Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen äiti pitää kotiamme ja mökkiämme omanaan

Vierailija
02.06.2025 |

Alkaa mennä hiljalleen hermot, asiasta on keskusteltu ja keskusteltu ja tehty erilaisia rajanvetoja, mutta mikään ei muutu.

Asuu ihan kivenheiton päässä, saattaa itse vain pölähtää ovestamme sisään sen kummempia kyselemättä. Tämä on ratkaistu sillä, että pidämme oven lukossa. Yrittää määräillä kotimme sisustuksesta ja järjestyksestä esimerkiksi tuomalla mattoja ja kyselemättä levittelemällä ne lattioilla haluamiinsa paikkoihin, viime viikolla lasten syntymäpäivillä alkoi laittaa olohuoneen huonekalujen järjestystä uuteen uskoon muiden vieraiden läsnäollessa. 

Asuu itse pienessä asunnossa ja on useampaan otteeseen luvannut omille yövierailleen majoituksen meillä kertomatta meille etukäteen, koska kyllähän meille mahtuu. Ehkä kahdesti ollaan näitä majoitettu, mutta sitten vedimme rajan ja olemme muutamaan otteeseen itse sitten joutuneet syntipukeiksi tilanteessa, jossa anopin meille entuudestaan tuntemattomat vieraat joutuivatkin menemään yllättäen hotelliin kun ei otettu meille pitkäksi viikonlopuksi 10 minuutin varoajalla. Lievemmissä tapauksissa tuo vieraansa pihallemme kahvittelemaan kysymättä ja ilmoittamatta etukäteen 

Ostimme muutama vuosi saarimökin. Hänellä riittää mielipiteitä mökin pihan hoidosta, sisustuksesta sun muusta ja pyrkiikin näitä sielläkin toteuttamaan omatoimisesti. Lupailee omille vierailleen myös mökkireissuja meiltä kysymättä. Mökki on saaressa, jonne 20 km matka veneellä, eli ei edes pääse sinne käymään omin avuin. Saattaa soittaa torstaina että Marjaana ja Seppo tulevat lauantaina käymään ja lupasin käyttää mökillä, kumpi lähtee kuskiksi.

Kuten kirjoitettu, niin emme toki näiden aivoitusten mukaan hyppää ja ensisijaisesti mies hoitaa rajanvedon kyllä hyvin ja itsekin miellyttämiseen taipuvaisena olen opetellut sanomaan suoraan. Tuntuu kuitenkin todella pahalta kun omalle henkilökohtaiselle alueelle tunkeudutaan noin rajusti ja sitä joutuu ikään kuin jatkuvasti puolustamaan lähes tuloksetta. Nytkin työt lopetettuani huomasin, että anoppi on soitellut ja laittanut perään viestiä että nyt olisi hyvä keli ja ajankohta öljytä terassimme, koska hänelle on tulossa vieraita viikonloppuna ja parempi kahvitella siistillä terassilla. 

Huoh. 

Kommentit (454)

Vierailija
161/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on hyvä kun oma-aloitteisesti en pojille soita, en koskaan.

Ottakaas nyt anopeistanne valittavat minusta oppia kun tuutte anopeiksi mutta tehän olette IHAN ERI ASIA.  Tottakai te pidätte joka päivä yhteyttä poikiinne ja olette tervetulleita.

Alapeukuttaja, miksi peukutit hyvän anopin kommenttia?

Tuollainen inhottava tyyli ja muka oman lapsen hylkääminen on kaukana hyvästä anopista. Toki se voi olla helpompi kuin se, että päivittäin tulet kutsumatta määräilemään toisen kotiin. Mutta normaalin ihmisen luulisi osaavan pitää omaan lapseensa yhteyttä, ja tulla kylään vain kutsuttuna. 

Mitä ihmettä?  Kyllä mun äiti sai tulla mun luo käymään ihan milloin vain ja ilman mitään kutsumisia.  Samoin olisi saanut miehenkin äiti, mutta hän asui kaukana ja oli jo vanha ja sairaalloinen.  Sentään muutamia kertoja kävikin meillä ennen kuin ei sitten enää pystynyt.  

Kävin hän minäkin äidilläni ilman etukäteissopimuksua, ja aina olin tervetullut.

Vierailija
162/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta  nyt nää jutut.   Ainakin osoitatte miten arvottomina pidätte miehiänne, heillä ei mitään ihmisarvoa.  Ei edes äitinsä saa puhua käyneensä heidän luonaan  kun pitää sanoa käyneensä miniän (Tiina) luona.

Ei, vaan pitää sanoa että on käynyt MIKON JA TIINAN luona.

Mikä siinä on niin vaikeaa?

Kai minulla on oikeus puhua ystävieni kanssa millään lailla sotkematta miniää keskusteluihin?  Se on ihan epäolennaista koska en juoruile lasteni asioista muutenkaan.

Juu. Mutta onhan se jännä, että sinusta olisi ikävä mainita se miniäsi ystävillesi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai minulla on oikeus puhua ystävieni kanssa millään lailla sotkematta miniää keskusteluihin?  Se on ihan epäolennaista koska en juoruile lasteni asioista muutenkaan.

Miksi sinä menet sinne miniän kotiin sitten ollenkaan, jos se vain sotkee ystävyyssuhteitasi?

Huomaatko itte miten lapsellinen kommenttisi on?  Pitäiskö mielestäsi siis juoruilla aikuisten lasten ja puolisoiden asiat juurta jaksaen tuttavapiirille?    Olipa nyt matti taikka tiina varakkaampi tai olisi se 80/20 asunnon isompi omistaja?  

Sinä olet nyt lapsellinen, jos et pysty hyväksymään, että poikasi asuu miniäsi kanssa. Sanot nyt vain, että kävit Matilla ja Tiinalla. Ei se nyt niin hemmetin vaikeaa ole. 

Vierailija
164/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaas nyt anopeistanne valittavat minusta oppia kun tuutte anopeiksi mutta tehän olette IHAN ERI ASIA.  Tottakai te pidätte joka päivä yhteyttä poikiinne ja olette tervetulleita.

Tuollainen inhottava tyyli ja muka oman lapsen hylkääminen on kaukana hyvästä anopista. Toki se voi olla helpompi kuin se, että päivittäin tulet kutsumatta määräilemään toisen kotiin. Mutta normaalin ihmisen luulisi osaavan pitää omaan lapseensa yhteyttä, ja tulla kylään vain kutsuttuna. 

Mitä ihmettä?  Kyllä mun äiti sai tulla mun luo käymään ihan milloin vain ja ilman

Kyllä minä aina kysyn äidiltäni etukäteen, sopiiko tulla. Aina. Ja minusta toisen kotiin ei noin vain tulla. Toinenhan voi olla siellä vaikka nakuna, kun yllättäen tupsahtaa. 

Vierailija
165/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aikoinaan aika samankaltainen kokemus. Anoppi asui kerrostalossa ja me omakotitalossa. Koki itsensä yksinäiseksi ja teki juuri tuota että pölähteli kylään yllätyskäynneille tuon tuostakin. Mieheni oli paljon matkatöissä ja senkin takia hänellä oli meidän avaimemme, jos jotain sattuisi tai unohtaisin avaimeni yms. Kävi varsinkin silloin kun poikansa oli matkoilla eli vain minä olin kotona. Olin nuori ja kiltti ,ja anoppi  tiesi etten laittaisi samalla tavalla  kampoihin  kuin poikansa, joka aika tylystikin ilmoitti että häntä ei ole nyt kutsuttu, jos siis itse oli  kotona. 

Ja aivan taivaan tosi on sekin,  että kerran  kun tulin raskaan työpäivän jälkeen kotiin (kesä), niin sielläpä anoppi istui parin ystävättärensä kanssa pihalla kahvittelemassa, ja selitti iloisena, että kun nämä  nyt halusivat nähdä millainen talo teillä nyt sitten on , olivat oikein olleet kierroksella talossamme.&nbs

Mielenkiintoista! Täysin samanlainen tarina aloittajan tarinan kanssa. Miten sattuikin.

Vierailija
166/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy poikani kotona koskaan, hän kyllä käy meillä omassa lapsuudenkodissaan, mutta onneksi yksin. Haluan näin antaa rauhan poikani puolisolle, jotta hänen ei tarvitse avautua joka helevatan paikassa anopin tekosista. Testamentissäni on määräys, että minulta tuleevaan perintöön ei pojan puolisolla ole mitään oikeutta, koska hän on minulle täysin vieras henkilö.

Haukutte täällä jatkuvasti anoppeja, mutta kyllä niitä taitaa enemmän olla todella vittumaisia miniöitä!

Vierailija
167/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy poikani kotona koskaan, hän kyllä käy meillä omassa lapsuudenkodissaan, mutta onneksi yksin. Haluan näin antaa rauhan poikani puolisolle, jotta hänen ei tarvitse avautua joka helevatan paikassa anopin tekosista. Testamentissäni on määräys, että minulta tuleevaan perintöön ei pojan puolisolla ole mitään oikeutta, koska hän on minulle täysin vieras henkilö.

Haukutte täällä jatkuvasti anoppeja, mutta kyllä niitä taitaa enemmän olla todella vittumaisia miniöitä!

No, onneksi sinä annat tasoitusta. 

Vierailija
168/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat tulevat vävyjensä kanssa toimeen, mutta ovat silti rajanneet vävyiltä oikeuden perintöön testamentissaan.

Joo, tuon yllä olevan kirjoittajan tapauksessa luulen tietäväni, miksi miniä ei käy miehen kanssa kylässä. Katkera itsetyytyväisyys ja inho miniää kohtaan paistaa läpi.

Vierailija
169/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä?  Kyllä mun äiti sai tulla mun luo käymään ihan milloin vain ja ilman

Minä en ole ikinä käynyt vanhempieni luona sopimatta paitsi muutaman kerran silloin, kun minulla ei vielä ollut kännykkää eikä lähdetty kotoa. Kotirauha se on heilläkin.

Vierailija
170/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri aikoinaan tuli duunista himaan ja anoppi oli tullut omilla avaimillaan "siivoamaan". Lähti eukolta avaimet sillä sekunnilla. Miten törkeitä ihmiset voi olla...

Mutta jos oma äiti olisi tullut siivoamaan, sitä olisi vain kiitelty.

Anoppiviha harmittaa. 

Vierailija
171/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi ja anopin tytär eli miehen sisko myös kävivät usein. Ei heille tullut mieleen,että se oli myös minun kotini. Sinne kannettiin sisustustavaraa ja vahdittiin on elämäämme. Meidän kotona sai vaikka aloittaa minun arvostelu ja haukkuminen. Ei auttanut, kun pyysin lähtemään pois. Kun ei heidän tarvitse lähteä kuulemma, jos ei poika itse käske. Kyseessähän on heidän pojan ja veljen koti, eli kuulemma se on silloin heidänkin koti ja heillä on oikeus siellä olla, sanoin minä mitä lystään.

Onko se teidän mielestä niin? En käyttäytyisi koskaan niin oman veljeni kotona, kunnioitan hänen kumppaniaan ja HEIDÄN kotiaan.

Vierailija
172/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen anoppi. Minulla on miniä ja vävy. Oikein mukavia molemmat. Lasteni kanssa olemme läheisiä.

Minulla ei tulisi mieleenkään mennä heille ilman, että tietävät tulostani. Ja vaikka omakotitalon ovi olisi lukitsematta, soitan ovikelloa ja odotan heitä avaamaan. Vaikka tietävät tulostani. Samoin  kun poikani asui yksin, en koskaan mennyt hänen kotiinsa hääräämään.

En nuuski paikkoja, en arvostele sisustusta, enkä missään nimessä ala siivoamaan. En myöskään vie ystäviäni heille kylään

Onkohan tuo joku maaseudun juttu? 

Vierailija
173/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tykkää, että kukaan tulee meille oman aikataulunsa mukaisesti. Edes äiti. Onneksi äitini osaa käyttää puhelinta ja kysyy aina etukäteen, että koska sopii tulla. 

Anoppini on toista maata. Hänelle ei mennyt perille, että joka hetki ei ole hyvä hetki vierailla. Kun sanottiin, että ilman etukäteisilmoitusta ei tarvitse tulla, hän koki ilmoittavansa etukäteen kun soitti ovikelloa eikä marssinut suoraan sisälle. Tilanne on nykyään se, että ovi avautuu vain jos (mieheni) on kutsun esittänyt. Itse pidän kunnon hajurakoa anoppiin.

Vierailija
174/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri aikoinaan tuli duunista himaan ja anoppi oli tullut omilla avaimillaan "siivoamaan". Lähti eukolta avaimet sillä sekunnilla. Miten törkeitä ihmiset voi olla...

Anoppiviha harmittaa. 

Minä en kyllä hyväksyisi, että äitini meillä siivoaisi. En ikinä. Onneksi äitini osaa käyttäytyä, eikä ole koskaan edes yrittänyt. Eikä hänellä ole tietenkään avaimiakaan, eli ei pääsisi meille salaa. 

Vierailija
175/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks on täyspäiset miniät.  Terveisin Martilla käyvä.  Vaikka miniän mummon perinnöillä asunto miniän hyväksi onkin. 

Pitäisikö minun oikeasti joka paikassa puolitutuillekin selttää että martilla on vaan 30 % talosta  jos tulee puheeksi oletko käynyt jyväskylässä?

Vierailija
176/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppiviha harmittaa. 

En kyllä tykkäisi siitäkään, jos oma äiti kävisi omin luvin siivoamassa mun kotona. Onneksi oma äiti ei ole rajaton. 

Vierailija
177/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen anoppi. Minulla on miniä ja vävy. Oikein mukavia molemmat. Lasteni kanssa olemme läheisiä.

Minulla ei tulisi mieleenkään mennä heille ilman, että tietävät tulostani. Ja vaikka omakotitalon ovi olisi lukitsematta, soitan ovikelloa ja odotan heitä avaamaan. Vaikka tietävät tulostani. Samoin  kun poikani asui yksin, en koskaan mennyt hänen kotiinsa hääräämään.

En nuuski paikkoja, en arvostele sisustusta, enkä missään nimessä ala siivoamaan. En myöskään vie ystäviäni heille kylään

Onkohan tuo joku maaseudun juttu? 

On. Maaseudulla ei lukita ovea, lapset asuu puolen kilometrin päässä, koko kylä tietää omistukset ja lainat ja palkat ja juoru on hetkessä miniän korvilla jos anoppi on sanonut että tää tenava on Martin joka mummilla on nyt mukana.   Miniä tulisi lankoja pitkin heti, vai Martin lapsi. Kyllä ois pitännä sanoo Tuijan ja Martin kuopus.

Vierailija
178/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppiviha harmittaa. 

Olisin kyllä yhtä järkyttynyt, jos oma äiti olisi siivoamassa ja tonkimassa kaappejani.. Onneksi ei ole kummatkaan olleet. Emme antaneet avaimia emmekä jättäneet koskaan yksin asuntoomme.

Vierailija
179/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneks on täyspäiset miniät.  Terveisin Martilla käyvä.  Vaikka miniän mummon perinnöillä asunto miniän hyväksi onkin. 

Pitäisikö minun oikeasti joka paikassa puolitutuillekin selttää että martilla on vaan 30 % talosta  jos tulee puheeksi oletko käynyt jyväskylässä?

Ei. Mutta voisit sanoa, että kävit Miinan ja Martin luona. Ei pelkän Martin. Se olisi kohteliasta. Ja se olisi tärkeää, ettet sanoisi taloa Martin taloksi. 

Vierailija
180/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan sanoa köyneesi Martin ja Liisan luona käytyäisi Martin ja Liisan luona.