Kuinka paljon olette laihduttaneet/laihtuneet ja millä tavalla?
Kuinka paljon olette laihduttaneet ja kuinka? Itse tein niin, että laitoin tavoitteen palasiksi ja laihdutin ensin viisi kiloa ja annoin painon pysyä uudessa lukemassa puolen vuoden ajan. Sitten laihdutin taas viisi kiloa ja sen jälkeen puolen vuoden tauko.
Paino on pysynyt aloillaan ottamatta huomioon neste- ja hormonipöhötyksiä aika hyvin, vaikka en ole joka päivä syönytkään kuin arkisin syön suunnitelmieni mukaan. Finelin ruokapäiväkirja on minulle tärkeä työkalu ja olen pysynyt terveenä, koska en ole ollut niin paljoa syömättä että olisin saanut puutostaudin.
Aloitin tänään viimeisen viiden kilon pudottamisen. Tuntuu mielettömältä, että aikoinaan epärealistisen oloinen tavoite on nyt niin lähellä. Tietenkin laihtumiseni tulee olemaan hidasta, koska en voi enää vähentää päivittäisistä kaloreista 500 kilokaloria sairastumatta puutostauteihin. Jos saavutan tavoitteeni, olen samanpainoinen kuin vuonna 2004.
Kommentit (111)
Paino voi nousta yllättävistä syistä - mukana myös lääkkeet: https://www.is.fi/laihdutus/art-2000000071197.html .
Minä lihoin 40 kiloa lääkityksen vuoksi. Se nosti myös huonon kolesterolin määrää ja verensokeria. Tällä hetkellä olen päässyt eroon lääkkeestä, mutten kiloista ja taistelen esidiabetesta ja surkeita veren rasva-arvoja vastaan. En vieläkään tiedä, miksi minulle tuo lääkitys määrättiin.
Minulla ei edes ole lääkkeen vaatimaa diagnoosia tai edes mainintaa Omakannassa. Yksi lääkäri määräsi lääkkeen ja sitä sitten vain uusittiin vuodesta toiseen edes kysymättä, että onko minulla joitain ongelmia.
Ensimmäiselle lääkärille kerroin naiivisti mutta rehellisesti, että nukkuminen on ollut minulle aina tervan juomista ja en nauti ihmisten huomiosta. Jatkossa kyllä syynään joka ikisen lääkkeen, jota minulle määrätään. Oli kauhea urakka ja puolen vuoden liskojen yöt vieroittautua lihottaneesta lääkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
N. 2 vuoden aikana paino on tippunut 8 kiloa normaalipainon sisällä, bmi lasku vähän yli 24-> hieman alle 22. Menetelmänä arkiliikunnan lisääminen ja valmisruuan karttelu, kaikki ruuat teen itse. Ulkona syömistä vähennetty. Herkkuja syön edelleen päivitin. Ei ole tehnyt tiukkaa eikä nälkää ole ollut, painonlasku tapahtui vahingossa elämäntapamuutosten ohessa. fyys. kunto on selvästi parempi kuin 2 v. sitten. Ja tulokset pysyy yllä.
Muuten kiva mutta liikun paljon, en syö koskaan valmisruokia ja ulkona vain matkoilla muutaman kerran. Eli itse en pysty vähentämään mitään vastaavaa.
Annoskoko pieni, vähän kaloreja/pvä, herkku on esim 1 tikkari/suklaapala (siis pala, ei rivi tai levy).
Em ei vaikuta mitään painoon, edelleenkin 5kg pudotettavaa
Ilmeisen vaikea käsittää . KAALIKEITTO NOLLA KALORIA.
Puolessatoista vuodessa 32 kg liikuntaa lisäämällä ja ylimääräisen rasvan ja sokerin jättämällä. Kävelyä, pyöräilyä, juoksua, kehonpainotreeniä. Kummallista olla parinkymmenen vuoden jälkeen taas sikspäkkikunnossa. :D En ois voinu kuvitellakkaan. Kaikki vaatteet meni uusiks. M 49 v, 180/68
Minä en ole ollut laihdutuskuureilla, mutta pudotin 5 v. sitten painoani n. 20 kg ruokailutottumuksia ja muita elämäntapoja pysyvästi muuttamalla eikä se ollut edes järin vaikeaa vaikka saman aikaisesti lopetin myös kymmeniä vuosia kestäneeen tupakoinnin. Ihminen pystyy paljoon kunhan vain tietää mitä pitää tehdä ja sitten päättää tehdä mitä pitää. Saavutin tavoitepainoni vuodessa ja sen jälkeen jatkoin elämääni samoja ruokailutottumuksia noudattaen hieman enemmän syöden kuin painoa pudottaessani. Pyrin harrastamaan melko säönnöllisesti liikuntaa; teen lähes päivittäin runsaan tunnin kävelylenkin ja syksystä kesän alkuun käyn 2 kertaa viikossa kuntosalilla. Olen pysynyt vaikeuksitta jo 5 v. tavoitepainossani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9 kk ja -23 kg.
Jätin voileivät pois ja vähensin muutenkin hiilihydraattien nauttimista. Nyt lisään liikuntaa.
En tajua tällaisia tuloksia, paitsi jos vetelit 10 voileipää päivässä. Itse treenaa ja laskee eikä mitään tulosta tule. Joku toinen jättää vähän hiilareita pois ja pam 🤷🏼🙈.
Kirjoittiko tämän mies?
Ei, olen 61-vuotias nainen ja teen raskasta hoitotyötä. Minulla on "talousporsaan aineenvaihdunta" eli lihon helposti hiilihydraateilla. Lisäksi en saa nukuttua ilta- ja aamuvuorojen välillä kunnolla. Voileipiä meni reilusti huomaamatta ja perunoita kotiruuassa. Rakastan ruisleipää. Jäätelöpakettikin saattoi mennä yhtenä päivänä, olihan se "vain" tavallista vaniljajäätelöä. Karkit, limsat ja sipsit eivät olleet ongelma. Vuorotyön aiheuttama väsymys sai mättämään ruokaa ja siitä seurasi lisää väsymystä eli kierre oli valmis.
En ole laskenut kaloreita, ainoastaan syönyt tylsästi esim. samaa eineskeittoa ja rahkaa töissä ja välillä kotonakin. Kasvisten määrää olen lisännyt. Normaaliin painoon on matkaa alle 10 kg. Paino on ollut pari kuukautta nykyisessä lukemassa. Liikuntaa olen lisännyt pikku hiljaa.
Noin 8v tulee kuluneeksi siitä kun aloitin oman painonpudotus projektini. 7v ikäisenä perheen hajoamisen aiheuttamien traumojen seurauksena masennuin ja lohtua sain vain syömisestä,jonka takia painoa alkoi kertyä. Painoa oli "parhaimmillaan" 137kg lukion aikana. 22v koin kuitenkin heräämisen omaan kehooni psykedeelisen kokemuksen myötä. Aloin tämän myötä opiskelemaan itsenäisesti kehon toimintaa aluksi painottuen ravintotieteeseen ja fysiologioon. Kun aloin ymmärtämään riittävästi miten tämä ihmisen keho oikein toimii niin painonpudotus oli itseasiassa aika kivutonta kun hyvän ruokavalion myötä en kokenut juurikaan nälkää ja oma hyvinvointini tuntui paranevan mitä pidemmälle projektissani etenin. Aloin myös ensimmäistä kertaa nauttimaan iikunnasta ja aloitin lenkkeilyn sekä kuntosalin. Noin vuodessa painoni tippui 60kg ja entisestä sohvaperunasta tulikin maratooneja juokseva atleetti. Kaikenlaisia ruokavalioita tuli kokeiltua prosessin aikana,mutta pääsääntöisesti ketogeenisen ruokavalion koin itselleni parhaaksi pätkäpaastoon yhdistettynä
Syön alle 1000kcal per vuorokausi, liikuntaa harrastan 6-7h/vk ja arjessa tietysti tulee aika paljon liikkumista. 7kk aikana on pudonnut n. 10kg, eli pudotustahti on ihan järkevä. Yli 2kg/kk ei saisi pudottaa painoa pitkää aikaa.
5 kuukaudessa paino putosi 21 kg annoskokoja pienentämällä ja pätkäpaastolla. Sen jälkeen piano pysynyt samoissa runsaan vuoden. Ei roikkumisia.
Hyvä, sinä 💐!
Monet psyykenlääkkeet muuttavat suolistomikrobistoa lihomista suosivaksi. On täysin normaalia, että herkuttelee haastavassa elämäntilanteessa. Ne herkuttelut eivät selitä yksinään sitä, miksi paino nousee monella paljonkin. Rasva palaa aerobisella liikunnalla, joka on sinulla hyvällä mallilla.
Aripipirazole introduced weight gain: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3000187/ .