Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon olette laihduttaneet/laihtuneet ja millä tavalla?

Vierailija
02.06.2025 |

Kuinka paljon olette laihduttaneet ja kuinka? Itse tein niin, että laitoin tavoitteen palasiksi ja laihdutin ensin viisi kiloa ja annoin painon pysyä uudessa lukemassa puolen vuoden ajan. Sitten laihdutin taas viisi kiloa ja sen jälkeen puolen vuoden tauko.

Paino on pysynyt aloillaan ottamatta huomioon neste- ja hormonipöhötyksiä aika hyvin, vaikka en ole joka päivä syönytkään kuin arkisin syön suunnitelmieni mukaan. Finelin ruokapäiväkirja on minulle tärkeä työkalu ja olen pysynyt terveenä, koska en ole ollut niin paljoa syömättä että olisin saanut puutostaudin.

Aloitin tänään viimeisen viiden kilon pudottamisen. Tuntuu mielettömältä, että aikoinaan epärealistisen oloinen tavoite on nyt niin lähellä. Tietenkin laihtumiseni tulee olemaan hidasta, koska en voi enää vähentää päivittäisistä kaloreista 500 kilokaloria sairastumatta puutostauteihin. Jos saavutan tavoitteeni, olen samanpainoinen kuin vuonna 2004.

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 50kg 10 kuukaudessa laskemalla kalorit ja syömällä vähemmän kuin kulutan.

Mistä tiesit paljonko kulutit / kulutat? Mä punnitsen ruoan ja lasken kalorit, ja lasken sekä käsin että kellon avulla aktiivisuutta, mutta paino ei hievahdakaan. Paljon alle 1500 kcal ei voi tiputtaa koska sitä ei kestä kroppa eikä järki. Tarkoitus olisi kuitenkin onnistua.

Minulla kello näyttää älytöntä kalorimäärää, joka eroaa Laskurini.fi:n peruskulutusmäärästä 600 kcal:n verran. Ainoa tapa on pitää ruokapäiväkirjaa ja seurata painoa kehinkoostumusvaaalla. 

Joo en luota kelloon, mutta se näyttää hyvin samaa kuin laskurit. Ruokapäiväkirja ja kehonkoostumusvaaka on jo käytössä.

Vierailija
42/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 50kg 10 kuukaudessa laskemalla kalorit ja syömällä vähemmän kuin kulutan.

Mistä tiesit paljonko kulutit / kulutat? Mä punnitsen ruoan ja lasken kalorit, ja lasken sekä käsin että kellon avulla aktiivisuutta, mutta paino ei hievahdakaan. Paljon alle 1500 kcal ei voi tiputtaa koska sitä ei kestä kroppa eikä järki. Tarkoitus olisi kuitenkin onnistua.

Ja siis laskujen mukaan mun koomakulutus olis n. 1400 kcal ja arkiliikunta plus varsinainen liikunta tuo lisää noin 500 kcal. Näin sanoo sekä kello että laskurit. Silti en laihdu vaikka syön 1500 kcal ja tosiaan punnitsen jokaikisen suupalan, en napostele, en huijaa, ja liikun lähes 10 km joka päivä. Turhauttavaa 😅.

Otan osaa. Tuo on todella kenkkua.

Oletko muuten kok

En ole erityisesti hifistellyt vielä syömisajoilla. Täytyy ehkä kokeilla. Nykyään en yleensä syö aamulla, eli tulee vähän pätkäpaastomaista rytmiä vaikka en tunteja laskekaan. Ehkä se ei sovikaan mulle, mutta toisaalta olo on parempi kun en syö aamupalaa. Voinhan toki kokeilla vaikka kuukauden ajan mitä tapahtuu jos aikaistan ekaa ateriaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin lukiossa 17-18kg noin 8kk aikana. Söin päivittäin max 1000kcla. Eka ateria oli koululounas ja viimeinen ennen klo 18. Nälkä kurni vatsassa illalla ja aamulla.

Tässä operaatiossa lähti myös puolet hiuksista. Varmaan tuli kovat puutokset.

Aloitin syyskuussa muistaakseni. Lähtöpaino 80kg (pituus 171cm), hiihtolomalla painoi 67kg ja kevään lopussa olin ehkä 63kg. 

Olisin halunnut painaa alle 60kg, mut siihen ei mun keho enää taipunut. Seuraavat vuodet vuotta sit menikin 1500kcla/pv, koska muuten paino heti nousi. 

Vierailija
44/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin noin 700-800 päivä kalorivajeella eli söin juuri suunnilleen sen 1300-1400 kcal päivässä.

Itse uskon että sillä mitä syö on myös vaikutusta: söin vähintään 600g kasviksia (yleensä miltei kilon), kuituja n. 50g, proteiinia noin 25-30% kaloreista. Karkkia/sokeria en syönyt oikeastaan ollenkaan. 

Minulla on toiminut se, että päätän jo etukäteen minkälaisia kasviksia, marjoja tai hedelmiä syön minäkin päivänä. Olen vieläkin koukussa parsakaaliin ja S-marketin Kuningas-marjasekoitukseen. En jaksa yksineläjänä keittää perunoita itselleni ja siksi paradoksaalinen höyryttäminen käy paljon nopeammin kuin perunoiden keitto. Syön toki perunaa kun syön kodin ulkopuolella ja voin valita muiden pesemät ja keittämät perunat.

Mitä on paradoksaalinen höyryttäminen 😂🙈

Vierailija
45/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin lukiossa 17-18kg noin 8kk aikana. Söin päivittäin max 1000kcla. Eka ateria oli koululounas ja viimeinen ennen klo 18. Nälkä kurni vatsassa illalla ja aamulla.

Aloitin syyskuussa muistaakseni. Lähtöpaino 80kg (pituus 171cm), hiihtolomalla painoi 67kg ja kevään lopussa olin ehkä 63kg. 

Olisin halunnut painaa alle 60kg, mut siihen ei mun keho enää taipunut. Seuraavat vuodet vuotta sit menikin 1500kcla/pv, koska muuten paino heti nousi. 

Hyvä esimerkki siitä miten raju laihduttaminen sekoittaa koko kropan. Nykyäänhän tiedetään tutkimusten perusteella että jos verrataan samanpainoisia ihmisiä joista toinen on laihduttanut ja toinen on aina ollut saman painoinen, se laihduttanut kuluttaa vähemmän ja siten joutuu syömään vähemmän kuin se ei-laihduttanut.

Vierailija
46/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VLCD eli alle 800kcal päivässä, laihtuu varmasti.

Minä nutrasin neljä kuukautta. Laihduin 16 kiloa. Tulos on pysynyt vuodesta 2017 lähtien. 

Vierailija
47/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin noin 700-800 päivä kalorivajeella eli söin juuri suunnilleen sen 1300-1400 kcal päivässä.

Itse uskon että sillä mitä syö on myös vaikutusta: söin vähintään 600g kasviksia (yleensä miltei kilon), kuituja n. 50g, proteiinia noin 25-30% kaloreista. Karkkia/sokeria en syönyt oikeastaan ollenkaan. 

Minulla on toiminut se, että päätän jo etukäteen minkälaisia kasviksia, marjoja tai hedelmiä syön minäkin päivänä. Olen vieläkin koukussa parsakaaliin ja S-marketin Kuningas-marjasekoitukseen. En jaksa yksineläjänä keittää perunoita itselleni ja siksi paradoksaalinen höyryttäminen käy paljon nopeammin kuin perunoiden keitto. Syön toki perunaa kun syön kodin ulkopuolella ja voin valita muiden pesemät ja keittämät perunat.

Mitä on paradoksaalinen höyryttämi

Oho! Tuossa on autocorrect keksinyt omiaan. Ihan tavallisella kattilalla ja höyrytyssiivilällä höyrytän. Ikea myy niitä nyt loppuun alle viitosella. Minulla on jo toinen sellainen menossa. Onhan se keittiöntavara, joka on joka päivä käytössä. Höyrytän myös pakastekasviksia sillä.

Vierailija
48/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin yhden talven aikana 15kg (106kg -> 91kg), lumitöitä tuli tehtyä jonkin verran ja jätin sipsit syömättä. Niitä syömällä siis lihoin. Tuo on nyt pysynyt pari vuotta. Vielä pitäisi vähän laihtua, mutta en ole jaksanut jättää viikottaisia sipsejä väliin. Muuten syön terveellistä laitosruokaa.

Olen 46v 180cm mies.

Vierailija
49/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ajattelinkin että paradoksaalinen oli ihan vahinko, hauska silti 😅. Höyrytetty parsakaali on järjettömän hyvää, vähän vaan voita ja suolaa ja se on siinä.

Vierailija
50/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä esimerkki siitä miten raju laihduttaminen sekoittaa koko kropan. Nykyäänhän tiedetään tutkimusten perusteella että jos verrataan samanpainoisia ihmisiä joista toinen on laihduttanut ja toinen on aina ollut saman painoinen, se laihduttanut kuluttaa vähemmän ja siten joutuu syömään vähemmän kuin se ei-laihduttanut.

The Biggest Loserin osaanottajilla oli vielä kuusi vuotta ohjelman jälkeen säästöliekki päällä. Mies kuluttaa 600 kcal vähemmän kuin samanpainoinen ja -ikäinen, joka ei ollut ikinä laihduttanut. 600 kcal on jo iso ateria, johon mahtuu reilusti rasvaakin.

Vierailija
51/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ja toi on varmaan suurimpia syitä miksi lähes kaikki laihduttajat lihovat takaisin. Tästä ei ole tarpeeksi tietoa saatavilla, että ihan oikeasti niihin vanhoihin kaloreihin ei voi palata. Mahdollisesti koko loppuelämän ajan pitää jättää se yksi ateria päivässä väliin ja se on monelle kova paikka. Puhumattakaan siitä että nälkähormoni saattaa samaan aikaan pistää vatsan kiljumaan kuin nälänhädässä olisi.

Vierailija
52/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 6 kuukaudessa 34 kg.

Miten? 

Vierailija
53/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ja toi on varmaan suurimpia syitä miksi lähes kaikki laihduttajat lihovat takaisin. Tästä ei ole tarpeeksi tietoa saatavilla, että ihan oikeasti niihin vanhoihin kaloreihin ei voi palata. Mahdollisesti koko loppuelämän ajan pitää jättää se yksi ateria päivässä väliin ja se on monelle kova paikka. Puhumattakaan siitä että nälkähormoni saattaa samaan aikaan pistää vatsan kiljumaan kuin nälänhädässä olisi.

Mulla nälkähormoni ei pistä vatsaa kiljumaan, vaan aivot kiljuvat, että kuolen nälkään. Se on sellainen hyvin kokonaisvaltainen olo, joka ei tunnu missään tietyssä kohdassa kehoa.

Vierailija
54/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo laihduttaa 50 kg jos alkupaino on 250kg.

Vierailija
55/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pudottanut 12kg viime elokuusta. Lähtöpainoni oli juuri ja juuri lievän ylipainon puolella. Ensimmäisen kuukauden noudatin nettivalmennusta ja lisäsin salitreeniä. Sen jälkeen olen mennyt nettivalmennuksesta opituilla syömisillä ja käyn 4 x vko salilla. Todennäköisesti ratkaisevin ravitsemukseen liittynyt muutos entiseen on ollut herkuttelun ja alkoholin radikaali vähentäminen sekä kasvisten ja proteiinin runsas lisääminen, ja tyydyttyneiden rasvojen vähentäminen.

Kehoni on muuttunut huomattavasti. Nyt olen lihaksikkaan hoikka, vaikka tietysti laihdutus ja lihasmassan lisääminen on vaikeaa samanaikaisesti. Sen takia salitreenit + proteiinin syöminen onkin olleet avainasemassa. 

Vierailija
56/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nähnyt viime aikoina skinnytok -videoita (vaikka en edes käytä Tiktokkia). Toisaalta siellä jaettavat vinkit on ihan ok, esim. kävele enemmän, mieti ennen syömistä oletko oikeasti nälkäinen, keskity syömiseen ja lopeta kun olet 80% täynnä, juo paljon vettä jne.

Mutta sitten se menee taas syömishäiriön puolelle... Enää ei riitä 10k askelta vaan pitää olla 20k. Paastoajat vaan pitenee. Ruoka-aineta tai -ryhmiä jää pois. Ja yksi kuuluisimmista skinnytokkaajista mm. sanoi että ulkomaanlomalla häntä ei kiinnosta nähtävyydet vaan hänen lomamuistonsa tulevat siitä kuinka litteä hänen vatsansa on ja kuinka hienoa on olla superlaiha uima-altaan reunalla. Wtf?!

Pitää siis tarkkailla itseänikin. Olen ollut syömishäiriön rajalla mutta kun oikeasti on tarvetta laihduttaa. Tuntuu että tämä on ainaista taistelua. Ensin ruoka huutaa tauotta, ja sitten kun syön, aivot käskee päästä ruoasta eroon :(.

Vierailija
57/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen polttaa aina jonkin verran lihasmassaa. Siitä se ero kulutukseen tulee jos verrataan ei laihduttaneeseen. Itsellä oli 30kg jälkeen todella matalat ylläpito kalorit. Vuoden verran kun oli bodannut kalorit pompsahti n800 ylöspäin.

Vierailija
58/111 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin alle vuodessa 40kg. Aloin treenata painoilla ja kävelyn kautta juosta. Yksi näppärä personal trainer teki mulle dietin. Koko ajan sain syödä paljon ja nälkä ei ollut.

Vierailija
59/111 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Greliinitasot pysyvät neljän kuukauden niukkaenergisen laihdutuksen jälkeen tavallista korkeampina muutamista kuudesta kuukaudesta  kahteen vuoteen saakka. Samoin leptiinitasot laskevat. Tietoa on saatavilla aiheesta kun jaksaa lukea alan tutkimuskirjallisuutta. Esimerkiksi vuoden 2011 The New England Journal of Medicine-lehdestä löytyy jo tietoa aiheesta.

Tahdonvoima on kuin lihas. Se väsyy jossain vaiheessa ja silloin on useimmiten mahdotonta pistää vastaan nälälle ja sille, ettei syödystä ruoasta tulekaan yhtä kylläiseksi kuin aikaisemmin. Kyse on ihmiskehon itsesuojelumekanismista. Aivot eivät halua, että ihmiskeho kuolee nälkään. Aivot pitävät lähtöpainoa ihannepainona ja pyrkivät siihen aina takaisin. Painonhallinta on siten todella kovaa työtä.

Perusaineenvaihdunta laskee ensinnäkin laihduttamisen vuoksi, koska keho oppii ottamaan kalorirajoituksen jälkeen talteen mieluiten mahdollisimman usean saatavan kalorin vastaisuuden varalle. Lihotaan siten vähemmästä kuin aiemmin. Sen lisäksi perusaineenvaihduntaa laskee myös se, että laihtuessa laihdutetaan myös lihasmassaa. Lihaskudos polttaa huomattavasti enemmän energiaa kuin rasvakudos. 

Jos ongelma johtuu liian vähäisistä suolistohormoneista, ratkaisu löytyy vain suolistohormoneihin vaikuttavista lääkkeistä, joiden tukena noudatetaan suolistohormonien toimintaa ylläpitäviä elintapoja eli syödään riittävästi kuitua, kasviksia, marjoja, hedelmiä, proteiinia ja eletään mielellään stressittömästi nukkuen yöt kunnolla sekä liikutaan päivittäin arkiliikunnan lisäksi puolen tunnin kävelylenkin verran.

Vierailija
60/111 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin pätkäpaastolla ja pienentämällä annoskokoja/järkevämmällä syömisellä lievän ylipainon ja normaalin painon sisällä n.15kg. Nyt on tarkoitus pysytellä suunnilleen tässä painossa (loppu elämä) eli en enää laihduta, mutta kyttään ettei myöskään nouse.

Syön ihan kaikkea, mutta fiksummin.