Kuinka paljon olette laihduttaneet/laihtuneet ja millä tavalla?
Kuinka paljon olette laihduttaneet ja kuinka? Itse tein niin, että laitoin tavoitteen palasiksi ja laihdutin ensin viisi kiloa ja annoin painon pysyä uudessa lukemassa puolen vuoden ajan. Sitten laihdutin taas viisi kiloa ja sen jälkeen puolen vuoden tauko.
Paino on pysynyt aloillaan ottamatta huomioon neste- ja hormonipöhötyksiä aika hyvin, vaikka en ole joka päivä syönytkään kuin arkisin syön suunnitelmieni mukaan. Finelin ruokapäiväkirja on minulle tärkeä työkalu ja olen pysynyt terveenä, koska en ole ollut niin paljoa syömättä että olisin saanut puutostaudin.
Aloitin tänään viimeisen viiden kilon pudottamisen. Tuntuu mielettömältä, että aikoinaan epärealistisen oloinen tavoite on nyt niin lähellä. Tietenkin laihtumiseni tulee olemaan hidasta, koska en voi enää vähentää päivittäisistä kaloreista 500 kilokaloria sairastumatta puutostauteihin. Jos saavutan tavoitteeni, olen samanpainoinen kuin vuonna 2004.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja toi on varmaan suurimpia syitä miksi lähes kaikki laihduttajat lihovat takaisin. Tästä ei ole tarpeeksi tietoa saatavilla, että ihan oikeasti niihin vanhoihin kaloreihin ei voi palata. Mahdollisesti koko loppuelämän ajan pitää jättää se yksi ateria päivässä väliin ja se on monelle kova paikka. Puhumattakaan siitä että nälkähormoni saattaa samaan aikaan pistää vatsan kiljumaan kuin nälänhädässä olisi.
Mulla nälkähormoni ei pistä vatsaa kiljumaan, vaan aivot kiljuvat, että kuolen nälkään. Se on sellainen hyvin kokonaisvaltainen olo, joka ei tunnu missään tietyssä kohdassa kehoa.
Aivot saavat laihduttaneen ihmisen haistamaan ruoan tuoksut paremmin, ymmärtämään ruokaan viittaavia visuaalisia vihjeitä paremmin ja ottamaan ruokaa enemmän lisäämällä annoskokoa 2-5%. Ketsupin käytön vuosikalorimäärässä ei ero ole radikaali. Juustoannosten kalorimäärä onkin jo merkittävä lähde. Jos esimerkiksi pannulle laittamaansa öljyä ei mittaa joka kerta lusikalla, saavat aivot lorauttamaan pannulle suuremman määrän kuin sen lusikallisen verran. Annos suurenee vaiheittain eikä niin, että huomaa laittavansa tänään pannulle kaksi lusikallista öljyä eilisen yhden lusikallisen sijasta. Jos ja kun paino alkaa nousta, on ensimmäinen toimi alkaa mitata ja punnita kaikki sekä kirjata se ruokapäiväkirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja toi on varmaan suurimpia syitä miksi lähes kaikki laihduttajat lihovat takaisin. Tästä ei ole tarpeeksi tietoa saatavilla, että ihan oikeasti niihin vanhoihin kaloreihin ei voi palata. Mahdollisesti koko loppuelämän ajan pitää jättää se yksi ateria päivässä väliin ja se on monelle kova paikka. Puhumattakaan siitä että nälkähormoni saattaa samaan aikaan pistää vatsan kiljumaan kuin nälänhädässä olisi.
Greliinitasot pysyvät neljän kuukauden niukkaenergisen laihdutuksen jälkeen tavallista korkeampina muutamista kuudesta kuukaudesta kahteen vuoteen saakka. Samoin leptiinitasot laskevat. Tietoa on saatavilla aiheesta kun jaksaa lukea alan tutkimuskirjallisuutta. Esimerkiksi vuoden 2011 The New England Journal of Medicine-lehdestä löytyy jo tietoa aiheesta.
Tahdonvoima on kuin lihas. Se väsyy jossain vaiheessa ja silloin on useimmiten mahdotonta pistä
Tässä tosi hyviä pointteja, laihtuminen ei nimittäin todellakaan ole mitään yksinkertaista plusmiinuspeliä. Laihdutin itse hitaasti parin-kolmen vuoden kuluessa noin 10 kiloa (lievästä ylipainosta normaalipainoon) ja se onnistui etenemällä riittävän hitaasti, eli ei mitään äkkinäisiä rääkkidieettejä, vaan elintapojen muuttaminen pikkuhiljaa paremmiksi ja sallien itselleen ajoittaiset repsahdukset. Opin myös pt:n tekemällä ruokavaliolla sen, että on ok ja jopa toivottavaa syödä rasvaa, koska se pitää nälän aisoissa. Aiemmin olin vältellyt rasvaa vaikka proteiinia söinkin ja yllätyin siitä, miten paljon vähemmällä nälällä selvisin, kun lisäsin rasvan määrää. Aluksi pelkäsin että rasvan lisääminen johtaisi lihomiseen, mutta se johtikin laihtumiseen.
Normaalista painosta alipainoon erittäin kovan psyykkisen stressin seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin 50kg 10 kuukaudessa laskemalla kalorit ja syömällä vähemmän kuin kulutan.
Mistä tiesit paljonko kulutit / kulutat? Mä punnitsen ruoan ja lasken kalorit, ja lasken sekä käsin että kellon avulla aktiivisuutta, mutta paino ei hievahdakaan. Paljon alle 1500 kcal ei voi tiputtaa koska sitä ei kestä kroppa eikä järki. Tarkoitus olisi kuitenkin onnistua.
Lasket väärin tai sitten sun vaan täytyy pudottaa vieläkin niitä kaloreita. Muista, että nesteen/suolen sisällön määrä kehossa vaihtelee +-1-3kg. Punnitse samaan aikaan aamulla esim pissaamisen jälkeen. Merkkaa jokainen aamupaino ylös ja tee muutoksia aikaisintaan 2vkn kuluttua, kun näät mihin suuntaan keskiarvo menee. -500kcal/päivä on 0,5kg viikossa. eli jos esim ootki -300kcal/päivä niin paino tippuu 0.3kg viikossa. Riippuen kuinka paljon ylimääräistä on suosittelen -200-1000kcal/päivä. Mikään kello tai laskuri ei kerro tarkkaan sun kulutusta. Ne on suuntaa antavia.
Triptyl -lääkityksestä vieroittautuminen laihdutti noin 30 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin pätkäpaastolla noin 10 kg normaalipainon sisällä noin 6 kk:ssa. Tai en tiedä voiko sanoa laihduttamiseksi, kun aion syödä näin loppuelämän, mutta paino siis laski tuon kymmenisen kiloa. Samalla jätin kaikki herkut pois. En laske kaloreita.
Mitä sinä lasket herkuiksi?Alkoholi, limsat (sokerilliset ja sokerittomat, ja alkoholiton olut), mehut, murot ja myslit, sipsit, suklaa, keksit, pullat, karkit, jäätelö, juustot, paistopisteen tuotteet kuten croissantit ja pasteijat. Voi olla muitakin mitkä ei nyt tule mieleen.
Ainoana poikkeuksena juhlat, kuten joulu ja kaverin synttärit, jolloin kohtuudella (ja hyvillä mielin) voin noita nauttia. Mutta arjessa ei siis ollenkaan.
Sokerittomia limuja voi vetää kyllä dietilä yllin kyllin, se on CHEAT CODE, harmi, että moni kauhistelee näitä :/
Vierailija kirjoitti:
Triptyl -lääkityksestä vieroittautuminen laihdutti noin 30 kiloa.
Klotriptyl-lääkitystä 20 vuotta ja painoa lisää 45 kiloa. Onneksi lääkitys vaihdettiin. Olen laihtunut 10 kiloa sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskauden aikana ei tullut yhtään kiloa ja imetys vei 15kg. Sama juttu toisen lapsen kohdalla, mutta kiloja lähti 10.
Eikö neuvolassa huolestuttu painosi vuoksi?
Mulla sama juttu raskausaikana. Ennen raskautta oli vähän ylipainoa. Raskausaikana söin todella terveellisesti ja pieniä annoksia useita päivässä. Voin hyvin, ei ollut turvotuksia eikä selkäkipuja. Kerroin neuvolassa ja olivat tyytyväisiä. Palautuminen synnytyksen jälkeen oli nopea, kuivaharjasin vatsaa ja laitoin kosteusvoidetta. Olin pian entisellä. Eka raskaus oli. Vauva terve ja hyvinvoiva.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä mitään sellaisia tuttuja ja turvallisia ruokia, joita valitsette usein tai silloin kun ette jaksa suunnitella tarkkaan syömisiänne? Minulla on maitorahka ja ananasmurska omassa liemessään. Valutan liemen pois ja sekoitan ananasmurskan maitorahkaan. Välillä muistan liottaa chiansiemeniä maidossa ja silloin sitä voi sekoittaa ananasrahkaan mukaan. Vedessä liotetusta tulee liian vetistä.
Valio pehmeä maitorahka, siihen lusikalla vähän hedelmäsalaattia ja raejuustoa päälle.
Ainoa poikkeus on karppisokeri eli erytrioli, jota on treenipatukoissakin. Etsipä netistä artikkeli Just 1 erythritol-sweetened drink may harm brain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin lukiossa 17-18kg noin 8kk aikana. Söin päivittäin max 1000kcla. Eka ateria oli koululounas ja viimeinen ennen klo 18. Nälkä kurni vatsassa illalla ja aamulla.
Tässä operaatiossa lähti myös puolet hiuksista. Varmaan tuli kovat puutokset.
Aloitin syyskuussa muistaakseni. Lähtöpaino 80kg (pituus 171cm), hiihtolomalla painoi 67kg ja kevään lopussa olin ehkä 63kg.
Olisin halunnut painaa alle 60kg, mut siihen ei mun keho enää taipunut. Seuraavat vuodet vuotta sit menikin 1500kcla/pv, koska muuten paino heti nousi.
Hyvä esimerkki siitä miten raju laihduttaminen sekoittaa koko kropan. Nykyäänhän tiedetään tutkimusten perusteella että jos verrataan samanpainoisia ihmisiä joista toinen on laihduttanut ja toinen on aina ollut saman painoinen, se laihduttanut kuluttaa vähemmän ja siten joutuu syömään vähemmän kuin se ei-laihduttanut.
Laihduttajana aineenvaihdunta hidastuu ja kuluttaa vähemmän. Jos taas lihoo, kuluttaa enemmän. Tuossa tapauksessa oltiin vaan liian isoilla miinuskaloreilla. Kehon aineen vaihdunta hidastuu siis tosi paljon, ja sen takia hiukset tippuu yms kun on pakko selvitä niin vähällä ja ottaa kaikki irti, että selviää hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä mitään sellaisia tuttuja ja turvallisia ruokia, joita valitsette usein tai silloin kun ette jaksa suunnitella tarkkaan syömisiänne? Minulla on maitorahka ja ananasmurska omassa liemessään. Valutan liemen pois ja sekoitan ananasmurskan maitorahkaan. Välillä muistan liottaa chiansiemeniä maidossa ja silloin sitä voi sekoittaa ananasrahkaan mukaan. Vedessä liotetusta tulee liian vetistä.
Valio pehmeä maitorahka, siihen lusikalla vähän hedelmäsalaattia ja raejuustoa päälle.
Pakastemarjoja ja maitorahkaa sekä muutama tippa steviaa sauvasekoittimella sekaisin ja jäätelömuotteihin. Muutaman tuli päästä kevyemmät pingviinijäätelönkorvikkeet voi ottaa omasta pakastimesta. Myös teetä kannattaa pakastaa jääkuutiopusseissa ja sekoittaa kesäkuumalla kylmän teen kanssa blenderissä. Aiemmin Fun Lightillä oli maku Ice tea, jota pystyi laittamaan juomaan tuomaan makeutta jos piti persikanmakuisesta jääteestä. Kahvia pakastan samalla tavalla ja juon jäähileistä lattea kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin 50kg 10 kuukaudessa laskemalla kalorit ja syömällä vähemmän kuin kulutan.
Mistä tiesit paljonko kulutit / kulutat? Mä punnitsen ruoan ja lasken kalorit, ja lasken sekä käsin että kellon avulla aktiivisuutta, mutta paino ei hievahdakaan. Paljon alle 1500 kcal ei voi tiputtaa koska sitä ei kestä kroppa eikä järki. Tarkoitus olisi kuitenkin onnistua.
Ja siis laskujen mukaan mun koomakulutus olis n. 1400 kcal ja arkiliikunta plus varsinainen liikunta tuo lisää noin 500 kcal. Näin sanoo sekä kello että laskurit. Silti en laihdu vaikka syön 1500 kcal ja tosiaan punnitsen jokaikisen suupalan, en napostele, en huijaa, ja liikun lähes 10 km joka päivä. Turhauttavaa 😅.
Otan osaa.
Minulle sopii pätkäpaasto niin päin, että syön painottuen aamupäivään ja päivään. Eli syön aamupalan, lounaan ja päivällisen. Jos olen syönyt runsaamman lounaan, syön kevyemmän päivällisen ja toisin päin. Monet suosivat 12-20 ruokaikkunaa ja se sopii monille, mutta ei kaikille. Itselläni ei ole koskaan iltaisin nälkä, jos on syönyt päivällä kunnolla ravitsevaa ruokaa ja olen kokenut iltapalan turhaksi naposteluksi. Ainoastaan sali-iltoina otan palautusjuoman treenin jälkeen. Kannattaa kokeilla erilaisia ruokaikkunoita, kyllä sen kokeilemalla huomaa, mikä itselle toimii.
Laihdutin neljässä viikossa 10 kiloa syömällä pelkkää raejustoa ja tomaattia. Kilot ovat tulleet takaisin tuplana.
60 kiloa, syömällä vähemmän ja sähköpyöräilemällä. Ruokapäiväkirja Libressä.
Olen ollut lähes samanpainoinen koko aikuisiän eli vuodesta 1989 alkaen. 50kg.
Laihduin 20kg diabeteksen takia. Sokeria erittyi virtsaan ja paino putosi.
Vuodessa 20 kiloa. Vielä on ylipainoa reilu 10 kiloa. Aloin syömään säännöllisesti, mutta kohtuullisesti. Karkit, suklaa ja ylipäänsä sokeri on jäänyt todella minimiin, vaikka ennen söin joka päivä jotain herkkuja. Ja aloin olemaan itselleni rehellinen ja merkitsemään joka ikisen suupalan ylös. Nyt en laske enää kaloreita, koska on jo tullut tuntuma, että mitä ja minkä verran voi syödä.
Ajatus laihduttamisesta on jo lähtökohdissaan väärä ja tulee varmuudella epäonnistumaan.
Homma menee niin, että kun laitat virheelliset ja väärät elämäntapasi uuteen uskoon, niin siitä seurauksena paino laskee juuri siihen lukemaan, minkä itse pystyt määrittämään, kunhan vain valitset oikeat ruokailu- ja liikuntatottumukset, ja pysyt niissä.
Ei voi onnistua sellainen, että "laihdutat" vaikka 20 kiloa, ja sitten palaat takaisin niihin hällä väliä, pullaa ja viinaa ja herkkujen mussutusta- elämänarvoihisi? Jonka jälkeen "yllätyt" että se painopirulainen tuli jostain takaisin?