Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen äiti pitää kotiamme ja mökkiämme omanaan

Vierailija
02.06.2025 |

Alkaa mennä hiljalleen hermot, asiasta on keskusteltu ja keskusteltu ja tehty erilaisia rajanvetoja, mutta mikään ei muutu.

Asuu ihan kivenheiton päässä, saattaa itse vain pölähtää ovestamme sisään sen kummempia kyselemättä. Tämä on ratkaistu sillä, että pidämme oven lukossa. Yrittää määräillä kotimme sisustuksesta ja järjestyksestä esimerkiksi tuomalla mattoja ja kyselemättä levittelemällä ne lattioilla haluamiinsa paikkoihin, viime viikolla lasten syntymäpäivillä alkoi laittaa olohuoneen huonekalujen järjestystä uuteen uskoon muiden vieraiden läsnäollessa. 

Asuu itse pienessä asunnossa ja on useampaan otteeseen luvannut omille yövierailleen majoituksen meillä kertomatta meille etukäteen, koska kyllähän meille mahtuu. Ehkä kahdesti ollaan näitä majoitettu, mutta sitten vedimme rajan ja olemme muutamaan otteeseen itse sitten joutuneet syntipukeiksi tilanteessa, jossa anopin meille entuudestaan tuntemattomat vieraat joutuivatkin menemään yllättäen hotelliin kun ei otettu meille pitkäksi viikonlopuksi 10 minuutin varoajalla. Lievemmissä tapauksissa tuo vieraansa pihallemme kahvittelemaan kysymättä ja ilmoittamatta etukäteen 

Ostimme muutama vuosi saarimökin. Hänellä riittää mielipiteitä mökin pihan hoidosta, sisustuksesta sun muusta ja pyrkiikin näitä sielläkin toteuttamaan omatoimisesti. Lupailee omille vierailleen myös mökkireissuja meiltä kysymättä. Mökki on saaressa, jonne 20 km matka veneellä, eli ei edes pääse sinne käymään omin avuin. Saattaa soittaa torstaina että Marjaana ja Seppo tulevat lauantaina käymään ja lupasin käyttää mökillä, kumpi lähtee kuskiksi.

Kuten kirjoitettu, niin emme toki näiden aivoitusten mukaan hyppää ja ensisijaisesti mies hoitaa rajanvedon kyllä hyvin ja itsekin miellyttämiseen taipuvaisena olen opetellut sanomaan suoraan. Tuntuu kuitenkin todella pahalta kun omalle henkilökohtaiselle alueelle tunkeudutaan noin rajusti ja sitä joutuu ikään kuin jatkuvasti puolustamaan lähes tuloksetta. Nytkin työt lopetettuani huomasin, että anoppi on soitellut ja laittanut perään viestiä että nyt olisi hyvä keli ja ajankohta öljytä terassimme, koska hänelle on tulossa vieraita viikonloppuna ja parempi kahvitella siistillä terassilla. 

Huoh. 

Kommentit (454)

Vierailija
121/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävät ja tutut kyllä tietää jos sanon käyneeni martilla että tarkoitan koko perhettä.  Martin vaimoa ja heidän lapsiaan.

MIKSI sinun pitää häivyttää se miniä olemattomiin?

Kyllhään ne sun ystäbäsi ja tuttusi tietäisi sun puhuvan pojastasi, vaikka sanoisitkin asiallisesti käyneesi Mikolla ja Miinalla kylässä.

Ystäväni tietävät martin olevan poikani.  Mutta miniäni ei liity mitenkään asiaan kun rupattelen ystävieni kanssa.  Olipa nyt martti vaikka sitten  vihtorina mutta en selvittele lasteni raha/talousasioita juorupiireissä.

Vierailija
122/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni tietävät martin olevan poikani.  Mutta miniäni ei liity mitenkään asiaan kun rupattelen ystävieni kanssa.  Olipa nyt martti vaikka sitten  vihtorina mutta en selvittele lasteni raha/talousasioita juorupiireissä.

SINÄ  KÄVIT SEN MINIÄN KOTONA. MIKSI SEN MYÖNTÄMINEN ON SINULLE YLIVOIMAISTA?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia sanoa käyvänsä Martilla, kuin puhua Martin talosta, kun se on oikeasti Martin ja Maijan tai jopa pelkästään Maijan. Tähän liittyy vähän sukupuolistereotypioita. Talo mielletään herkemmin miehen taloksi kuin naisen, vaikka se oikeasti olisi naisen. 

Siksi siis anopit oppikaamme sanomaan omistussuhteet kun käymme lapsillamme kylässä. Tai mahdollisesti puolison perimässä asunnossa.  

Ehkäpä vaan et väitä miniän taloa poikasi omaksi. Muuten voit ihan hyvin käydä Matilla kylässä. Kohtelias tietysti sanoisi sen miniänkin nimen. 

Mun anopin mielestä mulla ei ole nimeä. Oon "Matin emäntä". Vasta 15 vuotta tunnettu.

Vierailija
124/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävät ja tutut kyllä tietää jos sanon käyneeni martilla että tarkoitan koko perhettä.  Martin vaimoa ja heidän lapsiaan.

Kyllhään ne sun ystäbäsi ja tuttusi tietäisi sun puhuvan pojastasi, vaikka sanoisitkin asiallisesti käyneesi Mikolla ja Miinalla kylässä.

Ei tietenkään tarvitse selitellä, mutta älä silti väitä Maijan taloa Matin taloksi. 

Vierailija
125/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia sanoa käyvänsä Martilla, kuin puhua Martin talosta, kun se on oikeasti Martin ja Maijan tai jopa pelkästään Maijan. Tähän liittyy vähän sukupuolistereotypioita. Talo mielletään herkemmin miehen taloksi kuin naisen, vaikka se oikeasti olisi naisen. 

Siksi siis anopit oppikaamme sanomaan omistussuhteet kun käymme lapsillamme kylässä. Tai mahdollisesti puolison perimässä asunnossa.  

Ehkäpä vaan et väitä miniän taloa poikasi omaksi. Muuten voit ihan hyvin käydä Matilla kylässä. Kohtelias tietysti sanoisi sen miniänkin nimen. 

Mun anopin mielestä mulla ei ole nimeä. Oon "Matin emäntä". Vasta 15 vuotta tunnettu.

Minä olen kotiväki joulukorteissa jne. Olin jo vuosia ennen lapsia.

Ja minulla ja meidän lapsilla on sitkeästi aina miehen sukunimi anopin puheissa, viakka todellisuudessa ei ole.

Vierailija
126/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on hyvä kun oma-aloitteisesti en pojille soita, en koskaan.

Ottakaas nyt anopeistanne valittavat minusta oppia kun tuutte anopeiksi mutta tehän olette IHAN ERI ASIA.  Tottakai te pidätte joka päivä yhteyttä poikiinne ja olette tervetulleita.

Et ole ihan terve. Tottakai sinun pitäisi olla poikiisi yhteydessä. Ei tietenkään joka päivä, mutta kerran viikossa olisi hyvä tahti. 

Ja kutsuttuna kaikki ovat tervetulleita kylään, kutsumatta ei kukaan. Ei näin helpoista asioista kannata uhriutua. 

Sitä kutsua saa kyllä odotella.

Vierailija
127/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kyllä se vastenmielisyys pojan puolisoa kohtaan tästä paistaa läpi. 

Voiko naisilla olla niin huono itsetunto ettei anoppi voi sanoa käyneensä Martilla?  Heidän oma äitinsä kuitenkin kertoo käyneensä Tiinalla Tiinan lapsia katsomassa eikä ehkä ollenkaan kerro  Tiinansa asuvan miehen sinkkuna ostamassa kolmiossa. 

Vierailija
128/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoon anopit ne jaksaa tuppautua. 

Nyt ei olla Porvoossa vaan itä-suomessa.

Sori, mutta missäpäin itä-Suomessa on mökkimatka veneellä 20km saareen. Ihan mielenkiinnosta kysyn Onhan siellä isojakin vesistöjä, mutta silti

Vierailija
129/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miniä ei osaa täyttää astianpesukonetta oikein niin täytyy päivittäin käydä ne laittamassa oikein eikä pyykinpesukaan tapahdu oikein. Saanko tästä mitään kiitosta?

Vierailija
130/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa onpa onni kun pistin appivanhemmille rajat, samoin miehen siskolle. 

Anoppi penkoi kaapit, postit, pyykit. Appi olisi väen vängällä halunnut tulla meille aina lauantaina ( kaksi- kolme kertaa kuussa, välillä viikollakin)  klo 7-8, mutta annoin luvan tulla vasta klo 9, kun nukuimme pitkään. Vauvalla ( nyt 20v) oli koliikki iltaisin ja päivällä, mutta aamuyöt nukkui sentään pitkään . Jatkuvasti marmatti kun joutuu tulemaan niin myöhään.  

Ja kun tein heille ruokaa klo 12-13 , niin marmatti että liian myöhään, ruoka-aika on klo 11 normaaleilla ihmisillä. En reagoinut mitenkään tuohon vaan pidin oman  pääni. Sitten he ottivat omat  eväät mukaan kun tulee nälkä , ilkeä miniä ei tee ajoissa ruokaa. Vaikka söivät kyllä tarjoamanikin 

Omaa avainta anoppi vihjaillen pyysi, en ymmärtänyt sitä antaa. 

Miehen sisko taas tuli aina ilmoittamatta, hänen arvolleen ei sopinut soittaa etukäteen, vaan halusi tuossa vaan ohikulkiessa kävästä. Jos anoppi oli meillä, pyysi äitiään keittämään itselleen kahvia, jos en minä heti ehtinyt. Anoppi totteli tytärtään.

Sanoin lopulta muka vitsillä monelta olette kotona jos nyt lähdette ja kun ensi kerran ajelette täälläpäin, niin ajakaa ohi. Näin miehen sisko suuttui,  eikä sitten enää ikinä meillä käynyt ( onneksi,rajaton tyyppi kuten vanhempansakin). Erosimme siis tämän eksän kanssa , lähes 29 v oltiin yhdessä.

Nyt eron jälkeen kuulin kun tytär oli saanut ex-miehen kanssa ex -anopin hoitokotiin, niin olivat pistäneet hänen omaisuuden rahoiksi . Mm. Vaikka  ex- anoppi piti ompelusta ja hän  oli ostanut uuden ompelukoneen, niin he myivät sen ja pitivät itsellään rahat. Kun mummo usein sen perään kyseli,niin eivät kertoneet missä ko. ompelukone on.  samoin hienot astiastot möivät ja pitivät rahat itsellään  ja mummo joutuu nyt syömään muoviastioista.  Vierailijatkin  ovat olleet  ihmeissään kun muovikipot saavat  eteen kun käy siellä kahvilla.  Ahneita ja itsekkäitä, eivät voisi pahempia olla! 

Paljon muutakin voisi kertoa mutten viitsi tilan vuoksi. 

Mutta onneksi  tajusin jo alkuvaiheessa pistää stopin tälle ylikävelylle, vaikka paskaminiä tietysti sitten olin heille kun pidin puoleni. Ex -mies ei uskaltanut vastustaa vanhempiaan eikä siskoaan. 

Vierailija
131/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko naisilla olla niin huono itsetunto ettei anoppi voi sanoa käyneensä Martilla?

Miksi anopilla on jäätävä tarve hävittää se miniä jopa miniän omasta kodista?

Vierailija
132/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään tarvitse selitellä, mutta älä silti väitä Maijan taloa Matin taloksi. 

Lukutaito. Jos sanoin etten setvi raha-asioita en myöskään väittäisi miniän omaisuutta poikani omaisuudeksi.  Selvitättekö te oikeesti kaikki asiat noin tarkkaan että koko sukujen, ym ystävien ym  on tiedettävä esim asunnon omistussuhteet?

Vierailija
133/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kyllä se vastenmielisyys pojan puolisoa kohtaan tästä paistaa läpi. 

Voiko naisilla olla niin huono itsetunto ettei anoppi voi sanoa käyneensä Martilla?  Heidän oma äitinsä kuitenkin kertoo käyneensä Tiinalla Tiinan lapsia katsomassa eikä ehkä ollenkaan kerro  Tiinansa asuvan miehen sinkkuna ostamassa kolmiossa. 

Jaa. Minun tyttäreni asuu miehensä perintötalossa. En ikinä sano sitä tyttäreni taloksi, vaan aina miehen taloksi. Eli puhun Pekan talosta. Miksi se on niin vaikeaa naisen kohdalla, en ymmärrä. 

Vierailija
134/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellista valtaa?  Onko mökki hänen rahoillaan ostettu? Mitä sovittu, mies luvannut liikoja?

Vierailija
135/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun appiukkoni kutsuu minua taas tyttönimelläni, vaikka olen ollut hänen poikansa kanssa naimisissa jo 15 vuotta, ja meillä on liuta yhteisiä lapsiakin. Minulla on tietysti sama sukunimi kuin appiukollakin, mutta onhan se nyt hirveän vaikea nimi muistaa.

Vierailija
136/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko naisilla olla niin huono itsetunto ettei anoppi voi sanoa käyneensä Martilla?

Nyt nauran täällä jo.  Voi hyvät hyssykät teitä nuoria naisia 

Vierailija
137/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joutuu asettamaan rajat omille tai puilison vanhemmille. 

1. Avaimet pois. 

2. Kylään tullaan, kun kutsutaan. Ei muuten.

3. Ette pyöritä kestikievaria. Majoitusta ei ole tarjolla.

4. Kohtelias, mutta suora ilmoitus aina tarpeen tullen. Esim. Meillä on muuta menoa. Emme ole paikalla. Emme ehdi kyyditsemään. Mökki on muussa käytössä. Eli älkää selitelkö vaan ilmoittakaa. Jos välit viilenee, sehän on tarkoituskin, että saadaan etäisyyttä.

Vierailija
138/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miniä ei osaa täyttää astianpesukonetta oikein niin täytyy päivittäin käydä ne laittamassa oikein eikä pyykinpesukaan tapahdu oikein. Saanko tästä mitään kiitosta?

Tässä: Suksi suolle.

Vierailija
139/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoon anopit ne jaksaa tuppautua. 

Nyt ei olla Porvoossa vaan itä-suomessa.

Sori, mutta missäpäin itä-Suomessa on mökkimatka veneellä 20km saareen. Ihan mielenkiinnosta kysyn Onhan siellä isojakin vesistöjä, mutta silti

Sehän riippuu ihan siitä, missä on venepaikka, ja missä mökki. Joillakin venepaikka voi olla lähimmän niemen päässä, ja venematkaa 100 m, toisilla vene voi olla vaikka kaupungin keskustassa. 

Vierailija
140/454 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt nauran täällä jo.  Voi hyvät hyssykät teitä nuoria naisia 

Olen 56. Ikinä en ole hävittänyt anoppia kodistaan, vaan aina puhunut käyneeni _miehen vanhemmilla_ kylässä. Samaten kaikkiin muistamisiin olen kyennyt muistamaan molempien etunimen.

Molempien lasteni kotona käydessäni tiedän käyväni kodissa, jossa asuu pariskunta, ei vain se minun lapseni. Joulukortit menee myös sujuvasti kaikille omilla sukunimillä. Osaan siis jopa etu- että sukunimen.

Itse sain aikoinani kihlajais- ja häälahjatkin niin, että niissä oli vain anopin pojan nimi. Sukunimeäni hän ei ikinä vaivautunut opettelemaan, eikä koskaan voinut sanoa käyneeni luonani kylässä, vain pojallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi