska joillakin toimii omat aivot vielä eivätkä ole mädättäneet niitä älylaitteilla.
Sanoo joku, joka roikkuu vauvapalstalla...
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn käyttäminen voi tarjota tiettyjä etuja verrattuna Googlen kaltaisiin perinteisiin hakukoneisiin, koska tekoäly pystyy tarjoamaan tarkempia ja räätälöidympiä vastauksia. Tässä on muutama syy, miksi tekoälyn käyttö voi olla parempaa kuin Googlen käyttö tietyissä tilanteissa:
Konteksti ja keskustelu: Tekoäly pystyy ymmärtämään keskustelun kontekstin ja mukautumaan siihen. Voit esittää tarkentavia kysymyksiä ja saada syvällisempää, jatkumoa olevan vastauksen, kun taas Google antaa yleensä hakutuloksia, joita joudut itse tulkitsemaan ja selaamaan.
Yksinkertaistetut vastaukset: Tekoäly voi tiivistää ja selittää monimutkaisia konsepteja yksinkertaisemmin ja selkeämmin. Sen sijaan, että sinun täytyisi selailla useita artikkeleita Google-haun kautta, tekoäly voi suoraan tarjota tiivistetyn vastauksen tai selityksen.
Pohdinta ja analysointi: Tekoäly voi auttaa pohdinnassa ja päätöksenteossa tarjoamalla näkökulmia ja analysoimalla eri vaihtoehtoja. Google antaa vain hakutuloksia, mutta tekoäly voi auttaa arvioimaan niitä ja keskustelemaan niiden seurauksista.
Kustomointi ja personointi: Tekoäly voi mukautua sinun tyyliisi ja tarpeisiisi paremmin kuin Google, koska se oppii keskustelun aikana. Google tarjoaa hakutuloksia yksinkertaisesti hakusanojen perusteella ilman syvällisempää kontekstuaalista ymmärrystä.
Keskustelun sujuvuus: Tekoäly pystyy luomaan sujuvan ja luontevan keskustelun, jossa käyttäjä voi esittää kysymyksiä ja saada vastauksia, jotka ovat linjassa aiempien kysymysten kanssa. Tämä on erilaista kuin Googlen hakutulokset, jotka eivät muodosta yhtä sujuvaa vuorovaikutusta.
Vähemmän hakutuloksia ja enemmän suoraa tietoa: Tekoäly voi tarjota suoraa tietoa ilman, että sinun tarvitsee selata useita verkkosivuja tai miettiä, mitä linkeistä löytyy. Tämä voi säästää aikaa ja vaivannäköä.
Google on edelleen erittäin hyödyllinen, kun etsit tiettyjä verkkosivuja, tutkimuksia tai haluat vertailla useita lähteitä. Kuitenkin, jos tarvitset henkilökohtaisempia ja syvällisempiä vastauksia, tekoäly on usein tehokkaampi ja kätevämpi työkalu.
Minusta on parempi hoitaa nuo kaikki itse omin aivoin. Se ensinnäkin edistää aivojen toimintaa, kun niitä jumppaa. Toiseksi, tiedän ainakin, mistä tietoni ovat peräisin ja voin arvioida lähteiden luotettavuutta.
En ymmärrä, miksi olisi hyvä jatkuvasti ulkoistaa koko ajattelunsa jollekin tietokoneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska joillakin toimii omat aivot vielä eivätkä ole mädättäneet niitä älylaitteilla.
Sanoo joku, joka roikkuu vauvapalstalla...
Oon eri, mutta toimii tämä myös läppärillä ja pöytäkoneella, ei tarvi olla älylaite.
Aivojen "mädättämiseen" ei toki käytetty laite vaikuta, jos tällä palstalla luuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaako tekoäly tai älypuhelin jotenkin olennaisen paljon elämää ja elämänlaatua? Tietokoneenkin kanssa vähän siinä ja siinä. Entisaikoina uudet keksinnöt nostivat elämänlaatua ihan oikeasti, vaikkapa pesukone. Tekeekö tekoäly tai älypuhelin samaa? Ei tee, kyllä ilmankin pärjäisi.
No, minä teen esimerkiksi musiikintuotantoa. En pystyisi tekemään tuota ollenkaan ilman tietokonetta ja siihen suunniteltuja ohjelmistoja.
Vierailija kirjoitti:
Toiset voivat ylpeillä sillä, ettei käytä tekoälyä eri syistä:
1. **Perinteiset arvot**: Jotkut ihmiset saattavat arvostaa perinteisiä työtapoja ja ovat taipuvaisia uskomaan, että käsityönä tehtävät asiat ovat arvokkaampia kuin automaatio.
2. **Huoli tietoturvasta**: Tekoälyn käyttöön liittyy usein huolia tietoturvasta ja yksityisyydestä. Monet ovat huolissaan siitä, miten heidän tietojaan käytetään ja tallennetaan.
3. **Teollisuuden muutokset**: Tekoälyn kehittyminen voi aiheuttaa pelkoa työpaikkojen menettämisestä. Ihmiset, jotka ovat huolissaan omasta asemastaan työmarkkinoilla, voivat nähdä tekoälyn kilpailijana.
4. **Kritiikki ja skeptisyys**: Jotkut suhtautuvat skeptisesti tekoälyn kykyihin ja sen vaikutuksiin yhteiskuntaan tai kulttuuriin. He voivat kyseenalaistaa teknologisen kehityksen eettisyyden ja hyödyllisyyden.
5. **Yksinkertaisuus**: Jotkut saattavat kokea, että heidän tarpeensa tul
Työpaikat tulevat monilla aloilla vähenemään tekoälyn vuoksi joka tapauksessa. Ja silloin niihin vähempiin työpaikkoihin on vahvemmilla ne, jotka tekoälyn hallitsevat. Toki voi myös täällä valittaa tekoälystä ja syyttää muita työpaikkojen puutteesta. Valintoja.
Tekoälyn käyttäminen voi tarjota tiettyjä etuja verrattuna Googlen kaltaisiin perinteisiin hakukoneisiin, koska tekoäly pystyy tarjoamaan tarkempia ja räätälöidympiä vastauksia. Tässä on muutama syy, miksi tekoälyn käyttö voi olla parempaa kuin Googlen käyttö tietyissä tilanteissa:
Konteksti ja keskustelu: Tekoäly pystyy ymmärtämään keskustelun kontekstin ja mukautumaan siihen. Voit esittää tarkentavia kysymyksiä ja saada syvällisempää, jatkumoa olevan vastauksen, kun taas Google antaa yleensä hakutuloksia, joita joudut itse tulkitsemaan ja selaamaan.
Yksinkertaistetut vastaukset: Tekoäly voi tiivistää ja selittää monimutkaisia konsepteja yksinkertaisemmin ja selkeämmin. Sen sijaan, että sinun täytyisi selailla useita artikkeleita Google-haun kautta, tekoäly voi suoraan tarjota tiivistetyn vastauksen tai selityksen.
Pohdinta ja analysointi: Tekoäly voi auttaa pohdinnassa ja päätöksenteossa tarjoamalla näkökulmia ja analysoimalla eri vaihtoehtoja. Google antaa vain hakutuloksia, mutta tekoäly voi auttaa arvioimaan niitä ja keskustelemaan niiden seurauksista.
Kustomointi ja personointi: Tekoäly voi mukautua sinun tyyliisi ja tarpeisiisi paremmin kuin Google, koska se oppii keskustelun aikana. Google tarjoaa hakutuloksia yksinkertaisesti hakusanojen perusteella ilman syvällisempää kontekstuaalista ymmärrystä.
Keskustelun sujuvuus: Tekoäly pystyy luomaan sujuvan ja luontevan keskustelun, jossa käyttäjä voi esittää kysymyksiä ja saada vastauksia, jotka ovat linjassa aiempien kysymysten kanssa. Tämä on erilaista kuin Googlen hakutulokset, jotka eivät muodosta yhtä sujuvaa vuorovaikutusta.
Vähemmän hakutuloksia ja enemmän suoraa tietoa: Tekoäly voi tarjota suoraa tietoa ilman, että sinun tarvitsee selata useita verkkosivuja tai miettiä, mitä linkeistä löytyy. Tämä voi säästää aikaa ja vaivannäköä.
Google on edelleen erittäin hyödyllinen, kun etsit tiettyjä verkkosivuja, tutkimuksia tai haluat vertailla useita lähteitä. Kuitenkin, jos tarvitset henkilökohtaisempia ja syvällisempiä vastauksia, tekoäly on usein tehokkaampi ja kätevämpi työkalu.