Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon olette laihduttaneet/laihtuneet ja millä tavalla?

Vierailija
02.06.2025 |

Kuinka paljon olette laihduttaneet ja kuinka? Itse tein niin, että laitoin tavoitteen palasiksi ja laihdutin ensin viisi kiloa ja annoin painon pysyä uudessa lukemassa puolen vuoden ajan. Sitten laihdutin taas viisi kiloa ja sen jälkeen puolen vuoden tauko.

Paino on pysynyt aloillaan ottamatta huomioon neste- ja hormonipöhötyksiä aika hyvin, vaikka en ole joka päivä syönytkään kuin arkisin syön suunnitelmieni mukaan. Finelin ruokapäiväkirja on minulle tärkeä työkalu ja olen pysynyt terveenä, koska en ole ollut niin paljoa syömättä että olisin saanut puutostaudin.

Aloitin tänään viimeisen viiden kilon pudottamisen. Tuntuu mielettömältä, että aikoinaan epärealistisen oloinen tavoite on nyt niin lähellä. Tietenkin laihtumiseni tulee olemaan hidasta, koska en voi enää vähentää päivittäisistä kaloreista 500 kilokaloria sairastumatta puutostauteihin. Jos saavutan tavoitteeni, olen samanpainoinen kuin vuonna 2004.

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 50kg 10 kuukaudessa laskemalla kalorit ja syömällä vähemmän kuin kulutan.

Mistä tiesit paljonko kulutit / kulutat? Mä punnitsen ruoan ja lasken kalorit, ja lasken sekä käsin että kellon avulla aktiivisuutta, mutta paino ei hievahdakaan. Paljon alle 1500 kcal ei voi tiputtaa koska sitä ei kestä kroppa eikä järki. Tarkoitus olisi kuitenkin onnistua.

Ja siis laskujen mukaan mun koomakulutus olis n. 1400 kcal ja arkiliikunta plus varsinainen liikunta tuo lisää noin 500 kcal. Näin sanoo sekä kello että laskurit. Silti en laihdu vaikka syön 1500 kcal ja tosiaan punnitsen jokaikisen suupalan, en napostele, en huijaa, ja liikun lähes 10 km joka päivä. Turhauttavaa 😅.

Otan osaa. Tuo on todella kenkkua.

Oletko muuten kokeillut, onko sillä mitään vaikutusta, kuinka usein tai mihin aikaan vuorokaudesta syöt? Musta tuntuu, että oma painoni junnaa pahemmin, jos odotan aina nälkää ennen kuin syön, mutta nämä ovat tosi yksilöllisiä asioita.

Vierailija
22/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin 15kg neljässä kuukaudessa laskemalla kaloreita, kuidun saannin ja proteiinit. Paino pysynyt poissa vuoden ja nyt ajattelin pudottaa vielä 5kg jolloin BMI olisi 21. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika helppoa oli laihtua. Joka päivä puristan sitruunan ja lisään isoon lasilliseen vettä ja chiasiemeniä. Pieni annos kaurapuuroa chiasiemenillä ja omenalohkoilla aamupalaksi. Ei yhtään sokeria mihinkään. Kahviin luraus täysmaitoa. Päivällä paahdettuja vihanneksia tai salaatteja kalan tai kanan kera. Jonain päivänä syön kaksi siivua ruisleipää, oikeeta voita päälle eikä mitään muuta. En syö makkaroita/leikkeleitä, kutunjuustoa jonkun verran. Pastaa ei yhtään, välillä yksi pottu tulee syötyä. Näin olen laihduttanut menneen marraskuun alusta 22 kg. Olo on vallan autuas. Jaa, marjoja olen syönyt myös, vähän pensasmustikkaa ja mansikkaa, vattuja ja karhunvattuja. Nälkä ei ole päässyt kertaakaan yllättämään. Niin, eikä tartte tulla sanomaan, että on puutoksia kun huhtikuussa kävin labrassa ja veriarvot olivat erittäin hyvät.  

Vierailija
24/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 50kg 10 kuukaudessa laskemalla kalorit ja syömällä vähemmän kuin kulutan.

Mistä tiesit paljonko kulutit / kulutat? Mä punnitsen ruoan ja lasken kalorit, ja lasken sekä käsin että kellon avulla aktiivisuutta, mutta paino ei hievahdakaan. Paljon alle 1500 kcal ei voi tiputtaa koska sitä ei kestä kroppa eikä järki. Tarkoitus olisi kuitenkin onnistua.

Minulla kello näyttää älytöntä kalorimäärää, joka eroaa Laskurini.fi:n peruskulutusmäärästä 600 kcal:n verran. Ainoa tapa on pitää ruokapäiväkirjaa ja seurata painoa kehinkoostumusvaaalla. 

Vierailija
25/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolessa vuodessa 24 kg molempien lasten syntymän jälkeen. Aktiivista elämää. Päivittäin pitkä vaunulenkki. Oli niin paljon kaikenlaista mukavaa touhua, ettei ollut syöminen päällimmäisenä mielessä. 

Mulla taas hormonit pitivät huolen, että söin tarpeeksi. Erityisesti ekojen parin kuukauden aikana lihoin, koska nälkä ei kertakaikkiaan lähtenyt pienemmillä ruokamäärillä. Sitten se palasi takaisin normaaliin, mutten olisi pystynyt laihtumaan imettäessäni.

Näköjään vaihtelee aika paljon, miten kehot reagoivat näennäisesti samaan tilanteeseen.

Vierailija
26/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

VLCD eli alle 800kcal päivässä, laihtuu varmasti.

Vierailija
27/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis laskujen mukaan mun koomakulutus olis n. 1400 kcal ja arkiliikunta plus varsinainen liikunta tuo lisää noin 500 kcal. Näin sanoo sekä kello että laskurit. Silti en laihdu vaikka syön 1500 kcal ja tosiaan punnitsen jokaikisen suupalan, en napostele, en huijaa, ja liikun lähes 10 km joka päivä. Turhauttavaa 😅.

Otan osaa. Tuo on todella kenkkua.

Oletko muuten kok

Suurin osa kaloreista pitäisi saada iltapäivään mennessä. Yhdessä tutkimuksessa molemmat ryhmät söivät saman kalorimäärän ja samat ruoat. Aamulla kunnon aamiaisen ja kunnon lounaan syöneet laihtuisi verrattuna toiseen ryhmään, jossa kaloriensaanti painottui enemmän iltaan. Aineenvaihdunta ei toimi jos kärvistelee kevyellä aamiaisella ja syö lounaaksi keiton tai salaatin. Sieltä illasta kannattaa siirtää energiaa aamiaiselle ja lounaalle.

Vierailija
28/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolessa vuodessa 24 kg molempien lasten syntymän jälkeen. Aktiivista elämää. Päivittäin pitkä vaunulenkki. Oli niin paljon kaikenlaista mukavaa touhua, ettei ollut syöminen päällimmäisenä mielessä. 

Mulla taas hormonit pitivät huolen, että söin tarpeeksi. Erityisesti ekojen parin kuukauden aikana lihoin, koska nälkä ei kertakaikkiaan lähtenyt pienemmillä ruokamäärillä. Sitten se palasi takaisin normaaliin, mutten olisi pystynyt laihtumaan imettäessäni.

Näköjään vaihtelee aika paljon, miten kehot reagoivat näennäisesti samaan tilanteeseen.

Juu. Minä olin ihan superenerginen, vaikka vähänhän minä söin ja pärjäsin vähällä unellakin.

Vierailija
29/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin pätkäpaastolla noin 10 kg normaalipainon sisällä noin 6 kk:ssa. Tai en tiedä voiko sanoa laihduttamiseksi, kun aion syödä näin loppuelämän, mutta paino siis laski tuon kymmenisen kiloa. Samalla jätin kaikki herkut pois. En laske kaloreita. 

Mitä sinä lasket herkuiksi? 

Alkoholi, limsat (sokerilliset ja sokerittomat, ja alkoholiton olut), mehut, murot ja myslit, sipsit, suklaa, keksit, pullat, karkit, jäätelö, juustot, paistopisteen tuotteet kuten croissantit ja pasteijat. Voi olla muitakin mitkä ei nyt tule mieleen.

Ainoana poikkeuksena juhlat, kuten joulu ja kaverin synttärit, jolloin kohtuudella (ja hyvillä mielin) voin noita nauttia. Mutta arjessa ei siis ollenkaan. 

Vierailija
30/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko teillä ovat tulokset pysyneet?

Vierailija
31/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000kcal ja 2-8h fyysistä työtä päivässä, mahdollisimman usein myös 10000 askelta ja kuukaudessa vajaa -3kg

Vierailija
32/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30kg 2001 vuonna. Sen jälkeen olen kerännyt noin 20kg lihasta tilalle. 

Laihdutus alkoi elämäntapa muutoksella. Halusin tulla urheilulliseksi lihaksikkaaksi ihmiseksi. Sen jälkeen naksahti jtn päässä ja kaikki on ollut helppoa.

Vierailija
33/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin noin 700-800 päivä kalorivajeella eli söin juuri suunnilleen sen 1300-1400 kcal päivässä.

Itse uskon että sillä mitä syö on myös vaikutusta: söin vähintään 600g kasviksia (yleensä miltei kilon), kuituja n. 50g, proteiinia noin 25-30% kaloreista. Karkkia/sokeria en syönyt oikeastaan ollenkaan. 

Vierailija
34/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä mitään sellaisia tuttuja ja turvallisia ruokia, joita valitsette usein tai silloin kun ette jaksa suunnitella tarkkaan syömisiänne? Minulla on maitorahka ja ananasmurska omassa liemessään. Valutan liemen pois ja sekoitan ananasmurskan maitorahkaan. Välillä muistan liottaa chiansiemeniä maidossa ja silloin sitä voi sekoittaa ananasrahkaan mukaan. Vedessä liotetusta tulee liian vetistä. 

Vierailija
35/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-22kg elämäntapamuutos + lisäksi - 27kg lihavuusleikkauksen jälkeen. Eli kokonaispudotus -49kg

Vierailija
36/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin noin 700-800 päivä kalorivajeella eli söin juuri suunnilleen sen 1300-1400 kcal päivässä.

Itse uskon että sillä mitä syö on myös vaikutusta: söin vähintään 600g kasviksia (yleensä miltei kilon), kuituja n. 50g, proteiinia noin 25-30% kaloreista. Karkkia/sokeria en syönyt oikeastaan ollenkaan. 

Minulla on toiminut se, että päätän jo etukäteen minkälaisia kasviksia, marjoja tai hedelmiä syön minäkin päivänä. Olen vieläkin koukussa parsakaaliin ja S-marketin Kuningas-marjasekoitukseen. En jaksa yksineläjänä keittää perunoita itselleni ja siksi paradoksaalinen höyryttäminen käy paljon nopeammin kuin perunoiden keitto. Syön toki perunaa kun syön kodin ulkopuolella ja voin valita muiden pesemät ja keittämät perunat.

Vierailija
37/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VLCD eli alle 800kcal päivässä, laihtuu varmasti.

Kauanko nutrasit? 

Vierailija
38/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa.

Suurin osa kaloreista pitäisi saada iltapäivään mennessä. Yhdessä tutkimuksessa molemmat ryhmät söivät saman kalorimäärän ja samat ruoat. Aamulla kunnon aamiaisen ja kunnon lounaan syöneet laihtuisi verrattuna toiseen ryhmään, jossa kaloriensaanti painottui enemmän iltaan. Aineenvaihdunta ei toimi jos kärvistelee kevyellä aamiaisella ja syö lounaaksi keiton tai salaatin. Sieltä illasta kannattaa siirtää energiaa aamiaiselle ja lounaalle.

Okei, mulla saattaa siis vika olla vinoutuneessa vuorokausirytmissä. Nukun nuo aamupäivän tunnit, koska muuten en saa riittävästi unta. Univelkakin kun lihottaa, ainakin itseäni.

Vierailija
39/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50kg.  Sillä että lopetin itselle valehtelun. Merkitsin kirjaan jokaikinen kalorin kuukauden ajan ilman dieettiä. Oli aika hullua tajuta mistä lihominen oli johtunut. 

25pv kk olin ruodussa ja sain n 2600kcl. 5-6pv kk sain +4000kcl näinä päivinä söin suklaata, otin pari olutta ym.  Käytännössä nuo 5-6vrk toi joka kk 7000kcl yli energiaa eli kg rasvaa.

Vierailija
40/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin pätkäpaastolla noin 10 kg normaalipainon sisällä noin 6 kk:ssa. Tai en tiedä voiko sanoa laihduttamiseksi, kun aion syödä näin loppuelämän, mutta paino siis laski tuon kymmenisen kiloa. Samalla jätin kaikki herkut pois. En laske kaloreita. 

Mitä sinä lasket herkuiksi? 

Alkoholi, limsat (sokerilliset ja sokerittomat, ja alkoholiton olut), mehut, murot ja myslit, sipsit, suklaa, keksit, pullat, karkit, jäätelö, juustot, paistopisteen tuotteet kuten croissantit ja pasteijat. Voi olla muitakin mitkä ei nyt tule mieleen.

Ainoana poikkeuksena juhlat, kuten joulu ja kaverin synttärit, jolloin kohtuudella (ja hyvillä mielin) voin noita nauttia. Mutta arjessa ei siis ollenkaan. 

Mulle juustot ovat proteiinin ja rasvan lähteitä. On sitten plussaa, että maistuvat hyvältä. Hyvä maku auttaa, sillä kärsin nielemisvaikeuksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan