Miehen äiti pitää kotiamme ja mökkiämme omanaan
Alkaa mennä hiljalleen hermot, asiasta on keskusteltu ja keskusteltu ja tehty erilaisia rajanvetoja, mutta mikään ei muutu.
Asuu ihan kivenheiton päässä, saattaa itse vain pölähtää ovestamme sisään sen kummempia kyselemättä. Tämä on ratkaistu sillä, että pidämme oven lukossa. Yrittää määräillä kotimme sisustuksesta ja järjestyksestä esimerkiksi tuomalla mattoja ja kyselemättä levittelemällä ne lattioilla haluamiinsa paikkoihin, viime viikolla lasten syntymäpäivillä alkoi laittaa olohuoneen huonekalujen järjestystä uuteen uskoon muiden vieraiden läsnäollessa.
Asuu itse pienessä asunnossa ja on useampaan otteeseen luvannut omille yövierailleen majoituksen meillä kertomatta meille etukäteen, koska kyllähän meille mahtuu. Ehkä kahdesti ollaan näitä majoitettu, mutta sitten vedimme rajan ja olemme muutamaan otteeseen itse sitten joutuneet syntipukeiksi tilanteessa, jossa anopin meille entuudestaan tuntemattomat vieraat joutuivatkin menemään yllättäen hotelliin kun ei otettu meille pitkäksi viikonlopuksi 10 minuutin varoajalla. Lievemmissä tapauksissa tuo vieraansa pihallemme kahvittelemaan kysymättä ja ilmoittamatta etukäteen
Ostimme muutama vuosi saarimökin. Hänellä riittää mielipiteitä mökin pihan hoidosta, sisustuksesta sun muusta ja pyrkiikin näitä sielläkin toteuttamaan omatoimisesti. Lupailee omille vierailleen myös mökkireissuja meiltä kysymättä. Mökki on saaressa, jonne 20 km matka veneellä, eli ei edes pääse sinne käymään omin avuin. Saattaa soittaa torstaina että Marjaana ja Seppo tulevat lauantaina käymään ja lupasin käyttää mökillä, kumpi lähtee kuskiksi.
Kuten kirjoitettu, niin emme toki näiden aivoitusten mukaan hyppää ja ensisijaisesti mies hoitaa rajanvedon kyllä hyvin ja itsekin miellyttämiseen taipuvaisena olen opetellut sanomaan suoraan. Tuntuu kuitenkin todella pahalta kun omalle henkilökohtaiselle alueelle tunkeudutaan noin rajusti ja sitä joutuu ikään kuin jatkuvasti puolustamaan lähes tuloksetta. Nytkin työt lopetettuani huomasin, että anoppi on soitellut ja laittanut perään viestiä että nyt olisi hyvä keli ja ajankohta öljytä terassimme, koska hänelle on tulossa vieraita viikonloppuna ja parempi kahvitella siistillä terassilla.
Huoh.
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävät ja tutut kyllä tietää jos sanon käyneeni martilla että tarkoitan koko perhettä. Martin vaimoa ja heidän lapsiaan.
MIKSI sinun pitää häivyttää se miniä olemattomiin?
Kyllhään ne sun ystäbäsi ja tuttusi tietäisi sun puhuvan pojastasi, vaikka sanoisitkin asiallisesti käyneesi Mikolla ja Miinalla kylässä.
Niinpä. Kyllä se vastenmielisyys pojan puolisoa kohtaan tästä paistaa läpi.
Voiko naisilla olla niin huono itsetunto ettei anoppi voi sanoa käyneensä Martilla? Heidän oma äitinsä kuitenkin kertoo käyneensä Tiinalla Tiinan lapsia katsomassa eikä ehkä ollenkaan kerro Tiinansa asuvan miehen sinkkuna ostamassa kolmiossa.
Työntäkää jo ne Tiinat ja Martit peräsuoleenne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoon anopit ne jaksaa tuppautua.
Nyt ei olla Porvoossa vaan itä-suomessa.
Meillä anoppi yritti asennuttaa mökkimme vintillekin puhelimen, että voivat rauhassa elellä ja asua, vaikka meidän mökki kyseessä. Mieheni esti tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi yritti asennuttaa mökkimme vintillekin puhelimen, että voivat rauhassa elellä ja asua, vaikka meidän mökki kyseessä. Mieheni esti tämän.
Anoppi halusi sisustaa itselleen huoneen meidän kodista, että saa sitten asua meillä "auttamassa" kun vauva syntyy. Ei sisustanut, eikä muuttanut meille. Aikoinaan on itse asunut omien vanhempiensa kanssa kun hänen lapsensa olivat pieniä. Piti ilmeisesti itsestään selvyytenä, että tätä perinnettä jatketaan, koska HÄN niin haluaa. Kauhea vääryys oli tapahtunut, oli jo tapetitkin katsonut valmiiksi!
Luen vain otsikon. 444 kommenttia. Kainolette jo katkaisseet välit?
Vierailija kirjoitti:
Miehen äiti = vihollinen, oma äiti = läheinen luotettu. Ei kannata odottaa anopilta lahjoja lasten juhlahetkinä.
Väärin päätelty. Kyllä ihmisen oma käytös toisia kohtaan näyttää, saako hän arvostusta vai onko vastenmielinen persoona.
Tuollaisille itsekkäille rajojen rikkojille pitää tehdä samat teot takaisin, jospa viimein älyävät lopettaa häiriköinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi, anoppi. Onko täällä kukaan kauhistellut oman äitinsä tekemisiä?
Naiset tulevat hirveän huonosti toimeen keskenään.
Olen kirjoittanut palstalla joskus äidistäni, joka ei hyväksynyt miestäni. Hän esimerkiksi lähetti aina joulukortit tyttönimelläni, koska "ei muistanut" että olin ottanut mieheni nimen. Kun meille oli tulossa toinen lapsi, äitini ehdotti ihan pokkana, että muuttaisin takaisin kotiin, kun en missään tapauksessa pärjää yksinään kahden lapsen kanssa. Mitä nyt asuin yhdessä lasten isän kanssa, joka kykeni oikein hyvin huolehtimaan jälkikasvustaan. Hän yritti monin tavoin tuhota avioliittoni, joten laitoin jossain vaiheessa välit poikki moneksi vuodeksi. Anoppini kanssa taas olen tullut aina toimeen loistavasti
Samaa meillä. Äitini kateus minua kohtaan on jotain käsittämätöntä. Ilmeisesti olen vahingossa toteuttanut joitain hänen omia haaveita ja siksi katsoo olevansa oikeutettu sabotoimaan elämääni. Nyt olen laittanut välit poikki, en enää jaksa yrittää ymmärtää.
Anoppi käy aina vierailulla kiertämässä kotimme kaikki huoneet läpi arvostellen. Ei luovuteta enää kotimme vara avaimia kun selvisi lomalta palattuamme että oli käynyt penkomassa kaappeja poissaollessamme. Joku raja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs synti se on mennä hotelliin?
No kun voi niin kätevästi mennä sukulaisen luo, niin säästyy rahaa!
Jos menee rahaa niin se on syntiä vai miten tämä pitäisi ymmärtää?
Olen kuullut sanonnan "duunari ei taksilla ajele", eli joku vanhakantainen ajattelutapa, että vaikka olisi varaakin, niin takseja ja hotelleja vältellään. On jotenkin noloa tms. pistää sellaiseen rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vanha kuin taivas mutta jo 20 vuotta on ollut kännykkä ainoana puhelimena, 90-luvun alusta perheessä ollut kännyköitä.
Tämän kirjoittajan täytyy elää nuoruusmuistoissaan, oli nuori rouva 90-luvun alussa
Pistäkääpä miehen äiti ruotuun ja tehkää rajat selviksi. Muutenhan tuosta ei asita selviä.
Tyhjentävää ratkaisua minulla ei ole, mutta pohdintana:
Jos tähän ja vastaaviin ongelmiin vaihtaisi anopin (vanhempi / sisarus / lähisukulainen, valitse sopiva) tilalle toimijaksi vaikkapa tuttavan (naapuri / työkaveri / mikä vaan jomman kumman lapsuuden perheen ulkopuolinen), olisiko enää ollenkaan niin vaikea sanoa vastaan ja laittaa rajoja?
Ainoa vaihtoehto siis lienee uskaltaa sanoa asiasta ja laittaa rajat ihan samalla tavalla kuin vastaavassa tilanteessa asian hoitaisi naapurin Jorman kanssa. Suurin osa meistä ymmärtää senkin, että jos Jorma sitten alkaa kiukutella, uhriutua tai mitä tahansa, omapa on asiansa. Miksi se sitten on niin vaikeaa, jos lapsellisesti uhriutuva märisijä onkin äiti / anoppi / isä / sisarus?
Siten, että ilmaisee asiat erittäin suorasanaisesti tyyliin "meille ei tulla kutsumatta". Pidetään avaimet visusti tallessa, ovet lukossa eikä kerrota omista asioista niille, joille ne eivät kuulu.