Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Pentikin uusissa astiasarjoissa yllätys: Valmistusmaa Kiina!

Vierailija
03.06.2025 |

Pentikin uudet astiasarjat Bella ja Syreeni valmistetaan Kiinassa alihankkijan tehtaalla. Pentikiltä kerrotaan mediaan, ettei heidän omalla tehtaalla Posiolla ole mahdollista tuottaa näitä siirtokuvilla valmistettavia astioita kustannustehokkaasti. Suunnittelu on kumminkin täysin suomalaista, vaikka valmistus tapahtuu Kiinassa. Suomen tehdasta ei olla lopettamassa, vaikka kiinalaista valmistusta tuleekin sen toiminnan ohelle.

Pentik on viimeinen jäljellä oleva keramiikkatehdas Suomessa, kun Arabia on siirtänyt valmistuksen ulkomaille ja Vaja Finland mennyt konkurssiin.

Mitä mieltä täällä ollaan Pentikin peliliikkeestä, entä uusista astiassarjoista? Aiotteko ostaa uusia astioita?

https://www.iltalehti.fi/sisustus/a/18b5f1e6-f72b-4d15-a856-81b67b57a2be

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi. Olen ostanut nimenomaan siksi, että kokonaistuotanto on ollut Suomessa. 

Sama, olen juuri tästä syystä vaihtanut Iittalat ja Arabiat Pentikiin. No, eipä taida auttaa muu kuin vaihtaa johonkin muuhun eurooppalaiseen ja Euroopassa valmistettuun, niitä vielä on.

Ikealla on ainakin aiemmin ollut Portugalissa tehtyjä ihan halpisastioita.

Vierailija
42/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän ne hienoimmat posliinit ovat peräisin, kuten riisiposliini?

Kiinassa on hienoimmat posliinit valmistettu vuosituhansia. Siellä on myös sukupolvien perinteet lasitksesta. Enemmän luottaisin kiinalaiseen posliiniin, kuin Posiolla valmistettuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, olen juuri tästä syystä vaihtanut Iittalat ja Arabiat Pentikiin. No, eipä taida auttaa muu kuin vaihtaa johonkin muuhun eurooppalaiseen ja Euroopassa valmistettuun, niitä vielä on.

Kuinka usein oikein tarvitsee vaihtaa astiasarjaa? Meillä on vanhat kotimaiset Arabiat vielä ihan hyviä ja toimivia. Ei ole käynyt mielessäkään, että pitäisi vaihtaa ne uusiin koska nyky-Arabiat valmistetaan kaukomailla.

Vierailija
44/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän ne hienoimmat posliinit ovat peräisin, kuten riisiposliini?

Kiinassa on hienoimmat posliinit valmistettu vuosituhansia. Siellä on myös sukupolvien perinteet lasitksesta. Enemmän luottaisin kiinalaiseen posliiniin, kuin Posiolla valmistettuun. 

Luuletko sitten, että kaikki Kiinassa valmistettu on hyvää, laadukasta ja etenkin turvallista?

Ennenvanhaanhan posliinissa saattoi olla lyijyä, cadmiumia yms. 

Kaipa Pentik testaa näiden astioiden ja niiden maalien elintarviketurvallisuuden? Temun ja Sheinin tuotteissa on tutkimuksissa ollut EU alueella kiellettyjä aineita.

Vierailija
45/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tee tuotteista yhtään parempia, vaikka muotoilijana olisi joku tunnettu muotoilija.

On ihan järjenvastaista maksaa jostain tunnetun muotoilijan  kupista kolminkertainen hinta, kun samanlaisia tuotteita saa halvemmalla eikä ne ole yhtään sen huonompaa laatua.

Vierailija
46/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se tee tuotteista yhtään parempia, vaikka muotoilijana olisi joku tunnettu muotoilija.

On ihan järjenvastaista maksaa jostain tunnetun muotoilijan  kupista kolminkertainen hinta, kun samanlaisia tuotteita saa halvemmalla eikä ne ole yhtään sen huonompaa laatua.

Totta eikä näiden sarjojen design muutenkaan oikein vakuuta. Kuten ketjun edellisellä sivulla joku kommentoi, kohta varmaan saa samanlaisia halpakopioita parilla eurolla Temun kautta joissa Pentikin kuviot? Vai miten Pentik valvoo sitä, ettei yöllä pärähdä käyntiin toinen vuoro, jossa tehdään kopioita, kuten Kiinassa joskus tapahtuu?

Vierailija
47/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi todella tyhmää olla siirtämättä tuotantoa halvempaan maahan, esimerkiksi juuri Kiinaan. Jos vähänkään ajattelee, niin eihän se mitenkään voi toimia niin, että Suomessa valmistetaan tavaroita suomalaisilla tuotantokustannuksilla, kun samaan aikaan porukka tilaa tavaroita Temusta. Hintaero on valtava. Eikä ulkomaista nettikauppaakaan voi kieltää. Näin tämä nyt vain menee. 

Minä taas ajattelen toisin. Ostan mieluummin harvoin ja hyvälaatuista kotimaista tai EU-alueella valmistettua tavaraa, kaupoista tai kirpputorilta. Esim. puolisoni kanssa emme suostu ostamaan Kiinassa valmistettuja autoja, kuten Volvoja. Ennemmin esim. Saksassa tai muualla EU-alueella valmistettuja. Tietenkään emme huolisi myöskään Tesloja; edes niitä, mitkä valmistettiin ennenkuin Musk sekosi. 

Omilla ostopäätöksillään voi tukea tai olla tukematta riistovaltioita tai ihmisoikeuksia tmv. polkevia yritysten  omistajia. Toisekseen - olemme aivan pulassa ja monessa mielessä haavoittuvia, jos kaikki ostamamme tavarat tuotettaisiin esim. Kiinassa. Toivon todella, että muun muassa lääkkeiden tuotantoa tuotaisiin yhä enemmän pois Aasiasta takaisin EU-maihin. 

Vierailija
48/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa sitten vaan Pentik.

Mä ostan tästä lähin tuotteet sillä perusteella mistä oikeasti tykkään enkä edes yritä suosia suomalaista koska eihän siinä näytä olevan mitään järkeä.

Nytkin porukka varmaan alkoi enemmän ostaa Pentikiltä ja nämä sitten siirtävät tuotannon Kiinaan! Kun just sitä heidän tuotteidensa ostajat eivät halunneet.

Ja Nansokin huononsi vaatteidensa laatua heti kun kuluttajat alkoivat ostaa heiltä enemmän. Jotenkin nurinkurista.

Vierailija
49/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein oikein tarvitsee vaihtaa astiasarjaa? Meillä on vanhat kotimaiset Arabiat vielä ihan hyviä ja toimivia. Ei ole käynyt mielessäkään, että pitäisi vaihtaa ne uusiin koska nyky-Arabiat valmistetaan kaukomailla.

No itse olen sen verran nuori, että aloin kerätä astioita vasta 2006, ja ainakaan sen ajan Iittalat ja Arabiat ei todellakaan ole enää hyviä ja toimivia. Pentikit ovat käytössä, mutta eivät nämä 2010-luvun pentikitkään taida olla ikuisia. Ihan akuuttia vaihtotarvetta ei juuri nyt ole, mutta jossain kohtaa tulossa eteen. Jos sinun Arabiasi ovat jostain 70-luvulta, niin hieno homma.

Vierailija
50/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kaikkien aika boikotoida näitä kiinalaisia Pentikin tuotteita! 

Olen ehkä kyyninen mutta minusta vaikuttaa siltä että kokeilevat meneekö kiinalainen roju kaupaksi hyvään hintaan ja sitten pikkuhiljaa kaikki tuotanto siirretään Kiinaan. Miksi tehdä kotimaassa kalliilla jos saa paremmat katteet ulkomailla tehdyillä. 

Itse en osta mitään kallista kiinalaista tavaraa kun Ikeasta saa samaa laatua murto-osalla hinnasta. 

Ikeasta saa varsin hyvälaatuista lasia ja keramiikkaa. Ne ovat halvempia, koska sarjat ovat paljon isompia. Varjopuoli on että ne tunnistaa liian helposti ja niitä tulee liikaa vastaan. Sen takia moni kyllä ostaa myös pienempien tuottajien tuotteita ja maksaa mielellään enemmän. 

Ei ne kyllä ole edes kovin hyvälaatuisia. Meillä hajosi vuodessa semmoiset ohuet, hieman Iittalan Essence-sarjaan muistuttavat juomalasit. Ihan vaan tiskikoneesta pois ottaessa olivat halki. Sen sijaan oikeat Essence-juomalasit on kestäneet monta vuotta. Tiskikonekin on sama.

Uunivuuat on jo vuoden käytön jälkeen sen näköisiä, että niihin olisi piirrelty lyijykynällä. Samoihin aikoihin ostetuissa Arabian vuuissa ei ole juurikaan naarmuja.

Töissä on Ikean halpis-kupeista vuodessa kulunut värillinen pinta sisältä pois.

Ymmärrän, että ei kaikilla ole varaa kalliisiin astioihin, mutta itse en enää osta Ikeasta mitään keramiikkaa tai juomalaseja. Sen sijaan niiden +365 säilytyssarja on aivan loistava, samoin leikkuulaudat on laadukkaita.

Vierailija
51/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen sen verran nuori, että aloin kerätä astioita vasta 2006, ja ainakaan sen ajan Iittalat ja Arabiat ei todellakaan ole enää hyviä ja toimivia. Pentikit ovat käytössä, mutta eivät nämä 2010-luvun pentikitkään taida olla ikuisia. Ihan

Hajoaako 2010-luvun Suomessa valmistetut Pentikit takaisin saveksi tietyn ajan kuluttua vsi miksi ne ei ole "ikuisia"? Ei mikään ole tietysti ikuista, mutta kyllä Suomessa tehty keramiikka (uusikin) kestää vuosikymmeniä jollei niitä heittele seinään.

Vierailija
52/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen sen verran nuori, että aloin kerätä astioita vasta 2006, ja ainakaan sen ajan Iittalat ja Arabiat ei todellakaan ole enää hyviä ja toimivia. Pentikit ovat käytössä, mutta eivät nämä 2010-luvun pentikitkään taida olla ikuisia. Ihan

Miksei ole hyviä tai toimivia? Mulla on suunnilleen samalta ajalta Arabian Illusia-sarjaa sekä sinistä Taika-sarjaa arkilautasina ja ainakin ne ovat täysin käyttökelpoisia. 

Vierailija
53/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaja finland toteutti siirtokuvilla astiansa ja hinta pentikin luokkaa jos oikein muista. Olisivat ostaneet Vajan pajan ja osaamisen. Kiinassa tuotettua en osta. Pelkkä omistus ja designed in Finland ei riitä, ei sellainen ylläpidä työpaikkoja, vaan törkeitä katteita aasian kamalle. Ja jos aasialaista haluaa, niin ennemmin japanilaista tuotantoa, tosin sitä ei tahdo Suomesta löytää.

Vierailija
54/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä kyyninen mutta minusta vaikuttaa siltä että kokeilevat meneekö kiinalainen roju kaupaksi hyvään hintaan ja sitten pikkuhiljaa kaikki tuotanto siirretään Kiinaan. Miksi tehdä kotimaassa kalliilla jos saa paremmat katteet ulkomailla tehdyillä. 

Itse en osta mitään kallista kiinalaista tavaraa kun Ikeasta saa samaa laatua murto-osalla hinnasta. 

Käsket boikotoimaan Pentikiä ja suosimaan Ikean laatua, wtf? Pata kattilaa soimaa.

Pointti taisikin olla, että Ikean astiat maksaa muutaman euron kappaleelta. Pentik useita kymppejä. Jos ne on molemmat tehty Kiinassa kumminkin, niin miksi maksaa moninkertaista hintaa?

No ainakin ne Ikea astiat ja lasit on ihan sekundaa. Ohutta, eivätkä kestä kulutusta ja väritkin irtoaa.

Vierailija
55/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentikin lisäksi ainakin Arabia, Marimekko, Fiskars etc. tuotteet valmistetaan Kiinassa tai Vietnamissa. Kotimaisuutta on enää nimi. 

Vierailija
56/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaja finland toteutti siirtokuvilla astiansa ja hinta pentikin luokkaa jos oikein muista. Olisivat ostaneet Vajan pajan ja osaamisen. Kiinassa tuotettua en osta. Pelkkä omistus ja designed in Finland ei riitä, ei sellainen ylläpidä työpaikkoja, vaan törkeitä katteita aasian kamalle. Ja jos aasialaista haluaa, niin ennemmin japanilaista tuotantoa, tosin sitä ei tahdo Suomesta löytää.

Tätä pohdin itsekin! Miksi eivät ostaneet konkurssipesältä Vajan tiloja ja kalustoa? Ja jatkaneet valmistusta Suomessa?

Vierailija
57/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pentikin lisäksi ainakin Arabia, Marimekko, Fiskars etc. tuotteet valmistetaan Kiinassa tai Vietnamissa. Kotimaisuutta on enää nimi. 

Ja hinta

Vierailija
58/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain on kyllä Suomessa pielessä, sillä vaikka hallitus on alusta asti tehnyt kaikkensa, jotta varakkaat ja yritykset maksaa vähemmän veroa, työntekijöiden asema ja palkkakehitys heikkenee, meille on kerrottu, että tämä on sitä dynaamista kehitystä, jota tarvitaan. Niin silti yritykset vie työpaikat muualle. 

Vierailija
59/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsket boikotoimaan Pentikiä ja suosimaan Ikean laatua, wtf? Pata kattilaa soimaa.

Pointti taisikin olla, että Ikean astiat maksaa muutaman euron kappaleelta. Pentik useita kymppejä. Jos ne on molemmat tehty Kiinassa kumminkin, niin miksi maksaa moninkertaista hintaa?

No ainakin ne Ikea

Voisi sanoa, etteivät Ikeat ole tasalaatuisia. Jotkut tuotteet ovat oikein hyviä ja kestäviä, kun taas toiset eivät. Myös astioissa ja keittiövälineissä.

Vierailija
60/92 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain on kyllä Suomessa pielessä, sillä vaikka hallitus on alusta asti tehnyt kaikkensa, jotta varakkaat ja yritykset maksaa vähemmän veroa, työntekijöiden asema ja palkkakehitys heikkenee, meille on kerrottu, että tämä on sitä dynaamista kehitystä, jota tarvitaan. Niin silti yritykset vie työpaikat muualle. 

ja sitten lehdissä itketään että suomalaiset eivät osta kotimaisia tuotteita..niin mitä kotimaisia